Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

takk for mange innspill. Har etter diskusjon med samoboeren min kommet frem til å ikke bruke tøybleier. Det blir for mye som må kjøpes in av dyrt utstyr som man ikke vet om man kommer til å like å bruke. Vi ble heller enige om å kanskje kjøpe 1 eller 2 stk som vi kan bruke når babyen får noen mnd på ryggen. Da tenkte vi kanskje å bruke dem om natten i og med at de er bedre til å holde tørt. Vi får nå se...!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er kjempebra at du har vurdert tøybleier, hva man velger skal jo være opp til enhver og se;)

Ville bare si at kombinasjonsbruk lett kan føre til sårhet, siden papir og tøybleier fungerer så motsatt (tøybleier gir en fuktigere hud, papir kunstig tørr hud), så vær forberedt på at hvis dere skal prøve så kand et lønne seg å gå for enten eller? Men jeg vet jo at det er noen som er heldige og kan bruke begge deler bare så det også er sagt!

Samme hva, lykke til med den lille;)

Skrevet

det må da være en smaksak.

kjøp noen å prøv det ut så finner du ut om det er noe for dere.

jeg har ikke brukt det til mine men har passet barn som har brukt det, funnet ut at det er ikke noe for meg.men det er jo greit å ha prøvd.

lykke til.

Skrevet

jeg har kommentert innlegget for noen dager siden også, og der skrev jeg at vi skal prøve tøybleier, men for å unngå å bruke så mye penger på det for å få en "startpakke" (ser noen kommenterer priser her), så har jeg gått for nøstebarn sine brettebleier, det er veldig billig. også strikke sperrelag (får en nattbukse og to dagbukser av et nøste til ca nitti kr). og dersom vi ikke synes noe om tøybleier, at det blir for mye jobb eller det bare ikke funker for den lille eller oss, så kan vi bare dele opp tøybleiene til kluter, så er det ikke helt "bortkastet"... lykke til alle som velger å prøve tøybleier! ;)

Skrevet

Hei -artig å se hvor mange som faktisk ønsker å prøve tøybleier. Tenkte bare jeg skulle skrive kort om mine erfaringer etter nesten 2 år med tøybleiegutt.

Først av alt må jeg bare si at det er ett av de valgene jeg er aller mest fornøyd med at jeg tok i forhold til mitt barn og hans velvære. Fra vi startet med tøybleier har jeg vært ensidig positiv og jeg gleder meg til å ta i bruk storebrors gamle brettebleier og hjemmestrikkede ullbukser fra nøstebarn, når lillesøster/lillebror kommer i oktober.

Vi valgte en enkel løsning med brettebleier fram til 10 mnd alder. Da kjøpte vi popolino formsydde bleier fra nøstebarn og har hele tiden brukt hjemmestrikkede ullbukser av lanolingarn.

Fram til lillegutt var 1 mnd brukte vi engangsbleier. Jeg opplevde at jeg ofte måtte vaske klær som var fulle av tiss og bæsj oppover ryggen da engangsbleiene antageligvis ikke passet han så godt. Med tøybleiene har vi ikke hatt ett eneste uhell og jeg vasker markant mye mindre klær enn den første tiden.

Dette med tidsbruken synes jeg egentlig ikke er så vensentlig. Jeg gjør det for mitt barns velvære fordi jeg tror tøybleiene er best for hans hud. De minuttene jeg brukte på å brette bleier var ikke mange og det synes jeg kun er koselig.

Jeg tror de fleste som velger tøybleier gjør det av hensyn til barnet og barnets hud. Økonomi og miljøkonsekvenser er bare en ekstra hyggelig konsekvens.

Jeg ønsker alle som kommer til å prøve tøybleier lykke til. Håper dere blir så fornøyde jeg jeg:)

Skrevet

jeg jobber i en barnehage med ganske mange tøybleiebarn... og kan ikke si at vi ser noen forskjell på stumpen til barna...

like mange såre tøybleierumper som papirbleiestumper... tror det har mer med huden til barnet om de blir såre eller ikke...

ville bare komme med innspill i forhold til de som mener at tøybleier er bedre for å forhindre sårhet....

Skrevet

Jeg har kjøpt inn tøybleie. Miljø var ikke det som stod øverst på liste, men at jeg tror at det er bedre for barne stumpen. Liker ikke alle de tingen som bleie produsentene putter i bleiene og lillejenta skal går rundt med det omtrent 24 timer i døgnet i flere år.

(men det er fordi jeg kjenner meg selv og hater å bruke bind, blir jo så tett og klamt. hater virkelig bind)

En annen ting er det at det blir billigere i lengden. iallefall hvis man får flere barn.

Hvis men ikke vil vaske så ofte så kan man jo kjøpe inn nok bleier til at man bare trenger å vake bleiene en gang i uka, hvs man ikke vil vaske sammen med andre klær.

Lykke til med valget ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...