Gå til innhold

Utkastelse fra leid bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier bolig. Vi er blitt sagt opp og må flytte innen 1. mai. Vi har ikke funnet noe sted og bo. Har spurt huseier om å fortsette å bo fram til vi finner ny leilighet. Han sier han selv blir husløs og at vi derfor er nødt å flytte ut. Han sier videre at dersom vi ikke flytter innen datoen vil han kaste oss ut. Vi har barn og er ganske fortvilte!

Kan vi bli kastet ut når vi har barn?

Hvordan fungerer en utkastelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid innbilt meg at leietaker stiller ganske sterkt i en sånn situasjon. Men har ikke satt meg ordentlig inn i reglene for dette. Kikk på www.lfb.no, kanskje det vil lønne seg for dere å melde dere inn her, og få hjelp fra dem? Lykke til!! Og selvsagt, saumfar avisene etter et sted å leie, om så midlertidig, for selv om dere kanskje kan bli boende en stund så vil det ikke bli noe hyggelig og han vil antagelig få dere ut til slutt..

Skrevet

Han kan kaste dere ut selvom dere har barn ja. Hvis dere ikke flytter inne 1 mai kan han gå til namsmannen og da vil han sende dere et brev hvor det står at hvi ikke dere er ute innen en gitt dato vil dem komme å kaste dere ut med øyeblikkelig virkning og da vil de plombere døra deres så dere ikke kommer inn også.

Jeg sier ikke dette fr å være slem altså=) Krysser fingrene for at dere finner dere noe fort!

Skrevet

i følge husleie loven har han ikke lov å gjøre dere husløse! selv om han ringer politiet den 1 mai sier de bare at han ikke kan kaste dere ut for dere har ikke noen annen plass å bo sånn er reglene!

Skrevet

Takk for svar!

De to siste er jo motstridende....? Politiet kaster oss ikke ut 1. mai, men namsmannen vil kunne gjøre det? Da tar det litt lenger tid? Noen som vet hvor lang tid?

Noen som har erfaring eller kjenner til noen saker?

Skrevet

Hvorfor er det liksom bedre at han bor på gata enn at dere gjør det? Det er jo tross alt hans hus!

Skrevet

Dette er jo verst for barna våre...

Skrevet

Men hvorfor skal han ta hensyn til dine barn? Han har leid ut en bolig mens han ikke trengte den selv, ikke solgt den til dere.. Nå trenger han den tydeligvis selv, så da må dere flytte før 1 mai. Så enkelt er det vel?

Skrevet

Vi skulle gjerne flyttet men hva gjør en når en ikke har noe sted å flytte til?

Skrevet

Har dere ikke en leieavtale? Hva sier den, i så fall? Der er jo oppsigelsestid, og jeg kan aldri tro at det at huseier trenger husvære er grunnlag for utkastelse. Leietakere står ganske sterkt, og det skal ganske mye til for å bli "kvitt" leietakere:)

Skrevet

Ring Jussbuss og hør med dem, ang regler for dette:)

Skrevet

At man trenger husværet selv, er hvertfall god nok grunn til å si opp leieavtalen. Hva som skjer hvis leietaker nekter å flytte, er jeg derimot ikke helt sikker på.. Innbiller meg at det er ganske vanskelig å få ut leieboere hvis de ikke vil flytte.

Skrevet

Hei

det høres helt urimelig ut og ikke minst skjønner jeg hvor fortvilet dere er i denne situasjonen! ser det var noen her lenger nede som kommer med unødvendige kommentarer, men jeg skal forsøke å hjelpe deg :)

har funnet en link til deg ang temaet: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-6

i følge husleie loven er oppsigelse alt fra 1-3 mnd! og det skal stå i kontrakten deres så les den nøye :)

håper det ordner seg for dere! det er urimelig å si i fra så kort tid i forveien!

lykke til :)

p.s! du kan også ringe jusshjelpa :)

Skrevet

At huseier trenger boligen selv er grunn god nok til å si opp leieavtalen. Hvis leieavtalen er sagt opp og oppsigelsestiden er ute bør jo leietaker flytte. Blir jo litt å invadere noen annens bolig..... Forskanse seg....

Jeg håper reglene er sånn at dere kan kastes ut! (Stygt å si, men de som eier og leier ut et hus bør jo ikke straffes for at de stiller huset sitt til disposisjon for andre mot betaling). Det finnes mye "søppel" blant leieboere - gjør dere selv den tjenesten å ikke plasser dere selv i den kategorien!

Skrevet

Nå står det jo ingenting i hovedinnlegget om når de er blitt sagt opp... hvis de ble sagt opp idag så er det jo bare å bli boende. Ble dere derimot sagt opp for en måned siden, så har dere dessverre ikke så mye dere skulle sagt lenger, eller det kommer jo helt an på hva som står i kontrakten deres. Men nå har det jo kommet masse tips her, håper dere finner ut av det. :)

Skrevet

Vi har fått varsel i god tid og hatt tre måneders oppsigelse. Det er bare det at vi ikke har greid å finne noe nytt sted å bo. Vi er ikke alene om å ville leie.... Vi har gjort så godt vi har kunnet.

Det nærmer seg styggfort 1. mai - det er problemet

Skrevet

Hvis dere har hatt 3 måneders oppsigelses tid så er det vel ikke så mye å få gjort ville jeg tro.

dere får nok gjøre som oss: flytte inn til nærmeste familie enn så lenge (hvis dere har de i nærheten selvsagt)

lykke til! håper det ordner seg for dere

Skrevet

Har dere fått oppsigelse innen fristen da?

Vanligvis er fristen 3 mnd. Kontrakten deres kan definere annen frist.

Hvis utleier skal bruke boligen til egen bolig står han MEGET sterkt!! Og det at dere har barn vil nok ikke ha noe å si, da må dere heller kontakte nav for å få hjelp derfra til bolig.

Så lenge utleier har gjort alt riktig, så er det ikke hans "problem" at dere har barn og ikke fått annet bosted.

Anbefaler dere å gå inn på lovdata.no, søk opp husleieloven. Og ta kontakt med nav for hjelp til bolig.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Skrevet

Huseieren har nok gjort det rette,dersom dere har hatt 3 mnd på dere. MEN han har ikke lov å kaste dere på gata, dersom dere ikke er ute innen 1 mai må han gå til namsmannen med kravet sitt. Via politiet vil dere da bli kastet ut. Aner ikke hvor lang tid sånne ting tar, men dersom dere er villig til å være "husokkupanter" etter månedsskiftet kan dere muligens kjøpe dere et par, tre ekstra uker. Spørsmålet er om det er verdt det.

Fortvilet situasjon, håper det løser seg.

Skrevet

flytt inn til fks morne din imens da? er vel bedre det enn å bo på gata?

Skrevet

For all del, flytt ut!!!! Har opplevd dette selv, og det ble svindyrt. I tillegg stod det to "voksne" karer på døren en dag, de sa de skulle rydde leiligheten den dagen. Når de såg barna, sa de at de kommer tilbake i morgen, da spiller det ingen rolle hvem som er der. Tok selvfølgelig med barna og kom oss der i fra. Neste dag stod alle tingene våre i en container utenfor. Snakket med politiet, men der var det veldig liten hjelp å få.

Har sjekket dette med advokat, som har lest gjennom kontrakten, snakket med huseier, endte med et forlik til slutt, der huseier fikk halvparten av depositumet pga vi hadde bodd der etter kontrakten var sagt opp.

Kom dere ut !!!!!

Hilsen ei som eier sin egen bolig i dag.

Skrevet

Hvor bor dere?

Jeg har noen leiligheter som jeg leier ut :-)

Og jeg skal aldri flytte ut av huset mitt ;-)

Skrevet

Ja, dere kan bli kastet ut. Det er lite trivelig, kan bli dyrt og er ikke en fin ting å ha på rullebladet hvis dere skal fortsette å leie bolig.

Uansett har dere hatt 3 måneder på dere. Jeg går utfra at dere har kontaktet sosialtjenesten ved boligkontoret for minst 4-5 uker siden for å få hjelp til å skaffe bolig?

Skrevet

Man har ikke lov til å kaste ut så lenge det er unger innvolvert. Det er svært vanskelig å bli "kvitt" en leieboer/e med barn. Han kan ikke skru av strøm eller vann. Men han kan renovere leiligheten, f.eks ta ut vinduer og dører.

Det er jo frustrerende for huseier å.

Og jeg mener at har han fulgt kontrakten deres er det jo mest riktig at dere er like rettferdige og følger den selv å.

Man har som regel 3 mnd oppsigelsestid, og burde klare å finne noe på den tiden.

Skrevet

Det er lov ja, så lenge det ikke er spesifisert i kontrakten er det lov. Hva om huseier står uten bopel, og han har barn da??

Blir som om jeg skal leie en bil det, og levere den tilbake når ungene er voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...