Gå til innhold

Små mengder alkohol under svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er mange forskjellige meninger om dette. Ingen tvil om hva jordmødre mener, men hva gjør dere? Sist svagnerskap hadde jeg totalt 4 halve glass med vin i løpet av svangerskapet. Jenta vi har er nydelig, velskapt og helt perfekt. Jeg har mor og andre som sikkert drakk langt mer enn vi gjør som gravide i dag. Men det har selvsagt med forskning og ny kunnskap. Ingen tvil om at man i størst mulig grad bør holde seg unna alkohol. Men vi har bryllupsdag i juli og har en lagringsvin vi etter planen skulle ha denne sommeren og den skal være på sitt beste nå. Jeg elsker vin og synes det virkelig setter spissen på et måltid. Har ikke behov for mye, men nyter virkelig å få lov å smake. Hva mener dere, kan man ta et lite glass ved en spesiell anledning, eller bør man la være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

d er jo eksperter som mener at man bør holde seg totalt avhold så jeg ville nok ofret vinen di få måndene vi er gravide:)

Skrevet

la være.... siden de ikke vet hvor farlig dette er. alt som kan være potensielt skadelig bør en holde seg unna så mye som mulig.

veldig glad i god vin jeg også, men er totalavhold i svangerskapet.

kjenner mange som har drukket et glass av å til mens de var gravide og barna er helt normale de, men muligheten er der selv om ikke alle får noen men av det.... om mitt barn hadde blitt skadet, og det skyldes røyking eller alkohol ville jeg aldri tilgitt meg selv.

Skrevet

Er selvfølgelig totalavholds den korte tiden av livet mitt jeg er gravid.

Skrevet

Hei!

Eg -tror- ikke et halvt glass vin er noe skadelig for fosteret, men velger allikevel å avstå mens eg er gravid. (Savner et glass rødvin i helgene altså og når solen begynner å steike og folk åpner en kald boks øl, da gjør det litt vondt å være gravid he he)

Fant denne artikkelen:

http://www.baby.no/helse/sunn/alkohol/

Skrevet

Det ville jeg nok holdt meg unna, for hva hvis?? skulle ikke være noe problem å droppe å drikke vin de mnd man er gravid, med tanke på at det er det beste for den lille vi har i magen. ganske digg med en duggfrisk brus osv også. det er nå min mening da

Skrevet

Jeg er totalt avholds selv i hvertfall. Tenker ikke på det en gang;) Røyk og alkohol røk med en gang.. Ingen tvil om hva som er lurest mener jeg;)

Skrevet

Et halvt glass vin til maten gjør nok ikke noe. Jeg har spurt flere folk om dette, min far, mann (som er leger) og gynekologen, + fastlegen sier at det ikke er farlig. Det anbefales totalavhold, fordi det for mange er vanskelig å vite hvor grensen går. Jeg mener ikke at det er greit å drikke gjennom svangerskapet, men et lite glass vin til mat har jeg unnet meg selv også en eller to ganger. Ellers koser jeg meg med clausthaler:)

Skrevet

Har duppet tungespissen i min manns vin en gang eller to, kun for å kjenne smaken. Hehe. Får meg ikke til å drikke vin/øl, selv om det sikkert går fint med et halvt glass. Men ser ikke poenget, det er bare 4 mnd igjen til termin, jeg klarer fint å holde meg unna de månedene.

For 28 år siden da min mor gikk gravid med min bror fikk hun beskjed av legen sin om å drikke et glass rødvin hver kveld. (husker ikke hvorfor). Hun likte det ikke men tvang det ned pga legens ordre. hehe. Ble folk av han også, men tror ikke noe lege ville kommet med en slik "resept" i dag :)

Skrevet

Selv om jeg nok innerst inne tror at et halvt glass vin til en stor anledning ikke skader barnet nevneverdig, hadde jeg definitivt styrt unna. Hvorfor ta sjansen? Jeg hadde nok hatt så utrolig dårlig samvittighet at den vinen hadde smakt skikkelig ille, uansett hvor "bra" vinen var i utgangspunktet. For meg er det hverken et problem eller et offer å la alkoholen ligge de få månedene jeg går gravid. Selv om jeg er veeeeeldig glad i rødvin...

Jeg hadde også reagert hvis jeg var i et bryllup - og den gravide bruden drakk vin! Noe jeg neppe er alene om! Eller mente du bryllupsdag som feiring av dagen for et bryllup som hadde vært noen år tidligere? Det synes jeg i alle fall ikke "holder" som unnskyldning, men det er bare min mening.

Skrevet

Jeg forstår dere alle sammen som sier; hvorfor ta sjansen? Samtidig har jeg også mange fagfolk rundt meg som helt klart mener at litt en sjelden gang ikke gjør noen skade. Så holdningen min er nok lik deg et par hakk over, med en lege til far og mann. Hvis mor setter pris på det, gjør det heller godt. Kanskje det er der selve "clue-et" ligger? Det er jo ingen hensikt å drikke det lille glasset om man ikke klarer å nyte det... Jeg forstår også godt at man fra det offentlige definitivt anbefaler totalavhold fordi det for mange er vanskelig å vite hvor mye bittelitt er... Likevel er jeg nok så pass avslappet til det selv at jeg kommer til å nyte litt vin til spesielle anledninger som feks vår 1 års bryllupsdag. Vi fikk vin i gave av våre venner som de sa vi skulle drikke den dagen sammen med masse hilsener;) Synes også det er viktig å kose seg sammen. Selvsagt er ikke alkohol et must for det, men det er et deilig tilbehør, selv i sm mengder... Gøy å se det er så mange med meninger.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan en kan tenke tanken en gang på å ta så mye som et halv glass vin. Si at man elsker vin,ja,vel helt greit,det gjør jeg også,synes det setter en ekstra spiss på maten,men jeg elsker barnet i magen mer enn jeg gjør med et glass vin til maten.

Forskere sier jo at et halv glass vin kan være nok,de vet ikke hvor mye,eller hvor lite som skal til og de tror også at det er forskjell fra barn til barn,derfor hadde jeg aldri turd å tatt den sjangsen. Hvorfor skal en ikke holde seg borte fra ting som er kan skade barnet de får måneden enn går gravid.

Som en sa over her,stikke tungespissen i vinen,det gir en jo ikke promille i det hele tatt,så det ser jeg ikke som noe galt,men å drikke et halv glass vin gir faktisk promille.Ville du ha kjørt etter å ha drukket et halvt glass vin???

Skrevet

Hvis du er så avslappet til dette er det jo ingen vits i å forhøre seg med oss andre hva vi synes?? Da vil du jo ikke ha noen problemer med å nyte den vinen du har planlagt å drikke! Slik jeg har forstått det angående nyere forskning om svangerskap og alkohol, er ikke årsaken til å råde til totalavhold at mange ikke greier å begrense seg. Det handler om at man ikke vet hvor mye som skal til for å potensielt forårsake skader på fosteret. Dette er nok individuelt for alle, men man vet jo ikke!! At mødrene våre drakk mere er et for dårlig argument!! De la oss jo også på magen om natta, lot oss gråte litt for å trene lungene, kunne røke på fødeavdelingen osv. Nyere forskning er vel ment for nye mødre, nye generasjoner med bedre kunnskap om hvordan vi skal best mulig ta vare på fosteret og barna våre?? Men, man tolker vel forskernes utsagn til fordel for seg selv og sine egne behov, for det er jo dine egne behov dette handler om, sant??

Skrevet

jeg har fått høre titt og ofte at man kan nyte en øl og to på slutten av sv.skapet, jeg har hørt at et glass rødvin er sundt for babyen, og jeg har sett de som har drukket konstant gjennom hele sv.skapet og likevel fått en frisk baby.

Jeg selv, velger å ta fullstendig avstand fra alkohol, ikke engang sjokolade med en ørlite dråpe cognac...tom rødvinssaus og deilig vaniljesaus med cognac er jeg skeptisk til, selv om jeg vet at alkohol fordamper i matlagingen....

alkohol kan jeg nyte når babyen er født, og jeg er ferdig med å amme.

vin til maten er bare oppskrytt, du får samme effekten av eplemost med aroniajuice...bedre smaker d også

Skrevet

Samboeren min er også lege, og jeg tror han hadde steilet ganske kraftig hvis jeg hadde begynt å drikke vin... ;) Han var også ganske så hissig på at jeg måtte teste om jeg var gravid før vi åpnet en flaske rødvin i (den korte) prøveperioden... Selv på tidspunkt der jeg sukket og sa at "men det er jo så kort tid siden jeg sluttet på pillen at det går ikke AN å teste positivt så tidlig!" *hehe*

I bunn og grunn handler det vel bare om de valgene man tar. Babyen din får helt sikkert ikke føtalt alkoholsyndrom av ett glass rødvin! Det jeg tenker, er at det eneste som er sikkert, er at hvis jeg drikker, så får babyen også samme promille som jeg får. Det er nok for meg. Kos deg med et glass rødvin på bryllupsdagen din, det går nok sikkert bra. Men når du legger ut et slikt innlegg her inne, må du antagelig regne med at de fleste ikke ville tatt det samme valget som du har tatt.

Skrevet

Hei!

Så vidt jeg har forstått er grunnen til at man anbefaler å ikke drikke at man ikke vet hvor mye alkohol som kan gi fosterskade. Dvs, man vet at mye alkohol gir fosterskade, men man vet ikke hva bittelitt kan ha å si, og siden alle definerer bittelitt så veldig forskjellig - og særlig etter et par glass når man kunne tenke seg et bittelite glass til - så sier legene at man ikke vet sikkert, og at det dermed er tryggest å være føre var. Men det er et poeng at veldig mange av mødrene våre drakk ganske mye, og det har jo tilsynelatende gått bra med oss. Kan ikke forstå hvordan et halvt glass vin en gang eller to i løpet av svangerskapet kan skade. Jeg syns ett års bryllupsdag og en ekstra god vin dere fikk i bryllupsgave høres ut som en god anledning.

Syns ellers at det er litt trist om vi skal opptre som politi eller moralske voktere for andre gravide. En ting er å være drita mange ganger i uka, det bør man nok reagere på, en annen er ett eneste glass en eneste gang pga en helt spesiell anledning. Det er nok ting som er slitsomt med å være gravid, om man ikke skal få masse kjeft for å skrive et sånt innlegg. Greit at det er mye man bør gjøre eller ikke bør gjøre som gravid, men det blir for dumt om alle skal forvente/forlange at alle skal klare absolutt alt. Selv klarer jeg ikke ta omega 3, feks, fordi jeg kaster sånn opp av det. Vil tro det er like ille for ungen min som om jeg skulle drukket et enkelt vinglass i løpet av disse ni månedene - ungen trenger jo omega 3 til å bygge alle cellene sine - men jeg får virkelig ikke til å ta det selv om jeg har pleid å ta det daglig før jeg ble gravid, og jeg klarer heller ikke spise annen fisk - som jeg alltid har spist masse av. Vil håpe det blir folk av ungen allikevel, satser på at den stjeler av ressursene mine, og regner også egentlig med det. På samme måte som jeg vil tro at det går helt utmerket med barnet til etbarnogetimagen.

Og altså, det går jo bra med de aller aller fleste, selv om ikke hver eneste bittelille ting er helt optimal i svangerskapet og under fødselen! Det fødes jo friske barn blant de aller fattigste menneskene på landsbygda i Afrika også, er grenser for hvor hysterisk man skal bli.

For ordens skyld, jeg drikker ikke alkohol selv for tiden. Ser for min egen del ingen grunn til å ta sjansen uten å ha en helt spesiell anledning. Men har man det, og er fornuftig nok til å begrense seg, skjønner jeg ikke at det skal være verdens undergang, eller at det er noe andre gravide skal hisse seg opp over.

:-)

Skrevet

jeg synest det er helt greit med et lite glass vin til maten. men ikke så ofte.et par ganger ved helt spessielle anledninger er greit.

skal ha meg et lite glass rødvin den 25. mai for da har jeg og sambo vert sammen i et år. men har ikke noe behov for å drikke eg brisen eller full, for guds skyld! men det lille glasset kan man faktisk unne seg er nå min mening.

Skrevet

Når man drikker, går alkoholen gjennom morkaken inn i fosterets blod. Alkohol kan gi barnet hjerneskader og misdannelser og hemme kroppsveksten.

Når du drikker vin, øl eller brennevin, suges alkoholen raskt opp i blodet og fraktes til de ulike organene i kroppen. Når du er gravid, går alkoholen ufortynnet gjennom morkaken over i fosterets blodomløp. En del av alkoholen kommer også over i fostervannet som barnet drikker. Barnet vil dessuten bruke lengre tid enn mor på å bryte ned og få alkoholen ut av kroppen.

Kilde; http://www.ung.no/graviditet/267_Alkohol_og_graviditet.html

Skrevet

fy, blir litt sint jeg. At dere tør ta sjangsen. Hva om det er som mange eksperter sier, skadelig? Hadde vært flau jeg, om det var så viktig m et glass til maten, at jeg overså advarsler fra jordmor/ lege. Man ønsker jo å ta forhånsregler? Hadde ivertfall ikke kunne tilgi meg selv om noe gikk galt, og jeg selv ikke hadde gjort allt "riktig"

Skrevet

Jeg synes du skal kose deg med det halve glasset med med vin med god samvittighet. Det er ikke et halvt glass vin ved helst spesielle anledninger som er farlig. Er ikke rare promillen man får av et halv glass.

Kos deg!

Skrevet

Av og til lurer jeg på om enkelte elsker sine barn jeg. Hvis de svarer ja,det gjør jeg,lurer jeg på om de vet hva det er å elske.

Skrevet

Syns et glass vin e.l er et glass for mye jeg.

Skrevet

Kan ikke annet enn å flire når jeg leser svar som det her. Blir umulig å ta seriøst.

Skrevet

Kjører du etter et halv glass vin?

Skrevet

Hva i himlens navn er vitsen med å sammenligne graviditet og kjøring??

Er ikke alle som får over promillegrensa av et halvt glass vin, mens andre får det kanskje. Gir jo overhodet ingen mening å sammenligne disse to tingene.

Skjønner egentlig ikke at jeg gidder å svare i denne tråden, blir litt flau over meg selv, for her viser det bare at vi er fryktelig flinke til å kritisere og dømme hverandre. Som noen andre skrev over her, det er ikke mange som klarer å gjøre ALT 100% perfekt under graviditet. Jeg klarer heller ikke å ta tran (som er sterkt anbefalt av alle eksperter) for da kaster jeg opp resten av dagen. Jeg klarer heller ikke å la være å spise en del is akkurat nå, og får i meg masse sukker og tomme kalorier

-det er jo skikkelig fy-fy!!

Men jeg trur faktisk jeg kan komme til å bli en rimelig god mor for det!

Slutt å vær så dømmende og kritiske, er sikkert ikke bra for babyene våre det heller!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...