Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kakao...

Er ikke sikkert alle vet hvorfor vi feirer arbeiderenes dag en gang.

Lurer på hvordan samfunnet hadde vært uten de som forhandler frem lønn til de ansatte, ingen sykelønnsprdning osv...

Men det går nok en del mennesker hus forbi at vi er i øvre toppsjiktet av mennesker i denne verden som har flust av goder.

Kanskje noen bør lese "Internationalen", regner med at den er ganske viktig i dag, akkurat som den gang den ble skrevet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig får folk lov til å flagge når man har noe å feire!

Men jeg er opplært til at det er god skikk å flagge på flaggdager når en har flaggstang.

Og fra gammelt av var det motstand mot 1. mai fra bondestandens side, og det er det mange steder i dag også. Mange kjørte feks møkk den dagen, sjøl om snøen lå...

Jeg har selv vokst opp på gård, uten flaggstang...

Men det er min mening, jeg blir litt sur over en slik holdning, men ligger ikke søvnløs om natta av den grunn :)

Folk gjør som de vil, det er ikke et diktatur :)

Skrevet

Jeg vet hvorfor vi feirer 1. mai, men tenkte kanskje du kunne gi meg DINE grunner for at DU feirer dagen? Regner med du ser på de grunnene som gode?

(Her merker jeg faktisk litt av den overlegne tonen som har vært diskutert her på dib før, litt sånn "døøøh.. ikke rart hun ikke vet hva dagen handler om, så ung som hun er!". Jeg ga deg faktisk en fin sjanse til å overbevise meg :) ). Gjerne på en saklig måte! Det kommer vel også inn under normal folkeskikk, håper jeg?

Den overlegne anklagen var forresten ikke spesielt myntet på deg kakao, men jeg er fortsatt intr i dine personlige grunner for å feire dagen i dag, og ikke link til et leksikon :)

Skrevet

Jeg har gitt deg 5 gode grunner i en annen link...

Bare å ta en titt nedover siden:o)

Skrevet

Jammen jeg spurte kakao jeg :) Jeg finner ikke noen link (ala www.adr) lagt inn av deg jeg, så du får legge den inn en gang til da.

Skrevet

hkh mener du har fått en helt ny tråd på dib i bare ditt navn!

hvorfor skal du ha kakao sin grunn? Det at det er flaggdag i dag er grunn nok til å flagge.... Tomme stenger er ille.

Skrevet

Nå hjalp jeg Kakao da vet du, hun sliter litt med flagget sitt som blafrer så innmari i vinden:o)

Du har fått en egen tråd med ditt navn på... Litt lenger ned på siden

Skrevet

Joa, men det var kakao som spurte meg et spm først, og da spurte jeg tilbake, og så er hun hovedinnlegger her. Så det ble bare sånn at jeg skrev tilbake til henne, ser du :)

Skrevet

Hvis du anklager meg for å være overlegen, bare fordi jeg har sett at du og jeg er i ganske så ulik alder, så tar du i alle fall feil. Jeg anser bare at aldersforskjellen kan være en del av forklaringen.

Det var ganske annerledes å vokse opp på bygda i 1970-årene enn hva det var å vokse opp på 80- og 90-tallet. Penger hadde vi f.eks. veldig knapt med, men siden jeg er vokst opp i landbruket, så hadde vi likevel alltid flust med mat. Penger til nye klær, det var derimot kun et par-tre ganger pr år, pr barn. Minnene om hvordan dette var, er forsåvidt grunn god nok til å markere 1. mai, og vise at vi må ta vare på landet og levestandarden vår - det er ikke selvsagt å ha det så godt som vi har det i Norge.

1. mai er også den dagen vi som vanligvis kanskje ikke anses som "arbeidere" kan vise at vi står på samme side som de aktive i fagforeningen - samhold kalles det.

Så var det solidaritetsaspektet, både med arbeidere i vårt eget land, og ikke minst for arbeidere i andre land. Uten sterke fagforeninger, så hadde lønns- og pensjonsutviklingen og -situasjonen sett nokså mye annerledes ut her i landet også, enn hva den gjør.

Jeg har selv 6 års høgskoleutdanning og betales med luselønn i det offentlige. Likevel er jo jeg å anse som rik i forhold til arbeidere i veldig mange utviklingsland, der arbeidere sliter livet av seg for krøsuser, som kun ser på arbeiderne som "forbruksvare".

Så er det jo faktisk også sånn at 1. mai har blitt en god tradisjon, og det er ikke alle gamle tradisjoner man skal kaste på båten.

Er grunnene mine til å feire 1. mai gode nok, eller?

Skrevet

Takk takk! Hvis du synes grunnene dine er gode nok, så er de selvsagt det, for deg! Jeg setter stor pris på saklig info. -Og nå skal jeg gå å spise middag, forsåvidt usaklig info..

Skrevet

Ja, for meg er disse grunnene, samt mange flere, som er nevnt flere ganger i denne og andre tråder, gode nok til at jeg feirer 1. mai. Nå skal det sies at jeg likevel feirer passivt, men jeg markerer i alle fall veldig synlig.

Bare gå og spis middag, du, det er unnagjort her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...