Bare jeg er meg :o) Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Her i området vi bor er det 4 gutter som går i samme klasse. Min sønn og en av de andre guttene har nå i tre uker fått gå alene til skolen.Dette er kjempestort selvfølgelig og jeg og hans mamma mener at en gang må vi slippe dem.Saken er nå at mor til en tredje gutt ikke er enig i at vi lar de gå alene. I stad er vi på lekeplassen (da tre av disse har mindre søsken) og hun sier rett ut til meg at hun syntes vi er uannsvarlig som gjør dette. Jeg sier til henne at min sønn er klar for dette og at jeg respekterer at de velger å kjøre bil hver dag. Hennes sønn skal visst ikke få gå alene før han er ti år. kjenner jeg blir litt satt ut jeg,Vi bor på et barnevennlig sted.Selvfølgelig vet jeg at farer lurer det alle steder,men kan jo ikke "bure" barna inne hele livet av den grunn. Barna bruker ca 20-25 min på å gå. Hva mener dere....hvor gamle bør barna være før de blir "sluppet" løs?? Aldri blitt kjørt til skolen jeg....måtte gå hver dag alle mann vi:o)
Anne-B. Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Hvor gammel er din sønn, og hvor trafikkert er det? Jeg vet ikke, jeg tror det er individuelt.
Hibbel Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 hvor gamle er de da? Alle barn er forskjellige, men 1- 3. er det vel mest vanlig å følge. I tredje kan de jo sikkert gå litt sammen slik som sønnen din og han andre? Eller?
Mama,sunshine-kid og lillesøs Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Hurra! Støtter deg fullt ut og irriterer meg grønn over alle disse som kusker ungene sine hit og dit og klager på at de aldri har tid for seg selv. Unger trenger tid for seg selv de også, bruke tid på skolveien, utforske verden. Og går de sammen, er det jo kjempebra! 10 år!? Stakkers gutt :-)
Ulldott Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Vi gikk til skolen i 1 klasse vi. Ca 30 min å gå. Det gikk helt fint det. Så lenge barna er til å stole på og de ikke må krysse farlige veier så skal vel det gå greit?
Blue Lady Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Barn er forskjellige! Dersom din sønn er klar for det, (og kanskje viktigere mor er klar for det) så må han selvsagt få gå til skolen. Jeg og en venninne gikk alene fra andre skoledag vi, var riktigk\nok 7 år da, men uansett. Det gikk bra det, vi var veldig ansvarlige da og kom aldri for sent.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Jeg gikk til skolen fra jeg starta, og da var jeg ikke fyllt 7 år enda. Det tok 25 min å gå, og jeg overlevde jeg.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 28. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2008 Oi...sorry,glemte å ta med alder. De går i andre klasse nå.Altså snart 8 år. Lite trafikk er det også.Må krysse en vei som er gangfelt.Der er det alltid noen som passer på. Her er det jo henne som rakker ned på oss og det er det jeg blir matt av.
Mamma Mirabell Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 ville ikke latt sønnen min gå alene i nesten en halvtime til skolen når han var 8 år og i tillegg over en vei.. men så er jeg ei skikkelig hønemor da...hehe :) det er så forskjellig fra barn til barn og voksne til voksen det her altså....
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Jeg begynte og gå alene til skolen når jeg gikk i 1 klasse jeg ,og vi bodde på frogner i oslo ,det var masse traffikk og jeg var blind på det ene øye og døv på det ene øre.Min kommer til og gå alene til skolen ved 7 års alder.Jeg kommer ALDRI til og kjøre han på skolen ,han har godt av og gå!!
Gjest Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 Min førsteklassing har gått heile året, men i følge med sin hyperansvarlige storebror i fjerde. Det er omtrent like langt som ditt barn, og veldig lite trafikk. Ein sjeldan gong er storebror sjuk eller skal møte ein annan stad. Då har tassen gått aleine (vel...det går ein skokk andre ungar same veg til same tid). Han er ein sjølvstendig type og takler det kjempefint. Kva som er passe avheng av personlighet og trafikkforhold. Ti år var seint, synst eg.
Mama,sunshine-kid og lillesøs Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Ja, det er forskjell fra voksen til voksen... har dere tenkt på at alle de som kjører barna sine til skolen, gjør skoleveien farligere for de som velger å gå?
mamman til to gutter Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Jeg gikk alene fra 1.klasse (var da nesten 7år) og brukte ca 30min. Hadde ingen i klassen som bodde i nærheten, så jeg gikk alene hvis de andre som bodde i nærheten ikke begynte/sluttet samtidig. Jeg måtte ikke krysse noen trafikerte veier, men måtte gå på et fortau langs en ganske trafikert vei. De som alltid må kjøre barna til skolen er med på å gjøre det farlig for de som ønsker å gå! Hvis jeg av en eller annen grunn ikke ville latt sønnen min gå alene, ville jeg prøvd å gå sammen med han heller enn å kjøre han.
Gjest Skrevet 28. april 2008 #15 Skrevet 28. april 2008 Uansett om det er langt eller ikke, så har dere foreldre tatt et valg - og det er ikke andres sak å legge seg opp i det. Jeg hadde nok også blitt litt paff om en nabodame hadde belært meg om slike ting.
Mamma Mirabell Skrevet 28. april 2008 #16 Skrevet 28. april 2008 vi kjører ikke vi altså.. Lillemann begynner på skolen til høsten og bor 2 min unna skolen så han skal få gå alene eller med oss ( vist den var myntet på meg )
Gjest Skrevet 28. april 2008 #17 Skrevet 28. april 2008 Jeg har da virkelig ikke tenkt til å følge datteren min når hun begynner på skolen. Ser jo alle ungene rundt her gå alene. Vi gikk da alltid alene da vi var små.
Sjokoladekaka Skrevet 28. april 2008 #18 Skrevet 28. april 2008 Ungane blir jo oppfordra til å gå til skulen sjølv. Dei har godt av trimmen, og det det skapar av sjølvstendighet:) Det er stort å klare dette på eiga hand for ein liten kropp:) Her er det også slik at om vi ikkje ringer ungen inn sjuk, så ringer skulen heim om ungen er sein. Og dette med at det er farlig; alle skal jo til skulen på same tid. Der er alltid andre på vegen:) Eg hadde heile sentrum eg måtte forsere for å komme til skulen i si tid. Fleire sentrumsvegar eg måtte over. Og eg gjekk aleine heilt frå starten:) At andre har andre meiningar, får vere deira sak. Gjer det du føler ungen klarer og har lyst til:)
Gjest Skrevet 28. april 2008 #19 Skrevet 28. april 2008 Vi gikk da alene fra vi begynte på skolen, eller 6-årsklubben. Synes absolutt ikke det er uansvarlig å la to 8-åringer gå alene til skolen.. Er hun med gutten sin ut hver gang han leker også da eller??
Bare jeg er meg :o) Skrevet 28. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 28. april 2008 Hehe...ja,hun er det!!
Duftlyset Skrevet 28. april 2008 #21 Skrevet 28. april 2008 Næsj - jeg begynte å gå alene til skolen når jeg var 6 år jeg! Og jeg var blind på ett øye, døv på det ene øret og ett bein som var 4 cm kortere enn det andre! Ble nesten påkjørt to-tre ganger, men jeg overlevde jeg!! Jeg kommer i jaffal til å lære ungene mine å komme seg på skolen sjøl. Vil de lære noe får de ordne seg sjæl, sier jeg bare. Jeg hakke tid til å følge de - jeg skal jo tross alt prøve å få med meg Dr. Phil også!!!
Gjest Skrevet 28. april 2008 #22 Skrevet 28. april 2008 Dæven, jaja hehehe, å jeg som trodde JEG var hønemor!
Gjest Skrevet 28. april 2008 #23 Skrevet 28. april 2008 Guuuuud, for et tåpelig innlegg. Jeg skal gå samme vei som datteren min jeg altså, men kommer ikke til å følge henne allikevel. Hun klarer da fint gå de 500 meterene sammen med skoelvennene sine.
Bare jeg er meg :o) Skrevet 28. april 2008 Forfatter #24 Skrevet 28. april 2008 Litt av et sjarmtroll du *ranunkel*
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 28. april 2008 #25 Skrevet 28. april 2008 Ser ikke problemet. Når jeg var 6 år begynte jeg å gå alene til skolen. gikk i 30 min. Gikk sammen med klassekameratene. Når jeg var 9 år hadde jeg ansvar for å få min lillebror påkledd og få i han mat, han var da 7 år. Mamma og pappa måtte jo på jobb. Gikk strålende det, fikk han på skolen og greier. ble fort selvstendig av det og syns ikke mine foreldre var uansvarlige av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå