Cat.68 Skrevet 14. mai 2008 #26 Skrevet 14. mai 2008 Javel det merkes ikke. Opdratt av fanatister da vil jeg tru. Og truverdighten din synker itakt med utsagn som suppehue osv. Det var det der med barnehage iq.......
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #27 Skrevet 14. mai 2008 Har det slått deg at det er flere anonyme her? Jeg er ikke hi, og jeg er ikke den du krangler om IQ med. Jeg syntes det er rart, om du er Norsk, hvordan du skal forklare og lære meg opp i islam når jeg selv er fra et land som praktiserer islam! Min far er fra Iran og min mor er fra Norge, men min far bor fremdeles i Iran pga oppholdstillatelse, og arbeidstillatelse. Så jeg har vært endel i Iran og ser der hvordan de er mot damer. Jeg kan si at jeg aldri kommer til å flytte ned dit, og vil egentlig ikke ha noe med det landet og gjøre!
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #28 Skrevet 14. mai 2008 Retorikken din suger fortsatt. Det er selvsagt relevant at veldig langt fra alle muslimer synes æresdrap er en ok praksis, når noen kommer og påstår at de som praktiserer æresdrap gjør det fordi "religionen deres er slik." En religion er hva troende enkeltindivider praktiserer i dens navn, for all del, men når disse troende enkeltindividene praktiserer vilt ulike ting kan man like gjerne si at islam er en fredelig og sympatisk religion - fordi noen praktiserer dette. Enkeltindivider er ansvarlige for sine handlinger. Kulturen de er oppvokst i er relevant. Men å påstå at "religionen er slik" fordi noen av de som bekjenner seg til den mener det skal være slik, er tullete og bidrar til økte fordommer blant folk.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #29 Skrevet 14. mai 2008 Du kan diskutere til du blir alle slags farger. Men jeg har vært der nede i nesten 1 år, og jeg vet hva som foregår der nede. Hvordan de behandler barn og kvinner, hvordan de sleiper til seg ting, og ikke minst har jeg vært med på mange dødsdommer. Kom deg ned dit en periode, så ser du om du kanskje bytter teori. Vi var der for å hjelpe igjennom røde kors, men fikk heller ikke lov og hjelpe damene der nede om de terngte noe...kun mennene! Damer betyr ingenting der nede.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #30 Skrevet 14. mai 2008 Javisst. Iran er et ekkelt diktatur og preges av en kultur som har mange trekk jeg vil karakterisere som negative i forhold til de verdier, det kvinnesyn etc. jeg liker å praktisere. Hvor jeg har bodd og hvilke kulturer jeg kjenner godt, vet du fint lite om. Det er dog skremmende om Røde Kors-personnel får så dårlig kursing i kulturforståelse at de sitter igjen med slike holdninger som du presenterer her. Ser du virkelig ikke at det er forskjell på "religionen er slik!" og "noen som bekjenner seg til religionen praktiserer slik"? Prøv ex.phil ellerno', de påstår det kan hjelpe på deduksjonevnene.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #31 Skrevet 14. mai 2008 eh, cat, nå er ikke du verdens smarteste. Jeg er ikke fra iran men jeg har jobbet på krisesentre og asylmottak i norge. Det hun sier er ikke fantasier. Det er din fantasi om at verden er god. Like mye som det er din fantasi at du er kronisk syk. Det eneste du er for syk til er å jobbe, ditt mehe.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #32 Skrevet 14. mai 2008 Hele denne "diskusjonen" er kanskje litt usaklig? Ja, i mange islamske land, har man problemer med forskj. former for dårlig kvinnesyn, i verste fall "æresdrap", som nesten alltid har kvinnelige ofre. Fryktelig! Men, sånn bortsett fra at det i mange av disse landene er en ganske stor bevegelse for likebehandling av kvinner og menn, er ikke måten å få gjort noe med tingenes tilstand, å mure seg inne bak skepsis og fremmedfrykt. Her må det kommunikasjon og atter kommunikasjon til. Og skal man nå fram med kommunikasjonen sin, er det utrolig viktig å ikke høres fordømmende og nedlatende ut. Jeg ville også reagert umiddelbart med avsky på sånne handlinger, men det er ikke sikkert jeg ville ha oppnådd så mye på den måten... Nei, kløkt og "diplomati" er nok veien å gå.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #33 Skrevet 14. mai 2008 Hvor du har vært. Nei, det vet jeg ikke. Men noe sier meg at du ikke har vært i Iran. Dette har ingenting med at vi har fått dårlig kursing i noe som helst. Men det jeg sitter igjen med er erfaring! Jeg har sett noen ville ting der nede som ikke hadde overhodet blitt akseptert her hjemme, og der er det liksom greit om man kommer i retten, for man kan forsvare med at det er deres religion. De slipper unna alt nesten om de drar frem enkelte setninger som står i deres bibel! Ser du virkelig ikke at det er forskjell på "religionen er slik!" og "noen som bekjenner seg til religionen praktiserer slik"? Nei akkurat der ser jeg ikke forskjellen. Da jeg forteller at jeg har sett X antall helt absurbe ting som har skjedd, bare sånn midt på gaten, og at det da blir begrunnet at "slik er det her nede, her er det religion som rår" - og det ble sagt av en Iraner jeg stod sammen med hver dag. Han fortalte meg alt, og han kunne og fortelle at han ikke var intressert i religion eller de latterlige reglene de hadde i landet, men måtte late som -i frykt for å bli hengt av sin egen familie!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #34 Skrevet 14. mai 2008 For en stund tilbake så skjedde det et æresdrap her hvor jeg bor. En far som stakk ned sin 17 år gammel datter. Helt syk. Kan ikke skjønne hvordan disse folkene kan sette familiens ære fremfor livet til barna sine. Drepe datteren fordi folk prater om dem bak ryggen deres. Faen...det er så jævla syk. Jeg er jævla skeptisk til muslimer. Kall meg gjerne rasist, og det bryr jeg meg ikke om.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #35 Skrevet 14. mai 2008 nei, du er ikke så smart cat, kilden er ikke fra vigrid, men fra vg nett.....
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #36 Skrevet 14. mai 2008 Du burde slutte å høre på stemmene i hodet ditt. Videre burde du vurdere å tenke gjennom at det finnes muslimer som ikke bor i Iran, så at iransk praksis dermed er nettopp iransk praksis, ikke nødvendigvis muslimsk praksis. De er muslimer i Bosnia også, men det er heller sjelden med statsratifiserte æresdrap der, serr'u. Du sitter sikkert med erfaring. Du bedriver farlig generalisering. Visst skjer det absurde ting i Iran. Det betyr ikke at islam som religion er noe verre enn f.eks kristendom som religion. Religioner er bare verktøy for mennesker, og menneskene er ansvarlige for handlingene sine. Iran er et klassisk eksempel på et diktatur som systematisk bruker religion som verktøy for å kue sin befolkning, men iranske myndigheters praksis er ikke enerådende når det kommer til å definere hva islam er. Islam tolkes, som religioner flest, på vilt ulikt vis av ulike muslimer - og man kan dermed ikke insistere på at "religionen deres er slik," selv om noen velger å tolke den dithen at den ratifiserer såkalte æresdrap. As said before.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #37 Skrevet 14. mai 2008 Må vel ikke være rasist eller ha lav IQ for å ta opp temaet æresdrap eller syns at det er forferdelig? Er jo nesten som om enkelte av dere forsvarer det eller nekter å innse at det faktisk skjer en hel del av det. Politisk korrekt skal det være... Æresdrap er forferdelig, på samme måte som en hel del andre ting er det også.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #38 Skrevet 14. mai 2008 Med stor overskrift: PRAKTISK TALT LOV Å DREPE SINE BARN I IRAN
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #39 Skrevet 14. mai 2008 Jeg er Iraner og har bodd i Iran 8 år før jeg kom hit. De 8 årene kan jeg huske som det var i går. Og på de 8 årene, fikk jeg høre hele tiden om at jeg som er jente ikke har noe jeg skulle sagt. Menn og gutter er de man skal tilbe der nede. Og får man en jente, er det nesten som om det er et nederlag. Nå som jeg har blitt 27, forstår jeg hvor heldig jeg er. Jeg har en norsk mann, og to herlige jenter som skal få vokse opp her i Norge uten krig, vold mot kvinner og æredrapsfrykt. Alle som bor i Iran har sitt eget syn på bibelen. Men de fleste er oppslukt i hva det står inne i den boka. De kan drepe sin nærmeste familie uten å blunke, og få gå uten straff om de sier at de gjorde det i Guds tro. Jeg selv forstår ikke hva dere Norske kvinner vil ha i en kvinnediskriminerende mann som kommer fra Iran. Selv om de ikke virker slik, kan det vise seg etter at dere har giftet dere. Dette er noe vi barn får inn i hodet vårt fra vi blir født og til vi blir giftet bort. Kvinner er ingenting, menn og religion er alt. Hilsen ei som elsker Norge!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #40 Skrevet 14. mai 2008 DA må jeg spørre deg o`store allviten -<<- HAR du lest deres bibel? PRØV å sammenlign den med vår. Eller noen annen religion. Og, PS...les de innleggene som har kommet lenger ned. Tilogmed en Iraner som påstår det samme som meg... Du tror vel ikke det er på sin plass å dra inn årene nå da?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #42 Skrevet 14. mai 2008 Det er tross alt en grunn til at boka " Ikke uten min datter " har fått så mye oppmerksomhet. Det er fakta om hva som skjer i muslimske land. Selv om mannen har bodd lenge i et kristent land, vil det i noen tilffeller bli mangel på ære når familien får vite at han ikke ber nok. Men det er som noen sier her, man skal ikke ta alle over en kam. Allikevel skal man alltid være påpasselig, det gjelder også for norske menn.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #43 Skrevet 14. mai 2008 Ja, jeg har lest både Koranen og Bibelen. De er bøker som kan tolkes til å handle om kjærlighet og fred, eller om drap og fordervelse. Ganske like, forøvrig - litt bedre språk i Koranen, i hvert fall den engelske oversettelsen. Jødenes hellige skrifter er også forholdsvis like, naturlig nok - de tre semittiske religionene har jo mange fellestrekk. At en iraner sier det samme som deg er da fullstendig irrelevant (ikke at jeg vet om vedkommende er iransk heller). Jeg har aldri motsagt deg på at det foregår mye grusomt i Iran - det er et brutalt diktatur. Det jeg sier er at dine og andres erfaringer fra Iran ikke kan benyttes til å si "slik er islam." Men det er jo ganske åpenbart at mine forsøk på å få deg til å forstå forskjellen på Iran og islam er forholdsvis fåfengte, så kos deg videre i din villfarelse og ha en fortsatt hyggelig dag.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #44 Skrevet 14. mai 2008 Bibelen er det samme som Koranen.Sa det bare så alle skulle skjønne det. Sier bibelen i Iran også, men den heter Koranen.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #45 Skrevet 14. mai 2008 Hvorfor gjøre et stort poeng ut av om det er kultur eller religion? Det HI mente å belyse er at æresdrap er en forferdelig uting, som praktiseres i islamske land som Iran. Var nok ikke meningen å sette igang en debatt om religion.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #46 Skrevet 14. mai 2008 Det jeg sier er at dine og andres erfaringer fra Iran ikke kan benyttes til å si "slik er islam." Vi har bedre grunnlag til å si det enn en som bare har lest VG og sett på tabloid og gjort seg et bilde ut av det. Jeg skjønner nå at du har tolket Koranen og vår Bibel på lik linje. Det forstår jeg ikke at du har klart, men deg om det. Islam er Irans religion, enten om du vil det eller ikke. Samme som kristendom her i Norge, bortsett fra at i Iran blir du oftes tvungen til å være muslim. Religion eller død. Men her hjemme har du et valg om å bli kristen eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #47 Skrevet 14. mai 2008 Hva med lesbiske da? Hadde du satt din fot inn i et muslimsk land hadde du blitt hennrettet med det samme. "slik er islam" Ikke vet jeg om du har lest koranen heller. Homofile fra muslimske land flykter til vesten for å ikke bli drept. Det er en dødssynd å være homofil i følge tolkningene til religiøse folk. Heldigvis er religiøse her en minioritet, derfor kan folk leve fritt uten å få en kule i hode.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #48 Skrevet 14. mai 2008 Det er ikke meningen å ta livsløgnen i fra deg, men jeg har satt min fot i mange muslimske land, jeg omgås mange muslimer og jeg kjenner opptil flere homofile muslimer. Skjønt de er vel neppe muslimer som de selv tror, siden du har bestemt at religiøse folk ikke kan være det ... Religion er tolkningsbasert. Religiøse tolker religion ulikt. Religion kan misbrukes grovt av statsmakter, eller være et personlig anliggende som ikke benyttes til fordømmelse av noen. Slik er det med kristendom, slik er det med islam.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #49 Skrevet 14. mai 2008 De homofile muslimene som du sier at du kjenner, bor de her eller i et muslimsk land?
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #50 Skrevet 14. mai 2008 Begge deler, uten at det angår saken. Så lenge de kan være muslimer og samtidig homofile (og uten å ha større moralsk kvaler med det), beviser det at det er mulig. Hvem andre enn individet selv kan definere individets religiøse tilhørighet, liksom? Og når det er mulig, så er ikke "religionen sånn," bare manges fortolkning av den. Men for all del, om dere vil insistere på at mor Nille er en sten, så kjør på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå