Gå til innhold

Fy FAEN så sint jeg blir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemoren min er 90 år i dag. Hun er på dementavdeling, og da selvfølgelig dement. Verdens snilleste godeste bestemor.

Vi har hele tiden (5 år) mislikt sykehjemmet, pga elendige rutiner, rot, kaos og sløve ansatte. Det er ingen som helst struktur der, vi føler veldig at bestemor ikke blir tatt vare på.

I dag dro mamma på hjemmet sammen med søstern sin, for å feire bestemors dag. Jeg kunne ikke bli med da jeg er veldig langt unna.

Når de kommer dit, sitter bestemor på rommet sitt,og sover. Utsølete klær bustete hår, og ja, i det hele tatt ikke en 90 års jubilant verdig stellt.

Mamma reagerte jo på dette, og spurte primærkontakten hvorfor de ikke hadde pyntet henne litt.. Og kjøpt inn kake og feiret henne.

Joda! De hadde GLEMT bursdagen til bestemor.

Som om ikke det var nok, skjedde AKKKURAT det samme i fjor:-(

Ble skikkelig lei meg jeg nå. Ja, jeg vet at hun er dement og kanskje ikke vet at hun selv har bursdag. Men det finnes da ingen verdighet i dette! Stakkars bestemor. Der går hun rundt med dukken sin som hun tror er et lite barn. Jeg har skikkelig vondt inni meg nå:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars bestemor... Det er mye uverdige sjebner i helse-norge, dessverre. Ekstra trist når det rammer ens nærmeste..

Skrevet

Greit de burde gjøre en bedre jobb sikkert. Men hvorfor tar dere ikke med henne hjem. Dårlig unskylding ikke besøke sin 90 år gamle bestemor enda om du bor veldig langt unna.Du har sikkert visst om det lenge. Tross alt rundt tall.

Når man kommer på sykehjem skal liksom sykehjemme og staten ta over alt ansvarer. Hva med å kjøpe inn litt nye pene klær til bursdagen hennes. Hva med å ta med en kake eller annet de kunne feiret med på sykehjemmet? Ikke alle steder som sponser med kaker selv ikke ved rundt tall.

Hvorfor på 5 år har dere ikke byttet sykehjem om dere er så missfornøyd. Er somregel de som klager mest som tar minst ansvar for sine gamle. Desverre.

Ta ansvar så får hun det nok myyyyyyyye bedre. Kan jo være hun trives men det ser jo ikke du om du ikke er ofte der.

Skrevet

Ja:-( Jeg jobber på sykehjem selv, og er så lei meg for at hun ikke er her jeg jobber..

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Jeg har jobbet på et par sykehjem under utdannelsen min og fikk helt sjokk over å grusomt det var der. De behandlet pasientene svært dårlig og tråkket på dem. Bare slike sure småsjefer som hadde jobbet på samme plassen i 30 år og jobber kun fordi de er redd for å prøve noe annet og lønningsposen.De har ikke noe glede av å jobbe der og det lyste lang vei. Det værste var at de smisket veeeeldig med pårørende, slik at de var jo relativt fornøyde. Jeg ble helt sjokkert og sa i fra om dette når jeg var i praksis. Jeg fikk nedsatt karakter pga det. Men fytti...det var det verdt...stakkars gamle mennesker altså....får helt vondt inne i hjerterota. Nå er det sikkert ikke slik over alt da...Sikkert mange fine plasser også

Skrevet

Hallo om du jobber selv på sykehjem så vet du jo hvordan det er og spes når det gjelder pårørende. Skremmende hvor få pårørende som kommer på besøk. Du får ta litt anvar.

Skrevet

Ehem... når man kommer på sykehjem, så SKAL pleierne ta over alt ansvar - det er det man betaler for. Hvor ofte familien besøker vedkommende, er faktisk ikke relevant for hvor god pleie man har krav på. Du vet jo ellers ikke så mye om hvorvidt HI besøker bestemoren sin ofte heller? Og sykehjemsplasser vokser heller ikke på trær....

Skrevet

Bestemor kan ikke bare taes med hjem. Hun er tungt dement, og blir nervøs og urolig om hun blir tatt utenfor dørene.

Pene klær hang klar i skapet!

Og jeg besøker henne i helgen, da jeg ikke kan ta fri i dag.

Vi ba betjeningen kjøpe kake av pengene som ligger på kontoret som er bestemors.

Og angående bytte av sykehjem: Vi har strevd i flere år, men får ikke byttet siden hun må være på skjermet avdeling. Og de andre sykehjemmene hun kan være på har ikke nettopp det.

Jeg er hos henne en gang i uka jeg. Så samvittigheten min er god. Og fram til hun fikk sykehjemsplass, bodde hun hos meg i nesten 2 år.

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Enda ett tragisk bevis på at eldreomsorgen i Norge er helt for jævligt:-(

Vil ikke bli gammel i Norge jeg...

Skrevet

Skjønner godt at de ble skuffa over det. Synd at de hadde glemt det, siden det står i kardexen når hun har bursdag og de burde jo ha sett datoen i dag.

Her i byen er det ikke vanlig at sykehjemmet baker kaker til alle jubilanter, kun de som nærmer seg 100 år får kake på sengen om morgenen.

Slik jeg ser det, om det var min bestemor, hadde det bare vært å gre håret hennes og skiftet klær, kokt kaffe og fikset kake, så har vi hatt årets beste bursdags feiring.

Skrevet

Takk Nordavind fra sør, og Tribal:-) Dette føles grusot. Og jo, det ER sykehjemmets ansvar og stelle til bursdag! Vi er gjestene hennes i HENNES hjem!

Skrevet

Det var utrolig trist å høre. Nå fikk jeg veldig vondt av bestemoren din. Har jobbet på sykehjem i noen år selv, og det har aldri vært tilfelle.

Merker jeg er veldig svak for å høre om sånt. Huff..

Pyntet selv en jubilant som feiret 100 års dagen sin for noen år siden, og det var utrolig koselig. Følte meg litt beæret, faktisk.

Et tips til neste gang må være å gi de ansatte beskjed på forkant at dere kommer neste dag i anledning hennes bursdag. Dere ønsker at hun skal ha på seg finklær og være velstelt.

Gratulerer med dagen til bestemoren din. Skjønner at du blir lei deg på hennes vegne.

Skrevet

Unnskyld meg, men mener du at de ansatte på sykehjemmet ikke skal stelle henne ordentlig, kle på henne rene og pene klær til en rund bursdag, eller gjøre litt ekstra stas på henne? På sykehjemmet er det faktisk de som har ansvaret, ikke de pårørende - det er jo faktisk hele poenget! Den som bor der betaler faktisk deler av pensjonen sin....

Det kan dessuten være mange grunner til at man ikke kan ta gamle familiemedlemmer hjem, eller besøke de så ofte som man ønsker.

Syns du er arrogant og nedlatende i svaret ditt, mamma til 2 prinsesser!

Skrevet

Takk Tøysetipp:-)

Tanten in hadde gitt beskjed i forrige uke om at de kom.. Men rutinene svikter til stadighet der, og de er visst ikke så flink til å videreformidle beskjeder. Blir så oppgitt for jeg får følelsen av at det ikke er noe hjem, men en lagringsplass:-(

Skrevet

Det er jo en helt GRUSOM holdnig. Pleierne skal liksom bli familien. Uff så trist. Har desverre sett alt for mange slike men din holdning. Trist trist trist. Såklart man skal få god pleie. Har selv hatt bestemor på sykehjem. Var der 4 dager i uken mamma var der hver dag. Har også hatt en svigermor på privat dementavdeling. Den var ikke den beste men krevde hun skulle få bedre pleie og det ble gitt.

Det fysiske kan pleiere gi. Men det psykiske kan ikke bli ersattet av pleiere. Selv om det ofte blir det. Jeg jobbet lenge med fantastiske eldre som jeg ble direkte gla i. Noen hadde ikke besøk på den tiden jeg var der. Vi stilte opp mannsterke i begravelsen men der var det full. Gledet vel seg til arva som kom grrrrrrr.

Når pleiere i dag er 2 på 10 beboere er det alt for lite. Vi må heller stå sammen få mere bemanning på sykehjemmene.

Skrevet

Er visst ikke alle som vil prøve å forstå nei, men heller bite hodet av den som skriver.

Takk Reveenka, du har iallefall forståelse!:-)

Skrevet

Uff så trist! Man kan ikke bare glemme at en beboer blir 90 år! Uff, blir lei meg over at det skal være sånn i Norge.

Skrevet

Å herregud, forstå hva jeg mener da. Selvfølgelig er det elendig av familiene som overlater all pleie til de ansatte på sykehjemmet! Jeg sier ikke at de er betalt for å overta det moralske ansvaret for den eldre. Poenget som jeg tydeligvis ikke fikk klart nok fram, var at pleierne skal gjøre akkurat den samme jobben, fortrinnsvis en bra jobb, med å pleie den eldre, uavhengig om familien til vedkommende er der ofte eller sjelden.

Samvittigheten til familien får bli deres sak, men pleierne skal sørge for at den gamle får bra pass og stell - og det følte ikke HI at hun fikk i dette tilfellet.

Skrevet

Hei Flinkefisen, dette skjønner jeg at er trist å oppleve... og at det finnes damer her inne som mener at du ikke har lov til å bli lei deg er nesten enda verre, men sånn er verden, det er ikke alle som har hjertet på riktige sida av tarmsystemet...

Men det er jo grusomt når et pleiehjem blir drevet som en dårlig kennel, men det er jo ikke første gang vi hører om det er det vel?

jeg hørte da jeg var i oslo for to uker siden et innslag fra et pleiehjem i oslo. de hadde besøkt det hjemmet i danmark vet du... hahaha de kom hjem og hadde lært at ikke alle trengte å legge seg samtidig og at det var koselig med vafler av og til.... jeg ler :-) de skal jo lage et hjem for de gamle, ikke et bur. Kanksje vi får stemme for de eldre ved neste valg, og se om det hjelper....

Skrevet

Ja vi hadde ikke noe valg. Det var fullt i kommunen og det tilbudet hun fikk, dekket ikke behovet hennes. Så jeg måtte ha henne boende hos meg, det var en utrolig tøff tid. Verre enn å ha barn, for de kan man jo snakke til. Bestemor satte seg like godt i hagen og gjorde fra seg om hun ikke ble geleidet til toalettet. Og alikevel mente kommunen at det holdt med det tilbudet de ga, hjemmesykepleien morgen og kveld.

Skrevet

Hei dritgrei! Hvordan er det med greibabyen!!:-) Gratulerer!!

Ja ikke sant. Dårlig kennel. Der fikk du jammen beskrevet det..

Skrevet

babyen er dritsøt og fin!!!

Skrevet

Hva ble det da? Navn?? Jeg er så misunnelig!!! <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...