Cat.68 Skrevet 16. mai 2008 #1 Skrevet 16. mai 2008 bunader og pyntete mennesker ,en om nasjonalistisk stolhet? Ikke for at det gjør noe, er jo no voldsomt sjarmernde over vakre mennesker i finstas og feststemmning. Men nasjonalismen trur jeg de fleste blåser i vel?, bare bunaden sitter rett?
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #2 Skrevet 16. mai 2008 Ganske enig! På "God Morgen,Norge" har de jo snakket om denne bunaden hele uke. Jeg mener at det går ann å fortelle om noe annet også. Barna tror jo at det er isens dag også. Ikke mye nasjonalistisk stolthet nei. Lurer på om noen her inne vet hvem Henrik Wergeland er?
Espoir Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 Det er vel ikek nasjonalisme man ønsker heller, men en feiring at Norge ble en selvstendig nasjon med egen konstitusjon. Og jeg tror faktisk ikke det er det å vise seg frem som er det viktigste for folk flest. Så jeg er altså uenig =)
Gjest Mylian *2pp* Skrevet 16. mai 2008 #4 Skrevet 16. mai 2008 Men det blir jo litt feil at en svenske spør om det.. For meg handler ikke 17mai om bunad iallefall.
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #5 Skrevet 16. mai 2008 jeg er veldig bevisst på å fortelle sønnen min om hvorfor vi ferier 17. mai likeså dager som 8. mai. så nå løper arvingen på 3 og sier ;i 1814 på eidsvoll, da skrev mennene regler..derfor går vi i kø(ikke tog, for det er det som går på skinner) og sier hipp hurra!
mor.monsen Skrevet 16. mai 2008 #8 Skrevet 16. mai 2008 17.mai for meghandler om glade barn, is, familiemiddag og borgertog. Korps, drillpiker og god steming. Fest for alle i nasjonen, å det er nok til å kalle det nasjonaldag for meg.
Stratos med 3 barn Skrevet 16. mai 2008 #9 Skrevet 16. mai 2008 Man er jo nasjonalist når man bærer nasjonalplagget bunaden da så jeg forstår ikke helt hva du egentlig mere her....
Cat.68 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. mai 2008 Men hvorfor er det feil at jeg spør om det fordi om jeg er Svensk??Jeg elsker 17 mai jeg og syns det er flott ar norrmennen har en slik dag på bakgrunn av historien sin. Dette er tatt fra at alle ukeblader, radioen, media og menneskr generelt er mest oppttat av hva de skal ha på seg, hvilke bunader de har osv i forkant av denne begivenhet. Sier ikke at det er feil heller, har bare en stille undring sånn helt i forkant av den store dagen.
Cat.68 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2008 Jeg mener vel egentlig ikke no som helst, jeg undreer meg bare litt. Syns 17 Mai er flott, elsker denne dagen. Men savner kanskje litt den historiske delen av det hele i forkant av feringen,Mao en stille undring bare.
Stratos med 3 barn Skrevet 16. mai 2008 #12 Skrevet 16. mai 2008 Hva mener du vi skal gjøre i dagene før 17 mai da? Jeg gjør i stand til den store dagen i hvertfall. Akuratt det samme gjør jeg før julaften feks også...
Cat.68 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2008 Jeg mener at i media kunne det være mere snakk om bakgrunnen til feiringen. at isteden for å snakke i dagevis på frokosttv om bunader av forskjellige slag. kan man vie litt tv tid til det historiske aspekt ved det hele også. Du som privatperson skal legge opp 17 mai feiringen akkurat slik du ønsker du. ;o)
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #14 Skrevet 16. mai 2008 Der tror jeg du tar feil ser du... De fleste jeg kjenner er opptatt at barna kjenner historien bak 17. At de forstår at det er en grunn til at vi pynter oss og spiser is. På skolen lærer de også om dette, samt at det blir tatt opp i barnehager. Tror denne historien er så sterkt foranket i de fleste nordmenn at det blir smør på flesk å ta det opp i media igjen og igjen. Tror 90 % av den norske befolkning kjenner til historien fra før.
Cat.68 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2008 Det kan godt hende du har helt rett i det Sina. Som jeg sa, Dette er en undring, i forkant av dagen. En stikke fingern i jorden undring kan du vel si.
Espoir Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 da tror jeg kanskje du leser feil aviser og ser de gale TV-programmene. Det er masse stoff om sånt. Les f.eks. Klassekampens leder i dag, Morgenbladet osv osv. Plenty av stoff hvis det er det man ønsker- I år er det jo 200-årsdag for Wergelands fødselsdag også, det har du vel lest om?
Ksenia & Anjem Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 Hva i all verden vet du om folk er nasjonalistiske på 17 mai? Får man ikke feire dagen slik man selv vil? Jeg vet godt hvorfor man feirer 17 mai..Skal man stikke på biblioteket på selveste dagen da eller? hallo altså. du får gjøre det du da vet du, så feirer vi andre slik vi vil
Ravna Skrevet 16. mai 2008 #18 Skrevet 16. mai 2008 Grunnloven av 1814 feirer jeg ikke, med sin jøde-og jesuittparagraf. Men jeg feirer at vi lever i et land som med tiden har fått samfunnsverdier som jeg kan si meg enig i, at jeg er glad i landet mitt slik det er i dag.
Ksenia & Anjem Skrevet 16. mai 2008 #19 Skrevet 16. mai 2008 Jeg blir faktisk også ganske provosert når du antar at nordmenn flest, ikke vet hvorfor man feirer denne dagen.
Gjest Mylian *2pp* Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 Fordi du er ikke norsk og kan derfor ikke snakk om nasjonalfølelsen til nordmenn.
MissAntrop Skrevet 16. mai 2008 #21 Skrevet 16. mai 2008 Er veldig veldig uenig med deg, HI! 17 mai er ikke noen form for oppvisning, men en feiring av Norges nasjonaldag. Det er en festdag, og når det er fest pynter man seg!
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 16. mai 2008 #23 Skrevet 16. mai 2008 Jeg for min del synes det er nydelig og se alle mannfolk i dress på 17 mai! sjelden syn...:-)
Cat.68 Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #24 Skrevet 16. mai 2008 Jeg også elsker å se alle bunadene og alle oppdressede menneskene. Jeg beundrer norge og nordmennene som tar vare på denne tradisjonen og fører den videre. Så tar jeg feil og nasjonalfølelsen ligger der i bunnen, og det er flott, og hvis man gir katten i nasjonalismen men elsker tradisjonen så er dt like flott det. Trur Noen i denne tråden la veldig mye mer i innlegget mitt en det jeg mente. Som jeg sa, det var ikke en påstand men en undring.
Gjest Skrevet 16. mai 2008 #25 Skrevet 16. mai 2008 Helt enig. Men det bare helskjønt med bunad da:-) Gleder meg som en ungen til å bære min:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå