Gjest Skrevet 16. mai 2008 #26 Skrevet 16. mai 2008 For meg er nasjonalfølelsen den viktigste. Synes det er så fint at landet vårt har en slik dag. Vet du forresten at damer ikke fikk gå i toget de første 14-15 årenene...God feiring!
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #27 Skrevet 16. mai 2008 Jeg tror du tar feil. De fleste av oss vet nøyaktig hvorfor vi feirer nasjonaldagen, og dermed trenger man kanskje ikke en stadig gjentagelse av det i alle medier?
Northernlights Skrevet 16. mai 2008 #28 Skrevet 16. mai 2008 Jeg reiser bort 17.mai, saann at jeg kan vaere sammen en droess andre nordmenn i morgenDesperat,kanskje,men ogsaa veldig nasjonalistisk. =o) Jeg elsker Norge. Og liker aa snakke om Norge,eller vise fram det vakre Norge har og by paa. Og da inkluderer vel det finstasen 17.mai. Flaggene er splitter nye i aar, og jeg gleder meg til aa la de to yngste delta paa en ekte norsk 17.mai i USA. =o) Det er 5 aar siden sist niaaringen feiret 17.mai, i Norge, saa jeg haaper de har en flott og minnerik dag. Jeg skal paa bilturen forklare ungene ALT om hva 17.mai er,og hva den betyr,
Sessa ruger igjen... Skrevet 16. mai 2008 #29 Skrevet 16. mai 2008 Mulig jeg må arresteres nå altså, men er ikke egentlig nasjonalisme et positivt ladet ord? Jeg ser ikke noe feil i å like landet mitt og feire det med brask og bram på en dag som 17. mai... For meg er 17. mai en dag da det bruser litt ekstra i hjertet for jeg synes det er så vakkert med alle flaggene og de glade barna og når Ja, vi elsker spilles kan jeg få frysninger. Tror at barn og unge nå får innprenta forhistorien til 17.mai ganske så godt på skolen på samme måte som vi fikk det. Talene på skolene rundt om i morgen handler også om historien bak det hele. Tror få ser på 17.mai som en catwalk for å bunader altså. (Har forresten ikke hatt bunad på 17.mai på leeeeeenge!)
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #30 Skrevet 16. mai 2008 Nei, nasjonalisme har vært et negativt ladet ord opp gjennom historien. F eks: Nasjonal sosialisme = nazi... Men din tolkning av ordet er jo positiv, men ikke gå og si du er nasjonalist ;-)
M by M Skrevet 16. mai 2008 #31 Skrevet 16. mai 2008 For meg er det nasjonalisme! Elsker å se norske flagg overalt, synge nasjonalsangen og se masse mennsker i bunad - som er nasjonaldrakten vår. Og alle de som ikke har bunad men som likevell har pyntet seg. Også barna i barnetoget syns jeg er kjempe fint. Barnslig som jeg er blir jeg direkte rørt og får gåsehud av "ja, vi elsker" ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå