Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor prøver å overbevise meg om at jeg bør kjøpe tøy-bleier, men jeg føler meg ikke helt overbevist liksom? Noen med erfaring fra dette, eventuellt som har gjort seg opp en mening om det? De skal visst være veldig bra de nye typene, gode for miljøet, bedre økonimisk i det lengre løp og bedre for babyens hud (ingen kjemikalier). er litt i villrede her jeg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat hentet en pakke tøybleier som jeg bestilte fra www.bleieboden.no. Bestilte BumGenius lommebleier og de ser og føles fantastiske ut. Tøybleier er jo myyye bedre for miljøet og mye bedre for barnas rompe. Jeg har kjøpt en startpakke med one size (12 stk) - men hører at man bør ha det dobbelte for nyfødte. Og det som er fint med tøybleier er jo at de kan brukes igjen på evt. neste barn, eller de kan selges.

Vi velger tøybleier pga:

1. Miljøet (et barn bruker 1tonn bleier iløpet av bleieperioden).

2. Det er mye bedre for barnas hud.

3. Økonomi (en startpakke kostet under 2000kr - og hvis man velger brettebleier koster det enda mindre) - engangsbleier kan komme opp i en sum av over 10.000kr på tre år).

4. Det virker utrolig lettvindt med lommebleiene vi har bestilt, minst like enkelt som engangs. Og de suger minst like bra som engangs.

Ta en titt på denne linken:

http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=1697

Skrevet

Hei,

Papir på meg, føler meg heller ikke helt overbevist om at tøy skal være så mye bedre, spesielt skeptisk til miljøregnskapet med tanke på all vaskingen det medfører

Skrevet

Jeg er paa joam sin linje her, skrekkelig mye vask ja, for ikke aa si KOKING av bleier... =o)

Og saa er jeg faktisk praktisk og enkel naar det kommer til den type ting.

Sender heller 2-3000 direkte til en organisasjon som jobber for miljoe eller stiller opp paa noe, eller sparer inn andre steder. Vi rigger ikke til livet vaart for babyen sitt baesjemoenster... =o)

MEN tar av meg hatten for de som prioriterer det. Paa mange maater veeeeldig flott og beundringsverdig.

Jeg prioriterer det rett og slett bort for aa vaere helt aerlig.

Skrevet

det er fortsatt mer miljøvennlig - man bare slenger de sammen med møkkete håndklær og gulpekluter - som man ellers uansett måtte ha vasket når man har baby. og man trenger ikke koke de - man vasker på 60 grader :)

Skrevet

selv har jeg kjøpt tøybleier hos nøstebarn (gå inn og kikk og lær om tøybleier på nostebarn.no), og har planer om å bruke både tøybleier og engangs, ettersom hva som er mest praktisk (om man er borte eller hjemme osv). jeg har ingen erfaring med tøybleier, ingen som har prøvd å få meg til å bruke det, men jeg føler det er verdt å gi det en sjans! er veldig spent på å prøve! da har jeg brettebleier innerst (superlett å brette!), bomullstruse utenpå for å holde godt på plass, deretter sperrelag i lanolinull fra nøstebarn som jeg har fått samboers mormor til å strikke for oss!

Skrevet

Vi skal prøve tøybleier ihvertfall, etter at noen vi kjenner har prøvd det ut med stort hell i 7 mnd nå. Tenker mest på at det er best for babyens hud, huden har godt av å kunne puste, og det ivaretaes ikke like bra i engangsbleiene. Og kan man spare miljøet og økonomien i tillegg er det en bra bonus.

Vi har fått tips om vanlige brettebleier, så vi skal prøve på det, så får vi se hva vi synes etterhvert. Er ikke fanatiker, så går det ikke, så går vi over til engangs.

Skrevet

jeg har heller ikke blitt overbevist av tøy-bleier, finner lissom ikke noe superbra argument, å jeg trenger ikke fler ting som gjør at jeg må kjøre vaskemaskinen døgnet runt. blir nok vask her i huset fra før av.

Å jeg synes det er merkelig at ingen tenker på at vaskemiddel koster, å strømmen koster, å det blir litt mer arbeid med tøy enn engangs.

Hvis moren din vil bruke tøy-bleier, kan vel hun bruke det da, å så kan du bruke det du vil.

Søstrerne mine tålte ikke tøybleier i det hele tatt, så det har vel litt med huden til babyen som må bestemme det også.

Å det er ikke lenge siden jeg leste på nett at tøy-bleier ikke alls er så naturvennlige som man vil ha det til, å ligger på lik linje som engangsbleierna i å ødelegge naturen.

Skrevet

Forskjellen er jo at et barn bruker 4-5 engagangsbleier som man må kaste, i løpet av EN dag, men med tøybleier så kan man nøye seg med max 24 bleier i hele bleieperioden - og disse trenger man ikke kaste engang. Men ja, det blir jo litt mer vask, og litt mer vaskemiddel - men man bruker jo da vaskemiddel som er merket med Svanen, og skyllemiddel skal man ikke bruke. Men tror ikke man merker så mye på strømforbruket, når man (som jeg skrev tidligere) vasker bleiene sammen med annet tøy som man uansett måtte ha vasket. Vi gleder oss til å prøve tøybleier, men skal også ha noen engangs i reserve og til turer etc.

Skrevet

Hei.

Jeg har lest ganske mye om tøybleier og vi har bestemt oss for å prøve dette. Men tror man må være motivert og klar for å prøve-og-feile litt.

Tror nok det er liten tvil om at dette er det beste for miljøet iforhold til papirbleier, spesielt når man kan få kjøpt så mye brukt.

Det virker som at det er veldig få som bruker tøybleier og er misfornøyde.

De eneste som er veldig negative til tøybleier, er de som ikke har prøvd det selv:)

Jeg tror på at hvis alle gjør "sin del" iforhold til miljøet, er dette det beste. Altså er dette vårt bidrag, mens du som bruker papirbleier helt sikkert gjør noe annet bra for miljøt som kanskje ikke vi er noe flinke til.

Lykke ti l-tøybleier eller ikke

Skrevet

Jeg skal prøve ut tøybleier og har kjøpt inn litt av hvert. Er i motsetning til mange andre ikke miljøet som er grunnen til dette men tanken på hvor mye rart de putter i papirbleiene som er megatynne og kan absorbere 20 gangern seg selv. Nei, jeg har mere tro på naturlige stoff mot huden, og at huden dermed kan puste bedre. Miljøfaktoren er et pluss for oss som vi gjerne tar med;)

Trodde selv at man brukte masse penger (og forurense) på vasking men det blir jo bare tull. Fyller man opp og kjører en maskin hver 2-3 dag på 60 grader koster det vel ca 4 kr max for en maskin. Tøybleier skal kun ha halvparten av vaskemiddeldosen også og ingen skyllemiddel. Så å bruke det som argument blir rett og slett dumt. Det er jo mye mer økonomisk. Og bleiene kan brukes av mange barn, selges eller kjøpes brukt osv.

Skitne bleier legges i en vaskepose som kan vrenges inn i maskinen og vaskes med bleiene, og skal visstnok ikke lukte så ille som papirbleier (jeg brekker meg av vanlige bleier så er spent på dette utsagnet). Dermed slipper man mye mer styr. For meg er det kortere ned til vaskemaskinen med bleiepose for å så ta ut rene pene bleier (det finnes mange vanvittig kule tøybleier også forresten;), enn å måtte gå ut med søpla. Sistnevnte er øverst på hatlista mi allerede, og blir neppe bedre med illeluktende last i hånda hehe..

Har lest og lest og lest om dette og blir mer og mer klar for å prøve tøy, men er på ingen måte hysterisk. Har også papir i hus og kan være vi bruker det de første ukene, i tillegg til ferier og utflukter. Så får vi se hva vi liker best til slutt. Verdt et forsøk. Er skummelt hvor masse energi som brukes på å brenne en papirbleie da den er laget av så masse kunstig. Enkelte steder går den faktisk som SPESIALAVFALL:. en tankevekker...!

Husk at mye av det som leses på nettet mot tøybleier er plantet av papirbleieindustrien som tjener utrolig masse penger på at folk ikke engang vet om det store markedet av tøybleier og dermed støtter de med svimlende summer på engangsbleier.... Er ikke alle kilder man kan stole på.

Men hva man foretrekker syns jeg er opp til alle og enhver å velge. Det er bare veldig klart at tøybleier absolutt medfører et pluss i forhold til miljøet iallefall!

Skrevet

Jeg har tenkt og bruke tøybleier, men hva er dette med vaskepose Barnkansje?, har jeg ikke hørt om... hvor får man det?? høres jo kjempelurt ut.

Jeg falt for samme argumentene som de fleste andre, det er udiskutabelt mer miljøvennlig, og det er mye bedre for barnets ømfintlige hud. Det økonomiske aspektet har jeg faktisk ikke tenkt over men det er jo også greit og spare penger:)

Har i alle fall tenkt og prøve, hvis det er helt pyton kjøper jeg papir bleier, men da har jeg i alle fall forsøkt.

Skrevet

Så bra det er flere av oss som skal prøve ut tøybleiekonseptet. Det er masse spennende å sette seg inn i:) Har du søkt medlemsskap i tøybleieforumet på www.tettinntil.no? Er masse masse gode tips å hente der, i tillegg til støtte og hjelp når man plutselig står i det.

Vi har kjøpt en pailliner som ser slik ut og puttet i en søplebøtte med vippelokk så får vi se hvordan det passer:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=22&kategori=13

Har du mindre plass på badet er det absolutt anbefalt av mange å kjøpe vaskeposer med glidelås osm kan henges på en knagg/krok, type wahmies feks:

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=24&kategori=13

De er også i mindre str hvis man skal ha med på turer. Virker kjempegenialt,. og gjett om jeg er spent på å prøve ut dette:D

Skrevet

Vi skal også gjøre vårt for å forsøke, men starter nok opp med papir før vi tester ut tøybleiene. Egentlig tenkte vi mest på de som ser ut som bukser som du bare knepper på, fordi det ser så utrolig enkelt ut. Men er brettebleier bedre kanskje? Vet lite om dette, men har lest endel. Forstått at det kan ta tid å finne en riktig bleie, så det er jeg spent på.

hvor mye vaskepulver skal man egentlig ha i en full maskin til vanlig? I desiliter eller spiseskjeer- målenheter jeg forstår! Jeg heller bare oppi noe, men bør være litt bevist på dette hvis jeg først skal være litt miljøvennlig!

Skrevet

Her blir det tøybleiar på babyen som kan komme når som helst :-)

* Først og fremst fordi det må vere så mykje betre for småen å ha på bleie av tøy, istaden for å vere innpakka i kjemikaliefylte papirbleier døgnet rundt. Det fins sååå masse deilige tøybleiar i feks bambus, mjuke og gode.

* Dessuten er det morro med tøybleiar, det fins sååå masse kult, både av lommebleiar, formsydde og masse artige sperrelag i ull eller PUL. Rett og slett artig å shoppe bleiar, og eg gler meg til å prøve dei ulike sortane på!

* Miljømessig er det vel ingen tvil om at det er hakket betre med tøybleiar. Iallefall om bleiene blir brukt på meir enn eitt barn. Dessuten treng ein jo ikkje bruke tørketrommel på dei, og då blir det berre eit par ekstra vaskemaskiner som går kvar veke. Noko som ikkje går direkte inn i reknestykket, er at eg trur enkelte generelt blir meir miljøbevisste når dei først går igang med tøybleiar. Merkar det på deg sjølv iallefall, har meir lyst til å vere flink på andre område også.

* Når det gjeld økonomi, så kan det vere mykje å spare, særleg viss du går for brettebleiar. Økonomi har ikkje vore avgjerande for vårt val, så eg kosar meg med å fråtse i festlege tøybleiar.

* Brukar du tøy, har du alltid bleiar i hus. Slepp å måtte gå på bensinstasjonen søndag ettermiddag og handle svindyre bleiar fordi du gløymde å kjøpe laurdagen.

Lista mi kunne nok blitt lenger, men eg får slutte her. Berre nemne at eg opna ein prøvepakke med pampers som vi fekk på apoteket her om dagen. Dei lukta så fælt at gubben kasta dei rett i søpla. Det der skulle ikkje vi ha på rumpa til babyen, slo han fast. Må jo vere masse rart i desse bleiene når dei luktar som lim og lakk!!!

Eg har ingenting imot at andre brukar papirbleier, eg har sjølv i hovudsak gjort det på mine to eldste. Men no har eg lest og sjekka ut masse om tøy, og veit iallefall at det er det eg ønskjer for min baby :-) Og etter at eg har fått så masse kule og deilige bleiar i posten, er eg rimeleg overbevist. No må berre tøybleiebabyen komme ut her...!

Skrevet

Jeg er veldig klar for å prøve tøybleier, mannen min er omtrent like skeptisk som jeg er klar. Han prøvde det på sønnen sin for 13 år siden, og ble tydeligvis ikke overbevist. Men han har gått med på at vi skal prøve, dersom jeg klarer å skifte papirbleier først (han er litt redd for at jeg skal være litt fintfølende på bæsjebleier). Jeg var på bim-treff i går, og hun ene bruker tøybleier på sin lille snuppe, så jeg fikk en rask innføring og fikk se og kjenne på formsydde bleier, ullbukser og pul-trekk :-) Så nå er min nye plan at vår lille baby ikke skal trenge å bli så kjempestor før vi prøver tøybleier. Har ikke tatt sjansen på å kjøpe noen enda da, siden mannen min er så skeptisk, men må nok snart kjøpe noe. Han reagerte forresten på prisen, mente 200 kr for en bleie (onesize lommebleie) var galskap, og å kjøpe brukte bleier mente han nok var nesten enda verre. Men jeg er uansett motivert, så i verste fall får jeg bruke tøybleier og han papir. Jeg har ikke tenkt å være noen fanatiker heller, så vi kommer nok til å ha noen papirbleier i hus uansett, til ferie-/hytteturer osv.

Skrevet

Oi, oi, oi!! Dette er mer vanlig enn jeg trodde.... Imponerende paa sitt vis! =o)

Dersom noen vil ta den helt ut, saa anbefaler jeg en bok som heter:

"Diaper Free"

The Gentle Wisdom of Natural Infant Hygiene

Ingrid Bauer

A Plume Book

Parenting

www.penguin.com

Her faar man tips og oppskrifter paa hvordan unngaa hele bleiestyret med barn og ha dem paa potta omtrent saa tidlig som mulig. Dama som skrev boken begynte med foerste barn og jobbet seg nedover til 3. barn tror jeg det var, som IKKE hadde bleier i det hele tatt!

Lykke til om noen vil proeve det. Jeg kjoepte boken for aa planlegge avvenning paa datteren min, men de gjorde bare kort prosess i barnehagen da hun var 2,5, med aa la henne gaa uten to-tre dager og da var der raskt paa do, hehe... Saa vi slapp aa avvenne henne, barnehagen ordnet det paa 2-3 dager. Saa effektive her i Asia.... =o)

Da slapp man dette med at barn ikke vil baesje i do heller. Leste om en norsk mor med en 5aaring som ikke ville baesje paa do, inntil hun glemte bleier paa hytta. Aaja, sa gutten, da faar jeg gaa paa do da.

Say no more.....men moedre kan lage mange velmente "systemer" som hemmer barn (Da snakker jeg ikke om toeybleier, bare fortalte en historie til ettertanke)

Lykke til!

Skrevet

tja bedre å bedre for miljøet,joda kanksje,men går jo med mye mere vasking igjen da... så er jo litt sånn hipp som happ.

det er jo bare å prøve seg fram da.

aldri prøvd å kommer nok aldri til å prøve heller,ser for meg att det går med så mye mere tid,spes. med snart 2 bleiebarn i huset så er det greit det går fort å effektivt uten enda mere vasking...

Skrevet

... hmmm... hvordan fungerer det egentlig da?

Må man på noen måte ta ut overflødig avføring fra bleien før man kaster den i vaskemaskina? Eller må man skylle det av først ? Kan jo ikke være noe særlig å få så mye avføring i filteret på vaskemaskina over tid...

Skrevet

Man bruker visst rispapirinnlegg. Dette innlegget kan man bare kaste i do når man skifter bleia. Og så vidt jeg har forstått kan man skylle bleia når man skifter om det har kommet avføring utenfor rispapiret, eller sette på en forvask/skylling på vaskemaskina.

Jeg vet at en del vasker bleiene sammen med håndklær og annen vask (og dermed ikke har så mange ekstra klesvasker), men jeg må innrømme at det er jeg litt skeptisk til, da skal jeg nok være sikker på at det ikke er så mye avføring på bleia først. Føler vel at det er en viss forskjell på bleier og håndklærne jeg tørker meg med etter at jeg har dusja.

Det ligger forresten en del tråder på dette på bleiedebatten her på bim, eller så har tettinntil.no et eget tøybleieforum man kan logge seg på.

Skrevet

Hmm...

Brukte bleier...? Hehe. Jeg tror ikke jeg ville kjøpt brukte bleier til barnet mitt. Så høres det uhygienisk ut; å vaske bleier sammen med andre klær og håndklær, på 60 grader... Tenker på alle avføringsbakterier som da spres til andre klær, evt ligger i vaskemaskinen og koser seg.. Jaja, hver sin smak :)

Det blir nok engangsbleier og bleiebøtte her :)

Skrevet

Jeg tror ikke det regnestykket med vask kontra all energien det går med til å brenne bleier går helt opp i opp. Til en bleievask bruker man 20ml vaskemiddel max. Som er en full maskin med ca 3 dagers bleievask.. Dvs, ekstremt lite utslipp pr bleie på disse (feks 24?) bleiene. Vaskemiddel er noe helt annet nå enn hva det var tidligere. Utslippet pr bleiebrenning derimot er betydelig høyere. For å ikke snakke om at hver bleie skal produseres i motsetning til tøybleiene som brukes igjen og igjen og igjen, og kan brukes til flere barn...

Tiden man bruker på vask osv derimot kan jo helt klart være et argument, men smak og behag;) Og med to bleiebarn er det klart mye vask fra før av også!

Skrevet

det er mange punkter hvor man kan være mer miljøvennlig i dagens samfunn...bleiesiden er ikke en side hvor jeg blir å prioritere miljøet.

Brukte papirbleier sist gang og guttungen var ikke sår på stumpen en eneste gang!

brukte også normale vaske og skyllemidler uten at han verken fikk astma eller allergier...

poenget mitt er ikke at man ikke bør være ekstra forsiktig om man har sensitiv hud og allergier i familien,men for normale "standardbarn" vil dette ikke føre til noe problem.. heller vil det ikke være skadelig eller negativt på noen som helst måte å bruke papirbleier på ungene...syntes jeg...

vi er alle omringet 24 time i døgnet av strålinger og kjemikalier..så frykter vel heller det lite..

og så fremst denne ungen vi nå venter heller ikke blir å få spesielle behov blir jeg ikke stresse på noen som helst måte...

vaskemaskinen vår går for fulle mugger pr dags dato og uansett hvor mye dere tror at det ikke blir ekstramaskiner så vil det jo selvfølgelig innebære flere maskiner som må vaskes..

greit så kan man hive bleiene inn sammens med håndduker og slikt for dem som syntes det er en komfortabel ting å gjøre..MEN det vil jo da bare si at det må vaskes enda en maskin etterpå for å få vasket det som da blir liggende igjen pga bleiene som ble vasket i runden før..hehe..

nei,da tar jeg heller vogna fatt og triller et par ekstra turer på butikken istedenfor å ta bilen og sparer miljøet der..

småbarnsperioden er det nok å gjøre uansett om man ikke skal stå å stresse med tøybleier...ser verken sjarmen eller miljøfordelene,så her blir det vanlige pampers/liberobleie samt bleiebøtte.. :-)

Skrevet

Noen som har erfaring med bumgenius sine tøybleier? Har sett gjennom endel, men synes disse ser mest brukervennlige ut! Tenkte helst på onesize siden man da kan bruke bleiene veldig lenge. Men de kan vel bi for store i begynnelsen? Lurt å kjøpe noen bumgenius i small i tillegg kanskje? Tror dere en pakke på 12 bleier og et par ekstra holder i noen dager? Synes det var ganske dyrt med litt over 2000 for 12 bleier. Jeg tenker å bruke papirbleier noen ganger også...Kanskje på natta?

Må man skifte når den lille bare har tisset på seg om natta? Dette slipper man jo med papirbleier...

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke tøybleier til min førstefødte, men det endte med engangsbleier to dager etter han var født ;) Har aldri angret på det jeg iallefall å det blir engangsbleier nå når femtemann kommer også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...