Gjest Skrevet 1. mai 2008 #27 Skrevet 1. mai 2008 Ja, trass er testing av grenser. Da finner barnet ut hva det kan bestemme selv, hvilke spilleregler som gjelder og dermed også ut av sin egen autonomi. Det er jo akkurat det Juul sier, men han sier at selvstendighetsalder er mindre negativt ladet enn trassalder. Hvorfor flere i denne tråden mener det er så høl i huet skjønner ikke jeg Om du kaller det trass eller selvstendighetsutforskning forandrer ikke utfordringene og problemene som følger med, man bare velger å bruke mer positivt ladede ord.
børdi Skrevet 1. mai 2008 #29 Skrevet 1. mai 2008 men lurer på en ting,, hvorfor mener DU at trass, er negativt ladet.? Om man kaller en spade for en rake, så er det likefullt en spade eller?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 1. mai 2008 #30 Skrevet 1. mai 2008 jøss, følte du deg truffet eller? jeg sa bare min mening jeg..... sa ikke at din var feil.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 1. mai 2008 #31 Skrevet 1. mai 2008 jeg mener iallefall at trass er negativt ladet i den forstand at folk tenker på det som noe som ungene gjør for å få foreldrene til å gå på veggen og rive av seg håret.. sånn bare for moroskyld.
børdi Skrevet 1. mai 2008 #32 Skrevet 1. mai 2008 truffet?? Couldn`t care less..hehe du skrev det vel under mitt innlegg gjorde du ikke? og siden du skrev om å overse, så.....
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #33 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har støtt på mange foreldre som sukker og akker seg over de slemme barna som nekter å høre etter, og som klager over at trass er noe grusomt fælt de håper går over snart. Da blir trass et negativt ladet ord. I min verden er trassen en nødvendig del av utviklingen til et barn. Det lærer dem om grenser og autonomi i praksis. For meg personlig er ikke trass så negativt ladet, da jeg ser det mer som en nødvendig del av utviklingen til sønnen min, en læringsprosess, ikke noe som skjer fordi han er umulig
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. mai 2008 #34 Skrevet 1. mai 2008 mye av det jesper juul sier får meg til å tro at han aldri noen gang har hatt barn
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 1. mai 2008 #35 Skrevet 1. mai 2008 joda, det kom som en følge av ditt innlegg. jeg mener det er galt å overse, men jeg hang meg ikke nødvendigvis opp i noe... Du gjør det sånn, jeg gjør det sånn. jeg blåser også i hvordan du gjør det.. .hehe.
børdi Skrevet 1. mai 2008 #37 Skrevet 1. mai 2008 vi følger et helt annet opplegg enn jesper juul. Og Vi har i alle fall større tro på det opplegget, enn alt fjaset juul lirer av seg .. ;-) I tillegg ser vi at det funker. Vi finner vel alle våre metoder for våre egne unger. :-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 1. mai 2008 #38 Skrevet 1. mai 2008 Jeg er på en måte enig.. Fra barnets ståsted oppfører de seg jo ikke slik for å være trassige mot foreldrene. Og oppførselens "grad" kan absolutt påvirkes av foreldrenes respons. De er i ferd med å oppdage seg selv og verden rundt seg. Men så klart.. fra foreldrenes ståsted, hvor mange er det som er like tålmodig når 3-åringen har brukt 2,5 timer på å kle på seg, og det ikke fordi barnet ikke klarer å gjøre det raskere men fordi det er så ufokusert og opptatt av andre ting og interesserer seg MYE for en del ting vi voksne egentlig ikke syntes er fullt så spennende. Og så klart vil de ikke ha hjelp, mens dagen etter legger de seg på gulvet som en potetsekk og forlanger å bli påkledd. Jeg er av natur veldig tålmodig og har jobbet med barn og vært en del enig i dette, og forstår at barnet trenger å få utforske og "finne seg selv". Men.. jeg skal ærlig innrømme at jeg har revet meg i håret og skreket inni meg i ren frustrasjon når 3-åringen har hatt en dårlig dag. Man blir så sliten og frustrert og tuben med tålmodighetskrem begynner å bli tom, skjønner absolutt den der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå