Gå til innhold

Definisjon av "å være sliten" i 2008...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle småbarnsforeldre vet hva det vil si å være slitne, no doubt...

Men selv har jeg de siste årene inntatt litt sånn holdning: jeg er jo trøtt innimellom, kjenner det sliter litt i muskler, kjenner meg slapp innimellom osvosvosv....men hva så?? Jeg har det jo egentlig supert:0)

Prøver å tenke 70-80 år tilbake i tid...

Da kunne mødre med 7-10 unger styre gården alene mens mannen var på fiske, liksom..

De hadde nok ledd seg skakk av dagens "slitne" mødre... ;0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det virker som om de som er mest "slitne" er de som har minst å gjøre. Det er kanskje kjedsomhet som mistolkes som "slitenhet"?

Skrevet

eg er ofte sliten. ar vondt i rygg/nakke. kjempe trøtt og rett og slett dritt lei..

har bare 1 barn. men virker som eg har 5 barn.. kryper,rote, gulper og skal opp hele tiden.. + er det husvask,klesvask, oppvask++, gå turer, handle, gå til behandlinger+kontroller med Nora. . og en sambo som jobber 12 timer +/-...

Skrevet

hehehe, skjønner ikke hvordan de overlevde før jeg altså ;)

Kan ofte si at jeg er sliten i hverdagen, men det er vel i mangel av et bedre ord.. NÅ derimot er jeg virkelig sliten *sukk* har hatt omgangssyke i 4 mnd kjennes det ut som og kroppen henger snart ikke sammen mer..

Skal være SÅÅÅ glad når dette er over og jeg kan klage over "hverdags slitenhet" igjen hehehehe :)

Skrevet

dette var da min definisjon av slitenet.. hehe

Skrevet

Men disse tingene har jo de fleste som har flere barn + jobber selv i tillegg også...

Skrevet

Min definisjon av slitenhet:

- Alene med 2 barn (1 og 4,5 år) to uker i slengen( far jobber turnus 2-3 ordning

- Ute i 100% jobb

- Holde huset i orden og få vasket klær

- Bygge hus samtidig med å jobbe og holde i orden ett annet hus

Og akkurat nå: syke barn på toppen av det hele:-(

Skrevet

hmm...du har nok litt rett i det, oktaviastar...

Skrevet

En blir sliten når en sover bare noen få timer hver natt.

En går på skift med barnet hele natta pga skriking.

Når barnet kaster opp daglig slim, har pustestopp og har en avføring som lukter helt grusomt og du må skifte, tørke vaske osv.

Mannen er på jobb og du må høre skrikingen hver dag alene fra 7-17 med en masete 4 åring rundt beina, som du så gjerne skulle gitt mer oppmerksomhet.

Du er inn og ut av sykehus hele tiden over mnd/år.

Du i tillegg går på skole.

Du ikke har noen til å hjelpe/sitte barnevakt.

Du allikevel skal ha tid til å handle, vaske hus og klær, mate, lage mat, medisinere.

Ikke minst blir en sliten av å høre slutt å klag..

Det var min utblåsning :)

Skrevet

Men du er klar over at det du vil få her nå er en tråd hvor alle prøver å overgå hverandre i "retten til slitenhet"?

Skrevet

Hehe...mulig det!

Men min personlige erfaring er at slitenheten sitter i hodet, og egentlig IKKE i kroppen.. (som en kunne tro;0)

For min del har en positiv innstilling, og litt sånn "pyttpytt" holdning til ulike utfordrimger i hverdagen hjulpet veldig. Så den holder jeg en knapp på;0)

Skrevet

Jeg var mer "sliten" med ett barn enn med to..

Det er vel noe i det at man blir mer sliten og har mindre overskudd jo mer man slapper av..

Gjest Mylian *2pp*
Skrevet

Definisjonen min er å ha en auto-immun sykdom samtidig som jeg har leddgikt, barn , skole , snart oppussing, hus å ta meg av osvosvosv. Sliten avå ta medisiner hele tiden.

Skrevet

Helt enig med deg der. Har heller ikke for vane å la meg overvelde av "slitenhet". Om man tar en dag om gangen og heller koser seg og gjør det beste ut av alle situasjoner får man det så mye bedre enn om man prøver summere opp alle grunner man har til å være "sliten".

Skrevet

personlig så mener jeg det finst 2 typer sliten

1. praktisk jobb sliten

2. tenke sliten

nr 1 digger jeg, nr 2 er mer irriterende.

foresten det er en til

3. ikke få sove sliten.

det er noe dritt.... hehe

Skrevet

Når bestemoren min døde nå var det prat om netopp dette i familien. Tenk, ingen av barna hennes (hun hadde 6) så sin mor sove før de var flyttet hjemmefra. Dvs hun la seg alltid sist, var våkne hele natta når noen var syke, og hun sto opp før ungene våknet. Ikke èn middagshvil, ikke èn sen morgen, ikke èn ledig time hadde hun. Med en mann som jobbet på anlegg, 6 unger, masse husdyr og en gård som skulle stelles sier det seg selv: hun hadde ledd av å oppleve en "sliten mor anno 2008".

Når det er sagt så er kravene noen helt andre i dag. Det kreves plettfrie hjem, dyre klær, store biler, pene hus, perfekt sminke. Man skal leke med ungen på timesvis, lese og underholde, jobben krever sitt og svigermor overvåker det hele. Jeg tror bestemor hadde det litt enklere slik: hun gjorde det som måtte gjøres, ikke det som burde gjøres, ferdig med det. Og der er nok der vi moderne kvinner sliter oss ut, på alt vi "bør" gjøre.

Skrevet

Er helt enig med deg der sjiraff :) MEN en kan vel også få være sliten selv om man står på pinne døgnet rundt?? Om en har syke eller friske barn så tror jeg man kan bli sliten av og til. Jeg har aldri vært så sliten som med barn nr 2 men hun var mye syk også da.

Mitt poeng var la folk få være sliten og gi dem heller litt støtte. Synes vi er alt for flinke til å kritisere hverandre.

Et siste ord er at det handler vel ikke om å være MEST sliten men å få lov å si en er sliten uansett hvordan det var for 70 år siden...

Skrevet

"Det kreves plettfrie hjem, dyre klær, store biler, pene hus, perfekt sminke. Man skal leke med ungen på timesvis, lese og underholde, jobben krever sitt og svigermor overvåker det hele."

Dette er jo ikke "krav" man trenger rette seg etter. Om man velger å leve slik har man tatt et valg og er selv årsak til sin "slitenhet".

Skrevet

Ja, selvfølgelig er det lov å være sliten. Tror nok det er noe i det LiseUddeMatteettellerannet sier også. I dag skal alt være så "perfekt", vi stiller muligens vel høye krav til oss selv, som gjør oss mer slitne enn hva som er nødvendig.

Skrevet

Jepp det er akkurat det.. Vi er slik jeg sa tidligere veldig flinke til å kritisere hverandre og vi føler kanskje derfor at alt må være så perfekt hele tiden.

Da er det leggetid for meg, trenger søvn så jeg ikke blir så sliten imorga hi hi

Skrevet

jeg er nok litt enig i oktaviastar også. for når man har barn har man ganske mye tid hvor man pusler med de og ganske mange kvelde man er hjemme. det kan være fryktelig kjedelig til tider og kjedelig kan lett forveksles med slitsomt. eller energiløst

Skrevet

Poeng.

Mente vel "Mange kvinner krever av seg selv å ha plettfrie hjem osv...". Men jeg tror du forsto. Jeg krever ikke slikt av meg (og noe sier meg at der er vi to), men ser det stadig rundt meg. Folk klager og er slitne, samtidig som de planlegger oppussing, bestiller opplevelsesturer til Egypt, prøver på flere barn, tar ekstravekter på jobb for å få råd til den nye bilen og bruker kveldene sine på kino, sats, restaurenter og kveldskurs.

Skrevet

Er jeg sliten , så er jeg sliten.

Bryr meg lite om hvor mye eller lite jeg har å gjøre enn andre.

Uansett om noen sier at man har det helt normalt eller sånn er

det å ha barn , så hjelper det meg lite hvis jeg føler meg utslitt

en dag.

Hvorfor skal noen mene noe om hvor sliten jeg bør være i forhold

til ditt og datt liksom?

Ble kansje litt negativt dette.Ikke meningen egentlig.

Jeg er bare så lei av at det liksom ikke er "lov å si man er sliten" .

Det er det som gjør folk utslitt tror jeg.Det er ikke lov å være , sliten , ha vondt ikke orke være med på alt osv.Så da føler mange at de må stille opp , smile å stå på.Fordi det er alltid noen som minner deg på hvor mye verre de har det en deg hvis du ymter frempå om at du er sliten , lei osv

Skrevet

Er faktisk enig jeg og, man kan bli sliten av for lite aktivitet også. Men det jeg skrev om lengre opp var jo den misfortåtte slitenheten man finner om man konsentrerer seg om alt som bør gjøres og stresser med det man ikke trenger, kontra det å ta det som må tas og heller være fornøyd med det. Tror mange av de "utslitte" hadde kommet lengre med å gi litt f***.

Skrevet

Jeg føler nesten aldri at jeg er sliten. De gangene jeg gjør det synes jeg det er litt deilig. Tenker at da har jeg stått på. Men nå har jeg ingen problemer med å få pause i hverdagen, da min familie består av ETT barn og TO voksne, så da er det bare å bytte på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...