Ikkelektuell Skrevet 22. mai 2008 #26 Skrevet 22. mai 2008 Si fra når du ser en barnetøyforretning hvor rosa er like hyppig sett på gutteavdelinga som jenteavdelinga, da. Poenget er at enkelte (les: mange) bevisst velger å kle opp sine små håpefulle i "guttefarger" og "jentefarger", og der har du identitetsforminga. Du kan kalle det hva du vil, men det er jo det som er konsekvensen. Jenter skal være rosa og søte, gutter skal være blå og tøffe. Selvfølgelig er det variasjoner her og der, men dette er da vitterlig gjennomgangstonen.
innMariSterk Skrevet 22. mai 2008 #27 Skrevet 22. mai 2008 Det må ha vært på 1400-tallet, for noe mer bøllete enn søte småjenter med rosa klær skal man lete lenge etter. De hyler, roper, slår og spytter hvis de vil. De klatrer i trær, rusjer på de største rusjebanene og disser like røft som hvilken som helst gutt. Så nei, jeg ser ikke poenget, og nei, rosa skaper ikke mer identitet enn orange, grønt eller blått.
Ikkelektuell Skrevet 22. mai 2008 #28 Skrevet 22. mai 2008 Men kjære vene, rosa og lyseblått er jo assosiert med barn fra sekundet de plopper ut. Hvordan kan du si at de ikke er knyttet opp mot det å skape en identitet basert på kjønn?
innMariSterk Skrevet 22. mai 2008 #29 Skrevet 22. mai 2008 Nå er jeg litt i tvil om hva du legger i begrepet identitet - jentetiss og guttetiss? Jeg har fått et bestemt inntrykk av at du mener at straks en jente får på seg et rosa plagg blir hun søt og yndig og slutter å oppføre seg som en småunge, men blir på mystisk vis transformert til en liten frøken?
Ikkelektuell Skrevet 22. mai 2008 #30 Skrevet 22. mai 2008 Ikke nødvendigvis, men det er unektelig slike egenskaper som assosieres med fargen rosa. Søtt og yndig.
innMariSterk Skrevet 22. mai 2008 #31 Skrevet 22. mai 2008 hehe når man har sett en liten rosa bølle i aksjon så kommer man fort ut av den villfarelsen :-)
Dunder Skrevet 23. mai 2008 #32 Skrevet 23. mai 2008 Men kjære Cat.78, det er da ingen som har sagt at du ikke skal få være kvinne? MEN våre døtre skal selv få velge HVORDAN de vil være kvinner! Man trenger ikke kle seg opp som en prinsesse for å være kvinne. Men det er det du signaliserer til datteren din ved å kle henne opp sånn.
Dunder Skrevet 23. mai 2008 #33 Skrevet 23. mai 2008 Fyllemagica, du må gjerne like de stereotype kjønnsrollene, men det blir da ikke riktig at du skal tre de nedover hodene på barna dine?
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 23. mai 2008 #34 Skrevet 23. mai 2008 Men kjære Dunder, hvor skriver jeg at jeg kler opp min datter som en prinsesse? Jeg har kun svart utifra meg selv jeg:)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 23. mai 2008 #35 Skrevet 23. mai 2008 Men det må da være lov å kle jenter i rosa en gang i blant også vel?? Eller skal alle barn gå i kommunefargede kler til de blir konfirmanter, slik at de for guds skyld ikke utvikler tendenser til å bli det kjønnet de faktisk er? Jeg tror ike barn er født "ukjønnet" og at jenter blir jenter og gutter blir gutter fordi vi kler de i bestemte farger? Mammaen min ville at broren min skulle bli jente og hete Hilde og drømte om blonder og fjas til guttungen, men anyways vokste han opp til å bli mannemann!! Jeg ble også kledd i sløyfebånd og rosa når jeg var liten og dresset opp som en lite dukke, men rullet i sølepytter og dinglet i trærne og var mer tarzan enn noen av gutta, selv med finstasen på. Tøffere enn gutta med skinnjakke og crosssykkel var jeg også som liten!! Kan ikke se at det har holdt meg tilbake på noen somhelst måte at jeg ble kledd som en prinssesse som barn. Man blir ikke fisefin nikkedukke selv om man blir kledd på som en typisk jente.
Dunder Skrevet 23. mai 2008 #36 Skrevet 23. mai 2008 Magica, jeg bruker ikke rosa, men det betyr ikke at jeg bruker blått og bar gir "gutteleker" som du kaller det. Det finnes andre farger enn rosa og blått og det finnes andre leker enn barbiedukker og gravemaskiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå