Sol Skippertaksdronning Skrevet 28. april 2008 #1 Skrevet 28. april 2008 Nå er det hakket før jeg blir gal-de kommer jo konstant!! og ikke er de videre behagelige heller. Kan jo knapt røre på meg før de setter i gang..jaja, så lenge de er bare ubehagelige, og ikke vonde får man vel være fornøyd:) Dagens lille irritasjonsmoment bare:)
anette&tutta mari :) Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 jeg har hatt det sånn idag jeg også!! bare jeg reiser meg brått, eller setter meg ned brått, eller løfter noe, eller må på do.. da kommer kynnerne.. ikke vondt her heller heldigvis, bare ubehagelig! nå begynner livmora mi å nærme seg ribbeina og (er 26+4 idag), så ting strammer seg sånn oppi der!
Sol Skippertaksdronning Skrevet 28. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2008 er23 fullgåtte i morgen, så det kan bli noen lange uker skal det fortsette sånn:D og når minimonster i tillegg er superaktiv, er det igrunn veldig godt når jeg sovner:D
anette&tutta mari :) Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 minimonster - hehe.. bra sagt:D tutta mi turner NÅR jeg skal sove hun . . så det er ikke så lett! men nyter hvert sekund:;D
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 I forrige sv.skap tok kynnerne mine helt av og kom sånn i hytt og pine - til slutt med minutters mellomrom - det ble strengt sengeleie i over en mnd og bricanyltabl. Jeg ville kontaktet legen og fått sjekka om det har virket inn på livmorhalsen - for det gjorde det på meg! Jeg var ca 26 uker på vei da - og ble altså liggende hele døgnet bortsett fra doturer selvf til hadde passert uke 32. Ble kontroll hos legen ukentlig med sjekk av livmorhals. Var faktisk mer moden i uke 26 enn jeg var dagen før dattera mi ble født - 3 dager før temin.Men legen hadde aldri trodd jeg kom til å gå så lenge - ble forberedt på for tidlig fødsel.Ikke for å skremme - men ta kynnerne på alvor når de tar av! Så lenge de holder seg på matta er de bare bra trening for livmora. Fødselen min gikk superfint - livmora var vel topptrent:)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 28. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2008 hm, kanskje jeg skal ta en aldri så liten telefo til legen i morra, om de er like på bærtur da..like greit å være på den sikre sida:) lite lysten på superprematur, hvis jeg som vanlig tar ting litt lett..
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Ja iallefall greit å være obs på det! Kan ha mye uten at det påvirker livmorhalsen også - men kjedelig om det skulle påvirke uten at en vet om det.Iallefall greit at legen vet om det å kan vurdere det:) Vil ikke skremme altså! Er jo ikke normalt at de tar sånn av som de gjorde hos meg. Lykke til:)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 28. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2008 Vet du, synes det bra at du sier fra. Selv om dette er femte svangerskapet, var jeg faktisk ikke klar over at dette var mulig. Kan ikke huske at det har vært så mye av dem de andre gangene, og heller ikke så tidlig. Så bedre føre var, jeg tror nok jeg ringer imorra jeg. Da har forresten jordmora kontortid, må dit og hente bekreftelse på termindato til søknaden om engangsstønad, kanskje ho kan se litt på det:) takk for rådet, og opplysningene:)
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 Jeg får også ofte kynnere nå, og de er ikke så veldig gode. Litt som milde menssmerter. Særlig etter anstrengelser.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 29. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2008 Snakka med jordmora i dag, da kynnerne ikke blir noe bedre, snarer tvert imot. Fikk til svar ( jeg er veldig fornøyd med jordmora mi, altså..) at det var vel ingen vits i å ringe lege eller føden, da de ikke lenger behandler denne typen plager, siden de har funet ut at det ikke har noen effekt..men bør jeg ringe sykehuset uansett? Minimonster er aktiv som bare det, men kunne vært greit med en sjekk lell da..
mammmma***fødeklar*** Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 DU SKAL INN PÅ SJEKK når du har såpass med kynnere. Går selv hos en "anerkjent" gynekolog, hatt kynnere siste 4 uker og må inn til kontroll hver uke. Mormunnen har flatet ca 1 cm på denne måneden, må ta det helt rolig! Han insisterer på at jeg skal ringe og komme direkte dersom jeg syns de tiltar samt at jeg fortsatt skal følges ukentlig...
Sol Skippertaksdronning Skrevet 29. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. april 2008 Da tar jeg en ekstra telefon jeg..better safe than sorry. er du langt på vei du?
mammmma***fødeklar*** Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 23+4 i dag. Blitt behandlet med Bricanyl tabl i mine forrige sv.skap fra ca uke 30, født i uke 34-37 alle mine 3... Som du sier better safe then sorry, nå fremover teller hver dag for barnet:-)
Sol Skippertaksdronning Skrevet 29. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. april 2008 ok, fire dager lenger du da. Har lyst til å ringe nå, men nå er jeg selvsagt helt lens for barnevakter, og de respektive pappaer er på bandøving...men kan jo ringe for det. Vil heller ta den ekstra turen til levanger, og finne ut at alt er bra, og heller la leger etc tro jeg er fullstendig hysteerisk, enn å ikke gjøre noe, og plutselig kanskje sitte der med en superprematur en..
mammmma***fødeklar*** Skrevet 29. april 2008 #15 Skrevet 29. april 2008 Forklar situasjonen og si at du må ordne med barnevakt så får du nok komme når det passer deg! Lykke til og la høre fra deg da!
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 29. april 2008 #16 Skrevet 29. april 2008 Enig med hun over at det absolutt er greit å få sjekket om det påvirkere livmorhalsen, var det som skjedde med meg. Det var så sent som i fjor vinter(dattera mi er kun 13 mnd).Legen min konfererte da med legen på sykehuset her og begge var enige i at jeg burde ta bricanyl og fullt sengeleie. Det greie er at du treffer på helt andre folk på føden - så trenger ikke si at jordmora ikke mener en skal gjøre noe - la dem vurdere det helt uavhengig av henne. Tror ikke bricanylen hadde den helt store effekten på meg - for fikk kynnere så snart jeg satte meg opp eller bevegde meg - men detå ta det med ro hjalp definitivt - for da kunne det være fri for kynnere i lengre perioder - helt til jeg reiste meg.. Ikke sikkert din livmorhals lar seg påvirke - men veldi greit å vite.Jeg fikk faktisk mobilnr til fastlegen i jula om jeg lurte på noe - han tok det kjempealvorlig!Så greit å få en sjekk iallefall om det øker sånn på! Lykke til - håper du får en sjekk - om ikke annet for å kunne slappe av
temine Skrevet 29. april 2008 #17 Skrevet 29. april 2008 Her er det og kynnere veldig hyppig. Er bare 15+4 jeg da, men har hatt det siden uke 12 ca. De er litt ubehagelige og gir ett lite nedpress. Skal ikke til jordmor før i uke 22 (ul i uke 19), men regner med man må ha mye mer enn meg og at det må holde på noen flere uke enn dette før det kan ha noen innvirkning. Håper det i alle fall. Hadde ikke mye kynnere sist svangerskap, men denne gang har det virkelig begynt heftig! Håper du har fått snakka med noen på føden nå, og at du får komme på en sjekk. Du må huske å oppdatere oss etterpå! Lykke til!
Mamma mjaua Skrevet 29. april 2008 #18 Skrevet 29. april 2008 lurer jeg også på? hva er mye kynnere? har ca kynnere 6 ganger daglig, og får veldig ofte kjempevondt i rygg og bekken av det. vet ikke om det er mye, men hva er mye?
MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 29. april 2008 #19 Skrevet 29. april 2008 Jeg vil også anbefale dere om å ta kynnerne alvorlig. Jeg hadde masse kynnere i forrige svangerskap, begynnte vel ca i uke 15. Legen min tok dette på alvor å sende meg til kontroll på sykehuset. Der ville de ha meg inn ofte for å ha meg under kontroll. Alt så fint ut frem til uke 25. Men i uke 25 hadde jeg 2,5 cm åpning. Pga kynnere!
Mamma mjaua Skrevet 29. april 2008 #20 Skrevet 29. april 2008 oi, shit hvor mange kynnere hadde du om dagen ca?
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 29. april 2008 #21 Skrevet 29. april 2008 Kynnere 6 ganger om dagen er laangt fra mye. Så du kan iallefall ta det heeelt med ro! Da det tok helt av hos meg var det første dagen iallefall over 40 - utover kvelden sikkert en 4-5 i timen. Ved kontroll den kvelden hadde det ikke virket inn. To dager senere tok det virkelig av og gikk nok kanskje nesten over i rier - for da var det kun minutter mellom dem så da var det vel heller 40 i timen. Hjalp når jeg la meg ned og hadde ligget en del timer. Men var fortsatt en del tross at jeg lå i ro - men i løpet av de neste dagene var det mest ved stillingsendring og den forsiktige aktiviteten som forflytningen rundt i huset innebar. Da jeg etter noen uker følte det virkelig hadde komt seg og jeg knapt hadde vært utenfor huset - dristet jeg meg til å starte en kort kveldstur - men måtte avbryte ganske fort - hadde 6 stk bare på de hundre metrene ned til postkassen. Jordmora mi sa på kontroll før jeg hadde hatt noe særlig med kynnere i det hele tatt at dersom jeg passerte 10 på en dag burde jeg ta kontakt - men da jeg hadde hatt over 40 og kom på kontroll på sykehuset på kvelden var legen der rimelig avslappet i grunnen og tok ganske lett på det. Han mente det var helt greit at jeg gikk tilbake i 100% jobb etter bare noen rolige dager. Så tror det varierer enormt fra fagperson til fagperson hvor de vil sette grensen. Og på det tidspunktet var jo heller ikke livmorhalsen påvirket.
MammaTil Hjertebarn+1 gutt til Skrevet 29. april 2008 #22 Skrevet 29. april 2008 Det vet jeg egentligt ikke.. de kom vel helst på kvelden viss jeg hadde hatt aktive dager. Da var de ganske tette... Vanskelig å si hvor mange.
Mamma mjaua Skrevet 29. april 2008 #23 Skrevet 29. april 2008 åå så mange, stakkar. men hvor lenge varer en av kynnerne dine? en kynner for meg varer i ca 1 time. den er steinhard og ganske vond. også blir den mykere, og steinhard rett etterpå igjen og kjempevond. varer i en time. så om dagen har jeg 6 timer med kynnere. men kanskje det ikke er kynner, sidne det vraer så lenge. hvordan opplever der ekynner? magen min blir steihard, vond, særlig til venstre fornavelen, får vondt i bekken og rygg. så avtar vondten litt, og fortsetter igjen. men kanskje det ikke er kynner?
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 29. april 2008 #24 Skrevet 29. april 2008 Høres ikke ut som kynner om det varer en time!! Magen blir bare hard uten at det er kynner også innimellom når en er gravid - sikkert sånne vanlige variasjoner du har. Mine var over på under halvminuttet - vanskelig å huske akkurat varigheten nå - men iallefall ganske kortvarige. Og laaangt fra en time i strekk. så tviler på at du har noe å bekymre deg for.
Mamma mjaua Skrevet 29. april 2008 #25 Skrevet 29. april 2008 så bra da:) da har jeg visst ikke hatt kynnere, bare hard og vond mage hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå