Gå til innhold

Blir dere aldri lei rosa? (samme som BIM)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser til min store fortvilelse ;-) at krangle ikke er den samme på DIB og BIM. Jeg hører til DIB, men har altså rotet rundt med et innlegg BIM. Nå vil jeg høre hva dere på DIB tenker...here goes..:-)

Jeg synes det er oppsiktsvekkende med den dyptgripende kjønnsoppdelingen av gutter og jenter gjennom farvevalg i form av eks. rosa og blå, og undres over at ikke flere boikotter det der kommersielle og diskriminerende stuntet? Ja, for tro det eller ei, men likestillingen starter allerede der. Følger alle virkelig strømmen, og synes dere på toppen av alt at rosa er en fin farve??

Hvor godtatt er det om jenta di opptrer guttete, i forhold til at sønnen din opptrer feminint? Forskjellsbehandlingen starter allerede fra når man vet barnets kjønn. Og hva blir jenter og gutter lært opp til? Hva møter de fra sine omgivelser? Som jeg har skrevet i et annet innlegg her om likestilling i Norge, blir feminine verdier/egenskaper/ ladete ord, generelt sett på som 'svakere', 'lavere rangert' eller 'mindre verdt' enn maskuline verdier/egenskaper eller ladning på ord. Og hva ser man? Vi er faktisk usigelig langt fra noen form for likestilling i dag, takket være den godt forankrete og stadig mannsdominerte samfunnsformen, og vi (les: fedre og mødre) lærer både våre gutter og jenter, bevisst og ubevisst å reprodusere denne normen. Jeg er på ingen måte uenig i at kvinner og menn er forskjellige, men jeg er kraftig motstander av forskjellsbehandling i form av at kvinner er søtere, mer sårbare, svakere osv. enn menn. 'Ta det som en mann'...og hvorfor ikke enn kvinne? ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke rosa. Du kan være så guttete du bare vil - men jeg vil være jente:)

Gjest sug lut laserfnask
Skrevet

Jeg liker rosa - og det gjorde begge ungene også, helt til guttungen var tre var det og lilla favorittfarger, jenta har det fortsatt. Men kjønnsoppdelinga går ikke bare på farge, det har aldri vært så sterk kjønning av klær når det gjelder snitt og fasong som det er nå, så det ble ikke mye rosa på ham sånn sett - jeg klarer tross alt ikke blonder på gutta, de får bli New Romantics når de sjøl får det for seg.

Oppførsel - jeg tror min såvel som hva jeg oppmuntrer hos dem er en brukelig middelvei. Men jeg er ikke deres eneste omgivelser. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å oppdra jentene som gutter i den forstand at de skal bli overlevelsesdyktige og slå først om det gjelder.

Skrevet

Da jeg var i 20-årene var det ikke kult å like rosa. Da bestemte jeg meg for å gi rosa en sjanse, oppdaget at jeg likte det, og gjør det ennå. Jeg lurte faktisk på i dag, før jeg logget meg på her, om ikke alle kler rosa. Finnes det noen som ikke kler rosa?

Min datters favorittfarge er forøvrig blå. Hun er tre år - tilsynelatende den alderen da alle jenter elsker rosa.

Visste du at på begynnelsen av det 20. århundre var rosa (lyserød) en farge for små guttebabyer? Rødt ble sett på som en sterk farge (menn er sterke), så små gutter fikk lyserøde klær, en mildere versjon av rødt, for at de skulle bli sterke små menn. Lyseblått var en jentefarge, for blått var en svak farge.

Mitt inntrykk gjennom et forholdsvis langt liv, er at i 70- og 80-årene prøvde man å oppheve forskjellene mellom gutter og jenter, ved å prøve å oppdra dem likt. Det var gjengs oppfatning at det var oppdragelsen og miljøet som gjorde gutter "guttete" og jenter "jentete". Men til foreldres store overraskelse, likte gutter likevel biler og geværer, og jenter likte å leke med dukker.

Så nå har pendelen svingt den andre veien, og leker og klær er mer klart jente- og gutteting enn noensinne. Jeg synes nå at det er akseptert at man kan være jentete, men likevel smart og sterk. Det er fint å være jente i våre dager, tror jeg. Kanskje vanskeligere å være gutt?

Skrevet

Alt med måte. Men jeg liker godt rosa, hvitt, gult, lilla, grønt, rødt. mjaaa..

Men, jeg putter ikke på jenta mi blått. Da tror alle hun er en gutt.

Gadd ikke lese innlegget, så jeg svarer bare utifra overskriften.

Skrevet

"Finnes det noen som ikke kler rosa?"

Svaret er et definitivt og rungende JA.

Skrevet

Jeg kan svare for min del.

Da jeg fikk min første, en jente, så kjøpte jeg ikke ETT eneste rosa plagg eller andre typiske "jenteting". Jeg handlet like gjerne i gutteavdelingen til henne, for der var klærne mye tøffere og stiligere enn fluffyrosa.

Men likevel, da hun bikket 3 år, så ble hun ROSA. Nå er hun 5 år, og insisterer på skjørt hver dag, leker aller helst med Barbiedukker (som jeg forøvrig heller ikke er så begeistret for) og Disneyprinsessene er det største og flotteste i verden.

Lillegutten min er 2.5 år. Det sier seg selv med en så rosa storesøster så har han for det meste lekt med Barbiedukker, kledd på seg ballerinaskjørt og synes det er stas når hans skulderlange hår blir satt opp i strikk. MEN; helt på egen hånd, uten oppmuntring, har han etterhvert kommet til å elske biler tog, båter alle slike typiske gutteting. Det begynte han med mellom 1.5-2 års alder.

Så uten særlig påvirkning fra deres hjemmemiljø har begge mine sklidd over i "typiske kjønnsroller".

Jeg har selv vært bevisste på å ikke tre over dem jente/gutterollen, men selv la dem finne ut hva DE liker, uten a de har blitt fortalt det eller presset til det.

Jeg tror selv det rett og slett er noen forskjeller i kjønnene. Selv om jeg var en skikkelig guttejente som liten... og nå har blitt et mannhaftig fruentimmer, hehe:P

Skrevet

Fordi du ikke liker rosa?

All denne uviljen mot fargen - er det ikke p. g. a. av all bagasjen den har? Ikke nødvendigvis fargen i seg selv? Kan man tenke på rosa uten å tenke på småjenter, Barbie, dill og dall, og kjønnsrollemønster?

Skrevet

Jeg kjøper aldri rosa til datteren min. Jeg liker ikke fargen, og i tillegg er ofte rosa klær veldig "dukkete" i stilen, og det synes jeg både er stygt og upraktisk, og sannsynligvis ubehagelig å gå med.

Jeg tenker ofte på at jeg ikke skal "pynte" jenta mi og at jeg skal være bevisst på å holde kommentarer som går på utseendet hennes på et minimum. Jeg tror mye av kjønnsforskjellene er skapt gjennom ulik oppdragelse av gutter og jenter, og jeg ønsker å gjøre mitt ytterste for å gi min datter en kjønnsnøytral oppdragelse (selv om jeg selvfølgelig er klar over at det er veldig vanskelig i dag med all påvirkning fra media - men jeg ønsker å gjøre mitt beste). Hvis hun senere ønsker å være veldig feminin og rosa skal jeg ikke nekte henne det, men jeg håper da at hun vet at hun ikke MÅ være slik for å være jente/kvinne.

Det er vel ikke akkurat selve fagen rosa som er så farlig, men den er en del av en større "pakke" som er med på å dyrke og overdrive kjønnsforkjeller på en måte som jeg finner negativ.

Skrevet

Jeg kjøper rosa til Nikolai, han kler det så godt! Blir ikke lei det nei, men han bruker mye andre farger også... Når han skal velge ting selv, så velger han ting som er rosa, så det virker ikke som om han heller blir lei det...

Skrevet

Eh, nei. Fordi det faktisk finnes dem som overhodet ikke kler rosa, slik tilfelle er med gult, grønt, rødt, oransje og [alle fargene du kan navnet på her]. Er du litt paranoid på rosafargen sine vegne, tro?

Skrevet

Leste bare overskriften men.....niks:-)

Skrevet

I følge dette innlegget skulle man tro at all kjønnsdiskriminering starter i barndommen med fargevalg...........Rosa er bare en farge, ikke en identitet. Dessuten bruker gutta også rosa i bøtter og spann. Jeg var i konfirmasjon, og hvilken farge hadde gutta på slipset - jo rosa, og de så ikke ut til å være spesielt preget av femininitet av den grunn.

Rosa er en fin farge, og nix, jeg er ikke mer lei rosa enn f.eks blått.

Skrevet

Feil. Rosa er med på å skape en identitet. Du har vel ramlet innom noen avdelinger for barneklær i løpet av de siste tjue årene du også.

Skrevet

Jeg kler dattern min i rosa, fordi jeg syns det er pent. Jeg kler henne i blått fordi jeg syns det er pent. Jeg kler hen oftere i kjøle en ikke i kjole, fordi jeg syns det er pent!

Jeg syns ikke nødvvendigvis en kjønnsinndeling er feil. Å være likestilt betyr ikke det samme som at man er lik på alle områder, heller at jenter og gutters særtrekk er like mye verdt syns jeg. (akkurat hva som er jenter og gutters særtrekk vil jeg ikke gå inn på, for det blir en helt annen dikusjon)

Men klart at kjønnsideling av klær på noen områder kan være med å hindre likestilling, leste foreksempel for en stund siden at pga. småjente moten, med klær som ikke egnet seg til aktivitet og lek, så så man at gutter i større grad en jenter var aktive i friminuttene og at jentene var i større grad overvektige....

Jeg var foresten også på en butikk og skulle kjøpe smekker til datteren min. Der var det en rosa (jente) smekke som med sto "Frøken Norge" på, og en blå (til gutt) hvor det sto dikektør....... hva mener de med det egentlig?

Skrevet

Ja, hva tror du de mener?

Jo, at det største som kan skje en kvinne er å vinne en skjønnhetskonkurranse og at det største som kan skje en mann er å bli direktør. Da lærer jo småjentene og småguttene fort hva de skal hige etter her i livet.

Du skriver at man skal bli likestilt og ikke lik. Det kan jeg være enig med deg i på en måte, men ikke når du fortsetter med å snakke om jenter og gutters særtrekk. Det er her det blir feil for meg. Jeg tror nemlig mange av disse særtrekkene er noe vi skaper med oppdragelsen vår.

Jeg synes det bør fokuseres mindre på kjønn i oppdragelsen vår og at barn kan stå fritt til å velge sin væremåte uavhengig av kjønn. Så kan vi alle være likestilte uten å være like..

Skrevet

Jasså, måkeskrik. Jeg har vært innom rimelig mange barneklærforretninger ja, og det yrer av farger. Hvilken identitet får du av orange og brunt da? Og hvilken identitet har alle ungdomsgutta som går rundt i rosa luer, t-shirts og slips?

Dette er bare fjås. Så lenge både jenter og gutter kler seg i samme fargen kan man ikke skylde en viss oppførsel på fargevalget. Det er jo latterlig å tro noe sånt.

Skrevet

Hvis du har blå gutteklær på en babyjente, vil alle tro at hun er en gutt. Jeg er ikke så opptatt av farger, men, jeg gidder ikke kle opp jenta mi på en måte som gjør at alle tror jeg har fått en gutt.

Når de blir eldre ser jo folk forskjell.

Skrevet

Ja, hvis jeg handler "gutteklær", og vil hun skal leke med "gutteleker". Skulle man nesten tro at jeg egentlig ville ha en gutt.

Jeg har en jente, og jeg er ikke så opptatt av det med farger og identitet at jeg vil forklare til alle jeg møter at "jeg har en jente altså, men jeg synes det er feil at alle jenter skal gå i rosa pga bla bla bla, så derfor må hun gå i gutteklær" "mulig gutten min skal få en kjole i morgen, skjønner ikke hvorfor bare jenter skal gå i kjole og sminke seg"

Hva er så galt med rosa, være feminin, leke med barbie, drømme om å være prinsesse, pynte seg med kjoler. Ser at noen ikke likte at jenta si gjorde det.

Kan man ikke være astronaut, romforsker, lege, direktør, men samtidig gå i rosa og være feminin?

Jeg har en mann som liker biler, kan bygge ting, reparere ting osv..

Selv lager jeg mat, rydder, vasker, liker å pynte meg osv. ser ikke noe galt i at menn og kvinner er forskjellige.

Skrevet

Jeg er så jævelig imot likestliling jeg, hvis det betyr at jeg må bli mer lik menn!! Hva pokker er det å hige etter da?? Klø seg på balla til all verdens tider og rape nasjonalsangen?? Nei, takke meg til rosa fjas!

Skrevet

ja, jeg syns ikke man skal bli diskriminert fordi man er jente eller gutt. Fint at vi i teorien skal kunne ha de samme jobbene, være like smarte osv..

Men, jeg liker disse stereotypene av mann og kvinne.

Skrevet

Jaaaa, kan jeg ikke bare få lov til å være KVINNE??? Være meg selv?? Om det er med rosa eller blå g-streng?? Synes fryktelig synd på alle kvinner som går rundt og føler seg underlegne mannfolk av diverse fjåsete grunner. Så fordi jeg faktisk liker å gjøre litt husarbeid og digger nyshava legger med den rosa høvelen min så er jeg offer for diskriminering?? INGEN diskriminerer meg enten, jeg står med ræva i været og støvsuger under sofaen, får en stiven i pipa eller hva det nå enn måtte være.

Så nei, jeg bli aaaaaaaaldri lei av rosa!! Akkurat som jeg aldri bli lei fotball eller øl heller!!

Skrevet

signerer bare deg jeg cat78!!!!!!!!

Skrevet

Ja du signerer i hvertfall den med fotball om jeg husker riktig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...