Gå til innhold

Små mengder alkohol under svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære deg lillevakreanna, hvis du ikke vet det så skal jeg forkalre det for deg. Når du drikker alkohol,kan du gi barnet ditt hjerneskade og masse andre ting,med å spise litt is innimellom eller ikke klare å ta tran gir ikke barnet ditt hjerneskade. Kanskje du ser en forskjell der???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler absolutt med deg når du savner vinglasset ved spesielle anledninger.

Jeg har noen ganger tatt et vinglass med bare en liten svett i. Da får jeg duften og følelsen av å ha vin i glasset jeg og. Tar et par nipper hvor jeg får smaken på tunga, men knapt nok nok til å svelge. Dette får jeg garantert ikke promille av. Drikker vel egentlig ikke opp skvetten engang, men lukten og noen små nipper er akkurat nok til at et spesielt måltid blir komplett.

Kanskje det funker for deg og?

Skrevet

Heisann. Noen misforståelser. Mye alkohol - daglig svært høyt misbruk, alkoholisme - kan gi hjerneskade og veksthemming. Litt alkohol er det ingen som har bevist at kan gi det. Men det er vanskelig å forske på, fordi man vet at alkohol er skadelig for voksne, så etiske komiteer, som godkjenner alle forskningsprosjekter, vil neppe godkjenne forskning på nøyaktig hvor grensen går for fosterskade. Dessuten er det forskjell fra mor til mor hvor mye hun tåler og hvor fort hun forbrenner alkohol, og hvor mye som forbrennes av de ulike avfallsstoffene som produseres når hun forbrenner alkohol. Og for det tredje, vil noen ha vanskelig for å skjønne hvor grensen går, og for deres skyld er det enklest å si at man ikke skal drikke noe.

Ellers er det ingen tvil om at fettsyrer er viktig for utvikling av hjernen, og resten av kroppen. Omega 3 er en nødvendig byggestein i celleveggen, trengs for å danne alle typer celler. Dessuten er det fettskjeder rundt hjerne- og nervecellene, så for å bygge hjernen trengs mye fettsyrer. Men nei, ungen får nok ikke hjerneskade om man ikke klarer å ta tran. Akkurat på samme måte som at ungen nok ikke får hjerneskade av ett glass vin.

:-)

Skrevet

Forskere sier jo at det er som å skyte vilt rundt seg i en barneflok,samme hvor lite alkohol det er snakk om for en vet ikke hvilke barn som vil bli rammet.

Vel,greit hvis en ikke spiser noe form for fettsyre så er det jo greit at en kan få et barn med hjerneskade,men nå tror jeg da at folk stort sett spiser normalt og dermed får fettsyrer i seg.

At folk som velger å få barn ikke kan sette dem foran seg i ni månder,sier meg at de nok ikke kommer til å gjøre det i fortsettelsen heller. Så jeg må si at jeg kjenner at jeg blir veldig lei meg på barnas vegne,men svært lite enn kan gjøre.

Skrevet

Nei. Å skyte i en barneflokk gir helt sikkert alvorlig skade. Å drikke et glass vin i løpet av svangerskapet vet man ikke om kan gi skade i det hele tatt. Altså: Man vet ikke at det helt sikkert ikke kan gi skade, og man vet ikke at det helt sikkert kan gi skade. Så lenge forskerne er usikre på det, anbefaler de nulltoleranse for sikkerhets skyld. Men siden forskerne er så usikre på det seg i mellom, kan jeg ikke forstå at det er galt at den enkelte gravide vurderer risikoen selv. Det er uansett ikke store mengdene det er snakk om i denne tråden - og det er store mengder man vet er skadelig.

Å gå ut fra at noen ikke er i stand til å elske eller prioritere barnet sitt bare fordi de tar en selvstendig vurdering av hvordan de vil forholde seg til en svært lav risiko, er å gå for langt.

