Gå til innhold

Amming gjør barna intelligente;0)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Håper virkelig ikke amming er det eneste som gjør folk intelligente - for da får jeg en dum unge altså...=P

Ikke mye amming her i gården nei!

Skrevet

Har visst to dumme unger jeg også;)

Skrevet

Urk! Er vel ikke sånn at barn blir Uintelligente uten morsmelk, heller;0)

Skrevet

Det er jo ikke nødvendigvis selve melken som gjør dette da:)

Skrevet

Da er det ikke mye håp for jentungen min. Jeg ammet henne i 2 mnd.før jeg mistet melka. Hun er nå halvannet år.

Skrevet

Må ikkje tro på det våset! Melk fra mor går ikke inn i hjernen på ungane og gjør dem smarte. Tran gjør ungar smarte osv. Det er rett og slett ammepropaganda. Verken mann min eller jeg har fått morsmelk og er over gjennomsnittet smarte. Morsmelk styrkar immunforsvaret og gir styrkede celler i det endokrine systemet i kroppen som styres av den delen av hjernen som kalles hypothalumus. D har ingenting med iq å gjere!! Blir oppgitt av folk som tror på dette!!! Iq er noe som trenas opp på grunnlag av genetesik arv frå foreldra.

Skrevet

Nei, men det som oftes vises til i slike undersøkelser er ikke at selve melka gjør de smarte, men ammingen, kontakten med moren og ofte også ser de på sammenhengen mellom hvem som ammer mest og lengst i forhold til intelligens/utdannelsesnivå og slike ting.

Skrevet

Ja, for det er gjennom melken at vi får utdelt iq.................... :P

Skrevet

provoserende....

men jeg orker ikke bruke krefter på å diskutere...er andre ting i bygda som opptar mine tanker....bor i kragerø....

Skrevet

min mor er stokk dum,eg er og lillegutt blir...

Søren au!!!Hvorfor tenkte jeg ikke på det før jeg gav opp amminga!!

hehehhe;=)Eeeeh,nei tror nok ikke det stemmer..

Skrevet

Så flott!

Det som er klassisk på DiB er at sånne tråder blir nesten bare besvart av de som ikke har ammet...

Snodig fenomen.

Skrevet

Herregud så ampre flaske mammer, det er heilt greit å ikkje amme vist ein ikkje har lyst.

Men la nå dei så faktisk amma barna sine få litt kreditt for det og. Det er eit valg vi som mødre tar, og ingen har noko med det valget.

Men er det så fryktelig vanskelig at nokon får ros for at dei ammar....er jo nesten blitt anti amming her.

Ingen som har sagt at flaskebarn er uintligente!

Skrevet

Ja, det er endel hysteriske anti-ammere her. Slitsomt.

Skrevet

Det er jo mye man kan diskutere saklig omkring denne artikkelen. Den foerste undersoekelsen det vises til paapeker ogsaa at de ikke kan si sikkert om virkningen de ser handler om amming eller om familieforhold. Det vil si at de har for faa deltakere av type mor som ammer med lav inntekt/lav utdanning til aa egentlig kunne trekke konklusjoner. Den andre undersoekelsen viser at det er en forskjell mellom barna som ammes/ikke ammes, men det er ikke sagt hvor vidt andre faktorer enn amming som kan spille en rolle er tatt med i betraktning eller ikke. Hvorfor er statistikken provoserende? Er det provoserende at noen faktisk er interessert i aa vite om amming er bedre enn flasking med tanke paa intelligens eller ikke? Foeler de som ikke har ammet det som at denne undersoekelsen paastaar at de har dumme unger? Jeg maa undre innimellom over forumet her, he he.

Skrevet

Eg har amma men mitt barn blir ikkje smarter for det om. Som lege tør eg meine noko om det. At nokon kan tru at morsmelk gjer ungane smarte fatter eg ikkje.

Skrevet

Hvorfor mener du det? Jeg har lest at kroppskontakt hos spedbarn er bra for den mentale utviklingen, og amming innebaerer gjerne kroppskontakt? Vil gjerne hoere hvorfor du mener amming ikke gjoer barn glupere :)

Skrevet

Får superintelligente gutter jeg da somm ammet eldste til han var 15 mnd og han minste på 3 får litt enda ;))))Hehe

Skrevet

som skulle det stå,ikke så intelligent mamman nei;)

Skrevet

Mener du med det at mat overhode ikke påvirker hjernen til barn og voksne? Da er vi ikke enig, selv om jeg ikke er lege.

Skrevet

Legetitler her inne tar jeg med en klype salt ;-)

Skrevet

ALDRI SNAKK POSITIVT OM AMMING HER INNE!!

Seriøst! Jeg skjønner veldig godt at mange er lei og sår fordi de ikke fikk til eller hadde mulighetn til å amme barna sine. Og selvsagt blir ikke disse barna dumme. Men kan man ikke av og til få lov til å si at det er positivt å amme da? For det finnes faktisk veldig mange positive ting med å amme.

Skrevet

Morsmelk inneholder langkjedete flerumettede fettsyrer som anses som viktige for hjernens vekst og utvikling. Disse fettsyrene mangler i morsmelkserstatning. I human melk er også konsentrasjonen av kolesterol mye høyere enn i kumelk. Kolesterol inngår i myelindannelsen i barnets hurtig voksende nervesystem. Jeg har sett en randomisert studie hvor det var korrigert for faktorer som mors utdannelse, alder, intelligens og sosiale forhold, hvor morsmelksbarna skåret i gjennomsnitt åtte poeng høyere enn MME-barn. Jeg har desverre ikke referansen her. Men dette er viktigst for barna i randsoner, har lite å si i dagliglivet for normalt intelligente barn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...