Gjest Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Det eier seg selv. Ingen kan vel eie et annet menneske?!! Foreldrene har ansvaret for barnet, men eier det ikke.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #3 Skrevet 15. mai 2008 hehe....er vel ingen her som "eier" andre mennesker. Men samtidig, mine barn er jo mine barn også....men ingen "eiendel". ;-)
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #4 Skrevet 15. mai 2008 Er barn er vel ikke en eiendel? Det er ditt barn, og du har ansvaret for å passe på det. Hvis ikke du klarer det må samfunnet overta. Barn har egne rettigheter.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 15. mai 2008 #5 Skrevet 15. mai 2008 He he he, ja si det.... Det er kanskje ment sånn at vi har de bare til låns. De kan ikke være vår eiendom for resten av livet:o) Men etter to fødsler så "gir" jeg ikke bort gutta mine altså. Så inntil de flytter hjemmefra, er de MINE og min mann sine:o))
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #6 Skrevet 15. mai 2008 Jeg ser ikke akkurat på han som en eiendel, jeg har han til låns til han blir voksen, han eier seg selv:)
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #7 Skrevet 15. mai 2008 Barnet eier seg selv, jeg er bare verge til barnet blir voksen. ;o)
Sånn kan det gå Skrevet 15. mai 2008 #8 Skrevet 15. mai 2008 De er barna mine, men jeg _eier_ dem jo ikke. Alle mennesker eier jo seg selv.
Dunder Skrevet 15. mai 2008 #9 Skrevet 15. mai 2008 Med det så mener jeg at barna kun er "til låns". Vi skal gi dem et godt grunnlag for å kunne leve et meningsfylt liv, men det er de selv som bestemmer hvordan de vil leve når det blir voksne. I tilleg har vi i Norge (heldigvis, mener jeg) en kultur hvor Staten har et overordnet ansvar for alle barn. Det vil si at vi som foreldre ikke har lov å behandle barna hvordan vi vil.
silhah og emilie Skrevet 15. mai 2008 #10 Skrevet 15. mai 2008 barna eier seg vel selv...jeg har "bare" ansvaret for henne...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 15. mai 2008 #11 Skrevet 15. mai 2008 Hvem eier deg da? Jeg eier ingen, og blir ikke eid av noen. Mitt barn er mitt avkom, men han er sin egen herre. Jeg er bare satt på denne plassen for å hjelpe og veilede ham til å bli en brukbar utgave av dette dyret vi kaller menneske.
Scorpiogi Skrevet 15. mai 2008 #12 Skrevet 15. mai 2008 hehe, pussig spm... er mine barn, men jeg eier de ikke... jeg er bare ansvarlig for dem inntil videre...
rosa og en blå Skrevet 15. mai 2008 #14 Skrevet 15. mai 2008 Barn er et selvstendig individ!! -som foreldre skal vi gi dem nødvendige goder for å kunne overleve, og gi dem gode normer og livsverdier som de kan ta med seg videre i sitt eget lille liv for å bli gode medmennesker.. mitt syn på saken.
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 HI, føler du at dine foreldre eier deg også da eller? Jeg eier ikke datteren min, ingen andre eier henne heller. Hun er et menneske, ingen gjenstand eller husdyr..
Gjest Skrevet 15. mai 2008 #16 Skrevet 15. mai 2008 Norge er vel et av de faa landene i verden hvor barn faktisk har egne rettigheter, saa slik sett kan jeg skjoenne at HI undrer. Drar du til Spania er holdningen nok mer den at foreldrene eier ungene sine og gjoer som de vil med dem. Snodig nok....
Dronningen! Skrevet 15. mai 2008 #17 Skrevet 15. mai 2008 Deres barn er ikke deres barn. De er livets sønner og døtre med egne lengsler. De kommer gjennom dere, men ikke fra dere. Og selv om de er sammen med dere, tilhører de dere ikke. Dere kan gi dem deres kjærlighet, men ikke deres tanker. For de har egne tanker. Dere kan gi hus til deres kropper, men ikke til deres sjeler, for deres sjeler bor i morgendagens hus, som dere ikke kan besøke, slev ikke i deres drømmer. Dere kan strebe etter å ligne dem, men prøv ikke å få dem til å ligne dere. For livet går ikke bakover eller dveler ved i går. Dere er de buer som deres barn blir skutt ut fra som levende piler. Bueskytteren ser merket på evighetens sti, og han bøyer deg med sin kraft, så hans piler skal fly langt og fort. Vær glad over å bøyes i bueskytterens hånd, for slik han elsker pilene som flyr, elsker han også den trygge buen. Hentet fra "Profeten" av Kahlil Gibran. Skrevet i 1923
mamma&urokråka Skrevet 15. mai 2008 #18 Skrevet 15. mai 2008 Er enig med resten av gjengen her. Et barn er like mye et menneske med egne rettigheter, som det du er. Du er mamma, det betyr ikke eier, men kanskje heller noe sånt som en som gir kjærlighet, veiledning og omsorg...?
meg & to små vampyrer Skrevet 15. mai 2008 #19 Skrevet 15. mai 2008 Ingen som eier barn. Som alle andre sier her, de eier seg selv. Vi har ansvar for de en periode, men vi eier de ikke. De er jo selvstendige individ, ikke ting.
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 15. mai 2008 #20 Skrevet 15. mai 2008 jeg synes det er så fin måte å si det på... at vi eier aldri barna våre. vi bare låner dem
firemerkersmør Skrevet 15. mai 2008 #21 Skrevet 15. mai 2008 Tull, jeg eier gutten min, og hvis jeg vilkan jeg selge han og kjøpe en ny og bedre variant. hadde vært noe det :-)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 15. mai 2008 Jeg vil si jeg eier mitt eget barn ,det er jo MITT barn .Det er jeg som har bestemelserett over det barnet til det er myndig .Så sant jeg holder meg innenfor loven og gi det en trygg og bra oppvekst.Hvorfor kan man ikke si at man eier et barn ,men man kan si MITT barn .Det betyr jo det samme!!Dere har helt rett når dere sier det er et inivid,eget menneske .Men det er jo vi foreldre som må sette grenser ,hjelpe de ,så jeg vil ikke si at de er selvstendige (når de er små) ,det kommer jo med alderen.. Jeg syns det var bra at så mange svarte positivt på det ( med latter og ) Ha en fin dag alle sammen.
Loglady Skrevet 15. mai 2008 #23 Skrevet 15. mai 2008 Dette er et definisjonsspørsmål. Å "eie" et barn er ikke nødvendigvis det samme som å si at det er "mitt".
___ Skrevet 15. mai 2008 #24 Skrevet 15. mai 2008 Det er vel heller barna som eier oss foreldre enn omvendt ;-), men nei, man kan ikke eie andre mennesker, heller ikke sine egne barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå