Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #26 Skrevet 20. mai 2008 Jeg har røyka gjennom første svangerskapet og røyker litt nå i nr to, førstemann røyka jeg ca 20 stk for dag. Barnet var friskt og raskt og bærer ikke preg av noenting. Denne gangen blir det snakk om i gjennomsnitt 10 i uka og har vekstavvik på barnet men ikke noe av betydelig mening, alt annet er greit, blod og oksygentilførsel er tilfredstillende. Så at noen er uheldige og røyker gjennom svangerskapet og får syke barn ja.. bank i bordet!! Er ganske flau av meg selv og min egoisme men sånn er det, og klarer ikke lavær.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #27 Skrevet 20. mai 2008 ADHD-lignende symptom er IKKE det samme som ADHD;) Les artikkelen en gang til, du;)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #28 Skrevet 20. mai 2008 Trodde ADHD var arvelig jeg, og ikke noe man fikk fordi mammaen røyka under svangerskapet....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #29 Skrevet 20. mai 2008 jeg sa ikke at han måte ha ADHD fordi om han var en urolig baby, men at helsepersonell har reagert og at han kommer til å bli testet på dette omerådet. om det er fordi mor røyka under svangerskapet det vet vi ikke, men at risikoen er der er ikke noe å stikke under en stol.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #30 Skrevet 20. mai 2008 Røykte +/- 20 om dagen. Kom på termin, gjennomsnittlig vekt, ingen plager, han er 10mnd nå og har aldri vært syk, og jeg var frisk og rask gjennom hele svangerskapet! Men håper inderlig jeg klarer å slutte om jeg blir gravid igjen.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #31 Skrevet 21. mai 2008 Røyka 5-6 om dagen med nr 1. Hun kom 4 dager over termin og var 3780 g og 51 cm. Aldri hatt hverkan astma eller allergiplager, er nesten aldri syk. Som 4 åring er hun over gjennomsnittet i høyde, og vekten følger kurven perfekt. Med nr 2 røyka jeg mer... 8-9-10 om dagen. Hun kom 2 dager før termin, veide 3790g og var 50 cm. Hadde astma fra hun ble født og til nå. Nå har hun vokst det av seg heldigvis. Mye plaget med både ørebetennelser og søvn. Ikke vet jeg sikkert om at dette er pga av røykingen min, men samvittigheten min er svart... Hun er også mye mindre enn gjennomsnittlige 3 åringer... Antakelig skal jeg aldri ha flere barn, men kommer vi frem til at vi vil ha flere, så skal jeg slutte før jeg blir gravid. Ingen av ungene mine var planlagte, men det er jo likevell ingen unskylnig for å røyke!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #32 Skrevet 21. mai 2008 Venninna min røyke hele svangerskapet, og ungen har ikke vokst i ti uker nå. Snart skal hu føde, og gruer seg til å se om noe er gærent. Det må hu leve med resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #33 Skrevet 21. mai 2008 Jeg røyka i starten av graviditeten (ca 7-8 pr dag) men slutta da jeg var nesten 5 1/2 mnd på vei pga ble så kvalm av røyken. Hadde ikke noen problemer under graviditeten eller etter fødselen med barnet. Hun var stor å fin da hun kom til verden :-) Hun kom 2 dager på overtid
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #34 Skrevet 21. mai 2008 min ene fikk allergi og astma, han andre fikk "bare" allergi. dette svskapet holder jeg meg unna røyk
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #35 Skrevet 21. mai 2008 røyka ca 20 om dagen frem til uke 15... kjente spark og ttrappet ned.. røyket ca 2 om dagen frem til uke 30... deretter ble det ca 3 i uka... røyker ikke lenger... aldri mer... gutten min fikk astma... ingen arvelig astma...... slutt med en gang... tenk på den lille som ikke for puste som liten baby... det er vondt det... for alle... da for du det værre med deg selv enn du har nå
anna_lou Skrevet 21. mai 2008 #36 Skrevet 21. mai 2008 Moren til min halvsøster røyket mye under svangerskapet. Det har også vært spekulert i om hun brukte andre medikamenter som slankepiller og annet, men har ikke dette bekreftet. Datteren hennes (altså min halvsøster) ble født med misdannelser. Skjellettet hennes er deformert, det er ikke benskjørhet, men legene finner ikke ut av hva som er galt. Hun gikk med skinner til hun var 6 år gammel og har vært igjennom flere operasjoner. I tillegg ble hun født med redusert lungekapasitet, hun har kun 60 % lungekapasitet....hun selv har aldri røyket. Legene kan ikke med sikkerhet si om røykingen under svangerskapet har ført til dette, ettersom det spekuleres om hun brukte andre medikamenter i tillegg. Men legene utelukker ikke at røykingen kan ha medvirket. Det er ingen leger eller spesialister som har klart å finne ut av hva de medfødte misdannelsene er, hun har ingen diagnose. Psykisk er hun 100% frisk, men fysisk er hun redusert. Jeg hadde ikke tatt sjangsen på å røyke under svangerskapet. Samtidig ønsker jeg ikke å henge ut dere som gjør det. 3 om dagen er jo ikke så verst da, det kunne vært verre... Har forresten hørt at leger i danmark råder gravide kvinner til å kutte ned røyken, men påstår at de kan røyke 5 om dagen uten at fosteret tar noe som helst skade.....det er jo etter mitt syn latterlig å si av en lege.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #37 Skrevet 21. mai 2008 Jeg sluttet med en gang jeg fant ut jeg var gravid.Har du sett den filmen hvor de filmer et foster mens moren røyker? Stakkars ungen krymper seg i smerte. Kunne aldri klart å røyke og tenke på hvor vondt ungen hadde det. De lider i 6 t etter mor har tatt en røyk. så om en da røyker flere i døgnet har ungen konstant ubehag.Fy deg!!!!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #38 Skrevet 21. mai 2008 fødte en lang og tjukk baby,9 dager etter termin.. røykte alt for mye gjennom hele svangerskapet. selv om alt gikk bra,er jeg fast bestemt på og slutte neste gang. tror det er lettere og leve uten røyken en og leve med at man har skadet et uskyldig barn..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #39 Skrevet 21. mai 2008 det med astma og allergi kommer ikke bare av røyking under svangerskapet. det er arvelig.. mamma røyka ikke når hun gikk gravid med meg (ikke pappa heller) og jeg hadde astma til jeg var nærmere 16.. jeg røyka ikke under svangerskapet mitt nå og mini har astma.....
