Gå til innhold

Mamma/pappa eller mor/far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal du/dere kalle dere?

Jeg er fra Oslo og her mener jeg det er mest vanlig med mamma/pappa. Min samboer er fra en annen kant av landet og han er vant med å si mor/far.

Vi bor i Oslo, så det blir nok mamma/pappa på oss. Holder på å lage kjønnsstatistikk på septemberklubben, og ble litt bitt av statistikk basillen, så hadde vært moro om dere kunne skrive hvor i landet dere er fra (vil du ikke skrive sted, så skriv fylke, eller øst, vest, nord eller sør) og hva du/dere skal kalle dere.

Sambo og jeg har en morsom diskusjon på gang:-)

Jeg er fra Oslo: Mamma/pappa

Samboer fra Oppland: Mor/far

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kaller mine foreldre mor/far - mor er fra Trøndelag, far er fra Møre og Romsdal. For min del er det pga en fiks idé fra min mors side, og ikke pga geografi - hun kaller sine foreldre mamma/pappa, og syntes det ble "barnslig" da hun ble voksen, men klarte ikke skifte til mor/far... *roll* Som om det skal være nødvendig?! Jaja, hun om det. Dermed startet de med mor/far da jeg var liten. Jeg tror forresten far kalte sine foreldre mor/far også. Jeg og min mellomste søster kaller dem for det, mens yngstemann kaller dem for mamma/pappa. Kaos! Samboer er heltrønder, og kaller sine mamma/pappa.

Noe vi sikkert kommer til å innføre for mini også. :) Jeg synes mamma/pappa er koseligst.

Skrevet

Mitt inntrykk er forresten at mamma/pappa er definitivt mest vanlig i Trøndelag. Gjennom hele oppveksten har jeg vært nesten alene om å kalle foreldrene mine for mor/far...

Skrevet

Jeg kaller mine foreldre for mamma/pappa, og det gjør sønnen min også. Vi bor i Bergen. For meg er det litt "gammeldags" å si mor og far, kjenner ingen som bruker det hverken av voksne eller barn. -Men her i Bergen omtales gjerne foreldrene som "min mor og de" hvor "og de" er faren, selv om de kaller foreldrene mamma og pappa ellers.

Skrevet

er fra rogaland, og hos oss er det mor og far........

Skrevet

Vi er begge fra Trondheim, og her blir det definitivt mamma/pappa. Jeg er selv vokst opp med komboen mamma/far. Plager meg ikke stort, og jeg kaller dem fremdeles mamma og far, men gjett om jeg har fått høre det mye! Vanvittig lei av at folk (spes på ungdomsskolen kanskje...) skulle poengtere hvor uvanlig det var å si far, og hvor fisefint det høres ut osv osv... Så her gjør vi det enkelt ;)

Skrevet

Jeg synes det høres så utrolig kaldt ut å si mor og far, min sambo er heldigvis enig så vi er mamma og pappa for datteren vår og for babyen i magen. Vi er begge oppvokst i akershus da :)

Skrevet

Er fra Lier (mellom Oslo og Drammen)

Her sier vi bare mamma og pappa...

Vet om noen som sier mor og far til besteforeldre, kanskje det er bedre?

Skrevet

Her er det vanlig at man, som barn ,kaller foreldrene sine som mamma og pappa, og at når man blit tenåring går over til å kalle dem for mor og far. Mamma og pappa er for barn :). Jeg har ikke helt klart å legge av meg vanen og tiltaler min far som pappa når jeg snakker med han og som min far når jeg snakker om han. Synes selv det høres helt merkelig ut når 30 åringer snakker om mammaen og pappaen sin.

Skrevet

Vi kaller oss mamma og pappa. Det er noe jeg alltid har sagt og er opprinnelig fra Eigersund komune. Min mor er fra sørlandet og min far er fra der jeg er oppvokst. Min samboer sa far og mor,han er fra stavanger det samme er hans far og hans mor fra en øy utenfor her.

Synes det er litt kaldere med mor og far jeg enn mamma og pappa,men det er sikkert bare fordi jeg er vant med mamma og pappa og min mor kalte en annen dame,som ikke var i slekt med henne for mor.

Skrevet

Jeg er fra rogaland - og både mannen min og jeg er vant med å si mor og far. Men jeg synes det høres mye koseligere ut med mamma og pappa. Mannen min er uenig - så her blir det faktisk mamma og far!

Skrevet

aldri tenkt over forskjellen jeg.... for oss er det naturlig med mamma og pappa. mor og far bruker jeg om min mormor og morfar.....

vi er fra drammen/svelvik.

Skrevet

Vi er fra Telemark og både jeg og sambo sier Mamma og Pappa. Det gjør våre 2 barn også;)

Skrevet

Mamma/Pappa.. Eller begge deler :) opp til barnet vårt.. Men faller naturlig for meg å si mamma om meg selv til barnet, da mine foreldre var mamma og pappa

Er både Midt-Norge og Øst her.. Men mest Midt-Norge da..

Skrevet

Jeg er fra Hadeland. Pappa`n fra Kongsvinger :) Hos oss blir det mamma og pappa :) :)

Skrevet

HORDALAND her blir da mamma å pappa:)

Skrevet

Jeg er fra Hordaland: Mamma og Pappa

Mannen min er fra Østfold: Modern og Fadern...

Sånn er vi vokst opp, men vi kommer til å kalle oss selv Mamma og Pappa.

Skrevet

Vi kommer begge fra Nordland og for oss er det vanlig med mamma og pappa. Jeg sa mor om mormor, jeg kunne ikke si bestemor da jeg var 1-2 år og fortsatte med forkortelsen mor.

Mine foreldre sa også mamma og pappa om sine foreldre.

Skrevet

Er fra Telemark, og vi sier mamma og pappa.

Kalte bestemora mi for MOR, så ville vært veldig rart for meg at barnet vårt skulle kalt oss det.

Skrevet

På forhånd så hadde jeg en følelse av at Rogaland er et fylke som utpeker seg ved at det er vanlig å si mor/far, og det kan se ut slik her foreløpig også, selv om de fleste her velger å kalle seg mamma/pappa. En annen faktor er sikkert også hvor gammel du er. Er tendensen at de fleste vil kalle seg mamma/pappa selv om de har sagt mor/far til sine egne foreldre tro? Har prøvd å samle svarene deres litt uhøytidelig her. Både hva dere har kalt deres egne foreldre, og hva dere vil kalle dere overfor deres egne barn. Beklager hvis det har oppstått noen feil i alt virrvarret;-) Skriv hvilket fylke du/evt samboer er fra, hva du/dere kalte deres foreldre og hva du/dere skal kalle dere. Gøy hvis flere svarer!

Østfold:

Sier selv: Kaller seg:

modern/fadern mamma/pappa

Oslo:

mamma/pappa samme

Akershus:

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

Hedmark:

Oppland:

mor/far mamma/pappa

Buskerud:

Vestfold:

Telemark:

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

Aust-Agder:

Vest-Agder:

Rogaland:

mor/far samme

mor/far mamma/pappa

mamma/pappa samme

mor/far mamma/far

Hordaland:

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

Sogn og Fjordane:

Møre og Romsdal:

Sør Trøndelag:

mamma/far mamma/pappa

mor/far mamma/pappa

Nord Trøndelag:

Nordland:

Troms:

Finnmark:

Skrevet

Måtte bare rette opp litt. Sambo og jeg kommer fra Nord-Trøndelag, ikke Sør-Trøndelag. :)

Østfold:

modern/fadern mamma/pappa

Oslo:

mamma/pappa samme

Akershus:

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

Hedmark:

Oppland:

mor/far mamma/pappa

Buskerud:

Vestfold:

Telemark:

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

Aust-Agder:

Vest-Agder:

Rogaland:

mor/far samme

mor/far mamma/pappa

mamma/pappa samme

mor/far mamma/far

Hordaland:

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

mamma/pappa samme

Sogn og Fjordane:

Møre og Romsdal:

Sør Trøndelag:

mamma/far mamma/pappa

Nord Trøndelag:

mor/far mamma/pappa

Nordland:

Troms:

Finnmark:

Skrevet

Er selv fra Rogaland, og her sier vi mamma og pappa!! Vi har stavanger i sør - antakelig mer mor/far enn Haugesund i nord der vi sier mamma/pappa..??

Men når jeg snakker om mamma sier jeg jo mor mi, det er jo normal talemåte...

Blir mamma og pappa her i huset altså:o)

på svigersiden min sier de mor og far til besteforeldrene sine, mens vi sier morfar/mormor og farmor/farfar..

Skrevet

Jeg kommer fra Akershus og sier mamma og pappa til mine foreldre. Mamma, som ogå er fra Akershus sa mor og far til sine foreldre.

Min kjære er trønder, og han sier morsjan og farsjan..

Vi blir mamma og pappa, synes det er mye koseligere enn mor og far (",)

Skrevet

Jeg går under mamma og pappaen under pappa. mest naturlig for oss.

Skrevet

Vi er mamma og pappa. Dette er vi begge vant til fra vi var små. Vi kommer fra Oslo/Akershua og Bergen. Synes mor/far viirker veldig strengt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...