Gå til innhold

Skrivefeil på plakater, varer osv...

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

er det verste jeg vet!

Så en plakat i dag: "Kom inn Å se våre nye varer!"

Har også sett en te som het "Mage regulerende bringebær te"

Syns disse feilene dukker opp over alt. Orddeling, å/og-feil, apostrofer i hytt og pine.

Greit nok at mange har dysleksi o.l, men burde man ikke la en som kan skrive ta seg av plakatskriving? Går de ikke nøye nok gjennom det til å ha rettskrivingen i orden når de lanserer nye varer?

Jeg har en kokebok som heter "Den store matlagings boka", og den er så full i skrivefeil at jeg blir helt matt.

Jeg syns det er forferdelig uprofesjonellt. Syns du? Eller er det greit at vi lager nye regler når det gjelder språk, sånn som det passer oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ser sånne feil, så tenker jeg mitt om intelligensen til de som har begått dem. Jeg tror mange bare gir f*** og skriver sånn som de vil selv. Dem om det, men det ser jo ikke så smart ut akkurat.

Skrevet

Jeg har sett en plakat med "tilbod strekklaken"

Skrevet

Må legge til at jeg er helt nazi når det gjelder sånt - og at du selvfølgelig kommer til å få 100 svar med at alle som har begått de feilene du henviser til garantert har dysleksi... He, he...

Skrevet

Haha, "tilbod strekklaken"... hehe=)

Jeg er super-nazi på skrivefeil, og kan bli rimelig irritert når folk slurver med skrivingen.

det verste må være orddeling, og folk som ikke kan komma-reglene.

De som har dysleksi er forøvrig unnskyldt.

Skrevet

Og hvis noen betviler kommaets viktighet, skal jeg fortelle dere en historie:

Det var en gang en konge som fikk beskjed om at en mann var arrestert for en alvorlig forbrytelse. De spurte kongen om råd, og om de bare skulle halshogge ham med en gang.

Kongen skulle skrive: "Drep ham ikke, vent på meg!"

Istedenfor skrev han: "Drep ham, ikke vent på meg!"

Skrevet

Billig norske agork!

Eller Drita billig bannan

Ja, dette har jeg faktisk sett selv og kan tro jeg lo godt:-)

Skrevet

"Vi har pissa i frysern" =)

Skrevet

Påvirkning fra det engelske språk har kanskje noe av skylden for særskrivingsfeil på norsk. På engelsk er det oftest orddeling der hvor vi på norsk har sammensatte ord.

Utrolig irriterende at bøker og lignende ikke blir korrekturlest før de utgis. Og jeg er helt enig, disse feilene dukker opp overalt! Det ser uprofesjonellt ut, og firmaer burde bruke mer tid og penger på å kvalitetsikre tekster. Jeg merker at jeg får mindre tillit til et produkt med masse skrivefeil.

Skrevet

Ja, det gjør jeg også. Når de ikke engang gidder å lese igjennom teksten på produktet/plakaten kan de ikke være mye seriøse!

Men så er jeg stolt medlem av astronomer mot orddeling også da! =)

Skrevet

Hehe, jeg også :)

Skrevet

Det er ei gruppe på facebook: Ananas biter

Eg var medlem der ei stund, og der er det mykje bra å lese.

"Tunfisk biter i lake"

"Krabbe klør"

Skrevet

Helt enig!

Slikt er forferdelig uprofesjonelt. Hadde det vært min butikk hadde jeg blitt flau!

Synes forresten det burde være mye strengere korrekturlesing i media!

Skrevet

Full I skrivefeil er vel i beste fall en nokså muntlig skrivemåte. Det korrekte er full AV....... :P

Er også pirkete på sånt. En gang fikk jeg en mail i jobbsammenheng, en kunde som hadde et par spm om produkter og pris. Mailen var på fire, fem setninger, ingen stor bokstav, ingen komma, punktum eller noe som helst. Setningene var skrevet etterhvert som han kom på dem, og jeg måtte lese teksten to, tre ganger for å skjønne hva han ville fram til. Jeg svarte på spøsmålene, og la til i en for meg, humoristisk tone, at det fantes en knapp på tastaturet med en prikk på, som het punktum. Fikk en DRIT sur mail tilbake om at jeg måtte være mindre smart siden jeg måtte være så jævlig korrekt, og at han kom til å handle et annet sted, hehe :P Var sikkert teit av meg å svare ham sånn, men jeg syns det var sært å skrive sånn som ham i utgangspunktet - til en butikk, liksom.

Skrevet

Irriterer meg veldig over dette. Orddelingsfeil gjør meg matt. PLeier å ta bilde av slike vederstyggeligheter og sende til en venninne på mms...

For å sitere min norsklærer på høyskolen, lamme lår og lammelår er ikke det samme.

Ya' think????

Skrevet

Jeg så faktisk i denne i går:

NY

TRUKKET

TORSK

på en plakat, skrevet under hverandre sånn, hehe.

Skrevet

Når de skriver fylte krabbeskjell da?

Det er da krabbeskall.Krabbe er ikke skjell!!!

Skrevet

På et gatekjøkken her, selger de pizza med annanas og en pizza som heter Litle India. Har i tillegg gruelig mange andre skrivefeil på plakatene som kom til dem, trykte, fra et firma. Hadde bestilt plakater fra noen andre jeg da! Kjenner sjefen der, og hun synes ikke at det er så farlig...

Skrevet

Har meldt meg inn i facebook-gruppen nå.

Mange morsomme orddelinger der:

Sjokolade biter (Gjør den? Wæææ!)

"Ekte hånd lagde vafler" (å? jeg trodde hånden var falsk jeg)

"Får i kålkjøtt" (En sau som står i gugge?)

Utdannings forbundet (Joda, de skriver det selv!)

Ski Stor Kiosk og Video og Gate Kjøkken

Snakk om å drite på leggen.

Skrevet

Ikke så farlig? Jeg hadde klikket mongo hvis plakatene i MIN butikk hadde skrivefeil! Hehe, du bør kjefte litt på henne...

Skrevet

Irriterer meg grønn over det, det er det samme i avisene. Stappa med stavefeil, burdte være mer profesjonelt synes jeg. Nettsteder som denne bryr jeg meg ikke men som sagt, det som skal være profesjonelt burdte de sjekke litt bedre gitt

Skrevet

Pent brukt dame sko og klær ;) Hehe

Skrevet

Krabbekjell. Som selvsagt skulle være krabbeskjell.

Og jævla billig kneippbrød :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...