Gå til innhold

Tragisk forslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå skal de jo ikke begynne på skolen da. Det er snakk om 12 timer obligatorisk opplegg for 5 åringer her uke. Så vidt jeg forsto skulle dette skje i barnehagen... De har jo førskolegrupper i de fleste barnehager allerede, så det blir vel en utviding av dette tenker jeg. Forhåpentligvis blir det førskolelærerne som skal gjøre det - og da blir det jo et pedagogisk opplegg som er tilpassa ungene. Noe de forøvrig har allerede. Barnehagene skal jobbe med språk og tallforståelse allerede de! Men barnehage er jo et frivillig tilbud.

Men for all del, jeg ser et mønster her som jeg er svært skeptisk til. Da 6 åringene skulle begynne på skolen skulle det være en slags obligatorisk førskole. Nå er det blitt skikkelig skole, så da må de innføre obligatoriskl førskole for 5 åringene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg mener er den friheten man har når man går i barnehage, mamma eller pappa har fri fra jobb en dag (eller fødselspermisjon, så går det an å droppe barnehage og kose seg). De fleste har vel barna sine så mye i barnehage for de må jobbe, fordi vårt samfunn er lagt opp på den måten at begge foreldrene må jobbe så de skal få råd til å leve.

Jeg mener at når man begynner på skolen så¨er det i gang, da har man masse forpliktelser resten av livet.

Hva med de barna som ikke går i barnehage? Skal det bli obligatorisk å gå i barnehage også da?

Og jeg er sikker på de fleste foreldre lærer barna sine tall og bokstaver hvis de er klare for det, og hvis de ikke er klare for det, har de vel ikke så stort utbytte av at noen voksne finner ut av at det er viktig å kunne lese i en alder av fem år.

Selvfølgelig er det noen som ikke klarer å lære barna sine normal folkeskikk, men de fleste prøver det, de jobber med barna sine, prøver og feiler. Foreldre er de viktigste menneskene i et barns liv.

Skrevet

Jeg tror de som har kommet med forslaget glemmer helt at barn lærer masse i barnehagen allerede. De lærer aller mest gjennom å få leke. La barn få være barn så lenge de kan. Da det ble vedtatt skole for 6-åringene, ble det sagt at det første året skulle være mer lek enn læring, men sånn er det ikke lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...