Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. mai 2008 #26 Skrevet 17. mai 2008 Jeg fikk den av mormoren min, men jeg vet ikke om hun har brukt den...har ikke noe bilde av henne i den. Den tilhørte hennes mor, altså min oldemor, men hun døde før jeg blei født (jeg var i begravelsen, bare inni mammas mage). Hun hadde den på da hun gifta seg i 1920 så den er jo ca 90 år...wow, det var faktisk en del år det!
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 17. mai 2008 #27 Skrevet 17. mai 2008 Mormor sydde den til meg til konfirmasjonen. Hun sydde også en til jeg var 4 år som størstejenta mi skal bruke neste år.. hun blir sååå fin med ekte bunad:) Litt ekstra stas å ha bunad som mormor har sydd!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 17. mai 2008 #28 Skrevet 17. mai 2008 Forresten...ikke snakk om norsk bunad, men islandsk peysuföt. Ser sånn ut ca: http://www.buningurinn.is/main/view.jsp?branch=2257031 Man kan selv bestemme hvilken farge og mønster sløyfa og forkledet har.
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #30 Skrevet 17. mai 2008 Jeg har Kystdrakt riktig nok, ( valgte den selv, kunne valgt en "ekte" bunad hvis jeg ville), fikk da drakten av mamma og pappa, og sølvet av besteforeldrene mine i komfirmasjons gave:-) Så det er gode minner i den drakten for meg, og det regner jeg med at det vil bli for deg også.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 17. mai 2008 #31 Skrevet 17. mai 2008 fikk den av foreldrene mine til komfirmasjon.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 17. mai 2008 #32 Skrevet 17. mai 2008 Av søsteren min, hun ar sydd den til meg.. Men den er TELT til meg, gedigen mens jeg er bitte lite. Var 14 når jeg fikk den og dobbelt så stor som jeg er nå. . . .
Lillesnuppis Skrevet 17. mai 2008 #34 Skrevet 17. mai 2008 Jeg ønsket meg bunad til jeg skulle konfirmere meg. Så jeg fikk den av mamma og pappa. Bestemor sydde den og mønsteret på bunaden, veska og lua og mønsteret på bunadskjorta. Og mormor monterte den.
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #35 Skrevet 17. mai 2008 fikk mamma og pappa til konfirmasjonen. mamma som sydde til seg selv for 30 år siden. da jeg var liten sa jeg at hvis jeg noen gang skal ha bunad, vili jeg ha hennes. så da fikk jeg hennes(det hadde jeg glemt da).
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 17. mai 2008 #36 Skrevet 17. mai 2008 Fikk skjorte, bunad, sko og sølv til konfirmasjonen av mamma og pappa. Mamma gikk på kurs og sydde og broderte hele greia selv. Det er jeg stolt av henne for. Til neste år skal hun sy ekte bunad til jenta mi, da er hun 2.5år, det gleder jeg meg til
SaDa Skrevet 17. mai 2008 #37 Skrevet 17. mai 2008 Jeg fikk min til konfirmasjonen. Tanta til pappa har vevd alle båndene og forklet. Sølvet fikk jeg av farmor og farfar og mor (mormor).
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #38 Skrevet 17. mai 2008 Valgte blå romeriks synes den er helt nydelig, men skulle ønske jeg hadde lik som resten av slekten..
Gjest Skrevet 17. mai 2008 #39 Skrevet 17. mai 2008 Av en snill svigermor;-) Med sølv og hele pakka..
Koseklompen Skrevet 17. mai 2008 #40 Skrevet 17. mai 2008 Jeg fikk den da jeg ble komfirmert. Er "arve"-bunad. Oldemoren min sydde den da mormor skulle komfirmere seg, moren min har brukt den når hun komfirmerte seg, jeg brukte den når jeg komfirmerte meg.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 17. mai 2008 #41 Skrevet 17. mai 2008 Fikk den av besteforeldrene mine til konfirmasjonen. Deler av den er arvet, deler laget nytt. Mormor har brodert jomfrubeltet og brystduken selv, og skal brodere nytt konebelte og konebrystduk når jeg gifter meg=) Sølvet fikk jeg av min oldemor.
Galskapens overhode Skrevet 17. mai 2008 #42 Skrevet 17. mai 2008 Jeg gikk ut i jobb som 12-åring.. vasket p hotell.. Tjente opp og fikk sydd min egen bunad før konfirmasjonen siden foreldrene mine ikke hadde økonomi til å anskaffe en til meg
Joikaboll@ Skrevet 18. mai 2008 #43 Skrevet 18. mai 2008 Jeg var så klok av jeg takket nei til bunad til konfirmasjon, grunnen var at vi bodde i Vestfold og det var denne bunaden jeg fikk tilbud om. Jeg ville mye heller ha Buskerudbunaden, sånn som mamma, så da blei det ikke noe. Til 30 års dagen min overtok jeg mammas selvbroderte, bunad for da hadde hun sydd seg Lundebydrakt. Så endelig blei det bunad på emg også. Jeg har selvfølgelig lånt mamma sin når jeg har trengt en. Nå driver mamma å broderer Lundebydrakt til jentungen her. Hun fikk samme tilbud som meg, hun skal konfirmeres neste år og har lært av sin mor feil ;o)
Sololight Skrevet 18. mai 2008 #44 Skrevet 18. mai 2008 Jeg fikk min bestemors bunad da jeg konfirmerte meg, hun sydde den selv da hun ble gift. Senere har jeg også arvet oldemor sin, så jeg har to:-)
Fire småtroll Skrevet 18. mai 2008 #45 Skrevet 18. mai 2008 Fikk den av farfar og konen hans til konfirmasjonen. Resten av farslekta mi (oldemor, tanter og onkler) hadde spleiset på alt sølvet så den var komplett.
LadyLuck & Skrevet 18. mai 2008 #46 Skrevet 18. mai 2008 Alltid min bestemor (farmor) som har sydd mine bunader (hatt bunad siden jeg var tre). Den jeg ikke kommer inni nå fikk jeg til konfirmasjonen. bare synd hun ikkke kan sy flere bunader i sitt liv, da synet er for dårlig og hendene for gamle (reumatisme).. Men bunadskjorta mi er arv etter oldemor (tippoldemmor sydde til henne)
Twintipp og himmelblå Skrevet 18. mai 2008 #47 Skrevet 18. mai 2008 Fikk min mor sin bunad for over 10 år siden. Ville ikke ha til konfirmasjonen, selv om min pappas kone broderer bunader o.l. Så koselig å arve mamma sin bunad, med en skjorte og flotte søljer etter oldemor, samt annet som mamma har kjøpt.
katlinka Skrevet 18. mai 2008 #48 Skrevet 18. mai 2008 Fikk av mine besteforeldre i "konfirmasjonsgave"... konfirmerte meg ikke, men bunaden fikk jeg lell...
prekæs Skrevet 18. mai 2008 #49 Skrevet 18. mai 2008 Den har jeg fått i gave av meg selv. Jentungen fikk sin i gave av oss foreldre til konfen i fjor:)
Torpekjærringa Skrevet 18. mai 2008 #50 Skrevet 18. mai 2008 Den fikk jeg av mannen min - i morgengave ) har ønsket meg bunad i mange år... Så jeg ble sååååååå glad )) snille snille torpekjærringamannen ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå