Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Forrige onsdag meldte Ahmad seg til politiet i byen Isfahan og fortalte sin historie:" Jeg har drept datteren min, for å redde familiens ære. Jeg hadde bare to valg: å begå selvmord eller drepe Farzaneh! Etter å ha diskutert dette med Farzaneh ble vi enige om at hun måtte dø!" I neste reportasje forteller Ahmad sin historie i større detalj: " For 7 måneder siden giftet jeg bort min eldste datter til Saeed. Etter en kort stund mistet SAeed interessen for min datter og begynte isteden vise interesse for min yngste datter Farzaneh. Etterhvert krevde han skilsmisse. Men vi aksepterte ikke at hun skulle få Farzaneh. Han fortsatte å vise interesse for Farzaneh, fulgte etter henne på vei fra skolen. Farzaneh sluttet å gå på skolen men han ville ikke gi seg. En dag så vi at Farzaneh er borte. Vi skjønte med en gang at Saeed måtte være involvert. Siden vi ikke klarte å løse problemet innenfor familien, kontaktet vi politiet som arresterte både Saeed og Farzaneh. Vi tok Farzaneh med hjem, men folk fortsatte å snakke. Tirsdag, da vi tok med Farzaneh med hjem fra varetekt, slo jeg henne. Hun bare gråt og ba spurte hva hun skulle gjøre. Folk snakket om oss og hele familiens ære var på spill. Jeg satte meg ved siden av Farzaneh og fortalte henne at en av oss måtte dø for å få slutt på dette problemet. Hun kysset meg på pannen og sa at i så fall måtte det være henne som skulle dø. Jeg bestemte meg for å gjøre slutt på livet hennes. Hele familien visste om planen. Den natten ba jeg Farzaneh om å legge seg i rommet nede. Tiden gikk sakte. Jeg gikk flere ganger bort til sengen hennes og så på hennes uskyldige ansikt. Ved morgenbønnen vekte jeg henne og hennes storsøster. Gjentok igjen at en av oss måtte dø, og hun meldte seg frivillig. Hun kysset ansiktet mitt for siste gang og jeg sa hadet til henne. Jeg satte hendene hennes i hendene til søstra og kvelte henne ved hjelp av en plastpose som jeg hadde forberedt på forhånd. Hun bare lå og viste ingen motstand. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å fremstille det som selvmord, men fikk dårlig samvittighet og meldte oss til politiet." Æresdrap er et stadig hyppigere fenomen i Iran. EN av årsakene er de lovene som ble innført i Irans kosntitusjon etter 1980. For eksempel artikkel 220 som sier at: dersom en far eller farfar dreper sitt barn eller barnebarn, vil det ikke bli ansett som drap", men får en mild straff. Dagen før Farzaneh ble drept av faren sin, prøvde en annen far å begrave sin 22 år gamle datter levende i Teheran! Datteren som var narkotika avhengig hadde først blitt slått bevisstløst av faren og så begravd ned mens hun fortsatt levde. Heldigvis kunne noen forbipasserende redde henne. Ikke kall damer som er skeptiske for muslimske menn for rasister!
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 ærlig talt - alle er forskjellige, ikke døm alle over en kam. hva vil du egentlig med dette innlegget?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Advare og få øynene til folk opp for dette grusomme som skjer her i verden
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Er det ikke forferdelig da? støtter du æresdrap?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Det er helt forferdelig. Tenker på alle sakene som aldri blir oppdaget.
Cat.68 Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Jeg støtter på ingen måte æresdrap. Men jeg støtter heller ikke din lille fordømmende teori om islamister.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Det er jo ikke teori...det er jo fakta! Hilsen en ikke-rasist, men nasjonalist!
Cat.68 Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 For ikke mange dagene siden drepte en far sin 5 år gamle datter.Det er også fakta. Så vidt jeg vet var mannen Norsk.Jeg går likevel ikke rundt å advarer mot/er redd for alle norske menn av den grunn.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 Og husk for all del ikke å kalle damer som er skeptiske til kristne menn for fordomsfulle, for jeg vet om opptil flere kristne menn som har gjort slemme ting. For ikke å snakke om folk som hater nordmenn, for jeg veit om en nordmann som tok livet av familien sin en gang. Djizes. Retorikken din er på barnehagenivå.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 Men HALLO! Det ligger jo ikke i vår kultur eller religion??!! Tror du ikke han pappaen til den 5 år gamle jenta får livstid? (eller21 år som det er her i norge) Mens han neddi Iran får toppen 1 år! Fordi det er ÆRESDRAP. Tror ikke han fra Kragerø drepte dattera si pga at hun ble giftet bort feil? Dette skjer nesten daglig i Iran og i Islamistisk tro. Men du hører ikke det at det skjer hver dag her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Er ganske enig med HI jeg. Det ligger i deres religion. Og det gjør ikke det ikke her i Norge. Fyttikatta, jeg skulle vært drept mange ganger om pappa skulle drept meg for hver gang jeg gjorde familien til skam! Heia Norge!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #13 Skrevet 14. mai 2008 Det er nå ikke lovlig her i Norge, er det det da? iq en din er på barnehagevivå. Nå stiller jeg alle religiøse menn i damme bås, en bås for de hjernevaskede uten sosiale antenner. Men nå er det tydelig at det er mindre av den type her hjemme enn der nede. Heldigvis.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Snodig med det, at det "ligger i deres religion". Jeg kjenner opptil flere muslimer som ikke praktiserer æresdrap. Er de dårlige muslimer? Men det er jo hyggelig for deg at du kjenner religionen de bekjenner seg til bedre enn de gjør selv - du kan sikkert gjøre en strålende karriere som religionsforsker.
Cat.68 Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Akkurat,!! Det skjer drap her hjemme utført av norrmenn hver dag, men du hører ikke om det. Fordi om det finnes en ukultur i andre lender , betyr ikke det at disse lendene og dess innvånre ikke tar avstand fra dette. Så finns dt da visse utskudd der akkurat som her. Det er laaaaaaangt ifra normen.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #16 Skrevet 14. mai 2008 Heh. Og hva mener du er vanlig iq for barnehagebarn? Og for voksne?
Cat.68 Skrevet 14. mai 2008 #17 Skrevet 14. mai 2008 Det er ikke lov der heller. Iq til pila går deg en høy gang ihverfall.!!
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #19 Skrevet 14. mai 2008 Så blåst at hva - at jeg kan finne på å tro at det er mulig å være praktiserende muslim uten å bedrive æresdrap? Absolutt. Hvordan har du det selv?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #20 Skrevet 14. mai 2008 Det er ikke lov der nei. Men det "puffes under teppet", fordi det er deres kultur og religion! Hvorfor blir du steina når du stjeler, men slipper ut fra fengsel etter 3-4 mnd om du har drept noen? Spesiellt din egen datter?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #21 Skrevet 14. mai 2008 Jo takk. Bare bra. Men blir litt utmattet når jeg hører slike utsagn som du kommer med.
Gjest -<<- Skrevet 14. mai 2008 #22 Skrevet 14. mai 2008 Kan jeg tolke det dithen at du mener alle muslimer er tilhengere av æresdrap? Det er i beste fall kunnskapsløst.
Cat.68 Skrevet 14. mai 2008 #23 Skrevet 14. mai 2008 Trur du skal sjekke kildene dine litt anonym. hehehe. Trur du har fått en noe forvridd sanning servert deg. Kommer den fra Vigrid kanskje??
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #24 Skrevet 14. mai 2008 Nei...mener ikke det. Har ikke skrevet det noen sted heller. Men mener at det er teit av deg og si at ikke alle er sånn og sånn...fordi det forekommer ofte. Så det nytter ikke si til den ene jenta som ble drept i går at "slapp av...ikke alle er sånn" + at her i Norge har man kristendom, da sier man at Norges religion er kristendom. Og iran er muslimer, da sier man at Iran har islam som religion. Man trenger ikke være religionforsker for å finne ut det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå