Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette må være noe av d tristeste jeg har lest i hele mitt liv. Jeg får meg bare ikke til å fatte og begripe hvordan to ti år gamle gutter kan få seg til å gjøre noe sånt. Å den nyyydelige lille gutten. Jeg har sittet og grått i timesivs, jeg får bare ikke den lille kroppen ut av tankene, hvor vondt han må ha hatt det sin siste levetid. Så ufattelig meningsløst, de skulle vært dømt til døden for dette. Hva skal det bli av åss mennesker...

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/12/07/520481.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GRUSOMT. Fy søren...

Skrevet

jeg klarer ikke lese om det jeg...er sjelden det skjer,faktisk aldri..men dette klarer jeg ikke..

Skrevet

Jeg husker saken. Orker ikke lese hele linken.

Skrevet

Jeg leste hele historien om hva som hendte, og jeg angrer som en hund, Visse ting trenger man ikke vite. Er så deprimert og lei meg, jeg finner ikke ord

Skrevet

kommer faktisk noen tårer nå bare jeg tenker på det...

Skrevet

De var barn selv, om man kan undres hva som ligge til grunne for slike syke handlinger, husker godt saken fra den gangen det skjedde...

Men å ta til ordet for dødsstraff for 10 år gamle barn, det er nesten for dumt å kommentere.

Skrevet

Jo, du har rett OsloMor. Men kun 8 år for å ha gjort noe så groteskt, jeg vet ikke... De visste jo hva de gjorde, de prøvde jo til og med å gjemme liket på togbanen så det skulle se ut som en ulykke. Da er det jo noe som skurrer. Får det bare ikke ut av tankene uansett hvor mye jeg prøver, huffameg

Skrevet

Husker veldig godt at det hendte. Det var en av de mest omdiskuterte sakene det året. Husker det var snakk om at de to tiåringene hadde sett filmen "Childs play" og blitt inspirert av den til å utføre drapet.

Det som skjedde var helt forferdelig grusomt, og jeg kjenner at det knyter seg i meg når jeg ser bilder av den lille gutten- jeg har selv en gutt på to år. Men hvis du virkelig mener at to barn skulle ha vært dømt til døden, svarer jeg med dine egne ord: Hva skal det bli av oss mennesker???

Skrevet

fyyyyyyyyyyyyy faen!!! stakkars lille gutt :((((( mennesker er så fæle, jeg fatter ikke at det er mulig!

Skrevet

Å lese hele historien fikk det til å føles som om hjertet mitt bristet. Jeg tar lett til meg sånne ting, er ganske følsom av meg, og lar nok lett følelsene ta overhånd Jeg gikk litt langt i å påstå dødsstraff, men at de bare sperret dem inne i 8 år er en gåte for meg. Ja, de var bare barn, men omfanget av det de gjorde kan ikke unnskyldes med det.

Skrevet

http://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_James_Bulger#The_murder

Her står hele historien om drapet... Bare å lese dette får meg absolutt til å forstå hvorfor mange mener deres identiteter burde bli gjort offentlig, noe så brutalt og grusomt, at barn kan inneha evnen til å gjøre noe slikt, jeg får lyst til å kaste opp!

Skrevet

Hadde du lest hele historien om hva de faktisk gjorde med han hadde du kanskje forstått hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde. Nå snakker jeg ikke om den linken jeg posta her oppe, men HELE historien. De gikk bevisst på kjøpesenteret for å finne et barn å mishandle, og det gjorde de til gangs.

Skrevet

De har jo fått betalt utdanning og alt + falsk ID for å kunne leve et godt liv etter hva de gjorde. De drepte en 2 år gammel gutt og fikk nye liv i bytte. Fin verden.

Skrevet

det var i england-liverpool i 93. 2 10 år gamle gutter som tok livet av en gutt på to år. værste jeg noensinne har lest

Skrevet

Tiåringer kan ikke- og skal ikke- stilles til ansvar på samme måte som voksne. Som sagt, jeg forsvarer ikke det de gjorde et eneste sekund, og saken har etset seg inn i hukommelsen min, jeg var selv 12 år da det skjedde. Men hvem vet hva de guttene hadde for en bakgrunn? Hva hadde de opplevd, hva gjorde dem i stand til å mishandle et lite barn til døde? Jeg tenker at muligheten er stor for at også drapsmennene i denne saken er ofre, og at det er voksne som til syvende og sist har ansvaret for at det kunne skje.

En tiåring vet nok at det er galt å bruke vold, men er neppe i stand til å vite hvor skjør en menneskekropp egentlig er. Faktisk mange voksne som heller ikke har peilig på det, som har all erfaring med slikt fra film og tror at folk som sparkes i hodet og treffer asfalten med full tyngde bare rister litt på hodet og løper videre.

Det var en sak i Trondheim for ca 10-12 år siden, der flere barn i seksårsalderen sparket i hjel et annet barn. De hadde sett på Turtles på tv, og gjorde som dem. En liten jente lå døende igjen på lekeplassen.

Hva skal det hjelpe å holde disse to guttene innesperret resten av livet? Tror du ikke folk forandrer seg i tiden fra de var 10 til 25 år? Jeg vet ikke hva slags sted disse guttene fikk straffen sin på, men jeg håper inderlig det var et sted der de fikk hjelp, terapi og utdannelse, fremfor å sitte innesperret på et rom og glo i veggen.

Skrevet

Enhver tiåring med litt vett vet at om du slår noen med en jernstang på 10kg, så skader du dem ja... Hvis du leser artikler om dette vil du se at de dro på kjøpesenteret for å finne en baby å DREPE. De klarte nesten å lure med seg en annen 2 åring føsrt, men moren var raskt ute å hentet han tilbake. Såvidt jeg vet hadde de tragiske barndommer og alt det der, men nei. Får meg desverre ikke til å føle med to tiåringer som kan hamre løs på en forsvarsløs baby for så å kaste han foran et tog.

Skrevet

Jeg vet hva de gjorde, det var som sagt en av de helt store mediesakene det året. Handlingene deres kan aldri forsvares, men det skremmer meg når voksne mennesker roper på blod fra to tiåringer. Og tro meg, det var mange som gjorde det da dette skjedde!

Skrevet

Ja, det var grusomt. Husker det veldig godt.

Og det er fælt at barn kan bli drapsmenn, det burde være helt unaturlig. Men hva skjer med unge sinn når de bare blir rett påvirket? Og kanskje mangler grensesetting, opplæring, oppdragelse osv. Vi kan hetse og rope på blod, men hva hjelper det? De var TI år!!! Og kan ikke stilles til ansvar som en voksen. Den eneste måten de skal kunne leve et normalt liv (i den grad de greier det i dag) er å faktisk få ny identitet.

Det kan ikke forsvares det de gjorde, men dersom vi skal henge, drepe, lynsje, mobbe, plage de som gjorde det - så er vi ikke det spøtt bedre.

Skrevet

huff huske den saken så godt!!

bli like kvalm å fortvila i dag også!! er det virkelig mulig??

Skrevet

Hva får du egentlig ut av å grave i gammel møkk?

Ja saken er forferdelig. Det er makabert. Men det er nesten like makabert at mennesker som du stadig skal rote opp i sånne ting og aldri la dem være i fred. Verden var sjokkert da det skjedde, og vi har ikke glemt. Men jeg tror ikke løsningen er å holde unger innelåst. Mye hadde gått galt i de guttenes liv før denne hendelsen. Noen av dere vil mene at de aldri får sont nok. Greit nok, men de var bare barn.

Skrevet

Signerer Doppler her..

Skrevet

Jeg signerer også doppler på denne.

Bare tanken på hva disse to unge guttene må ha opplevd for å få de til å gjøre noe slikt skremmer meg faktisk mer enn selve drapet.

Husker jeg fikk tilbud om å melde meg inn i en slik gruppe på facebook for en tid siden, og da sendte jeg "gruppa" videre med et mildt sagt krasst biddrag om hvor dum man må være for å mene at disse to guttene skal straffes resten av livet.

Straff heller de som var skylden i at guttene gjorde det de gjorde, spør du meg!

Og hva med alle de som møtte guttene men ikke gjorde noe?!?!

Hvis jeg hadde møtt to unggutter med et lite barn, og de fortale at barnet hadde gått seg bort og at de skulle følge barnet til politiet hadde jeg selvfølgelig følgt med de til politiet! Skal jo bare mangle!

Men selvfølgelig, dette er i etterpåklokskapshetens navn...

Skrevet

Så typisk nordmenn å skal forsvare gjerningsmennene og glemme offeret :) Hadde det vært din unge de hadde tatt hadde pipen fått en annen lyd. 10 år eller ikke, de skulle vært sperret inne dobbelt så lenge. Men dette kan vel diskuteres i det uendelige, stakkars lille babyn kommer ikke tilbake uansett. Får bare håpe englene tar godt vare på han...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...