Gå til innhold

Noen tanker om navn på barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle kaller guttene sine for Sebastian, Leander, Sander, Emilian, Alexander, Nicholay og slikt.... Kjempe fine navn det altså!

Jeg, derimot skal kalle min lillegutt for Lars med et mellomnavn... Synes nesten synd på han som får et så traust navn, men jeg kan ikke noe for det å syns de moderne navnene er litt... barnslige på et vis (no affence anyone)...Guttene blir jo voksne også! Men han blir kansje den eneste gutten i klassen med det navnet da! Og det er jo positivt!! :)

Noen andre med sånne tanker?

Og jeg mottar med STOR takk forslag på mellomnavn...!!! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig, så enig. Er nok også av dem som holder meg til litt andre navn. Vi har valgt helt vanlige navn, men som ikke nødvendigvis står på topp-20 lista over de mest populære navnene. Slipper at det er tre til med samme navn når de begynner på skolen:)

Lars Kristian

Einar

Petter

Even

Tore

Erik........

Skrevet

Har også vanlige navn på mine barn. Og det er nok flere av de enn det av og til merkes som..

Lars syntes jeg er ett av de fineste guttenavnene jeg vet om.. Trenger ikke mellomnavn syntes jeg.. Men her er mine forslag:

Lars Joakim

Lars Jakob

Lars Mikal

Lars Arne

Lars Erik

Lars Andre

Skrevet

Min bestefar heter Olav, og min svigerfar heter Lars...så har lurt på ett av de to navnene vi og. Har noen aversjoner mot Olav pga en ufyselig gutt på barne/ungdomsskolen, men bør vel heve meg over det snart;)

Vi har ikke tenkt å ha mellomnavn vi da, men om du lyster på det er det jo mye å velge mellom. Lars er et kort og enkelt navn som passer til det meste:)

Skrevet

Takk for forslag! :) :) :)

Han skal kalles opp etter bestefaren sin, som bare heter Lars... syns det er greit å få med et navn til... så det ikke blir Lille-Lars og Store-Lars/ Gammel-Lars o.l. kallenavn som gjerne blir hengende igjen i lange tider ;)

Skrevet

Folk sa det samme til mamma da hun kalte meg Silje og min bror Martin. Venninnene hennes skjønte virkelig ikke hva hun holdt på med. De lurte på om hun selv diktet opp navnene og at vi ville bli mobbet for navnene våre :D

Er vel bare det at navn forandrer seg med generasjonene...

Synes Lars er et fint navn jeg altså, men når jeg er fra den generasjonen som har vokst opp med 5 Lars i klassen blir det like oppbrukt for meg som det Leander er....

Er vel også derfor man kan se en rød tråd gjennom navnevalg og alder!

Skrevet

Lars er et kjempefint navn!

Jeg synes derimot det er litt vrient å komme på mellomnavn. Det først som slo meg var Lars Erik, men tror det er fordi læreren til datteren min het det. He he.

Skrevet

Hei!

Sånn er vi også;) det popper opp med Leah'er og Leandere over alt syns jeg.....

Hvis det blir en gutt hos oss skal han hete Håkon.. Vi har faktisk tenkt på Lars Håkon, da barnets oldefar heter Lars..

Ellers syns jeg Lars Andreas er veldig fint!

Lykke til med navnevalget.. Det er ikke så enkelt;)

Skrevet

Lars er kjempefint - vurderer det selv: )

Som mellomnavn liker jeg:

Håkon

Jacob

Johan

Johannes

Petter

Fredrik

Skrevet

Jeg er også en fan av mer "trauste" navn, liker verken prinsessenavn på jenter, eller tilsvarende navn på gutter. Jenta vår heter Guro, og babyen i magen får vel et navn i den sjangeren h*n også :)

Skrevet

Jeg er helt enig med HI! Takler ikke disse "mote"-navnene, ALLE heter jo det samme, kjedelig med 5 i klassen som heter det samme=) Noen ganger lurer jeg på om det skorter på fantasien til folk, hehe. Jeg er også stor fan av gamle, solide navn. Og Lars er et utmerket navnevalg synes jeg!! Med eller uten mellomnavn;-)

Skrevet

Tror nok at vi om 20 - 30 år ikke tenker at de navnene er barnslige, men morsomt at mange velger andre navn. Ikke alle de navnene jeg syns er like fine heller, men det er jo smak og behag.

Lars er jo et kjempefint navn. Hva med Lars Thomas? Det syns jeg er en fin sammensetning. Eller Lars Daniel?

Skrevet

Lars Eivind

Lars Kristian

Lars Even

Lars Julian

Lars Benjamin

Skrevet

Og jeg er ikke enige med noen av dere he he.

Synes disse gamel trauste navnene er kjedelige og lite pene.

Men er absolutt ikke tilhenger av poppis navnene heller. synes endel av dem er pene, bare utrolig kjedelig når alle heter Leander osv. Det samme med jentenavnene.

Synes kanskje Lars Petter er pent.... Da jeg liker Petter godt.

Skrevet

kaller alle guttene sine for emilian? det viste jeg ikke...

Skrevet

Jeg prøver bevisst å holde meg uten topp 10. Har tenkt å bruke et helt vanlig navn, men som ikke er så vanlig lenger.

Når det gjelder guttenavn så synes jeg Trygve er så fint. Lars er kjempefint. Svogeren min er oppkalt etter sine bestefedre og heter Lars Konrad. Synes også Ola og Petter er fine navn.

Jeg kjenner noen kalte babyen sin for Bjørnar og det var utrolig rart i starten, men et navn man kan bli voksen med. Og sønnen til ei anna venninne heter Bjarne. Begge disse guttene er ungdommer nå.

Skrevet

en i barnehagen til jenta mi (altså ifjord, begynt på skole nå) Han var 1 år yngre enn henne og heter lars :)

Så han blir ikke ensom med et traust navn :)

Alle kan jo ikke ha "moderne" navn heller. Greit at noen har andre navn også.

Lars er veldig fint navn det.

Synes Lars alene er fint jeg :)

Skrevet

Helt enig! Vi tenker sånn i forhold til jentenavn også.

Lars er et slektsnavn i min familie, og jeg kunne godt tenke meg å kalle en evt gutt det. Det eneste problemet er at det er ganske så mange Lars'er i slekta fra før, så jeg er redd det kan bli litt mye... Men ingen i babyen sin generasjon, da. Jeg har vokst med Lars'er til alle kanter, så for meg er det ikke et "traust" navn i det hele tatt. :)

Jeg synes navnet er så fint at det egentlig ikke trenger noe mellomnavn, men så er jeg generelt ikke noe fan av mellomnavn heller, da...

Skrevet

Mannen min heter Lars Olav ;) Det er pent og lett å si.

Skrevet

Lars er kjempefint det!!! :-) Trenger ikke mellomnavn heller, men Lars Erik syns jeg er veldig fint, og et "normalt", enkelt og greit navn. Ikke noe sånn overmoderne, rart navn..........

Skrevet

Jeg liker kjempegodt rare navn jeg da. Begynte med ganske "vanlige" navn, men har blitt "rarere" med åra. Dette er navna på barna mine: Helene, Marcus, Johanna Maria, Ask Haldir og venter nå en til som skal hete noe sånt som Tyra Bjørk, Alva Eleanor eller Birk.:) Men det beste er vel at vi er forskjellige, da blir det jo ikke så mange av hver...

Skrevet

Om vi får en gutt vil jeg gjerne bruke Jacob, synes det er et klassisk og pent navn, selvom mange synes det er gammeldags og kjedelig :)

Personlig er jeg utrolig lei flere av de navnene du nevner, og synes liksom ikke det er noe spennende med Marcus, Noah eller Lucas lenger og Emilian eller Leander ville jeg aldri kalt mitt barn.

Datteren vår heter Natalie, og jeg er litt lei meg over at det plutselig har blitt så poppis.

Lars er et fint navn :) ikke noe jeg ville ha kalt barnet mitt det heller, men hadde tatt det over Leander når som helst!

Skrevet

Jeg syns Lars er et kjempeflott navn, det vurderte vi også i begynnelsen, før vi fant ut at det ble jente:)

Det er mange fine navn blant de som er moderne nå for tida, men jeg foretrekker også mer trauste og stødige navn. Lars er nydelig, og passer foran veeeldig mange navn.

Skrevet

Her skal guttungen hete Peder Mathias:) Stødig navn:) Har et søskenbarn som heter Paul Olav:)

Hvis det blir jente blir det Tina ***** et eller annet:)

Lei av disse leander navna jeg også, selv om det er fint:)

Lars Inge da? Tror ikke det er nevnt før:)

Skrevet

Sønnen min heter Gunnar. Ikke akkurat et topp 10-navn, i fjor var det 18 nye Gunnar i Norge...

Siden det er oppkalling i 8 generasjon og svigerfar heter Gunnar, valgte vi å gi ham et mellomnavn så vi skiller de.

Neste skal hete Ragnar eller Solveig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...