Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Bærer babyen min i bæresjal, og føler meg som den eneste i verden som gjør det... alle andre triller jo overalt! Er det bare jeg som synes det er mye hyggeligere å være nær babyen sin? Hun er verdens tryggeste og roligeste jente, ikke noe gråt på henne whatsoever.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 hmm.. det samme er min datter, men hun ligger som regel i vogna.. Mener du å implisere at trillemødre er dårlige enn bæremødre.. Uff.. at du gidder..
Dunder Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Jeg bærer en del, men har som regel med vogn også. Får litt vondt i ryggen av å bære lenge av gangen. Når du sier det så er det faktisk ikke SÅ ofte jeg ser forlk med bæresjal, og jeg bor i Oslo..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 mente ikke at de som bærer er bedre mødre, jeg bare lurte på hvorfor ikke fler gjør det...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 har ikke rygg til å gå å bære på en unge på snart 13 kg. selv om det er i sjal. har han i vogn jeg og han er verdens roligste og tryggeste gutt... ikke noe gråt på han heller så det er nok ikke bæringen som er grunnen til at hun er så rolig
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Bærer frem og tilbake mellom sengen, stellebordet, lekematten, pledd på gulvet og vognen..... Noen ganger bysser han for å roe han- synes det holder. Ca 7 kilo og snart 3 måneder- så er tungt å bære for lenge av gangen.
Psyche Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 Jeg bærer i mei-tai noen ganger, og noen ganger triller jeg. Alt etter hva og hvor vi skal, og dagsformen min. Noen ganger bærer jeg eldstemann, og triller minsta.(Eldste er etterhvert blitt så stor at han som oftest går da men..) Jeg skjønner ikke at det må være enten eller..enten bærer man, eller så triller man..man kan gjøre begge deler :-)
Hva skjer'a?♂ Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Så hårsåre folk er her idag,da:) Jeg både bærer og triller. Noen ganger hjelper bæringen hvis mini er lei seg. Det er trygge bevgelser, lukter og rytme Jeg triller alltid hvis jeg skal være lenge ute eller reise langt. Mini sover godt i vogna og liker å sitte og se ut.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Har nesten aldri brukt bæresele jeg. Har liksom ikke vært praktisk. Ofte har vi gått turer når han skal sove - og bedre for han å ligge i vognen å sove -samt at det blir tungt å bære i lengden. Det andre er at jeg ofte handler når vi er ute og går - og da er det greit med vognen til å ha varene. Han trives i vognen og jeg slipper å få vondt i ryggen :-)
petite fleur Skrevet 30. april 2008 #10 Skrevet 30. april 2008 Har ikke behov for å bære, gutten min er en engel i vogna si. Dessuten har jeg dårlig rygg og vil ikke risikere å bli verre. I tillegg er det så greit å kunne legge varer under vogna og i vognnettet ;-)
Yo&La+spire Skrevet 30. april 2008 #11 Skrevet 30. april 2008 Eg bare bærer eg:) Rart du ikke har sett meg visst du bor i Bergen iallefall, for vi er ute og går hver dag;) eg med snuppa på ryggen i sjal eller onbu. Hun er snart 14 mnd og nærmer seg 10 kg, men kjenner knapt at hun sitter der bak! Vogn bruker vi aldri. Når det er sagt, så er det godt mulig at det er fordi du bærer at hun er så rolig. Undersøkelser viser at barn som blir bært gråter nesten 50 % (!) mindre enn barn som ikke blir bært. Men de må ikke bæres hele tiden da, går fint ann å kombinere:) (snuppa er også veldig rolig og snill forresten, bortsett fra nå i det siste når hun har begynt å bli litt trassete;)
Yo&La+spire Skrevet 30. april 2008 #12 Skrevet 30. april 2008 ps; det skal ikke vere vondt å bære i riktig bæretøy! Eg har selv "problemer" med vonde skuldre, kan f eks ikke bære ei stelleveske på en skulder mer enn 15 min uten å få vondt, men med sjal kjenner eg ingenting. Det er noe med hvordan vekten blir plassert. Slik eg knyter har eg mesteparten av vekten på brystet og hoftene, ikke på ryggen og skuldrene. Om dere får vondt av å bære med riktig bæretøy (og ikke har store ryggproblemer) tror eg dere gjør noe feil....hvilke bæretøy har dere prøvd da?
Gjest Skrevet 30. april 2008 #13 Skrevet 30. april 2008 Har vogn, men har kjempelyst til å bære gutten min og Kjøpt bæresjal, men det synes jeg var kjempepes å få knytt på seg. Samboeren prøvde å hjelpe meg, men sønnen min er en umulius på 7 uker og nektet å holde seg såpass i ro at vi fikk strammet ordentlig. Har kjøpt mei tai nå og håper det er litt enklere å bruke. Gleder meg til å prøve. Ser for meg at jeg synes det er litt mindre "tiltak" å bære enn å måtte ta med vogna overalt. Men triller en tur stort sett hver dag ôg
Yo&La+spire Skrevet 30. april 2008 #14 Skrevet 30. april 2008 Til HI; grunnen til at du ikke ser mange bærere er vel rett og slett fordi bæring ikke er så kjent her i Norge enda. Men det kommer! De fleste småbarnsmødre eg kjenner bærer i bæretøy (ofte sjal og meitai), enten mye eller kansje bare litt hjemme, og i andre deler av verden er jo dette mye mer vanlig enn vogn. I sør-amerika såg eg ingen vogner, bare sjal og når eg var i Berlin nå nettopp var det vel ca 50 - 50 med sjal og vogner (mange av de kjente bæresjalene kommer jo fra Tyskland). Der selges også sjal i butikker! Så vi er nok bare litt treige her oppe i nord;)
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 Jeg har båret hele vinteren og våren i babybjørn (joda - det går fint det også). Ca 30-70 min ute i skog og mark hver dag (lange turer ved godvær). Mye kjekkere enn å trille når barnet ikke vil sove i vogn likevel. Kommer til å bytte ut babybjørn med bæremeis når han nærmer seg året. Kommer nok til å trille turer med sportsvogn også i sommer.
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 Jeg bar de i magen i 9 måneder hver. Syns det holder.
Labambie Skrevet 30. april 2008 #17 Skrevet 30. april 2008 Får min spesialsydde mei-tai i posten på fredag. Gleder meg masse!!!
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 Mine to tuller trives begge i vogna. Tulla på 22 måneder går for det meste.Gråter nesten aldri og er to bedaglige jenter så jeg har aldri følt det var ett must for dem eller meg. Har 2 brukt de 3 ganger tror jeg =0) så om noen trenger nye har jeg nesten 2 ubrukte =0)
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 30. april 2008 #19 Skrevet 30. april 2008 kombi her bære litt trille litt
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #20 Skrevet 30. april 2008 Jeg har båret litt i babybjørn som vi fikk i gave, men triller mest. Har hatt lyst til å prøve annet bæretøy, og venter nå på å få mei tai i posten, veldig positiv til bæring, så gleder meg nå Men jeg er litt nysgjerrig... dette er mest til "Yo..." og HI (hvis du også bare bærer, innlegget kan tolkes begge veier) Jeg forstår ikke helt hvordan dere klarer dere med bare bæretøy? Har dere aldri brukt vogn? Hvordan får dere ting med dere da? Man må jo ha med diverse stelleting, feks til babyen... og hva hvis dere feks skal i butikken? Og hva hvis du skal gå langt, er det ikke slik at man ikke skal bære for lenge?? Synes det høres så flott ut å bare bære, men forstår ikke helt hvordan dere får det til, har dere aldri med dere annet enn babyen?? Jeg har alltid vogna full, jeg...
Gjest Skrevet 30. april 2008 #21 Skrevet 30. april 2008 Her brukte jeg nesten bare bæresjalet frem til hun var 5 mnd. Hun likte seg ikke så godt i vogna og jeg syntes det var så kos å bære henne Da vi begynte med sportsdelen på vogna ble det mye enklere å trille, hun kunne se mer når hun satt og ikke lå som i bagen. Nå bærer jeg henne på ryggen noen ganger i mei tai om vi skal på korte turer. Hun er så veldig aktiv, så kan ikke bære lenge av gangen lenger, da blir hun utålmodig og vil ned. Hun liker ikke å sitte fast Så nå blir det mest vogn. Til anonym over; når jeg bar henne i sjalet hadde jeg henne på magen og kunne da bruke sekk på ryggen
Yo&La+spire Skrevet 30. april 2008 #22 Skrevet 30. april 2008 Eg har sydd en veske som eg knyter rundt livet, og der får eg med meg det mest nødvendige (bleier, litt mat, penger, mobil osv). Man lærer seg med å ikke ha med for mye da;) Skal eg ha med litt mer, så tar eg stelleveska, men som sagt klarer eg ikke bære den lenge på skuldera. Det blir visst vi skal på babysvømming f eks, og bare sitter på bussen. Bærer du babyen på magen kan du jo ha sekk på ryggen (man trenger gjerne litt ekstra stelleting til en liten baby, som ekstra bytte med klær, men da bærer man som oftest på ryggen og kan ha sekk. Snuppa er over året og trenger ikke så mye ekstra med til henne, så en liten veske er nok). Vi bor nærmt butikken, så eg tar bare en pose i hver hånd og går hjem eg. Ellers handler eg mye om kvelden etter at sambo er ferdig på jobb, så da har eg ikke med snuppa. Vi brukte vogn før, 50 - 50 ca, men slutta med det etter jul Rett og slett fordi eg var lei av å dra på vogna overalt og synes det var lettere og mer praktisk med sjalet. Med et ergonomisk korrek bæretøy (f eks meitai og sjal) kan man bære så lenge man vil. Visst man knyter riktig er det hverken skadelig for mor eller barn (man skal selvfølgelig ta signalene fra barnet og sin egen kropp på alvor da! Man kan fort få vondt f eks i en skulder om man har knytet skjeivt, men det skal bare litt øvelse til før man får det til riktig). Med ikke-ergonomiske bæretøy (f eks babybjørn) skal man ikke bære mer enn 30 min. dette fordi den belaster babyens rygg og ofter, og kan føre til skader. Den er heller ikke særlig behagelig for den som bærer har eg hørt, men det varierer sikkert fra person til person..... Wow, dette ble langt, men håper det hjalp litt:) Det er bare å spørre igjen visst eg glemte noe....
Yo&La+spire Skrevet 30. april 2008 #23 Skrevet 30. april 2008 Og tilfelle du lurte på hva "ofter" var, så er det ikke en ukjent kroppsdel, men en skrivefeil;) Det skulle stå hofter.
Bergene Skrevet 30. april 2008 #24 Skrevet 30. april 2008 Joda det er mange som bærer =), inne på tettinntil er vi i alle fall mange. Vi er en real gjeng som møtes på treff hver uke her i Bergen hvertfall. Vi brukte svært sjeldent vogn frem til lillemor var 10 mnd. Da begynte vi og bruke den mer, ikke fordi det er tungt å bære (jeg syns det er mye tyngre å trille jeg, selv nå når hun er nesten 1 år og 10 kg, hvertfall i oppoverbakker!). Men heller andre grunner som at hun kan sove ute mens jeg er inne, og at hun nå er blitt så stor at vi begge syns det er greit å bruke litt vogn også ;-). Bærer fortsatt alltid på shopping og innendørs ved behov og på tur om hun skulle bli lei vogn eller vi går i skog.
beibiboom Skrevet 30. april 2008 #25 Skrevet 30. april 2008 Hei:-) Jeg har nettopp begynt å bære lillemor på snart 10 mnd.i babyhawk mei tai, etter å ha lest mye positivt her på dib. Og joda, den er grei den, veldig praktisk, og ikke er det vondt å bære heller. Det som er litt kjedelig, er at alle stirrer så vanvittig, he he... Føler meg skikkelig teit, for jeg bor pået ganske lite sted som sikkert aldri har sett noen bære unger i annet enn bæremeis før...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå