Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #1 Skrevet 19. mai 2008 Merket dere noe foskjell?? For tidlig fødsel, veldig lav vekt på babyen, problemer i svangerskapet, eller veldig syke barn??? Klarer ikke helt og slutte og røyke selv, men røyker veldig lite da, 1-3 røyk om dagen, fra ca 20 før jeg ble gravid. Har ikke merket noen plager i svangerskapet, bortsett fra 13% vekstavvik i uke 32.... Setter pris på alle svar, men gidder ikke og bry meg om folk som skal "disse" meg for at jeg fortsatt røyker.....
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #2 Skrevet 19. mai 2008 Nå får jeg pes, men jeg røyka i forrige og denne graviditeten 20 til dagen. Ingen vekstavvik, gikk over tiden med første, og ingen problemer i svangerskapet utenom sv.skaps kvalme gjennom hele sv.skapet
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #3 Skrevet 19. mai 2008 For tidlig født, lav fødselsvekt, vansker med å legge på seg, samt at han måtte i respirator fordi lungene ikke virket ordentlig. Kan ha vært tilfeldig, men jeg røyka nesten 40 om dagen gjennom svangerskapet og følte meg i toppform helt til jeg så babyen og hva jeg kanskje har gjort mot ham. Han er 3 år nå, og har heldigvis ikke noen allergier, så det ser ut til å gå bra.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #4 Skrevet 19. mai 2008 Jeg er mer bekymret for hvordan det vil gå etter at h*n er født. Vil h*n ha ADHD, lese- og skrivevansker ol. Vekstavvik er for meg den minste bekymringen.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #5 Skrevet 19. mai 2008 Er derfor jeg spør da... Har hørt om mange som har røyka MYE mer enn meg i svangerskapet, som har født store, friske og fine barn, ingen med noe problemer senere.. Men tenkte jeg skulle høre hva slags erfaringer dere andre har...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #6 Skrevet 19. mai 2008 eg røyket under svangerskapet. hadde ingen plager eller noe. mi var lita når hun ble fødd, men eg og sambo var små da vi var fødd. begge var under 3000g. hun var 2670g og 47cm. ingen problemer i ettertid. (ikke merket noe enda) hun ble fødd 12 dager før termin.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #7 Skrevet 19. mai 2008 Røkte vel litt mer enn deg.. Rundt 5 om dagen.. Alt var normalt med babyen da han kom innenfor termin. Ikke veksavvik eller noe annet bortsett fra forkalkninger på morkaka... Og samvittigheten min er like dårlig i dag....
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #8 Skrevet 19. mai 2008 Baby over 4 kg,på termin. Ingen avvik og langt fremskreden. Husk at dine besteforeldre garantert røyka når de gikk gravide med foreldrene dine.. Det gikk bra med de? Røyk er faktisk ikke så skadelig som landet Norge skal ha det til. Har foreløpig ikke møtt noen som det har gått "galt" med. (har selv sluttet nå)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #9 Skrevet 19. mai 2008 er det verdt å ta sjangsen på at det somregel går godt,for stort sett gjør det jo det...men alikevell...har vert der sjøl så vett hva jeg snakker om,slutta å røyke i mine begge svangerskap ca i uke 6 og 8.men heldigvis for mg,ble jeg så sinykt dårlig når jeg røyka,kasta opp å ble skikkelig skjelven å dårlig.mista rett og slett lysten.men den kom sterkt tilbake etter fødselen:)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #10 Skrevet 19. mai 2008 jeg hadde aldri tatt den sjansen selv!!!!!! mitt ste barn derimot ble født av ei som røykte... hun hadde mye problemer med astma og allergi, veldig urolig og vansklig som barn, sov så å si aldri har jeg blitt fortalt, hun har også ADHD, men det går veldig bra med henne no... om røyken har skylda vet jeg ikke, men tror nok den har gjort litt ja!!!!!! skal ikke klandre deg for jeg vet at det er vanskelig men tenk på barnet det kan umulig være bra på noen som helst måte.... jeg syns helt ærlig at vurderer man å bli gravid så bør man først slutte før man begynner å tenke på det... ps. til deg med ett innlegg om at våre besteforeldre røyka før oss, så hvorfor skulle det ikke gå bra om vi gjør det..... når våre besteforeldre og generasjoner før oss levde var lufta mye sunnere å puste i da det var mindre eksos osv. det utgjor en helt annen risiko enn det gjør i dag, itillegg så øker jo bare astma og allergi og kreft og ADHD så kan jo ha gjort en del skader likevell eller?????? så syns den var en ganske dårlig unskyldning å trøste seg med......
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #11 Skrevet 19. mai 2008 Røykte med begge mine, begge ble født 3 uker før termin, var små og morkaken var skadet. De er fremdeles liten av vekst og har enkelte atferdsvansker. Jeg har det jævlig, og er så uheldig at jeg ikke får en tredje sjanse, jeg har spontanabortert 5 ganger nå. Hadde jeg kunnet gå tilbake i tid, ville jeg sluttet på flekken. det finnes ingen unnskyldning for å overføre våre idiotiske problemer til de uskyldige små
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2008 #12 Skrevet 19. mai 2008 Fikk 12 dager over termin, en stoor jente på 5116 g ...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #13 Skrevet 20. mai 2008 Ser det er litt forskjellige erfaringer her, men jeg har heller ikke hørt om noen som har hatt plager etterpå, men alt sier jo at det ikke er sunt i det hele tatt. Men som jeg har lest i flere brosjyrer fra jm og lege og sånn, så er det selvfølgelig best og slutte, men når man ikke klarer det, så er det bra at man klarer og trappe ned en del.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 røyket under grav. ca 15-20 pr dag. 6 dager før termin, 3950g og 53 lang. stor gutt med andre ord..... Ingen spesielle plager i svangerskapet bortsett fra de vanlige. Frisk og rask gutt på 2 år nå ikke mye syk!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #15 Skrevet 20. mai 2008 Røkte rundt 5 om dagen første svangerskap; født 2 uker for tidlig, lav fødselvekt, infarkt på morkaka.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #16 Skrevet 20. mai 2008 Jeg røkte i begge mine svangerskap, og fikk eldste 2 uker over termin, unge litt over snitt. Yngste til termin, helt gjennomsnittlig. Ikke unormale plager i svangerskapene, utenom skikkelig kvalme/spy i ca 1,5 mnd med eldste. Fin navlestreng med begge:) De har ingen allergier, og har vært vanlig syke, som andre barn. Syns faktisk jeg hører andre klager mer over sykdom enn vi:) Jeg kutta litt ned, men var vel ikke under 10 sigg pr dag:) Min mor røkte også med alle ungene(4), og vi er helt friske, ingen allergi, ei heller sykere enn andre:) Husk at i uke 32, vokser fosterene individuelt. Det er også litt i rykk og napp. Og arv spiller inn. Det er bedre at du røyker med god samvittighet og uten stress for fosteret, enn at du konstant går rundt å kjenner på negative følelser. Husk at alt blir overført, også følelser;) Min jordmor var fornøyd med at jeg kuttet litt i forbruket. Det er bedre enn ingenting. Og du klarer deg jo kjempebra, med 1-3 stk for dagen:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #17 Skrevet 20. mai 2008 Jeg røyka i hele svangerskapet.. Mellom 5-10 til 7 mnd.. Gikk opp til 15-20 røyk om dagen fra 7 til 9 mnd.. Begynte å grue meg til fødselen og det eneste som klarte å roe meg ned var røyken.. Gikk 3 dager over termin.. Sønnen min veide 3330 gram og var 50 cm lang.. Helt normalt.. Har ikke noe problemer i det hele tatt.. Kunne faktisk ikke se på fostervannet eller morkaka at jeg hadde røyka i det hele tatt.. Men jeg skal prøve å ikke røyke hvis jeg blir gravid igjen..
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #18 Skrevet 20. mai 2008 hello du der som sier at barn får adhd for foreldrene røyker i svangerskapet!!! ADHD er arvelig det ligger i gene kommer jo for faen ikke av at mor røyker i svangerskapet..mammaen min røyka ikke men jeg har ADHD selvom.Mora til ste dattra mi røyka ikke i svangerskapet sitt men har ADHD selv om.Det er for at far har det! Jeg røyka i svangerskapet med min sønn å han har ikke ADHD så det der var jævelig dumt å skrive..vet om flere barn som er født med asma og alergi utenom at mor har røyket i svanger skapet..Sønnen min veide 3430 gram og var 50 lang han selv om jeg røyket og frisk som en fisk den dag i dag å han er sanrt 4 år.ikke hatt noen atferdr problmer eller noe så det der er bare tull..ADHD barn blir ikke til for at mor røyker men for at det er arvelig
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #19 Skrevet 20. mai 2008 jeg har røyka i alle fem sv, de var 2800g (17 dager før termin) 3460g (12 dager over termin) 3990g (61 dag før termin) 3160g (4 dager før termin) 3650g (15 dager over termin) skårte 9 på den skalaen etter fødselen. ingen komplikasjoner. alle har holdt seg sunne å friske:)) finnes jo selvfølgelig ingen unskyldning for å røyke under sv, men jeg klarte ikke å holde opp mere enn 3 mnd.. da holdt jeg på å bli gaal!!!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #20 Skrevet 20. mai 2008 hehe, nr 3 var 6 dager før termin. IKKE 61:))
Gifteklar:0)) Skrevet 20. mai 2008 #21 Skrevet 20. mai 2008 Jess, i begge svangerskapene.Men sluttet midt i pågrunn av kvalme, begge ungene er friske og store.Siste ungen var nesten 5 kilo. Med nr 1 fødte jeg rundt termin, med nr 2. 14 dager etter termin.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #22 Skrevet 20. mai 2008 Nei, du har kanskje ikke ADHD, men lese-og skrivevansker? Som også kan være et resultat av røyking under svangerskapet....
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #23 Skrevet 20. mai 2008 NN 20.10, blir for domt å si at ADHD bare ligger i genene, for det er ikke sant. det er ikke nok forskning til å bevise dette. fordi om man ikke røyker så kan man få ADHD ja, men man kan også få det av at mor har vært røyker under svangerskapet. svigerinnen min røyka under svangerskapet, og fikk et passe stort barn. men han er meget urolig, skriker så å si hele tida, har aldrig sovet godt og er veldig hyperaktiv bebi. han har også sjangsen for å få diagnoes ADHD senere i livet på grunn av observasjoner som er gjort av han slik han er nå.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #24 Skrevet 20. mai 2008 Røyking kan absolutt føre til at barnet får adhd: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:58923::0:5696:24:::0:0&4613=5696:1
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #25 Skrevet 20. mai 2008 Har bare lest gjennom her, og måtte bare kommentere dette, anonym 21:08. At barnet er urolig som spebarn, betyr ikke at der er større sjanse for at det er ADHD:) Min har ADHD i sterk grad, og var den roligste, snilleste babyen du kan tenke deg. Gråtetokt 2 ganger pga mageknip den første uka. Ellers sov han natta gjennom fra fødsel (utenom måltid da, men de teller jeg ikke med ang våkenetter;)) Og du kan ikke si at ADHD kommer av verken det ene eller det andre, faktisk. Det har forskningen ikke klart å finne ut. Der er størst holdepunkt i at det er arv, pga at det ofte er "opphopning" i noen familier:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå