AO3 Skrevet 14. mai 2008 #26 Skrevet 14. mai 2008 Jeg vet ikke hvor mye som er fett, og hvor mye som er vann... (bortsett fra at jeg tror som antydet lengre opp at vannet helst kommer litt senere i svangerskapet, men jeg vet ikke) Men jeg tror nok igjen, slik jeg har sagt før, at du merker vektøkningen mye bedre fordi du var ganske tynn fra før. Kroppen din trenger mer reserver å ta av framover, og det "vet" den. Du lever jo kjempesunt, iflg tidligere innlegg. Hvis du klarer det, kan du prøve å slappe av litt og ikke tenke så mye på vekt? Du gjør en god innsats, både for deg selv og babyen din! Jeg skjønner godt at du reagerer på 11kg hvis du liker "skinn og bein", som du selv sier, men saken er nå en gang den at det er ikke "skinn og bein" som gjelder når man er gravid. Kroppen forandrer seg, men det er ikke like enkelt å godta det bestandig. Man er jo liksom vant til at kroppen "alltid" er den samme, og plutselig dukker det opp en liten krabat inni magen som forandrer på alt! Forresten, ikke sant de linbuksene fra H&M er fantastiske?! Jeg kjøpte en i helga, og jeg ELSKER den. Både fin og billig var den også! Den er dessuten ganske tøyelig - jeg veier 71kg fordelt på 167 cm, jeg er 17+4 og går likevel rett inn i small, så det sier vel litt. Jeg føler meg ikke feit på noen måte, men jeg bruker medium til vanlig. Det er mulig mammastørrelsene er litt annerledes da, det vet jeg ikke.
Elisin m gutt ute og pike inni Skrevet 14. mai 2008 #27 Skrevet 14. mai 2008 Babygull, Det eneste jeg har lest ang å kontrollere vekten er at dersom du måler vidden rundt låret, helt øverst, så er det når du legger på deg der at du legger på deg fett som ikke har med graviditeten å gjøre, og som da heller ikke er helt nødvendig. Vann kommer nok mer mot slutten, men du kan også sjekke ved å klemme på baksiden av leggen mellom tommelen og fingrene dine. Dersom du får "appelsinhud" da, betyr det mest sannsynlig at du har litt for mye vann i kroppen. Jeg er i uke 27 og har gått opp 5kg, men jeg veide noe for mye i utgangspunktet, så jeg passer meg for ikke å gå opp mer enn nødvendig pga flere faktorer; Høyt blodtrykk, høyere risiko for svankerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. Mange har en tendens til å tro at å spise masse unger svangerskapet er helt ok fordi "det blir jo borte igjen etterpå" men det er faktisk ikke så enkelt og det kan også blir en tyngre fødsel pga at babyen faktisk generelt sett også blir større av at vi legger på oss mer enn nødvendig. Men kos deg og ikke stress med andres meninger, tenk bare på hva som er best for deg og DIN bebis! Det er mer naturlig å legge på seg mer når man veier lite i utgangspunktet!
babygullz <3 vilde Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #28 Skrevet 14. mai 2008 Ja de linbuksene er fantastiske=) Jeg slet faktisk med å komme meg inn i small på dongeriebuksene, pga ridebukselåra mine! de har økt med 7 cm..så d er nok berre feitt;)men d er faktisk bare den ene plassen fettet har lagt seg også(utenom pupper og mage!, men d får meg til å ligne en bompibjørn! hehe jeg prøver å slappe av med vekten, men det er vanskelig når man sitter her inne og lurer på ting, og så ble jeg bare sur når jeg skrev innlegget mitt da jeg så hvor mye jeg hadde gått opp.. hvorfor legger vi på oss fett når vi går gravide egentlig? altså, jeg vet at d er til ammepolstring:P men jeg lurer på hvorfor fettet setter seg fast når man er gravid? altså, når man spiser nøyaktig det samme man gjorde før man ble gravid!? blir forbrenninngen lavere i graviditeten?
MadameMimm Skrevet 14. mai 2008 #29 Skrevet 14. mai 2008 Det blir visst bråk uansett om man legger ut en tråd angående mye eller lite vektøkning. Har man lagt på seg mye, blir man beskyldt for å klage, og har man lagt på seg lite, blir man beskyldt for å skryte...Personlig blir jeg glad når andre forteller at de har gått opp mer en 3-4 kg og er halvveis ++, for da føler jeg meg ikke så innmari alene... Har også lagt på meg mye hittestil i svangerskapet, og mer blir det...er i uke 26 og har lagt på meg 10-11 kg allerede, (muligens mer, har boikotta badevekta, blir bare deprimert)var 56 kg i utgangspunktet. Slutta å røyke da jeg ble gravid, og det er nok en stor årsak til vektøkningen, forbrenninga har gått ned, og matinntaket opp (spiser forsåvidt sunt, men mer enn før)...Så jeg har bare meg selv å takke. Ikke springer jeg ned dørene på treningsenterene heller. Som de andre sier, får man nok ikke vann i kroppen før senere, så det er vel fett det vi har lagt på oss til nå da, tenker jeg! Bortsett fra det som har med selveste baby, morkake, fostervann og ikke minst pupper å gjøre. Et pluss er at jeg har gått opp to-tre bh-størrelser, og det er ikke å forakte.
blir gal Skrevet 14. mai 2008 #30 Skrevet 14. mai 2008 Det lurer jeg på også?legger man lettere på seg,når man er gravid?
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #31 Skrevet 14. mai 2008 Hei. Kan kanskje ikke svare på akkurat det du spørr om.. Men vet at mamma la på seg 30 kg meg meg.. hun var(og er) veldig slank og smal i utgangspunktet som du.. og hun gikk ned veldig fort også.. var masse vann.. og med amming og trilleturer med vogn forsvinner det nok fort jeg tipper det er vann som er kommet.. event hør med jordmoren/legen din??
babygullz <3 vilde Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #32 Skrevet 14. mai 2008 legen min sier neeejda, du har ikke lagt på deg mye du, du er på normalen...så vifter han d bare bort, og prater om noe annet. Syns det er litt dårlig, for det er jo tungt for meg selv om jeg vet jeg må gjennom d! Jeg har ikke fått sparka meg til JM enda, men tenkte å skaffe d nå snart! for mange ting legen min ikke har helt peiling på ser jeg!( som feks han sa jeg kan ta ibux, og spise salami...men har fått vite i ettertid at d er paracet man skal ta, og salami skal man ikke spise..hm..) men jeg lurer på dette med vekt og vannfordeling, og om forbrenningen blir lavere når man er gravid, siden man legger på seg selv om man spiser det samme som før...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. mai 2008 #33 Skrevet 14. mai 2008 Hei babygullz, jeg er ingen ekspert, men du var ganske tynn før graviditeten var du ikke? i så fall er d å legge på seg en del kilo en naturlig reaksjon kroppen har for at svangerskapet skal bli vellykka (sånn som jeg har forstått d hvertfall..). En jeg kjenner mista faktisk i SA to ganger fordi hun var så tynn (hun hadde riktignok litt spiseforstyrrelser også hun da men), så hun fikk rett og slett beskjed av legen sin at hvis de ønska seg barn, så måtte hun legge på seg en del kilo. Så dette er nok bare en helt naturlig reaksjon som din kropp har på at du er gravid, den vil jo gjøre alt for at din baby skal få vokse opp og bli stor og fin! Håper dette var til hjelp=)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. mai 2008 #34 Skrevet 14. mai 2008 Hei babygullz, jeg er ingen ekspert, men du var ganske tynn før graviditeten var du ikke? i så fall er d å legge på seg en del kilo en naturlig reaksjon kroppen har for at svangerskapet skal bli vellykka (sånn som jeg har forstått d hvertfall..). En jeg kjenner mista faktisk i SA to ganger fordi hun var så tynn (hun hadde riktignok litt spiseforstyrrelser også hun da men), så hun fikk rett og slett beskjed av legen sin at hvis de ønska seg barn, så måtte hun legge på seg en del kilo. Så dette er nok bare en helt naturlig reaksjon som din kropp har på at du er gravid, den vil jo gjøre alt for at din baby skal få vokse opp og bli stor og fin! Håper dette var til hjelp=)
babygullz <3 vilde Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #35 Skrevet 14. mai 2008 lykkeli⪥ tusen takk! det hørtes jo ut som en veldig logisk forklaring da!!! og nå ble jeg faktisk litt mer komfortabel med denne vektøkningen...og selv om det ikke trenger å være det som er riktig, så kan jeg jallefall innbille meg d, og være lykkelig=) tusen takk skal du ha, hvorfor har jeg ikke tenkt på d før? =D=D=D
babygullz <3 vilde Skrevet 14. mai 2008 Forfatter #36 Skrevet 14. mai 2008 lykkeli⪥ tusen takk! det hørtes jo ut som en veldig logisk forklaring da!!! og nå ble jeg faktisk litt mer komfortabel med denne vektøkningen...og selv om det ikke trenger å være det som er riktig, så kan jeg jallefall innbille meg d, og være lykkelig=) tusen takk skal du ha, hvorfor har jeg ikke tenkt på d før? =D=D=D
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. mai 2008 #37 Skrevet 14. mai 2008 værsågod=) bare hyggelig!
MadameMimm Skrevet 14. mai 2008 #38 Skrevet 14. mai 2008 Stoffskiftet styrer forbrenningen, og denne som alt annet blir påvirket av graviditeten...Så det er nok pga stoffskiftet at forbrenningen går ned under svangerskapet, og at enkelte legger på seg mer enn andre..
LilleBjella Skrevet 15. mai 2008 #39 Skrevet 15. mai 2008 Jeg vil bare si at jeg forstår du syns det er ubehagelig å legge på seg, det gjør jeg også, selv om jeg vet det er nødvendig og naturlig. Jeg vil likevel be deg være bevisst på ditt eget kroppsbilde, og spesielt siden du får en liten datter:) Det er helt greit å være opptatt av å være sunn og det er også lov å like å være slank. Men jeg har selv en mor som gjennom oppveksten ga meg inntrykk av at slank og tynn er lik vellykket, mens litt mer å ta i er ekkelt. Og det er vanlig at mødre som er veldig opptatt av vekt og utseende overfører det til barna sine. Så gjør deg selv en stoooor tjeneste og jobb masse med hvordan du tenker om deg selv og din egen kropp. Se deg selv i speilet nå som du er litt større enn vanlig, og tenk at du liker det du ser og at du elsker deg selv likevel:) Vet ikke helt om du skjønner hva jeg mener nå altså, men tror det er kjempeviktig for små jenter og ikke ha mødre som snakker masse om vekt og kropp og utseende, og barna plukker også opp ting myyye tidligere enn vi tror! Lykke til. Og syns forresten du ser helt flott ut!
babygullz <3 vilde Skrevet 15. mai 2008 Forfatter #40 Skrevet 15. mai 2008 Takk Ella=) Jeg vet det... Men det er vanskelig å "tvinge" seg selv til å tenke slik, når man allerede har dannet seg et bilde av sånn kroppen skal være, og hatt d bildet i mange år....omtrent hele livet.. Min mamma har også vært opptatt av kropp og vekt bestandig, og hun veide seg hver morgen med meg på badet da jeg var lita, så jeg ble jo automatisk "påvirka"... MEN; jeg var veldig lubben i barneskolen/ ungdomsskolen...først siste året på ungdomsskolen begynte jeg å gå ned i vekt, og de 4 siste årene har jeg ligget der jeg lå før jeg ble gravid..og vært fornøyd med det! Skrekken er at jeg blir lubben som jeg var på barne og ungdomsskolen.... Jeg ble utsatt for ekstrem mobbing der, og da er det ikke rart man får vrangforestillinger at ; skal man passe inn må man være tynn! er man tjukk, blir man mobbet.. Slike ting brenner seg på hjernen...livet ut! kanskje jeg hadde vært litt mer takknemlig for mine kvinnelige former dersom barneskolen hadde gått smertefritt uten mobbing... Men tro meg, min datter skal ikke gå gjennom det helvete jeg har hatt i livet, og jeg håper sannelig at hun får et sunt kroppsbilde!!=)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 15. mai 2008 #41 Skrevet 15. mai 2008 Heisann! D e klart at etter sånne opplevelsa i barndommen å at mordi bidro te at du fekk et helt unormalt kroppsbilde mht til veiing hvær dag har nåkk satt sine spor. Men d e kjæmpe bra å høre at du e bevisst på d, å at du ikke ska utsette ungan dine for d samme :-) D e bra:-) For ofte har man lætt te å falle i samme sporan som d man e vant te, f.eks blei man mishandla som liten me slag å sånnt e d faktisk stor sjanse for å videreføre d te oppdragelsen av sine egne unga. Men d e så godt å se folk som e sjølbevisst å vet ka som e gjort galt mot dm å at d ikke e demmes feil å at d går ann å forandre sæ :-) Skjønne at du ikke like at kroppen forandre sæ, men d e jo for verdns bæste sak da :-)) Å ting forandre sæ, akkurat som kroppen våres. Men d betyr ikke at du ska forfalle!! Faktisk vet æ om mange som har en nydeli fin kropp etter svangerskap, nettopp fordi kroppen har utvikla sæ til d bedre :-) Å æ tvile ikke på at du kommer te å bli snacksy ætterpå, man kan jo holde sæ iform sjøl om man e gravid/amme:-) Du ser jo superfin og sunn ut på bildan :-) Æ tænke åsså selvfølgeli på vækta, gikk om masse kg da æ hadde svære cyster i begge eggstokkan (dm klussa me forbrenninga i tillegg te inaktivitet pga store smærta) men æ slanka mæ 25 kg ifjor :-) Hadde tænkt å ta enda 10 kg men så oppdaga æ at æ va blidd gravid igjen :-) Å da slutta æ å tænke på d, for å ikke stresse mæ sjøl opp å fordi æ må bare godta at æ kommer te å lægge på mæ igjen. Men d e jo for babyen min sin skyld :-)) babyen min som endeli klamre sæ fast!! Æ e straks i uke 16 å har gådd opp 3 kg allerede, men vil tru d stagnere etterhvert siden æ har endel å gå på fra før :-) Men så længe man ikke knaske godteri hvær dag å prøve spise sunt så e d jo "sunne" kg om du skjønne? :-) Du e jo flink å gå tura aksom mæ, så kroppen e jo sunn og i form sjøl om det e nån ekstra kg :-) Lykke te så mye :-)
LilleBjella Skrevet 15. mai 2008 #42 Skrevet 15. mai 2008 Nei det er ikke lett i det hele tatt. Jeg ble også erta (ikke mobba kanskje, men det svei nok likevel) av noen gutter på skolen da jeg var liten, pga jeg var lubben. Tok det av da jeg ble eldre, og fikk masse positiv oppmerksomhet fra både familie og venner, og det er klart det føles mye bedre med ros enn med ris. Nå har jeg imidlertid innsett at jeg ikke orker å bruke mesteparten av tiden min til å bekymre meg for hvordan jeg ser ut, tenke på hva slags mat jeg skal spise osv. Prøver å sette helse foran utseende. Men merker at med en gang buksa begynner å stramme, så får jeg en negativ reaksjon. Men prøver å jobbe skikkelig med det, og glad for at du også er bevisst på det. Har en kusine som skulle slanke seg fra hun var åtte. Helt grusomt å se på, og hun var syltynn fra før.
gullunge+1imagen Skrevet 15. mai 2008 #43 Skrevet 15. mai 2008 Er det bare meg, eller har du skrevet en del innlegg om at du legger på deg mye? syns å huske deg fra 1 trimester, og da var det også innlegg om vekt.. Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye, om du har planer om å amme eller du triller mye etter fødsel så går det ikke all verdens tid før kiloene renner av igjen, kansje ikke alle, men mye..er ikke mer som skal til:) Vann heter vel ødem på fagspråket, og det ser vel jordmor/lege etter på kontroller.. Har du enda ringer på deg som du passet før du ble gravid?-det er et tegn på at det ikke er mye vann i kroppen f.esk.. Lykke til videre.. prøve å snu kiloene over til noe positivt, at det f.esk er en baby inni deg som vokser og at du for en gang skyld kan være litt rundere i kantene:)
anette&tutta mari :) Skrevet 15. mai 2008 #44 Skrevet 15. mai 2008 jeg synes det er helt fantastisk å ikke tenke på vekta for en gangs skyld!! føler meg flott akkurat som jeg er nå og gleder meg over den voksende magen! jeg passer fortsatt på hva jeg spiser (dvs, jeg begynte å spise nesten bare sundt for 3 år siden, og fortsetter med det, men spiser fortsatt like mye godis . . ), men jeg vet at babyen trenger det:) har gått opp 10 kilo og er i uke 30 nå - jeg har tilogmed laget sånn vektdiagram på dataen - synes det er spennende å følge med på! og Babygullz: som andre også har skrevet: du ser fantastisk ut!
TeBax Skrevet 15. mai 2008 #45 Skrevet 15. mai 2008 Nå må du slutta å massa om den der vekta, babygullz. der er normalt å legge på seg når enn er gravid. hvor mye som er vann eller fett, er det vel ingen som vet??!!?! husk at livmora veier litt, puppene veie litt nå, barnet legger stadig på seg....så hva er det å bekymre seg over??!?!?
♥mini♥lille♥knerten Skrevet 15. mai 2008 #46 Skrevet 15. mai 2008 Hei! her er min historie som er veldig lik din. Jeg hadde slanket meg av det siste ekstra fra forrige fødsel da jeg ble gravid denne gang. Var nede i 54 kg ca. Spiser til vanlig 2-3 måltider om dagen, knekkebrød og frukt, magerost og vann og drikke. Da jeg ble gravid gikk jeg med en gang opp til min vanlige vekt på 58-59 kg. Jeg ble sulten og plutselig måtte jeg spise frokost og kvelds i tilegg til lunsj og middag, samt et mellommåltid som jeg spiste før. Jeg begynte også å drikke biola og juice til hvert måltid, pga kvalme og forstoppelse, og gikk over til grovt brød pga sulten. Til vanlig spiser jeg ganske mye sjokolade, det kuttet jeg ut da jeg var kvalm. Nå sluttet jeg å veie meg da jeg veide 64 kg i uke 18. Altså 10 kg opp. Jeg tror at kroppen fortalte meg at jeg måtte spise mer og annerledes hvis jeg skulle gå gravid. Tenk på alle vitaminene og grove kornet jeg får i meg nå, til tross for det ekstra fettet. og jeg vet jeg går det ned igjen - jeg var akkurat nede i 53 kg etter siste fødsel. Jeg gremmes over utseende mitt, og det at jeg ikke har klær å hapå meg, men jeg har innfunnet meg med at jeg kommer til å gå opp 10 kg til, og så ned igjen :-) Håper det hjalp å høre om andre som har det like "ille" :-)
Katio Skrevet 16. mai 2008 #47 Skrevet 16. mai 2008 Du er så ufattelig tåpelig at jeg blir kvalm!! Leste inne på anonym for litt siden at du var SÅÅÅÅ stolt for at du hadde lagt på deg de kiloene for det var såååå bra for babyen din! (saken ang hun som la på seg 5 kilo) Og den nugattien du eter hele tiden! Så kom igjen med en komentar for det er du jo så ufattelig god til
gullunge+1imagen Skrevet 16. mai 2008 #48 Skrevet 16. mai 2008 Dea catalina Er du sikker på at det var HI som skrev det? Synes bare det hørtes veldig merkelig ut med tanke på alle innleggene hennes om de uvelkomne kiloene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå