Sharlis Skrevet 20. mai 2008 #26 Skrevet 20. mai 2008 Rosa er en kjempe søt farge...Og vi venter ei jente,og det som er lite er søtt:) Så nei,jeg går ikke lei av rosa..men har også klær til henne i rødt,gult,grønt,blått,hvit,lilla osv:)
AccidentalMum Skrevet 20. mai 2008 #27 Skrevet 20. mai 2008 Jeg synes det er klissete, men det er min personlige mening.Nei, man skal ikke forandre måten man kler seg på for å tilpasse seg samfunnet, det bør være omvendt. Men det er det ikke, og det blir det ikke med det første. Små jentebabyer som har rosa klær blir behandlet som de er skjøre dukker, dullet med osv i langt større grad enn en gutt med blå dress og caps. Hvis jeg får meg en jente noen gang vil i alle fall ikke jeg at hun skal få slike impulser fra omgivelsene sine. Enig også, man kan trekke det med kvinner og klær langt, til voldtektssaker f.eks. Man skal ikke være nødt til å kle seg annerledes enn man vil fordi noen ikke klarer å oppføre seg som folk. Men som sagt, jeg ville ikke ønsket å utsette datteren min for den type konstant påvirkning fordi jeg ikke vil ha en rødhette som lover å aldri være egenrådig igjen...
Cilimed nr5 i magen Skrevet 21. mai 2008 #28 Skrevet 21. mai 2008 Nei, har en jente og tre gutter, liker rosa til meg selv også! Tror jeg får en gutt denne gangen og, og da får jenat mi være rosaprinsessa i familien....
Mamma mjaua Skrevet 21. mai 2008 #29 Skrevet 21. mai 2008 jeg syns rosa er fint på meg, søstrene og brødrene mine:) men jeg elsker rose (brødrene mine har fks rosa sjorter, er så fint når de har pyntet sweg og har de på og søsteren min har masse fine rosa klær). og jeg har masse rosa:) men de 2 andre søstrene mine liker ikke rosa, og har ikke det på seg. en farge jeg ikke liker er oransj. spyr av den fargen.
Gjest Skrevet 21. mai 2008 #30 Skrevet 21. mai 2008 Hvor godtatt er det om jenta di opptrer guttete, i forhold til at sønnen din opptrer feminint? Jeg sier bare, forskjellsbehandlingen starter allerede fra når man vet barnets kjønn. Og hva blir jenter og gutter lært opp til? Hva møter de fra sine omgivelser? Som jeg har skrevet i et annet innlegg her om likestilling i Norge, blir feminine verdier/egenskaper/ ladete ord, generelt sett på som 'svakere', 'lavere rangert' eller 'mindre verdt' enn maskuline verdier/egenskaper eller ladning på ord. Og hva ser man? Vi er faktisk usigelig langt fra noen form for likestilling i dag, takket være den godt forankrete og stadig mannsdominerte samfunnsformen, og vi (les: fedre og mødre) lærer både våre gutter og jenter, bevisst og ubevisst å reprodusere denne normen. Jeg er på ingen måte uenig i at kvinner og menn er forskjellige, men jeg er kraftig motstander av forskjellsbehandling i form av at kvinner er søtere, mer sårbare, svakere osv. enn menn. 'Ta det som en mann'...og hvorfor ikke enn kvinne? ;-)
Miniogmy Skrevet 22. mai 2008 #31 Skrevet 22. mai 2008 jeg er lei rosa og hello kitty.. gleder meg til å shoppe, tror jeg kommer til å handle på polern og pyret, der har dem sterke tøffe farger, og litt retro 70tallsstil på klærne! har ikke noen problemer med å sette på røde klær på en gutt, og blått på en jente. en lege sa en gang til meg, ta det ikke som en mann, ta det som en kvinne!
elin og gutta;) Skrevet 27. mai 2008 #32 Skrevet 27. mai 2008 min lille sønn skal ha masse lyseblått!!!! svigerinna mi forsøkte med sine to,nesten voksne gutter, å ikke legge tilrette for kjønnsforskjeller på den måten. gutta fikk både rødet og rosa på seg,i tillegg til det vanlige.... og de fikk kjønnsnøytrale leker,dokker osv for å få velge selv. imponerende, men akk... vi ER forskjellige fra vi blir født. sånn er det bare. når gutta hadde hakka dokkene i fillebiter, knust minikjøkkenet sitt og lagd pistoler og børser av kvister i lang tid gav hun opp.... det er bare sånn vi er det.... jeg går ikke med mørk dress i selskap jeg heller.... jeg velger faktisk heller en babyrosa kjole:))) min sønn derimot, elsker å leke med jentene i barnehagen,i lekehuset. men så er han på bjørnejakt i skogen.... greit han har mulighet til begge, men jeg tror ikke jeg hadde greid å forandre hans ønsker fordi jeg ville fremme likestillingssaken....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå