Gå til innhold

Tragisk forslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

om at ungene skal ha 12 timer førskole i fem års alderen.Det er da tidlig nok med at de begynner på skolen når de er seks,faktisk er noen fem når de begynner.Kan de ikke få være barn så lenge så mulig.Ønsker tilbake at de kan begynne på skolen når de er sju år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke snakk om 12 timer undervisning da, men mer en type SFO inn i selve skolebygget.

Men 12 timer er mye ja....

Skrevet

jeg syns ikke det.jeg liker tanken på at de skal få lære og uvikle seg

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg begynte på skolen bare noen dager etter at jeg blei 5 år, var noen 4-åringer i klassen også. Barn er jo så ivrige til å lære nye ting i den alderen, hvorfor ikke vekke deres interesse for matte og alfabetet allerede da? Syntes ikke jeg sluttet å være barn bare av å begynne på skolen. Det som truer barn nå er jo motepress og sminke og pga endringer i livsstil og sånt så kommer man jo tidligere i puberteten nå enn før. Det synes jeg er en skremmende utvikling. At barn skal få lære viktige ting litt tidligere enn nå synes jeg bare er bra.

Skrevet

6 åringene skulle heller ikke ha skikkelig skole. Men de har "masse" lekser hver dag noe som de egentlig ikke skulle ha.

Så går forslaget igjennom så kommer det nok til å bli utvannet med masse skoleting det å skal dere se.

Jeg synes ikke noe om dette forslaget..

Skrevet

Jeg syntes barn skal være barn, og skole livet samt arbedslivet er langt nok som det er.

Greit at barn skal få lære, men det skal først og fremst få være barn, og at de skal dynkes på med skole i hytt og pine syntes jeg blir for dumt.

Hva med alle de som er skoleleie allerede før de begynner på vgs da? Tviler på at dette bringer frem noe mere skolelyst.

Skrevet

Jeg syns det er for tidlig. Unger skal leke og bevege seg - ikke sitte i ro ved skolepulten. Jeg må si jeg er skuffet over skolen når det gjelder fysisk aktivitet. Det skrives og snakkes i store ord - men i handling er det heller dårlig. Jeg vil at minstemann skal få gå i barnehagen - uten skole - til han er seksåring. Barnehagen er på tur flere ganger i uka - ungene er ute og leker store deler av dagen - og sist, men ikke minst, jeg er imponert over hvor mye førskolelærerne og assistentene får lært barnehagebarna.

Det hjelper ikke å utvide skoletiden i antall år når problemet er at kvaliteten i grunnskolen er for dårlig.

Skrevet

Godt skrevet, Dahart Vader!

Jeg sier meg enig med deg...

Skrevet

Må si jeg synes litt synd på desemberungene jeg da ... som må begynne på skolen når de er 4 1/2 år. De er jo bittesmå enda.

Synes at 6 år er lite nok, barnehage er mer enn godt nok for små barn!

Skrevet

Godt sagt Riga. Jeg er mer redd for sexpress enn skole.

Skrevet

....sant så det er sagt...

Heldigvis er det sånn her vi bor at skolen er super for de yngste som begynner der!

Mange turer i skog og mark, mange økter med fysisk aktivitet hver dag, og likevel klarer dem å lærer dem å llese og regne i første klasse;0)

Skrevet

Har ikke lest forslaget så grundig, men hvis det er "undervisning" i form av å lære bokstaver og tall så ser jeg ikke noe problem i at det blir satt mer forkus på i bhg. MEN det kan gjøres gjennom lek og ikke nødvendigvis med tvungen undervisning. Mange bhg er jo flinke til dette allerede.

Hadde vært fint om politikerne heller kunne fokusere på å få opp nivået på grunnskolen. Jeg tror det er store klasser med for lite fokus på hver elev som et individ er mye av problemet... Og for lite tid til gjennomgang av lekser med foreldrene etter sfo og før legging...

Skrevet

Jeg skriver under her, mammatil 2engler.

Jeg har en gutt som fyller 6 år i desember. Jeg synes det er tidlig å begynne på skolen allerede.

Og hva er vitsen?

Lærer de mer innen de har gått ut av ungdomskolen med et ekstra år?

Jeg tror ikke det. Tall og bokstaver lærer vel barna hjemme, og de lærer og mye av å leke. De lærer også mye i barnehagen. Og de er, som flere skriver over her, mye ute i barnehagen. Bevegelse og frisk luft er undervurdert i skolen, og burde absolutt være viktig i disse tider.

Jeg blir litt redd for denne organiseringen. Sånn som samfunnet er lagdt opp nå, virker det som om at staten skal oppdra barna våre, for de ser jo mer til dem enn foreldrene.

Jeg har kost meg med gutten min dette siste året før skolen, han går fullt i barnehage, men om vi føler for det så tar vi gjerne en dag fri for å være hjemme å kose oss, eller finne på noe gøy. Dette har vi ikke mulighet til når han begynner på skolen.

Skal ikke barna få lov å ha litt frihet før de setter igang med hverdagslivet?

Skrevet

Om barn skal få være barn, så må man først sette seg inn i hva det vil si å være barn i dag. Jeg vet at det er noen forskjeller fra da jeg for eksempel var like gammel som eldste mi. Vi skal ikke lage roboter, men jeg ser ingenting i veien for at man skal lære barn å sette pris på sine egne evner. Mestring = kunnskap, og det er ikke den tyngste børa å bære.

Skrevet

Stemmer heller for å øke kvaliteten på undervisningen i dagens skole.

Skrevet

Helt enig, Anne-B! Synes det virker som et bra forslag, jeg - læring er utrolig viktig, og lek får de da nok av i massevis!

Jeg er heller forundret over at så mange er IMOT et sånt forslag.

Skrevet

Hva er da "hverdagslivet", Pinky? Synes de fleste med glede overlater ansvaret for barna til staten - ved å ha de i bhg fra 8 - 16 fem dager i uka?

Det er ikke snakk om å utvide antall skoleår, men å legge inn litt undervisning i bhg - hvor barna allerede oppholder seg. Leste også at en bhg har gjennomført dette i noen år, med stort hell! :-)

Og ja, jeg tror de lærer mer av dette. Og nei, jeg tror ikke alle barn lærer hverken tall, bokstaver eller normal folkeskikk hjemme.

Skrevet

Eg ser ikkje at læring og leik er motsetningar.

Det ein bør vere opptatt av med slike forslag er ressursane som skal settast inn. Er dette berre eit nytt tiltak for å få full barnehagedekning, eller er det reelt eit forslag for å auke læring? Skal førskulen vere på skulen eller i barnehagen? Kva skal barna gjereresten av dagen, skal dei vere i bhg eller på SFO?

Finland som har gode score på internasjonale testar har skulestart for sjuåringar

Skrevet

Men Finland har også en strengere disiplin enn den norske skolen har, tipper de "drar inn" et par år bare på det....

Skrevet

jeg bor i england og syns det er veldig rart aa venne meg til at barn begynner paa skolen naar de er fem aar her. de begynner allerede med nursery preschool for tre-aaringer. jeg foler det er altfor tidlig og er glad for at vi flytter for jenta mi skal begynne paa skolen. her er det ogsaa mye fokus pa hvordan barna presterer og paa landsbasis ligger de visst etter flere andre europeiske land. saa det har fakstisk vaert foreslaatt at barna begynner for tidlig. tror de trakk frem estland, der beynner barna naar de er syv aar og de gjor det veldig bra. syns barn skal faa vaere barn, de har sa mange aar med skole foran seg. men syns og det er helt greit at de kan fa en liten smakebit av hva de kommer til a laere paa skolen, kanskje siste aaret de er i barnehagen

Skrevet

Dessuten så lærer de masse i barnehagen - bl.a. alfabetet og tall som ble nevnt over her.

Jeg skulle ønske det var mer lek i skolen, jeg. Jeg vet noen politikere vil ha slutt på lek i skolen, og at de skal sitte på pulten sin og lære. Men barn lærer masse via lek og rollespill.

Skrevet

Det er ikke alle 6 åringer som er skoleklare engang.

Har en som begynte for snart 2 år siden og han var IKKE skoleklar før et års tid senere og har da blitt hengende etter med mye.

Har en som skal begynne i år og han kunne vært skoleklar i fjor.

Liker ikke at andre skal bestemme når mine barn skal gjøre skoleting,så den event nye ordningen liker jeg ikke.La det heller være opp til foreldrene.De kjenner barna og vet ofte når barna er klare.Event at det går igjennom 5 års testen på helsestasjonen.

Skrevet

Syns det høres fint ut jeg. Barn liker å lære og det er bare fordeler med å forberede barna på skole syns jeg. I barnehagen hos oss har skolestarterne en hel dag i uka med skoleforberedelse og det begynner de med året før de begynner på skolen. Enkel opplæring i å lese, skrive og regne og da litt i form av lek. Syns det er bare bra, så slipper de å bli kastet ut i det og føler kanskje at de mestrer skolen litt bedre. Er slett ikke alle foreldre som er flinke til å lære opp barna hjemme.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva som er så tragisk med det jeg? Den pedagogiske rammen rundt et sånt opplegg vil jo være annerledes enn tradisjonell klasseromsundervisning. Barn liker å lære, så hva er galt med organisert lek som har som mål å lære dem noe spesisifikt?

Selv lærte jeg å lese og regne på Montessori i USA, og husker det bare som gøy. Da var jeg 4. Lek og læring er ikke motsetninger. Leken barn driver med er jo stort sett basert på å lære og fordøye informasjon. Jeg kan derfor ikke se problemet med det forslaget, så lenge opplegget tar hensyn til at det er små barn :)

Gjest sug lut fet ballade
Skrevet

Det er da ingen motsetning mellom å være barn og å lære, det er en kontinuerlig prosess fra fødselen. Skulle gjerne hatt skolestart for femåringer, det fungerer helt utmerket uten å frata ungene noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...