Gå til innhold

SKREKK OG GRU!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk på vekta i morges, og nå var pigadø vekta gått opp til 62 kg!!!! dvs 10 kilo! og jeg er i uke 18...dessuten er d ikke mer enn en uke siden jeg lå på 59 kilo.... 3 kilo på 1 uke??

Har gått opp 10 cm i omkrets rundt "ridebukselårene" også...og synes at nå begynner dette å bli litt ekstremt!

Jeg trodde vekten skulle "stabilisere seg litt siden jeg hadde så stor vektøkning i begynnelsen...og ikke fortsette å øke så enormt som den gjør! herregud som jeg kommer til å se ut mot slutten! det er flere allerede som sier jeg har blitt stor, i forhold til hva jeg var....og at jeg er stor til å være 4 mnd..

Jeg løper hele dagen på jobb, og spiser relativt sunt!( blir jo kaker innimellom....men, jeg spiste mer usunt da jeg var sykmeldt, enn det jeg gjør nå når jeg har begynt i jobb igjen og løper hele dagen...så jeg skjønner ingenting" nå er jeg mer i aktivitet og forbrenner jo da mer kalorier...så hva skjer egentlig?

Forandrer stoffskiftet seg så sinnsykt?

Jeg er helt fortvilet nå....Jeg ønsker jo ikke å bli et fettberg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått opp 1-2 kilo, og er i uke 16 (bim 17). Trøst deg med at jeg likevel veier hele ti kilo mer enn deg (!) - jeg er 167 cm høy. Jeg føler meg vel fremdeles helt normalvektig, har bare blitt tykkere rund magen - ser dessverre mer feit enn gravid ut foreløbig. :/

Du var vel antagelig veldig tynn i utgangspunktet, siden du bare veide 52 kilo - med mindre du er veldig kort. Kanskje det har noe med det å gjøre? At kroppen dermed vil bygge opp mer reserver? Har du forresten veid deg på samme vekt hver gang? Jeg tenker på det med at du skal ha lagt på deg tre kilo på en uke. Jordmor ga meg beskjed om at jeg måtte bruke samme vekt gjennom hele svangerskapet, fordi ulike vekter kan gi ulike verdier. For min del blir det da vekta hos jordmor, for jeg har ikke vekt hjemme. ;)

Skrevet

Nå veier jeg litt mer enn deg, men vekta mi kan variere med 2 kg på en dag avhengig av hva jeg har spist

det jeg da mener er at om jeg har spist salt mat (typisk ferdigmat som pizza eller lignende) så binder det fort vann i kroppen min og vekta viser deretter.

Ellers så er det mange som ikke kan gjøre stort med vekta i svangerskapet og du trenger litt ekstra nå som du er gravid. Det kan fort stabilisere seg

Skrevet

Ta det med ro,, jeg gikk opp et sted mellom 20 og 30 kg men de var borte igjen to uker etter fødselen :)

Hvis du er bekymret så prøv å hold deg unna den værste fettmaten og sukkerbombene i ukedagene. Man kan lage sunnere varianter av alt mulig rart og det er bare bra for både deg og babyen om du spiser sunt (vet jo ikke hvordan du spiser da).

Kroppen din trenger kanskje denne ekstra vekten, min gjorde hvertfall det :) og jeg var absolutt ikke tjukk når jeg gikk gravid sist altså.

Skrevet

jeg er bare rundt 160 cm...og er jo ganske lav da, men jeg var veldig tynn før jeg ble gravid, og ettersom jeg og har ganske kraftig benbygning, stakk ben ut både her og der( spesielt hoftekammen, krageben og ribben...) men jeg har alltid hatt rumpe/hofter, former, selv hvor tynn jeg har vært..så jeg så ikke ut som et skjelett..Magen var flat og fin med antydning til sixpack, og rumpen var som sagt fyldig og spretten=) blir trist når jeg ser bilder fra rett før jeg ble gravid, og nå... de steder jeg har lagt på meg mest, er selvfølgelig magen der babyen bor=) hofter/ridebukselår, og lårene..i og med at jeg er så lav, så synes jeg at jeg ser tykkere ut enn om jeg f.eks hadde lagt på meg på bare overkroppen...nå ser d bare ut som jeg er enda kortere! og i slekt med en bompibjørn(!!)

jeg spiser ganske sunt, for usunn mat blir jeg kvalm av(utenom kake!) jeg spiser ett stykke kake gjerne om dagen, men jeg er mye i aktivitet om dagen, og jeg spiser også jevnt fordelt utover hele dagen da jeg er på jobb f.eks slik

Frokost;

2 skiver rugbrød, med skinke, gulost, agurk, og en skje eggerøre.

Lunsj:

En skje eggerøre, 1-2 skiver rugbrød. skinke, gulost, grønn salat.

1 yoghurt

1 stykke kake

Middag;

1 kotelett med f.eks en skje potetsalat.

går tur med hunden om kvelden.

dette er jo langt i fra mye, og et stykke kake eller to burde ikke ha så veldig mye å si utifra så aktiv jewg er om dagene....de dagene jeg ikke jobber spiser jeg mindre, iom at jeg rører mindre på meg, og ikke er så sulten. . .

men det er vel som dere sier, at jeg trenger denne vekten...jeg synes bare det er så skremmende at det ser så mørkt ut, at jeg kommer til å ligge oppimot 80 klilo mot fødselen...og det er mye il å bare være 160cm !!!!!!!!

Skrevet

Du spiser jo absolutt ikke mye mat, og maten er sunn, også. Et stykke kake synes jeg du kan unne deg. :) Du kan jo ta det opp med jordmor, men jeg tipper kroppen din "vet" at den trenger reserver å ta av også når barnet er født - å amme krever jo mer energi av kroppen enn å gå gravid, faktisk. Det er jo heller ikke sikkert at du vil fortsette å legge på deg like mye framover, så det er ikke sikkert du vi havne på 80kg. Jeg håper å havne på maks 85kg, men jeg vet jo ikke hvordan det blir framover. Med mellom 80-85kg vil jeg ha lagt på meg det som regnes som "ideelt" i svangerskapet. Jeg spiser både mer og mer usunt enn deg. Jeg synes du er kjempeflink som lever så sunt! Ikke bekymre deg så mye for den vekten - det er jo lite du kan gjøre med det bortsett fra å slanke deg, og det er vel neppe særlig lurt akkurat nå. Du har jo lite å hente på å spise sunnere, siden du allerede spiser veldig sunt, så da må du i tilfelle rett og slett spise MINDRE... :S

Tenk på det fantastiske som er i ferd med å skje i kroppen din! Prøv å fokusere på det istedet for å måle hvor mye kroppen din legger seg ut på de ulike stedene. Kroppen vil forandre seg i løpet av graviditeten, og det må vi bare leve med. Den gjør seg klar til en stor og krevende oppgave.

Skrevet

Jeg er litt under 162 cm og veide 52-53 kg før jeg ble gravid :) Var ei lita flis hehe..

Synes ikke det høres ut som om du spiser ille, så da betyr det nok bare at kroppen din trenger litt ekstra fett.

Jeg veide opp mot 80 kg (ikke noe vann i kroppen) når jeg fødte, men var som sagt ikke tykk i det hele tatt og mistet all vekten med en gang nesten, brukte mine vanlige jeans og veide 53 kg igjen når snuppa var rundt 10 dager. Kos deg med å være "tjukk" og tenk på at babyen koser seg masse i magen din..

Skrevet

hm....Ja det er vel kroppen som tar til seg alt næringen den får...men syns det er ganske så kjipt! jeg er vandt til å være tynn! og jeg får helt fnatt av fett også..Men...som dere sier, det er jo noe helt fantastisk som er i ferd med å skje med kroppen min=) og jeg vil ta vare på dt!

Som du og sier, jeg kan jo ikke spise sunnere, men MINDRE, og da blir d veldig veldig veeeeldig lite å gå på...og jeg har lite energi fra før av, så det er neppe en bra ide, hverken for meg selv eller babyen!

tror nok babyen har d ganske godt inni her=)

Jeg får nok være"tolmodig", og venne meg til dette med vektøkning, men jeg må ta d opp med jordmor....siden 12 kilo er vel litt mye i uke 18?

så får jeg ta slankingen etter fødselen om vekta ikke renner av med en gang=)=)=)

Skrevet

Jeg tror nesten du spiser for lite, at kroppen din "tviholder" på fettet fra maten for å ha noe å gå på i resten av svangerskapet og ettertiden. Det er jo det kroppen gjør hvis du f.eks har gått på hard slankekur og så går over til normalt sunt kosthold - de fleste går masse opp i vekt selv om de kunne spist samme mat før slankekuren uten å gå opp. Kroppen er ganske lur, og er den vant til lite næring så gjør den alt for å beholde det den først får, når den vet den trenger det i fremtiden:)

Skrevet

Kanskje d har noe med det å gjøre, men da hjelper det jallefall ikke å spise mere! for da blir jeg bare eeeenda tjukkere!

får nå bare se hvordan d ender..ned skal jeg etter fødselen uanset"

Skrevet

Om det er noe trøst...jeg gikk opp ca 14 kg under min første graviditet og gikk ned 12 av de på føden før jeg dro hjem!!

Du kommer til å miste de kiloene fort,ta det helt med ro...

Skrevet

Håper det=)

men det er jo liksom den at jeg er jo bare i uke 18...har jo sånn ca 20 uker igjen! god tid til å legge på meg enda mer, og om d fortsette i denne trenden, så legger jeg jo på meg nærmere 30 kilo!=(

Skrevet

En venninne av meg la på seg 25 kg da hun gikk gravid,en annen venninne la på seg 33 kg da hun gikk gravid og begge disse har klart å komme seg ned på sin normale vekt igjen,selv om de har måttet jobbe litt for det og at det da tok rundt ca 7 mnd før det stabiliserte seg.kroppen må jo venne seg til de store forskjellene på økning og nedgang.men om man bare er innstilt på det så er det fullt mulig å få tilbake sin vante kropp:)

jeg har fått mange kommentarer fra folk som ikke kan skjønne at jeg har gått gravid eller har født barn,men det er fordi jeg er glad i å trene og fikk fort tilbake min figur.tror nok ikke du som opprinnelig er tynn kommer til å ha problem med det selv om du skulle legge på deg 30 kg tilsammen.også får vi jo hjelp av ammingen:)

Viljestyrke er jo også en ting,ikke sette seg til.

Jeg har selv som mål å begynne å jogge igjen når jeg har født:)

Skrevet

ja, jeg tror også jeg vil begynne å jogge etter fødsel, eller så tenker jeg å begynne på svømming nå, mens jeg er gravid:) det er jo veldig bra trening, og minst risky for gravide, og man er ikke utsatt for store belastningsskader...

Men hvor lenge kan gravide bade i basseng med klor?

Skrevet

jeg må også si meg enig at du spiser jo alt for lite, det er ikke noe bra for kroppen det heller. Så lenge du holder deg unna søtasaker og usunne ting, burde du spise noe mer. Du skal nære den lille og, selv om jeg IKKE sier du skal spise for to, absolutt ikke. Men du spiser jo ikke for en en gang.

"Hva du som mor har å tilby i de ni månedene barnet er en del av deg og ditt liv er viktig for barnets videre helse. Barnet trenger mye mer enn bare energi for å vokse og utvikle seg. Det trenger mange forskjellige næringsstoffer, og barnet får dekket sitt behov fra deg og det du spiser.

Spiser du ensidig, eller svært lite, kan det bety dårlig tilgang på næringsstoffer til barnet. Derfor skal man spise sundt med noe økte mengder. Da vil du få dekket ditt og barnets behov for næringsstoffer. "

Dette er hentet fra en erneæringsfysiolog med spesialitet på gravide og kosthold.

Grunnen til at jeg kan mye om dette er at jeg har hatt det som deg gjennom 2 svangerskap. Bare lagt på meg og lagt på meg, Jeg trente og spiste sundt og riktig, samme hva jeg gjorde. La på meg 25 med førstemann og 27 med andremann. Er slank fra før. Har snakket masse med jordmor om dette, derfor fikk jeg time hos ernæringseksperten. fant der ut at dette er genetisk og ikke noe å gjøre med. Men det hjelper ikke noe å spise mindre, det går ut over barnet. Det du skriver over her er altfor lite hvertfall.

Jeg vil trøste deg med at jeg gikk alle kg ned med en gang, begge ganger, fordi det er kg som ikke kommer av fråtsing eller feilernæring. Kroppen blir ikke den samme, men du vil finne en trygghet i din egen kropp etterhvert uansett, i tillegg forandrer man synet på hva som er viktig og ikke når man får barn. Med det mener jeg ikke at jeg driter i hvordan jeg ser ut fordi jeg har barn, men man får et annet syn. Man kan være deilig å sexy hot mama, selv om man har født; absolutt:) Må si jeg aldri har følt meg bedre:)som 3 gangs gravid, Er foresten 25 år:)

Skrevet

jeg ville spist mer;) faktisk.. fordi det høres ut som om du spiser altfor lite. man skal ikke spise for to, men er viktig å få i seg nok næring både til seg selv og babyen. ellers vil ikke formen din heller bli så bra etterhvert tror jeg. lite overskudd osv. men 62 kg er ikke mye. selv er jeg 1.58 høy og veide rett i underkant av 60 når jeg ble gravid. og jeg var ikke "feit." da var jeg på normalen;) aner ikke hva jeg veier nå, for har ikke vekt hjemme, så får vente til jeg skal til jordmor neste uke.

Skrevet

Om jeg spiser mer, vil kroppen suuuuuge enda mer til seg, og jeg vil gå enda mer opp i vekt. Jeg spiser nå jeg er sulten, og til jeg er passe mett. Jeg kan da ikke tvinge i meg mer mat når jeg ikke er sulten? Kroppen sier fra når den vil ha noe, så om jeg hadde trengt mer mat enn det om dagene, så hadde jeg nok kjent det på kroppen.!

Skrevet

Det er nok ikke helt sant at kroppen sier at den er sulten, ikke slik du venter at den skal si fra iallefall - med sult. Kroppen er vant til den mengden mat du gir den. Det med å spise nok er faktisk svært viktig for forbrenningen, og hvis du snakker med folk som har gått på Grethe Roede kurs så vil de alle si at de måtte spise masse. De jeg har snakket med sa til og med at de hadde litt problemer med å spise NOK.

Men uansett, kiloene forsvinner igjen. Synes ikke det er noe gøy jeg heller, men tenker at det er for en periode, og til høsten kan jeg gå på med friskt mot og se LEKKER ut neste sommer ;) hehe.

Skrevet

Nei nei nei, kroppen trenger ikke alltid si fra med sult, men tro meg, jeg VET når kroppen min trenger mat!

jeg får jo i meg rundt 1500 kcal med de faste måltidene, så kan du sette inn frukt og grønt også, og da kommer du jallefall oppimot 2000 kcal! det er det daglige anbefalte kaloriinntaket for en kvinne det.

For lite sa noen?

Kanskje dere spiser for mye..

Skrevet

jeg spiser i allefall nok, så kutt ut den der med å fortelle meg at jeg skal spise mer, kjenner jeg blir litt irritert av d.

Skrevet

Uansett, så ser du veldig veldig bra ut Babygullz! Du blir jo en Yummy mommy!!

Når skal du gifte deg? Jeg ser ut som en hval allerede syns jeg (16+4) og skal gifte meg 6 mnd etter babisen kommer.. så jeg er en smule stresset for tiden jeg også. Og da syns jeg ikke Stabburet er så veldig støttende når de presterer å lage NY Nugatti!!!!!!

Skrevet

Da beklager jeg, spiser du så mye så er det ingenting å si på mengden :)

Skrevet

Jeg gikk bare utifra det du skrev du spiste over her, og det er jo ikke i nærheten av 1500- 2000...1800 er det anbefalte for gravide som et minimum. Ser du har blitt "overfalt" på noen flere av dine innlegg her, kanksje derfor du virker så aggressiv når du svarer. Det er jo litt trist for det vil få enda flere til å gå imot deg. Som sagt så vet jeg hva jeg snakker om og jeg vet hva du snakker om. Men om du skrev feil i innlegget over der du listet opp hva du spiste og i virkeligheten spiser mer går det helt sikkert greit med næringsinntaket til den lille også. Ville bare gi deg tips da jeg har samme erfaring som deg. Ingen er A4 i denne verden.

Skrevet

Må også bare legge til at du spiser for få måltider om du bare spiser 3 om dagen, det er ihvertfall ikke anbefalt om du vil prøve å ikke gå opp så mye. Spis ofte i små porsjoner. Og kake hver dag, hadde jeg aldri spist faktisk...mange kalorier men nesten ingen verdifull næring. Så om det er der du får opp kalorinivået ditt så hjelper det ikke så mye.

Og ja, gir deg kritikk nå, men er fremdeles ikke for å hakke på deg, bare noen råd på veien om du virkelig er så bekymret som du gir uttrykk for-

Skrevet

Ok, dette er bare et lite tips. Ofte så underrapporterer man det man spiser, om man føelr man går opp i vekt. De som syns de er for tynne overrapporterer ofte det de spiser.

Skriv ned alt det du spiser på en dag. Har selv jobbet på restaurant i mine yngre dager, og det ble mye småplukking husker jeg. Kan det være du lurer deg selv?

Jeg er i uke 13 og har lagt på meg mer enn jeg trodde. Har ikke veid meg men klærne strammer. Spiser sundt og styrer unna mye fett og sukker, men spiser oftere enn før, for jeg blir mye mer og fortere sulten. Og småspisingen blir liksom ikke registrert som et måltid i minnet mitt. Selv om det jo er det.

Men uansett: om du spiser for mye eller for lite, eller akkurat passe, så forstår jeg kjempegodt at det er ekkelt å legge på seg. Syns også det, selv om jeg vet at det er nødvendig. Så bare gjør ditt beste for å fokusere på det positive:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...