Skrevet

det er så mange som sier "man skal jo ikke slutte å leve selv om man er gravid" - man slutter vel ikke å leve selv om man slutter med alkohol i 9mnd??? det finnes mange andre måter å leve på, for å si det sånn!

det er snakk om 9 - NI- måneder i løpet av livet!! (gang det med antall barn du skal ha. .:P, uansett, det spiller ingen rolle . . ).

Det er jo egentlig ikke noe å diskutere - for å være på den sikre siden så bør man jo holde seg unna alkohol. Det er ingen leger eller eksperter som er 100% sikre på ettervirkningene etter 3 slurker eller 3 glass, så det vel best for babyen og din egen samvittighet at man bare holder seg unna? Skjønner ikke at noen kan tenke noe annet . . men det er nå min mening...

er det virkelig så vanskelig å holde seg fullstendig unna ? ?

Skrevet

Om man velger alkohol under sv.skapet eller ikke, får bli ens eget valg!

jeg selv velger å ta avstand, tom fra små sjokolader med en dråpe cognac... men d er MITT valg!

Alle vil alltid ha formeninger om hva du gjør, uansett om du velger rett eller galt, så finnes det ALLTID noen som vil henge seg opp i det.

Hør med en lege eller jordmor, her vil du aldri komme frem til noen løsning uansett...

lykke til med valget=)

Skrevet

ett halvt glass vin gjør ingen skade! så lenge man gjør det med god samvittighet. =) man må kunne se helheten her og ikke isolere hver enkelt ting,det har vi forskere til. har man det bra og har ett avslappet forhold til livet så vil også babyen ha det bra! =) negativ innput som det er blitt en del av her inne gjør ikke barnet noe bra, det ligger ikke så masse omsorg i det akkurat.. dessuten så er vin mye bedre å få i seg enn masse av den maten vi propper i oss. masse av dette syntetiske sukkersnopet blir f.eks omdannet til alkoholer i kroppen og det er mye verre enn litt antioksidantrik vin.. =) så må hver og en få lov til å velge hva de føler er riktig. don`t worry,be happy! =D

Skrevet

Jeg er totalt avholds hele tiden jeg :)

Skrevet

ka me alkoholfri fin?? syns ikke vin e gått da...

Skrevet

Nå skal man ikke late som man er ekspert her, men et halvt glass gir jo ikke noe promille, og kan jo umulig ha noen effekt på blodet.

Det jeg leste i boken til Gro Nylander var dog interresant:

Drikker man (eller røyker) så kan blodårene i navlestrengen klappe sammen, fordi nikotin får dem til å trekke seg sammen og fordi alkohol tynner ut blodet. Det er ikke noe gunstig fordi, nettopp det at navlestrengen er full av blod, og tjukk og som en hageslange i full sprut, gjør at ungen ikke surrer seg inn i den eller det blir knute på den.

Endrer men strukturen på den ved å drikke/røyke, så kan man risikere at det skjer.

Til nå er dette det mest fornuftige jeg har lest om problematikken.

Skrevet

Alkoholdfri vin hadde definitivt vært et alternativ om de smakte, men kan ikke si jeg har funnet noen som gjør seg bedre enn brus;)Spennende å se hvor mange som engasjerer seg. Jeg mener absolutt ikke noe dumt om dere som velger totalavhold. jeg er bare åpen om det jeg vet noen ikke tør snakke om. Det blir nok litt flåsete for min del når man betviler om jeg vet hva det er å elske fordi jeg kan smake på vin en sjelden gang. Jeg elsker min mann, min datter og mitt ufødte barn. Det er mange ting som utsetter barnet for større farer enn et halvt glass vin. Hva med sydenferier, risiko for toksoplasmose og kraftige diareer? Mener ikke man skal la være å reise, for all del. Men dette er noe som kan sammenlikne behovet man har for å nyte livet og gjøre noe som ikke er godt dokumentert ifht evt skadevirkninger på fosteret. Takk for all støtte! Særlig synes jeg Cheerio er reflektert i sine innlegg. Flott!

Skrevet

Kos deg med vinen du :0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...