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2008 #40 Skrevet 21. mai 2008 Jeg fikk dilla på røyk av alle ting og hadde samvittighet deretter. Gutten min ble født 14 dager før tiden, var knusktørr i huden og undervektig. Han er fortsatt tynn etter 6 år og har vanskelig for å legge på seg. Vet ikke om det har med røykingen min å gjøre, men en ting er sikkert: om jeg skulle bli gravid igjen skal jeg iallfall slutte!! Samvittigheten min var svart som natten i 7 mnd og jeg var hele tiden nervøs for babyen min. Ingen god følelse når man er gravid.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #41 Skrevet 22. mai 2008 Ser fortsatt at det er mange forskjellige erfaringer her. Prøver dag for dag og ikke røyke, men blir til at jeg må ta en røyk eller 2 iløpet av dagen. Går hjemme, og har ikke så mye og finne på, men er egentlig lettere og ikke røyke når mannen min ikke er hjemme, men når han kommer hjem og går ut og røyker, så blir det som regel til at jeg blir med.. Huff, skulle vært litt mer standhaftig, og klart det....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #42 Skrevet 22. mai 2008 Jeg røyket i mitt første svangerskap, gikk ned til maks 5 om dagen. Og sønnen vår ble helt perfekt! Han har ikke vært syk en dag i sitt liv, og utvikler seg helt flott! Han er 2 år nå..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #43 Skrevet 22. mai 2008 ble født veldig fortidlig, 652g ved fødsel. har idag vansker på skolen, astma og adhd.. angrer? ja. det var ikke verdt det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #44 Skrevet 22. mai 2008 Røyka med begge mine og de kunne ikke blitt mere perfekte. Førstemann 3 dager før termin og veide 3310 og andremann 4 dager før og veide 4210.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #45 Skrevet 22. mai 2008 Folk får gjøre som de vil, men ikke kom å si at røyking ikke er så skadelig som folk skal ha det til!! Det er bare å ta seg en tur på kreftavdelingen eller lungeavdelingen det
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #46 Skrevet 22. mai 2008 Hvorfor er det så jævla vanskelig for røykere og innrømme at røyking er skadelig for fosteret? Det er vitenskapelig dokumentert, gang på gang! Dere framstiller dere selv som idioter når dere prøver å bortforklare...hva med å si, ja, jeg røyker selv om det er skadelig for fosteret, og det er mitt valg å ta den sjansen..for det er slik det er.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #48 Skrevet 22. mai 2008 Jeg røykte under begge svangerskap, merket ikke noe. Barna var akkurat slik de skulel være. Jeg prøvde å slutte å røyke, men det fungerte dårlig. Helsemessig var det best at jeg tok en tøyk eller to hver dag (sliter litt psykisk, så å ta røyken helt bort ble tungt. og etter fler samtaler med legen så syns han det var bedre jeg røykte litt enn å kutte den helt ut. ) Når jeg prøvde å kutte røyken kom det så mye annet inn i munnen min, som heller ikke var til det beste.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #49 Skrevet 22. mai 2008 mitt barn er desverre veldig plaget med astma:( jeg røykte som en gris, så hun er inne å ute på sykehuset takket være meg. det er utrolig vanskelig å slutte å røyke. prøv røykeboka. lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2008 #50 Skrevet 22. mai 2008 Røyket 20 om dage hver dag... Huff. Klarte ikke slutte enda jeg prøvde.Det gikk ikke. Jeg vet jeg er svak men jeg klarte ikke forholde meg til babyen i magen, jeg skjønte ikke at det var et liv der. Hun var 3230 gram, 50lang og helt fin. Hun har vært veldig tidlig i utviklingen mhht. språk og grovmotorikk. Legger på seg kjempefint og er alt annet enn skadd. I guess i was lucky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå