Gå til innhold

Trassalderen finnes ikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ihvertfall i følge Jesper Juul. Han sier det er et negativt ladet ord, og at det er bedre å kalle det for selvstendighetsalderen.

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen som vet hvor mange unger den fyren har selv, egentlig?

Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp*
Skrevet

Jesper Juul sier så mye rart.

Skrevet

han har iallfall 1 sønn vet jeg :)

Skrevet

joda, han har barn og jeg er tildels enig med jesper jeg. det er fryktelig negativt å trasse, derimot er det ikke negativt at ungene er på vei til å bli selvstendige! noen ganger holder vi de nok tilbake alt for mye også...

forøvrig så har jeg blitt smertelig klar over at jeg har et autonomt barn... synes jesper har mage gode ideer, men også en hel del som ikke funker her. sånn er det vel med alt.

Skrevet

I følge intervjet med han i A-Magasinet for noen uker siden, så har han kun 1 sønn; han synes det var så slitsomt med den ene at han steriliserte seg etter 3-4 år.

Skrevet

Hva er et autonomt barn?

Skrevet

Det er jeg enig i. Uten at jeg vil begi meg ut på den debatten =)

Leste en langt stykke om det i en bok, og må si at jeg var veldig enig.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så rart å si det? Han benekter jo ikke utfordringene i den alderen, han bare bruker en annen benevnelse som ikke er så negativt ladet. Det er jo ikke som om barna bare utvikler seg til å bli troll, trassalderen handler jo om løsrivelse, selvstendighet og autonomi :) Uavhengig av om man synes Jesper Juul er en dott eller ikke. Synes hvertfall han har sagt merkligere ting enn dette.

Skrevet

rampestreken

det er i utgangspunktet et barn som er født "selvstendig". Som ikke vil ha hjelp og føler seg innvandrert om du hjelper barnet uten lov. Det vil også kun ha kos og kjærlighet når det selv vil det og gir ut det samme når hun selv vil bare. Litt vanskelig å forklare, men man sliter seg helt ut på å prøve å få barnet til å "jenke" seg og føye seg inn i familien.

Skrevet

jesper juul har ikke peiling... (dåne)

her har trassfeen svingt staven over BEGGE ungene om dagen,,,

en i 4 års trassen og en i 2 års trassen... fytti altså...

meen regner med det går over det og etter en stund,, hehe

Skrevet

Omtrent som å si at det ikke finnes problemer, bare utfordringer. Kall det hva du vil, "utfordringen" er den samme.

Skrevet

Jesper Juul er en mann som har litt for mye rare tanker oppi hodet sitt..........

Er dere klar over det at han sier at dere ALDRI får lov til å si f.eks: så flink du er!!??

I følge han så skal hver j**la ting konkretiseres!! Spesielt følelser!! Hvis en unge er pissredd på toppen av ei sklie, så skal man aldri løpe bort og hjelpe ungen din med en gang!! Neiiiida, han mener at du skal stå der og ha en samtale med ungen om ungens følelser!! "vet du hva vennen, den følelsen du har nå inni deg- det kalles redsel! -kjenn på den følelsen nå, så husker du hvordan det er å være redd"! slik skal du visst kommunisere med barnet....... man skal kommunisere MENS ungen er pissredd, helst ikke etterpå!

jau ræva å.....

joda, han har mange fine utsagn, men mye dritt kommer det ut fra han og ja.....

Skrevet

Men problemer løses bedre med en positiv og åpen holdning enn en negativ og "innprintet" holdning?

Skrevet

trenger ikke ha innprintet holdning fordi om man kaller det trassalderen eller??

for det er nettopp det det er..

Trass.

Her i huset bruker vi overse teknikken MYE, og tro det eller ei,, ingen oppmerksomhet på trassen = ikke noe morro..

;-)

Skrevet

Men hva er det du mener trass er? Hvorfor trasser et barn? Hva oppnår det med å trasse?

Skrevet

han sier ikke at man ikke skal si så flink du er, men han sier at man ikke skal legge hele barnets flinkhet i en ting. feks hvor flink han er til å tegne, eller hoppe på ski osv, fordi om han får en kritisk tilbakemelding en dag så kan hele verden falle i grus. Det er det som skjer med jenter som hele livet har hørt at de er så pene og vakre, når de en dag skjønner at det er andre jenter som er penere eller man kanskje synes man har blitt tjukk, så faller hele verden i grus og hele kroppsbildet i tillegg.

ang. det med redsel så synes jeg det er en god ide.. Og han mener nok ikke at man skal kommunisere med barnet i en potensiell farlig situasjon.. trall.

og ja, jeg er enig i at det bare er en omskrivning av ordet trass. Som sagt så mener jeg at mange bruker alt for mye tid på å holde barnet tilbake.

Skrevet

Trass er rett og slett testing av grenser!

Skrevet

Jeg syns Juul sier mye bra jeg !

Men som de fleste "eksperter" tar han feil også .

Jeg liker ordet selvstendighetsalder mye bedre enn trassalderen .

Skrevet

Er det noen her som tror at trass er noe barnet gjør for å være slemme mot foreldrene sine, eller er det et steg på veien til løsrivelse. Tro ikke at denne trassen kommer en eller to ganger gjennom livet. Den kommer igjen og igjen og igjen. Skal man virkelig overse et barns trang til å løsrive seg og bli selvstending? Ikke i min bok iallefall, men man skal såklart ikke oppmuntre til at grining og skriking gjør at man får viljen sin.. men at man ser og forteller barnet at man forstå trassen ser jeg på som en nødvendighet.

Skrevet

Trenger ikke utdype trass vel?

Det er periodene når uansett hva man gjør , er det galt,,

hyle og skrikeanfall for at tallerkenen er feil farge, de vil det motsatte av det man sier uansett...

Det er det jeg kaller trass..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...