Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #1 Skrevet 22. mai 2008 Fikk beskjed av jm og lege i dag at jeg ikke får epidural (eller hvordan det skrives) pga tattis på ryggen. Og før jeg gikk ut av døra, slang jm ut av seg :"Men det vet jo alle??!!" Visste jeg vel for faen meg ikke?!!! Tror alle at alle vet ALT om graviditet eller? Blir så sinna .... Da blir det ks på meg da....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #2 Skrevet 22. mai 2008 Hvor stor og hvor langt opp går den tatoveringen din da?? Ups... jeg har en stooor på ryggen..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #4 Skrevet 22. mai 2008 E du nødt å ha epidural da????? Fått to unger, men ingen smertestillende av noe slag...
kelso Skrevet 22. mai 2008 #5 Skrevet 22. mai 2008 Aldri hørt om det. Men tattovøren burde jo advart om det, for det burde jo han vite.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #6 Skrevet 22. mai 2008 Ei veninne av meg har en diiiiiiger tatoering på ryggen. Hun fikk epidural hun. Jeg har hørt at de er skeptiske til å gi epidural fordi de er redd for at fargestoff fra tatoeringen skal gå inn i ryggmargen og skade. Eller noe i den duren. Men trodde de hadde gått litt bort fra det igjen, siden hun fikk. Men aner ikke jeg altså. Kanskje det kommer litt an på hvilket sykehus du er på?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #7 Skrevet 22. mai 2008 Hvis tatoveringa sitter over ryggraden og/eller er anskaffet utenfor Norge (eller var det Norden..?), kan man ikke legge spinal/epidural. Skjønner ikke at det alene skulle gi grunnlag for keisersnitt, men uansett synd å måtte ta keisersnitt i narkose, da...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #8 Skrevet 22. mai 2008 Se her! http://www.babyverden.no/templates/Article____4988.aspx Ta den med til jordmor, og sleng det i bordet til henne!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 I stavanger får vi på forhånd et skriv om epidural, og må underskrive at vi godtar å bruke den og tar risikoen den innebærer, det står også om tatovering i korsryggen, og at den kan ta med seg farge inn..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #10 Skrevet 22. mai 2008 Jeg vil gjerna ha epidural ja. Knekker sammen sykisk bare ved å tenke på å ikke ha det tilgjengelig. Er førstegangs og vet derfor ikke hvordan det er å føde, og dessuten er jeg veldig lav og har store muligheter for for trangt bekken (det lærte jeg faktisk ved å måle tommel lengden...vet ikke om det er 100% sant da, men jm lærte meg det) Så jeg vil ha ks om jeg ikke får ep. Tattisen er ikke så langt opp, men hun mente at den står i veien for den slangen som blir ført inn i ryggen....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 De slangene blir ført inn ca midt mellom ribbena og bekkenet:) Så er tatoveringa under eller over dette området, skulle det vel gå greit?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har en diger tattovering som dekker hele ryggen, har hatt den i 8 år. Det var ikke noe problem og få epidural da jeg skulle ha datteren min for 7 år siden, og regner ikke med at det vil bli noe problem nå heller. Hvorfor i all verden skulle det ha noe å si? Det er noe av det teiteste jeg har hørt.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 Det er en ganske stor tattis, men den går ikke så langt opp. JM sa iallefall at jeg ikke fikk no ep. så da tror jeg løpet er kjørt gitt. Skal høre med sykehuset til tirsdag. Har samtale der da. Men ikke bare at det er kjipt, men måten JM sa det til meg liksom??! Er vel ikke normalt å si det på den måten? Følte meg skikkelig dum,teit og uviten....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #14 Skrevet 22. mai 2008 Dette er bare BULLSHIT, og det VET jm... før turde man ikke gi epidural fordi de var redde for å få fargestoffet inn i nervene i ryggen - som noen flere nevnte over her... Men nå VET de kyndige menneskene på sykehuset at det ikke er værre enn å lage et snitt i ryggen før de fører spissen på sprøyta inn... Men noen er av den gamle skolen, og nekter å fornye seg... trist for alle oss med tattis på ryggen... Bare stå på ditt så får du epidural... Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #15 Skrevet 22. mai 2008 Dette er jo noe tatovører vet og burde opplyse om! Alle jenter som har tatt tattis har fått vite dette... vel, tydeligvis ikke alle da
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Jeg tok forresten min i Mexico, og det var ingen som sa et ord til meg om det da jeg fikk epidural (på Ullevål).
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Det kommer an på hvor tatoveringen er! Hvis den er ved korsryggen der man setter det får man ikke epidural, andre steder er helt ok.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 Fordi man drar med farge inn i blodet, og det er mer fare for infeksjon. Sier de iallefall.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Anonym 22:04, det er ikke alle som har lette fødsler og noen trenger derfor epidural for å i det hele tatt ha krefter til å føde naturlig. Når det er sagt, syns jeg det er en dårlig grunn til å ta KS når du er førstegangs. Jeg forstår angsten din, jeg hadde en vondt førstegangsfødsel, (ble satt igang og hadde ikke klart det uten epidural) og var skikkelig redd før andre fødselen. Men den startet av seg selv og det gikk fint uten epi. Poenget mitt er at jeg ville prøvd å føde naturlig før jeg evt. maste på meg et KS. Du går glipp av så mye hvis du gjør det når du KAN føde naturlig... Det er vondt, men er så stolt av å ha klart det!!! Og de måler vel bekkenet ditt før fødsel slik at de vet om du kan føde naturlig eller ei? Og en siste ting, jeg har hørt at de kan skjære av en del av den tatoverte huden og deretter sette epi. der. Da får man ikke fargestoffer inn i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #20 Skrevet 22. mai 2008 HI her. Jeg fikk ikke noe advarsel fra tatovøren, og ikke har jeg trodd det skulle være noe problem heller. Da hadde jeg aldri tatt den. Tok den i Norge. Tok den når jeg var 16 da, er jo snart 10 år siden. Kanskje de ikke visste noe da?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #21 Skrevet 22. mai 2008 For meg er det ingen dårlig grunn å ta ks iogmed at jeg er 150cm og min mor og min mormor har hatt behov for ks hver gang de har fødet. Det går veldig sykisk på meg og vil ikke ta den sjansen. Men som du sier her neders, at de kan kutte vekk huden, ja da er det bare å prøve å føde normalt. Men kommer ikke til å takle det om jeg ikke har tilgang til epidural. Har vanlig angst(ikke fødsel angst) og kommer til å slite mye med den om jeg ikke får innvilget ks....som sagt om jeg ikke får epidural.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #24 Skrevet 22. mai 2008 orker ikke lese alle svarene, men i hvert fall kan legen bare snitte et lite snitt i huden, så lenge nålen ikke er i kontakt med overhuden der tatoveringen sitter har det ingen betydning....
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #25 Skrevet 23. mai 2008 Kutter man i huden uten bedøvelse da eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå