Gå til innhold

Hva syns dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stor forståelse for at folk ønsker å holde det barnefritt i bryllup spesielt om man ikke har barn selv. Jeg forstår også at hvis navnet ikke er nevnt i invitasjonen, så er ikke barnet invitert heller.

Nå har det seg sånn at jeg har et barn på 1,5 år, kusinen min har et på 1år. Vår feles kusine skal gifte seg, og hun bor langt ifra oss begge. Foreldrene våre er også invitert.

Ingen av oss har derfor mulighet til å delta uten barn, fordi ingen har barnevakt. (Jeg fordi jeg ikke har annen barnevakt enn foreldrene mine, og dessuten har vi nettopp flyttet til en ny by der vi ikke kjenner en eneste sjel.)

Saken er at vår felles kusine sier at min kusines datter er velkommen, men ikke min. Dette syns jeg er veldig trist.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Syns det er helt syyyyykt dårlig gjort!

Seriøst om e hadde vært i din situasjon så hadde e bare tatt med me jenta i bryllupet uten å ha sagt noe som helst om det på forhånd. Ka skal de gjøre da,sende jenta di hjem? Og om det blir noe, så er det bare å si at du trodde det var greit siden ho andre kusina di skulle ha med seg 1åringen!

Nei att det går ann å oppføre seg sånn!

Skrevet

Det høres rart ut at kusina di kan ta med barn og ikke du. Ville vel kanskje hørt med hun som skal gifte seg, siden den andre kusina di skal få ha med seg barn. Kanskje kusina di har pratet med hun som gifter seg, for å høre hva hun skal gjøre siden hun ikke får barnepass. Mulig bruden har sagt noe som at "siden det er bare er du som tar med deg barn, så går det sikikert bra" eller noe sånt...

Skrevet

HI her

Jeg ble invitert først og gjorde bruden oppmerksom på at det var vanskelig med barnevakt. Kusinen min ble inivitert etterpå, og spurte etter at jeg hadde spurt om det var greit at barnet ble med. Det var ikke noe problem, og det var hun som sa at jeg også sikkert kunne ta med mitt. Så da ringte jeg bruden og drøftet saken. Vil også presisere at det her bare var snakk om kirken og frem til festen begynner. Dra hjem i 7, 8 tiden. Det skal nemlig kusinen min også.

Skrevet

Bare ta hun med:)mener det samme som mammaen til odin og tiril over her.

Hva kan de gjøre liksom? Bli sint? Likt skal være likt, og om de sier noe så sier du bare at du syns det er stygt med forskjellsbehandling!

Skrevet

Vi har invitert våre tantebarn, ingen andre unger. Hvis noen ikke får barnevakt, får de rett og slett holde seg hjemme! Hadde blitt fly forbanna hvis folk hadde dratt med seg ungene i bryllupet mitt, uten at de er invitert. Er en grunn til at vi har valgt kun de nærmeste ungene, snakk om frekkhet å bare dukke opp med en 1 åring på slep!!!

Du bør ABSOLUTT spørre bruden om det er greit, er ikke alle som har slik holdning som flere av de som har svart her! Dagen har vært planlagt ned til siste detalj i månedsvis, er mer enn nok irritasjonsmoment som kan dukk opp! Ikke vær så egoistisk, det er ikke DIN dag!

Skrevet

Hva er det som feiler deg egentlig?? Jeg har heller ikke samme holdning som de over og ville aldri bare ha dukket opp med barnet mitt! Vi har ingen interesse av å være der vi ikke er velkommen! Som jeg skrev til og begynne med forstår jeg folk som skal ha et barnefritt bryllup. Skal selv kun ha våre egne og tantebarn i vårt bryllup.

Saken dreier seg om at min kusines barn er velkommen og ikke mitt! Ingen av oss har mulighet til å komme uten barn og det var faktisk JEG som snakket med bruden om dette først! Da jeg i ettertid snakket med henne om dette, bekreftet hun at det var greit at det andre barnet kom men ikke mitt. Jeg er IKKE egoistisk og har da vel aldri påstått at det er min dag! Men jeg må da få lov å bli skuffet over at mitt barn blir forskjellsbehandlet. Da burde hun ha nektet det andre barnet å komme også!

Skjerp deg anonym 18.54!

Skrevet

Må imidlertid legge til at selv om jeg i utgangspunktet har tenkt å bare invitere de nærmeste barna, så ville jeg SELVFØLGELIG ha tillatt at de som kom reisende langveis ifra tok med seg barn hvis det var eneste mulighet til at de kunne komme! Så lenge foreldrene passer på barna sine og tar de ut av rommet hvis de lager lyd, så er det da ikke meg det går utover!? Ikke jeg som må gå glipp av festen og alt i mitt bryllup fordi noen har med seg barn, det er jo den som har med seg barnet! Og vi snakker selvfølgelig om barn under to år her, som ikke engang koster egen mat eller noe!

Skrevet

Å hadde jeg nektet noen å komme, så hadde jeg definitivt nektet ALLE!

HI igjen

Skrevet

Kanskje du bare skal takke pent for invitasjonen men forklare at du nok ikke har anledning til å komme fordi du ikke har barnevakt til barnet ditt? Det kan da ikke være et så stort tap å gå glipp av bryllupet til denne snåle kusinen din?

Det er veldig sært å forskjellsbehandle gjestene sine på den måten, hun vet da godt at foreldre ikke bare kan legge igjen ungen sin hjemme og reise bort en helg.

Skrevet

Det er en VISS forskjell på nevøer/nieser og søskenbarn/venners unger!!

Skrevet

Hei,

Hvordan er det med disse barna med tanke på mating? Er det forskjell på ditt og ditt kusines barn her, blir feks hennes datter fremdeles ammet så dette kan være en årsak?

Når det er sagt ser jeg helst at de med barn over 8-9 mnd ikke tar disse med i mitt bryllup. Det er da snakk om barn som ikke lenger er spedbarn som sover, og som får fast føde og dermed fint kan passes av andre. (jeg ville dermed ikke har forskjellsbehandlet en på et og og en på halvannet)

Har dere noen andre dere kan ta med som barnevakt? Svigermor / svigersøster eller en annen venn som kunne vært med?

Skrevet

Øhhh ja!? Å hva mener du med det? Begge barna er da kusiners barn!!?

Skrevet

Det har jeg også gjort! Takket høflig nei og ønsket henne en flott dag, men sa at da fikk vi desverre ikke anledning til å komme selv om vi hadde lyst

Skrevet

Nei, det andre barnet er også godt over året.

Jeg er helt enig med deg i det! Men her er altså barna likestillt.

Vi har desverre ikke noen annen barnevakt enn min mor som også ska dit. Har ikke slik kontakt med svigers, de kjenner henne ikke. Og vi har som sagt akkurat flyttet til et sted vi ikke kjenner noen. "Hjemme" er 30 mil i feil retning i tillegg til de 20 milene dit bryllupet er

Skrevet

Hm da kan jeg ikke si noe annet enn at det er urettferdig ja.... jeg ville nok ikke tatt med uten å gi beskjed, da blir du på en måte like frekk som kusinen din :P men vielsen kan man uansett ta med barn til uten å måtte forhøre seg. Jeg ville tatt en ny telefon til kusinen din og forklart situasjonen, si hvor lyst dere har til å komme og at barnevakt ikke er mulig å få tak i. Forklar at dere kommer til å skjerme ungen for alkohol og evt går hjem tidlig. Dersom hun fremdeles står på sitt har du egentlig ikke så mye valg, du kan reise alene uten mannen eller bli hjemme....

Skrevet

Heisann

Nå gadd jeg ikke lese alle innleggene over her _(etter at de ble litt sintere i tonene:-)

Først og fremst: forklar situasjonen for bruden og si at dere dra hjem når festen begynner. I kirken og før festen ser jeg ikke problemet med at barn er med, det er når en setter seg til bords og taler og alkohol gjerne kommer inn i bildet, at det kan være "forstyrrende" med små urokråker og en fester ikke med små barn..Men det er jo fint at bruden er informert på forhånd.

Skrevet

Jeg har takket høflig nei, men selv om jeg ikke gidder å lage noe sak ut av det med henne så er jeg ganske såret på vegne av datteren min og har ikke lengre lyst å sende noen gave heller sånn som jeg opprinnelig hadde tenkt.

Det var jo kun snakk om fram til 19-tiden, men hun syns tydeligvis ikke noe om det og da ville jeg aldri drømt om å diskutere det noe videre. Ingen vil vel være der man ikke er ønsket.

Skrevet

For det 1. hvorfor er alle anonyme her...

Vi gifter oss i august og har trøblet lenge med gjestelista. Har vært mye fram og tilbake pga stor familie og mange barn.

Vi bestemte oss for å ikke ha barn i byllupet utenom lillesøster og lille bror. De er 9 og 11 år. Det jeg ser på som et "problem" med små barn i bryllupet er at de ikke får med seg noe av bryllupet. De kommer bare til å kjede seg i bryllupet. Både i kirka og under middagen. Har ingen ting med penger å gjøre i det hele tatt.

Jeg har en tante og onkel som ikke kommer fordi di hevdet at de ikke hadde barnevakt. Noe jeg mener er tull da jeg har noen søskenbarn som ikke er invitert i bryllupet som kunne sett etter de de timene det er snakk om.

Hadde noen kommet med små barn i mitt bryllup som ikke hadde vært invitert hadde jeg blitt rimelig skuffa og lei meg. Og jeg hadde forventet at hvis man hadde problemer med avgjørelsen meg og samboeren hadde med gjestelista kan de si i fra. I kirka kan jo alle komme, og da får det være opp til hver enkelt om man tar med seg barna.

I ditt tilfelle så kanskje hu ikke har tenkt at det er noe problem, og sagt nei til deg når du spurte 1 gangen,men når flere har spurt så har hu kanskje tenkt seg om igjen. Husk at det er MYE en brud må ta stilling til og tenke på i forhold til bryllupet. Trenger ikke være en dårlig person av den grunn som mange over her mener. Skjerp dere folkens, og se ting fra flere sider.

Men for å spørre deg som la inn innlegget. Hadde du virkelig hatt med en 1 åring i et bryllup, med middag som strekker seg over flere timer, med alkohol og høy musikk??? I kirka er en ting, men hadde ikke tatt med en 1 åring i bryllup selv om det hadde vært mitt eget bryllup engan.

men det er min mening da.....

Skrevet

Tenkte jeg skulle svare på hvorfor jeg er anonym ;) jeg ønsker ikke at folk skal finne ut hvem jeg er. Greit nok at jeg kan lage en "anonym" bruker, men da kan man jo likevel knytte alle innleggene mine mot hverandre og plutselig er jeg ikke så anonym lenger. Når det er sagt, inleggene mine er like saklige selv om jeg er anonym, er bare litt paranoid med tanke på å legge ut for mye informasjon om meg og barna mine på nett

Skrevet

Innlegget over her ble altså ikke skrevet av den som startet tråden. Det var meg og jeg er anonym akkurat nå fordi jeg ikke vil bli gjenkjent! Hvorfor folk som bare har en mening om saken er anonym kan jeg ikke svare på.

HI

Skrevet

Og for å svare deg: Først og fremst tror jeg ikke du har lest innleggene mine så nøye. Da ville du ha sett at jeg aldri har har hatt planer om å ta med barnet mitt på festen, kun i kirka og litt utover middagen!

For det andre tror jeg ikke du har barn selv, akkurat som bruden det er snakk om her, da ville du nemlig aldri sagt at du ikke vil ha ditt eget barn i bryllupet ditt. Det tror jeg hører sjeldenhetene til. Uansett, det var utenfor diskusjonen... Og dessuten kan jeg legge til at jeg selv skal gifte meg innen kort tid og derfor vet alt om hva en brud må tenke på å planlegge osv som du nevner. Jeg er også, i motsetning til min kusine, den stressa typen, ganske perfeksjonist! Tror ikke poenget har kommet så klart frem! Det er ikke barn i bryllup som er diskusjonen her, det kunne like gjerne vært snakk om en fest, en ferie, en konfirmasjon osv, som jeg skrev helt til å begynne med forstår jeg folk som vil ha barnefrie bryllup! Saken er at jeg syns det er dårlig gjort å forskjellsbehandle to små barn på den måten, og to kusiner også for den saks skyld! Jeg ville aldri ha gjort det samme!

Og så nevner du onkelen og tanten din som ikke kan fordi de ikke har barnevakt, og at det er tull pga søskenbarna som kunne passet dem... Vel, vi bor flere TIMER unna og har INGEN som kan være barnevakt siden vi er helt nye i byen. Uansett så kan du ikke si at det er tull fordi det er ikke alle som er komfortable med å overlate barna sine til hvem som helst. Barn er små mennesker de også, ikke en pakke du bare kan sette vekk når det passer deg til hvem som helst! Igjen, så tror jeg ikke du har barn selv!

HI

Skrevet

De som har små barn av våres venner og familie skal få ha med barna sine, men de skal jammen få se etter de selv! -og med dette mener jeg at de skal selv få tatt de vekk hvis de bråker under kirken og middagen. Hvis de vil ta seg en ordentlig fest regner jeg med at de skaffer barnevakt!

Jeg synes det er trist at HI ikke får sitt barn med!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, snooopi!

Tar folk med seg barn i bryllup, bør de ved den minste lyd gå ut med barnet så det ikke forstyrrer og ta alle forholdsregler! Har man barn med er det selvfølgelig uaktuelt med fest!

Godt å høre at du forstår hva jeg mener.

HI

Skrevet

Nei desverre så har jeg ikke fått til å bli gravid enda, men håper at det ordner seg snart. Jeg var gravid i juli da vi beg å planlegge bryllupet, men mistet desverre. Vi skulle hatt babyen med oss i kirken, men ikke til festen. Jeg mener at en baby på 1-1,5 år ikke har noe nytte av en middag. Blir jo mye venting og sitting. Selvfølgelig så kan barna leke litt på gangen og sånn hvis det er mulighet til det, men blir jo masse forstyrrelser og man får vell ikke noe særlig utbytte av middagen selv heller.

Nevøen og niesa til samboeren er 4 år, her spurte vi foreldrene hva de syntes, og de ønsket ikke å ha de med da det blir kjedelig for de å sitte så lenge stille, og de ønsket ikke at barna skulle være der da det ble servert alkohol.

Jeg syntes IKKE det er riktig å invitere noen sine barn og ikke andres. Det blir helt feil. Og det er også derfor vi ikke skal ha barn i bryllupet da de fleste vennene våre har barn. Eneste som kommer er lillesøster og lillebror på 11 og 9 år, men de reiser så fort middagen er ferdig. Men er det ikke noen andre som kan prate med bruden da på dine vegne? Litt sånn tilfeldig bare?

Tante og onkel har hat barnevakt tidligere av en i familien, det har ikke vært noe problem, men de blei litt snurt for at ikke de fikk ha med barna og derfor takket de nei.

Og selvfølgelig vet jeg at ikke man kan plasere barna til hvem som helst, og har jeg noen gang hentydet til at barn er en pakke man bare kan sette bort når det passer? Hm...

Samme det, folk har forskjellige meninger og tanker. Har selv vært i bryllup hvor de som gifter seg har hatt baby, hvor babyen er med i kirka, ikke til maten.

Uansett lykketil, håper alt ordner seg for deg. Og lykke til med bryllupsplanleggingen =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...