Tia med 2 ♀ Skrevet 23. mai 2008 #26 Skrevet 23. mai 2008 Uff ja har aldri klart å glemme den saken, bare en sånn historie som blir med deg
Dunder Skrevet 23. mai 2008 #27 Skrevet 23. mai 2008 Jeg må bare få lov å kommentere noe her som jeg synes er litt interessant.. Da jeg studerte kriminologi for en del år tilbake hadde vi om denne saken og hvordan straff og hevn fortoner seg forskjellig i forskjellige kulturer. I England blir det veldig fort lynsjesteming når sånne ting skjer, og det ropes om dødsstraff. Vår foreleser mente at dersom dette hadde hendt i et av de skaninaviske landene ville reaksjonen vært en helt annen. I Norge ville folk vist bekymring for de to tiåringene, og ikke fokusert på hevn.. Han mente at denne demoniseringen av mordere og overgripere ikke var vanlig i vår kultur, men at vi var inne i en utvikling hvor vi nærmet oss den engleske og amerikanske tenkemåten, og at at dette sannsynligvis skyltes påvirkning fra mediene, i form av tv-serier og filmer..
Morcheeba Skrevet 23. mai 2008 #28 Skrevet 23. mai 2008 Hva godt gjør det å rope på hevn? Det beste man kan gjøre er vel å sørge for at guttene i fremtiden blir bra samfunnsborgere og at noe slikt ikke gjentar seg?! Jeg leste en bakgrunnshistorie til han ene gutten mens saken stod på - en drøss med bekymringsmeldinger til barnevernet i Liverpool - ingenting skjedde. Mistanke om seksuelt misbruk fra skolen - ingenting skjedde. Stakkars unger - alle tre - sier nå jeg...
Vanilla83 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #29 Skrevet 23. mai 2008 Og hva for slags melding gir det til alle andre å ikke foreta seg noe annet enn å gjøre livet bra for dem etter å ha gjort noe sånt? Da kan jo hvem som helst bare gjøre noe sånt, for da får de dekt utdannelse og ny identitet og kan leve flott og fjongt. Kan du være 100% sikker på at de ikke kommer til å drepe igjen? Jeg vet ikke jeg, syns bare hele greia er kvalmende ogufattelig trist
Dunder Skrevet 23. mai 2008 #30 Skrevet 23. mai 2008 Pikaboo: "Da kan jo hvem som helst bare gjøre noe sånt, for da får de dekt utdannelse og ny identitet og kan leve flott og fjongt." Mener du at fok flest ville gått rundt og drept toåringer for å få utdannelse og ny identitet? Er det sånn at vi alle egentlig har lyst til å drepe folk, men lar være pga. risiko for straff? I USA har man dødsstraff. Er det færre drap der?
julenissen Skrevet 23. mai 2008 #31 Skrevet 23. mai 2008 Ingen glemmer offeret her, men det at gjerningsmennen bare er barn gjør noe med saken. Pipa hadde nok fått enn annen lyd dersom det var din 10åring som var gjerningsmannen, og han ikke kunne få en ny sjangse til å leve et liv pga noe forferdelig han utførte som lite barn. Tror ikke at det å sperre inne barn i mangen år uten videre har noe for seg. Disse guttene trengte vell all hjepl de kan få. Barn gjør ikke slikt uten videre. Noe er alvorlig i veien når noe så forferdelig skjer.
Vanilla83 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #32 Skrevet 23. mai 2008 Det var vel ikke akkurat det jeg mente, heller det at det skal da selvfølgelig være straff etter å ha torturert å drept en toåring, uansett hvor gamle de var! Å ikke straffe dem er jo helt feil
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 23. mai 2008 #33 Skrevet 23. mai 2008 Helt fullstendig ufattelig og tragisk. Uten sammenlikning forøvrig så har vi Baneheiadrapene her Norge da. Alle var litt eldre, men det er jo faktisk også like tragisk sett i perspektiv. Nå skal jo kanskje den saken opp igjen også. Hvis så, hvordan vil mediene forholde seg til den saken nå kontra den gangen det skjedde?
julenissen Skrevet 23. mai 2008 #34 Skrevet 23. mai 2008 Så dersom guttne var 4år hadde det også vært passende med fengsel? Hvor går grensen for at noen kan mota fengsel som straff? I Norge er det 15år heldigvis!
Gjest Skrevet 23. mai 2008 #35 Skrevet 23. mai 2008 Tragisk sak som jeg husker veldig godt. Din reaksjon på saken må jeg si er ganske primitiv, HI.
Vanilla83 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #36 Skrevet 23. mai 2008 Har korrigert på meg selv flere ganger ang dødsstraffen, var feil av meg å mene det. Men syns ikke de betalte nok for det de gjorde, barn eller ikke.
Morcheeba Skrevet 23. mai 2008 #37 Skrevet 23. mai 2008 Det kommer vel helt an på hva formålet med straffen er: 1. Hevn 2. Avskrekke andre som "tenker" på å gjøre det samme 3. Fjerne farlige mennesker fra "gata" 4. Rehabilitere ------ 1. Hva godt gjør hevn? 2. Tviler på at mange 10-åringer går rundt og "planlegger" sånt. Man tenker vel oftest at vinningskriminalitet (smuglig, underslag etc) eer oftest en avveining mellom straff og fortjeneste - da nytter det å øke straffen. Sånne handlinger som dette tror jeg at det er helt andre ting som har gått galt. Ungene på 10 år gjorde vel ikke akkurat vurderingen "Får jeg 8 eller 12 år for dette? Og blir det sikring etterpå?" 3. Det eneste argumentet som kunne hatt noe for seg. Men disse guttene har blitt grundig fulgt opp og evaluert før de slapp ut. Og de blir fortsatt fulgt grundig opp ute i frihet. 4. 10 år til i fengsel ville bare forsikret deres skjebne som permanent arbeidsledige, sannsynligvis med et stoffproblem og en lang videre kriminell karriere. Jg synes det er bra at de har fått en utdanning. Så har de en sjanse. Har du ingen empati med hva disse ungene har opplevd i livet sitt, som har fått dem til å gjøre noe så grusomt? Og du sier at de burde vite bedre - de hadde vel kanskje ingen stabile voksenpersoner som lærte dem rett fra galt?
Morcheeba Skrevet 23. mai 2008 #38 Skrevet 23. mai 2008 Hvordan reagerer du hvis dine egne unger gjør noe galt? Prøver du å lære dem hva som er rett, eller riser du dem til de har betalt for hva de har gjort?
Vanilla83 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #39 Skrevet 23. mai 2008 Å helle sukker på gulvet kan vel neppe sammenlignes med å torturere en unge? Da må man gå litt mere drastisk til verk spør du meg.
Morcheeba Skrevet 23. mai 2008 #40 Skrevet 23. mai 2008 ...eller gå i seg selv og vurdere hva en som foreldre har gjort galt... Så du mener at de to ungene på 10 år ikke har fått svi nok for sin egen mislykkede oppvekst?
Vanilla83 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #41 Skrevet 23. mai 2008 Jeg forstår at disse guttene neppe kan hatt en god oppvekst, de har sikkert hatt et h*****. Men nå er det mange mange som har det likedan, desverre, men de går da for svarte ikke ut å gjør det samme?! Det de gjorde var da pur ondskap, måten det ble gjennomført på og tiden det tok. Hvor var samvittigheten? Gjorde det dem ikke noe når lille James ropte på mamma mens de slo ham med jernstenger og spraket ham i ansiktet? Har du et sånt hat som 10 åring, vil jeg ikke møte deg på gata som 25, rehab eller ikke.
julenissen Skrevet 23. mai 2008 #42 Skrevet 23. mai 2008 "Hvor vr samvittigheten" Nei si det. Samvittighet er faktisk noe som må læres, på lik linje med empati. Og nei alle som har en vond oppvekst går ikke rundt å gjør slik, heldigvis. Men jeg vil heller møte disse på gata etter at de har fått hjelp, enn noen som har hatt det helt jævlig, aldrig fått hjelp og bare er en tikkende bombe.
Vanilla83 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter #43 Skrevet 23. mai 2008 Der tør jeg si du tar feil, samvittighet må ikke læres. Uansett bør du ha den ganske klart for deg når du er 10 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå