Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #1 Skrevet 21. mai 2008 Det var en aften då eg gikk ut i Sanviken med trik, det var en sommerkveld og månen skjen så bli, De! Ikje ont eg tenkte på kun en tur eg vilde gå men så ente det så svinaktig utidig. For på Fjeldveien der sto en yndig pikelill og lo, hon var så storskjøn at eg tenkte: " Du får freste" Eg gikk hen og sa så så; “Kveld, mor! K`est ska turen stå? E du også ut` og går på byens beste?” Ok, men hon – ja hon var god! Tenk hon så på meg å lo, og sa: Gå hem igjen og sei, du ha`kje vært der! Men då følte eg på stand, at mitt hjerte kom i brann, då forsto eg, ka de kalder “elskovsmerter” Falskelig folot hon meg, sa farvel og takk for seg, og gikk med “han” Ja det var nok te være kry a! Men mitt arme hjerte fik akkurat sèt dolkestik: for tenk, hon lo utav meg, då hon gik, den slya! Først bestemt` eg meg t` dø, te å gå i dyben sjø, men etterpå bestemt` eg meg te la det være- Å du fagre, falske ven! Mon vi treffest mer igjen? Men på Fjeldveien, der går eg aldrig mere!
2 søte småpiker Skrevet 21. mai 2008 #2 Skrevet 21. mai 2008 Hvordan er melodien på den da, aldri hørt den før.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #3 Skrevet 21. mai 2008 Vi prøver igjen. her er hele teksten: Eg ve’ sønge om min sorg, om en pi’e Ingeborg, som for evig haver knust mitt unge hjerte. Og med tårer her eg står og min harpe langsomt slår, for det letter å få trøkke ut sin smerte. Det var en afning då eg gik ut te Sandviken med trik, det var en sommerkveld, og månen skjen så bli’,De! Ikje ondt eg tenke på, kuns en tur eg vilde gå, men han endte, ok, så svinaktig utidig. For på Fjeldveien der sto en yndig pigelill og lo, hon var så storskjøn at eg tenkte: ”Du får feste!” Eg gik hen og sa så så: ” ’Kveld, mor! kést ska turen stå? E du også ut’ å går på byens beste?” Ok, men hon, ja hon var go’! Tenk hon såg på meg og lo, og sa ”Gå hem igjen og sei du ha’kje vært der!” Men da følte eg på stand at mit hjerte kom i brand, då forsto eg ka de kaller ”elskovssmerter”. Og så var bekjendskap gjort, eg bedåred hinner fort, for te sånt e somme pier nokså snaue. Eg fortelte kem eg va’ hun sa kést hon var ifra, og tenk, så var vi begge to fra samme smaue Og så gik vi arm i arm, elskovlauen brendte varm, -de e underlige, Amor sine pile! Og så kjøst’ eg hinner kår der et mindesmerke står med den indskrift: ”Husk at hesten trenger kvile”. Men eg ska sei’ hon va’kje ty då vi kom te Bellevy, då fòr treskheden hinner udi barmen. For en sjøman der hon såg, han var bort’ fra Laksevåg, han sto og flirte med et handorgel i armen. Falskelig forlod hon meg, sa farvel og takk for seg, og gik med han, - Ja det var nok’ å være kry a’! Men mit arme hjerte fik akkurat s’et dolkestik: For tenkt, hon lo utav meg då hon gik, de slya! Først bestemt` eg meg t` dø, te å gå i dyben sjø, men etterpå bestemt` eg meg te la det være- Å du fagre, falske ven! Mon vi treffest mer igjen? Men på Fjeldveien, der går eg aldrig mere!
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #4 Skrevet 21. mai 2008 Hm, blir vanskelig å nynne den over dib altså...=P
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 21. mai 2008 #5 Skrevet 21. mai 2008 hahaha, de hadde vi på kasset når jeg var liten=P
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #6 Skrevet 21. mai 2008 Kan ikke den, men bidrar med: MADAM FELLE Kjenner dokker madam Felle Jonnemann sin gamle mor? Hon som hadde øl å selle, ut i Sandviken hon bor. No e hon dø for lenge siden, Jonnemann sin gamle mor. Hon som hadde øl å selle, ut i Sandviken hon bor.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #7 Skrevet 21. mai 2008 Kan du ikke fjeldveisvisen? den er jo nydelig! ser ham klart for meg, stakkars gubben...=P
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Eg å laien, vi to e - vi to e- vi to e- tjuaguttar, som du ser, som du ser. som du ser eg i født i knausesmauet, han e født på bellehaugen fine folk i våres by kaller det for bellevy! Oppå fløyen står en dame, vet du ka hon tenkar på? Ikkje sei det hvis du vet det, neglelakk på storetå! (Bare på storetåen ve hon ha det på!) Min mann Mass han døde stille på dass med dolokk i hånden forlot han ånden begraves i kveld på møllerens kapell farvel.
2 søte småpiker Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Hehe, forstår det altså, men kunne være det var en kjent melodi da.
Mamsen og lillegutt Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 dette var koseli/artig å lese på denne onsdagskveld:) Skal se om eg finner noen etterpå
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #11 Skrevet 21. mai 2008 jEG har en forkjærlighet for gamle bergensviser, eller norske viser generelt, siden min far alltid spilte gitar og sang for oss når vi var små. leter desperat etter cd eller sangbok med bergenssanger, så hvis noen vet hvor jeg får fatt i må de si ifra! er spesielt interessert i "bauekorpsgutten" på cd =)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #12 Skrevet 21. mai 2008 Hehe=) nei tror ikke det er det dessverre... =(
Mamsen og lillegutt Skrevet 21. mai 2008 #13 Skrevet 21. mai 2008 vi har flere LP'er med Bergeners hos min mor.... Hørte MASSE på disse når eg bodde hjemme:) Har du møtt min fetter Tyggen? Han svømmer like bra på magen som på ryggen. Men det får ingen jenter se, For de ha'kje godt av det! Anne på landet, med grisemat i spannet Per,ler viskeler, står i kjelleren og vasker kler. Atle,patle, med ræven i fatle
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Oj, akkurat den cd'en (den gang kassett) tror jeg det var vi hadde også, for det der var helt rett rekkefølge=) stilig...
Mamsen og lillegutt Skrevet 22. mai 2008 #16 Skrevet 22. mai 2008 Eg rett og slett digger Bergenske sanger/viser/regler...... Men fant ingen tekster på nettet:(
pinglo Skrevet 22. mai 2008 #17 Skrevet 22. mai 2008 Jeg har en CD, kjøpte den for noen år siden. Den heter "31 Bergensviser" med Fred Ove Reksten og Bergeners. På den plata er alt det som dere har ramset opp her. Bare gikk inn i en platebutikk her på Askøy, også bestilte de denm for meg.
Mamsen og lillegutt Skrevet 22. mai 2008 #18 Skrevet 22. mai 2008 då skal eg prøve å få kjøpt denne:) Tusen takk for tips. Familien vår kjenner Fred Ove Reksten,så vi hadde kanskje klart å fått tak i mer....
6Ymamma Skrevet 22. mai 2008 #19 Skrevet 22. mai 2008 Eg vil t Bægen vil t Bægen med d samme der har vid som fisken i vanne Hehehehe Jeg er ikke fra Bergen:p
Mamsen og lillegutt Skrevet 22. mai 2008 #20 Skrevet 22. mai 2008 Eg ve te Bergen,ve te Bergen med det samme Der har vi det som fisken i vannet.... Vått å kaldt å breiflabb over alt....
mei&mi + marcus :) Skrevet 22. mai 2008 #22 Skrevet 22. mai 2008 Jentar fra Bæærgen e`nokke for seg De sitter på fergen og vinker til deg Men når du vinker tilbake så snur de seg vekk Og alle e` make og alle e` frekk! hehe...husket ikke helt riktig.. Men stilig er den ivertfall..
Arb.ledig husmor Skrevet 22. mai 2008 #23 Skrevet 22. mai 2008 Melodien finnes på Norske viser i 50 år, på cd nr 1... Men huske ikkje hvilket nr... Men det er ikke samme sangen, bare melodien... E et eller annet om Hann hond i band!
Arb.ledig husmor Skrevet 22. mai 2008 #24 Skrevet 22. mai 2008 Da eg jobba i bhg, spilte vi inn CD med Bergens sanger ) I Strandehagen, i nummer 18 der bor en ---- fest a mø Hon har ikkje klæt t gå ut om dagen Kun om natten lar hon seg se. Så derfor spør eg dåkkar fine, gi en shilling t en symaskine Så kan dåkkar se kor fin hon ble... Huska ikkje helt teksten, men va noe sånt.... Dar kjem dampen, gamle dampen, ta på deg triskorna å spring Dar kjem dampen, gamle dampen tingelinge linge linge ling... I rombe ligg mjølsekkjane i høge lag og kassa med appelsine På dekkje e d fullt ut or adle slag, mjølkespann og røyre og tine... Bergen, Bergen byen er best... Huske ikkje teksten...
viktorogmilla Skrevet 22. mai 2008 #25 Skrevet 22. mai 2008 Ved Brygga i Bergen, der ligg det ein båt så blankpusst og fin at han lyse Med skikkeleg mastre og pipa med låt og mange slags vare han hyse Dar kjem dampen... Jeg hilser deg, du stolte by blant fjelle... noen som kan denne? Jeg tok min nystemte citar i hende sorgen forgikk meg på Ulrikens topp drømte om bauner om..... eller noe sånt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå