Gå til innhold

Hvor vondt er det å føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten smertelindring?

Har lystgass noe virkning?

Har bare født med epidural, men siden det bare tok 3 timer sist fra 3 cm til babyen var ute tenkte jeg å kanskje prøve uten.

Men jeg syns det var ille nok de smertene som var da var 4 cm. Og jeg hører jo så mye om hvor ille smertene blir fra 4 cm til 10 cm... :(

Men hvor ille er de siste cm i forhold til de første? Og hvor vondt er det å trykke babyen ut uten bedøvelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

VONDT!!!!

Jeg fødte nr 1 med epidural, og nr 2 uten noe... jeg trodde 1mann var ille, men det var det ikke.. hehe.

Skrevet

Har bare hatt lystgass, og syntes det fungerte kjempebra. Vet jo ikke hvordan det er å føde med andre former for smertelindring.

Har ikke minner om noen av fødslene som spesiellt vonde, men man glemmer jo fort.

Skrevet

Jeg hadde epidural med første gutt (måtte pga høyt blodtrykk).

Andremann fødte jeg uten noen form for smertelindring. Det var et mye større kick. På tross av at minstemann var 4,8 kg og kom som stjernekikker...

Begge fødslene var vonde, men jeg husker jo uansett ikke den smerten i dag. Ville definitivt valgt uten!

Skrevet

helt ok. lystgassen prøvde jeg litt. kansje den hjalp? husker ikke..

pressriene er ikke vonde, de er de beste, da får du jobbet litt, ikke bare ligge å ha vondt så...

presse ut en unge? som å prese ut verdens største bæsj, bare 10 ganger større. ut av feil hull... vondt der, men går over med en gang ungen er ute.

fødte mini uten smertestillende. fikk prøve litt lystgass bare.

skal gjøre det samme med denne og.

Skrevet

Det er noe inni granskauen vondt. Men slett ikke det verste jeg har opplevd.

Og jeg synes at riene er vondere enn akkurat det å presse babyen ut.

Skrevet

Ok... Da er det avgjort ;) Epidural denne gang og! Hehe.

Sist stakk dem feil slik at jeg fikk plager, så derfor jeg vurderer i grunn... Fikk alt som sto 1 av 100 fikk, sjelvinger, frysninger, hodepine... Ristet sååååå utrolig mye.

Skrevet

Kommer jo sikkert helt an på. Jeg hadde en grei fødsel. Vil ikke si at det er så mye mer ille å føde enn å ha de verste migreneanfallene... :) Går helt fint uten smertelindring.

Skrevet

Fødte førstemann uten smertelindring og jeg husker jeg tenkte mens det sto på at; "Dette var mye mindre vondt enn jeg hadde forestilt meg".

Og det står jeg fortsatt ved, ut ifra min erfaring første gang var det en helt overkommelig smerte. Og jeg har opplevd andre ting som er mye mer smertefult enn det.

Men det kan jo raskt endre seg om noen få mnd når nestemann kommer :-)

Skrevet

Fødte med akupunktur. Ble satt på drypp fordi riene var lite effektive og de satte dryppet veldig høyt mot slutten. Altså presser kroppen på en måte. Jeg syns det gikk bra. Og håper jeg får føde med bare akupunktur denne gangen også. Riene er vonde rett og slett. Men man får heldigvis 1-2 min pause i mellom hver ri hvor det ikke er vondt i det hele tatt. Men man kan jo ikke regne med å gå gjennom en fødsel uten smerte. Selve det å føde, altså presse ut barnet var ikke vondt i det hele tatt. Bare sved litt da hodet ble født. Og jeg var på beina rett etterpå og var i fin form. Litt øm nedentil så klart, men det gikk over etter et par dager.

Syns det værste var når jeg lå på 8 cm i to timer og hadde pressrier, men måtte holde igjen. det var ikke moro!

Skrevet

ja..det er vondt..

men jeg gjør det igjen..skremmte ikke meg..

lå i badekar i fra jeg hadde 4 gode cm.. og det var deilig.. :)

fikk ikke tida til lystgass,så den effekten vet jeg ikke..

lå i badekaret i litt under 2 timer..ganske intense smerter på slutten,men da var jeg jo nesten ferdig.. :)

SKAl ha kar neste gang!!ellers kniper jeg igjen til det blir ledig ett.. :P

Skrevet

ja, og ofrresten. etter øfdseln fikk jeg en sptøyte i låret.. den var MYE vondere enn å føde.. det er den jeg grøsser til nå da, med tanke på fødseln.. den jeg gruer meg til.... :(

Skrevet

sjukt grusomt vondt!!!!

fødte begge mine uten smertestillende av noe slag.. (det var ikke noe eg hadde bestemt , men trengte det liksom ikke)

-spydde av smertene så lystgass vart liksom aldri noe for meg.. hadde ikke vondt i ryggen, so epidural passet liksom heller ikke til mine smerter.

Men det er åpningsriene som er værst og ikke selve fødselen synst eg da.

begge vart tatt med sugekopp (ikke å anbefalle)

|

Skrevet

Jeg fødte uten smertestillende. Fikk litt morfin bare, men vet ikke hvor mye den gjorde, for følte meg ikke noe fjern eller noe sånt..

Husker ikke hvor mye vondere det ble etterhvert jeg, men det ble vondere.. hehe. Litt vanskelig spørsmål å svare på det her.. Hvis fødselen bare tok tre timer sist med epidural, og du har lyst å prøve uten, så gjør det! Sannsynligvis tar det ikke lenger tid andre gangen uten epidural.. Jeg har aldri født med epidural(selv om jeg ba om det, men ikke fikk), men jeg tror det kan være en fin opplevelse å føde uten epidural, hvis det går greit, uten spesielle komplikasjoner. Er jo så klart vondt, men.. Jeg vet jo ikke, siden jeg ikke har prøvd begge deler..

Å trykke ut hodet til babyen var mye verre enn jeg hadde trodd, for jeg hadde alltid hørt "Veene er verst.. Du har masse veer som blir vondere og vondere, også er plutselg babyen født".. Jeg syns det svidde noe forferdelig når hodet kom, men jeg var så glad og redd for at hodet skulle "sprette" inn igjen at jeg bare trykte alt jeg kunne.. :) Så egentlig var det en fint opplevelse, når vi hadde kommet så langt.. hehe

Skrevet

herregud ka med feil eg skriv da...

skulle være da forresten, fødselen og sprøyte...

Skrevet

har født tre uten smertelinding. Raske fødsler.

Jeg synes det er så vondt at det rett og slett ikke er mulig å forsetille en slik smerte. helt ubegripelig smertefull!

Men samtidig er det spennende, kult, tøft, gøy...jeg vet ikke.

Men hvis du har hatt god erfaring med epidural hadde jeg kanskje prøvd det igjen hvis var jeg deg.

Skrevet

+ At minsten hadde et hode på 39.5

+kom ut med armen føsrt

+ sugekoppen røk så legen tok tak rundt halsen og drog beibin ut

(alt dette var då inni meg og skulle ut samtidig)

+ jordmora hoppet oppå magen min

+ eg hadde ikke rukket å få pressrier fordi beibin måtte ut NÅ !!

so veit litt om å føde uten smertestillende. :)))

det er nå 9 mnd siden, og fødselen sitte som printa i hodet, og sliter litt enda med fødselsdepresjon..

med jenta var det faktisk ganske likt, men ikke sååå gale, og det vart fort glømt :))

Skrevet

Det er alltid sinnsykt vondt.

Jeg fødte uten når jeg fikk Daniel. Jeg fikk lystgass i noen få minutter, men det ble tatt fra meg fordi jeg ikke pustet.

De ville gi meg KUN oksygen istedenfor.

Jeg brukte 4t, måtte i tillegg bli klipt.

Utrolig vond fødsel, men kommer ikke til å ville be om bedøvelse neste gang hvis legene er enige. Kommer til å bli fulgt opp neste gang, i og me at forrige fødsel ikke ble helt vanlig. Og det er bra.

I tillegg har jeg astma, så det var antagelig det som gjorde pusteproblemene mine såpass store sist. Fikk ikke påvist astma fordi jeg ikke gikk til legen me det før noen mnd senere... Dumme meg.. :P

Men,som sagt.. Jeg følte at sist fødsel var jævlig, men ikke verre en at jeg klarte meg uten.

Og er det mulig denne gangen, blir det slik neste gang også.

Skrevet

På en skala fra 1-10, så kan jeg si 2...

syns ikke det gjorde så vondt å føde jeg da. kanskje jeg har høy smerteterskel? tok 4 timer fra jeg kom på sykehuset til han var ute, brukte ikke smertelindring.(hadde 5cm når jeg kom inn)

Syns det værste var trykketrangen før man fikk lov til å trykke.

Skrevet

1. gang fødte jeg med epidural, og syns fødselen var fæl. Smertene før epidural var grusomme, men ille var det etterpå også.

Jeg kjente ikke pressriene og presset på kommando i en time, men da hodet skulle ut, var det FÆLT !!!!!

Jeg husker jeg ropte at de bare kunne drepe meg:-DDD

2. gang tok det bare 3,5 time fra første ri, og jeg syns ikke smertene var ille. Men man merker tydelig forskjell på de tidlige og de sene riene, og den siste halve timen var de sterke og vonde. Da kunne jeg ikke snakke, og bare travet rundt i egen verden.

Det var ikke noe verre å presse ut barnet den siste gangen, og det var faktisk herlig å kunne kjenne hvordan barnet nærmet seg utgangen og tilslutt ploppet ut!

Andre fødsel blir som regel ALLTID lettere og raskere, så dette kan du se positivt på, tror jeg:-)

Du hadde jo en rask fødsel allerede første gang!

Skrevet

Jeg brukte "bare" lystgass, da det var for sent for epidural. Synes i motsetning til de fleste andre at det aller verste er på slutten når ungen skal ut. Riene er forferdelige og jeg kastet opp hele tiden pga. smertene, men det var liksom en kjent smerte da den minnet om sterke menssmerter ganget med 100..

Jeg får fremdeles fysisk vondt i underlivet når jeg tenker på fødselen og nå er det 5 måneder siden.

Vet ikke om epidural egentlig hjelper på den smerten som er helt på slutten når man presser ungen ut? De sa i hvertfall til meg når jeg hylte etter epidural at det ikke var noen vits for den smerten på slutten er like ille med eller uten. Men det er mulig det var noe de fant på, for de er jo så gira på at flest mulig skal føde uten. Så hvis det er den smerten du er mest redd for er ddet kanskje like greit uten?

Skrevet

Fødte uten bedøvelse begge gangene, syns ikke det var noe å klage over. "Var dette alt?" tenkte jeg begge gangene. Men det var to enkle fødsler da, og jeg er nok skapt for å føde barn.

Det varierer så veldig fra person til person, så tror ikke du kan høre på andre enn deg selv, og hvordan du opplevde det første gang.

Skrevet

Sinnsykt jævla dritt vondt! Men veldig verdt det, ikke pokker om jeg skal ha smertestillende neste gang heller :)

Skrevet

Uten smertestillende: så vondt at jeg sa "dette gjør jeg ikke en gang til"

Men etter noen år er jeg like babysyk.

Kan være dumt å bestemme seg på forhånd. Man vet ikke hvordan fødselen blir. I værste fall så rekker du ikke epidural. Det kan jo også hende at du ikke trenger det. Uansett så klarer man det. Riene fra 7 cm er verst, syns jeg.

Skrevet

Dette blir min 4 baby... Så jeg har født før, men ikke uten epidural...

er så i tvil, tror jeg nesten bare må ta det på sparket...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...