Yo&La+spire Skrevet 27. april 2008 #1 Skrevet 27. april 2008 HS anbefalte det? Eller noen andre? Hva skal til for at dere skal prøve, eller hva var det som gjorde at dere prøvde (visst dere har prøvd)? Leste nettopp utdrag fra en brosjyre skrevet av Libero som sammenlignet tøy og papirbleier, og mye av det var ren løgn. Lurer derfor på; hvem hørere dere på?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #2 Skrevet 28. april 2008 Har lest om tøybleier flere steder og gjort meg opp min egen mening. Hadde ikke begynt med det bare fordi HS hadde "reklamert" for tøybleier.
Yrha Skrevet 28. april 2008 #3 Skrevet 28. april 2008 Det begynte vel egentlig med at jeg ble så overraska og provosert over hvor sinnsykt lite utvalg det er i babyprodukter, i alt fra papirbleier og mat til bæretøy. Libero og Pampers har nærmest monopol på markedet (joda, det kommer sakte flere alternativ), Nestlé har jeg hørt for mye dårlig om (markedsføring av mme i utviiklingsland) og de dominerer også markedet. Og ikke minst; jeg ble rett og slett provosert av at babyutsyrsbutikkene har ETT, maks to merker bæretøy. Det føltes som om jeg levde i en kommuniststat, og jeg MÅTTE bare finne alternativ. Etter litt søking på nettet, skjønte jeg at det fins et mangfold av tøybleier, de er enkle i bruk og miljøvennlige. Og da var det ikke noe spørsmål hva jeg skulle bruke! Jeg var den første jeg kjente som brukte tøybleier, men nå er vi flere. HS hadde ikke sett tøybleier siden tidlig 80-tallet (jeg bor på bygda, da), men syntes tøybleiene våre var supre og nymotens og ville vite mer.
Gjest dagdrømmer Skrevet 28. april 2008 #4 Skrevet 28. april 2008 Jeg var inne på tanken på tøybleier forrige gang, men hadde ikke peiling på hvordan det fungerte, visste null og niks om det å ha baby og mannen syntes bare det hørtes ut som masse ekstraarbeid. Men da jeg ble gravid igjen, rota jeg meg inn hit (trodde dette måtte være verdens mest overflødige forum, hvor lenge er det interessant å diskutere pampers vs libero, liksom), og fant ut at det fungerte for de fleste som prøvde. Leste litt for mannen og fikk lurt ideen inn i hodet hans Synes det er viktig at det er miljøvennlig, og selv om ikke alle er enige i det kan jeg ikke forstå at utslipp ved tøyvask forurenser mer enn produksjon, emballasje, transport og av tusenvis av papirbleier pr barn. Så nå forteller jeg om det der det passer sånn, noen blir litt inspirert og spør og sjekker ut litt, andre synes vi er snåle. Men det er greit;)
petite fleur Skrevet 28. april 2008 #5 Skrevet 28. april 2008 Jeg kunne prøvd tøybleier, for all del, synes det høres veldig greit ut. Problemet (for meg) er at det er så lite tilgjengelig, og man får jo ingen informasjon om det....Var inne på en nettside og sjekket ut tøybleier, men ble bare forvirret. Var bilde av masse forskjellige bleier, men kom ikke så klart fram hva som var forskjellen, eller hvordan det skulle gjøres i praksis. Har hørt noe om rispapir (?), men det sto det ingenting om. Kunne også tenkt meg å se og kjenne på en tøybleie før jeg kjøper, men såvidt jeg vet får du kun kjøpt det på nettet.... Også er det dette med miljøet da - noen mener vinninga går opp i spinninga pga mye tøyvasking, men er det noen som har forsket på dette og kan komme med fakta? Mer informasjon til folket! ;-D
Gjest dagdrømmer Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Enig med deg i dette, altså,oktobernurket!! Jeg også skulle ønske at det ikke bare var nettbutikkersom drev med dette. Men tilgjengeligheten øker vel med markedet, vanskelig nok...
Gjest Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 Nei, det ville jeg ikke. Med eksembarn er det essensielt at huden er så tørr som mulig. Nå har ikke mini eksem slik som mellomste, men bådehan og eldste har ganske sensitiv hud og blir rødnuppet og irritert på huden med en gang om det gikk/går for lenge mellom et bleieskift. Tøybleier er mye fuktigere mot huden og jeg hadde i så fall måttet bytte bleie på den svært ofte for at de ikke skulle få utslett og bli plaget.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Hadde egentlig tenkt å bruke det men hadde ikke penger til de store første utgiftene når man kjøper inn. Hva HS anbefaller er nå engang ikke så vitkig for meg.
Poteto Skrevet 28. april 2008 #9 Skrevet 28. april 2008 eg hører ikke mye etter hva HS sier. hun leser fra boka, der skal alle barna være like, alle skal ammes og alle skal begynne med grøt samtidigt.. men viss eg skulle begynnt med engangsbleier, så det som måtte til er en gratisprøve eller noe, å viss eg da liker det, så hadde eg bestillt mangen.. men her eg bor selger dei ikke tøybleier, så eg syns det er lettes å kjøpe vanlige på butikken..
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 28. april 2008 #10 Skrevet 28. april 2008 Noen kommuner gir økonomisk støtte til startpakken for tøybleier du kan bestille på nett.
petite fleur Skrevet 28. april 2008 #11 Skrevet 28. april 2008 Du mener hvis du skulle begynt med tøybleier? ;-) Ja, en gratisprøve hadde vært noe (eller at man fikk kjøpt rimelig en førstegangsbleie, på en måte....de er vel litt for dyre til at man kan pøse ut med gratisprøver?), så kunne man prøvd å kommet fram til en beslutning selv.
Poteto Skrevet 28. april 2008 #12 Skrevet 28. april 2008 kansje eg skal søke til kommunen. men tror dett blir til neste baby, mi er 9 mnd nå, så gidder ikke nå
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #13 Skrevet 28. april 2008 Nei,jeg vil ikke prøve det. Og her er MINE grunner: -jeg har høy nok strømregning -jeg mener det er uhygienisk (holdt på å falle av sofaen da jeg leste ei som vaska de sammen med håndklær på 60 grader) -upraktisk (åssen skal man gjøre det på tur??) -dyrt i innkjøp -stygt -gammeldags og trendy (ja faktisk) Hva HS måtte mene om saken er meg klekkende likegyldig... Men de som skal bruke det,får prøve rengjøre de skikkelig. Kokvaske på 90 grader...
Kjukka Skrevet 28. april 2008 #14 Skrevet 28. april 2008 Nei, vurderte det en stund, men når jeg så hvor lett snuppa mi ble sår nedentil, så ga jeg opp hele tanken... Papirbleier som f.eks. Libero sine, holder utrolig godt på tisset, og bleia kjennes helt tørr ut, men hun er sår til tider uansett. Tørr ikke tenke på hvordan det hadde blitt hvis jeg skulle brukt tøybleier.
kokosyklus Skrevet 28. april 2008 #15 Skrevet 28. april 2008 Jeg har tøybleier liggende, straks klar for å starte nå. Leste første gangen om tøybleier inne på grønn hverdag, så ble jeg interessert og sjekket ut mer. Har ingen planer om å bruke tøybleier annet enn når vi er hjemme. Skal vi ut kommer jeg til å sette på gode gamle libero. Skal vi bort kommer jeg også til å bruke Libero. Tror jeg blir en 50/50 bruker av begge deler:) Oktobernurket: Du kan kjøpe små pakker tøybleier (brettebleier) på Jysk, hvis du vi lkjenne på noen.
petite fleur Skrevet 28. april 2008 #16 Skrevet 28. april 2008 Ja sånne har jeg, men jeg bruker de til gulpekluter....;-) Så ikke for meg at jeg i tilfelle skulle bruke sånne tøybleier, finnes det ikke noen med borrelås og sånn?
Gjest dagdrømmer Skrevet 28. april 2008 #17 Skrevet 28. april 2008 jo, har nettopp kjøpt one size bumgenius. Men fundertte lenge og håper de passer, vil helst ikke drive å prøve og feile så mye. Men de virker bra så langt. Men hadde likt å se og kjenne på flere typerførst Håper de holder hele bleieperioden, det høres så genialt ut:)
Psyche Skrevet 28. april 2008 #18 Skrevet 28. april 2008 Yo&LaPirilimbilimbilona sa : "Lurer derfor på; hvem hørere dere på?" -->Jeg hører på meg selv. Man har et ansvar for å innhente informasjon selv.
kokosyklus Skrevet 28. april 2008 #19 Skrevet 28. april 2008 jeg hører på meg selv:) og er kritisk til den info jeg finner på nettet, samt HS...
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 28. april 2008 Burde nok sagt "hører" i (hermetegn) ja:) Car litt vanskelig å forklare, men f eks er det ofte lettere å "høre" på ei god veninne som har prøvd tøybleier og så prøve selv, enn visst HS anbefaler det...eller kansje omvendt? Var det eg lurte på, de fleste tar jo valget selv tilslutt, håper eg....
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 Forfatter #21 Skrevet 28. april 2008 Til anonym; håper det går fint at eg bruker dine grunner til å avlive (forhåpentligvis) noen myter her;) -jeg har høy nok strømregning - sant nok....det blir litt mer strøm -jeg mener det er uhygienisk (holdt på å falle av sofaen da jeg leste ei som vaska de sammen med håndklær på 60 grader) - husholdningbakterier dør ved 60 grader. Dersom barnet er sykt (diare) eller du skal selge bleiene til noen andre bør du kjøre en 90 graders vask. Det spiller ingen rolle om du vasker sammen med andre klær og håndklær, som sagt dør bakteriene. -upraktisk (åssen skal man gjøre det på tur??) - vi tar med en wetbag (vanntett bag) til å putte bleiene i på korte turer og vasker når vi kommer hjem. Om vi skulle reist en plass lenge og uten mulighet til å vaske ville eg valgt papir i den perioden, men så langt har vi bare vært på besøk hos pappa, og han har vaskemaskin;) -dyrt i innkjøp - ja, men det lønner seg på sikt. Brukt er ikke så dyrt... -stygt - hæ? De ser jo ut som engangs jo, bare i mange farger. Enten med borrelår eller knapper til å feste. Skjønner ikke denne....? -gammeldags og trendy (ja faktisk) - Gammeldags...ja, det var jo mer vanlig før (men da fantes det vel bare brettebleier; dvs tøystykker du bretter rundt babyen)....Trendy...ja, mest sannsynligvis på grunn av miljøet og fordi det ser kult ut;) (dette er argumentene eg har hørt flest av) Kjempeflott at så mange svarte! Morsomt å høre hva andre tenker (eg er jo mest inne på tettinntil sitt tøybleieforum og der er jo alle helfrelst, så det er liksom ikke noe spennende...hehe) Forresten...Når det gjelder tørrhet så kommer det ann på hvor mye innlegg du har bleia (det var nok heller når de bare hadde brettebleier i bomull det var vanskelig å holde det tørt kansje...nå er det jo kommet andre typer på maredet). På dagtid er snuppa like tørr med tøybleier som med papir, men på natta blir hun fuktig av papirbleiene, men med tøybleiene er hun tørr i opptil 14 timer. Vi bruker bambus og hamp som er superabsorberende da....Det er mange barn som blir sår av papirbleier fordi det er for tett/for mye kjemikaler, men ikke av tøybleier, men eg har aldri hørt om noen som har måtte slutte med tøybleier fordi barnet blir sårt....Noen her som har opplevd det? og i noen kommuner får du opptil 1000 kr for å kjøpe tøybleier, så da kan du jo kjøpe mange og prøve uten å tape noe på det. (om det ikke funker kan du selge de igjen, og da har du faktisk tjent på det...!)
bergen81 Skrevet 28. april 2008 #22 Skrevet 28. april 2008 Her i huset var det faktisk mannen som tok initiativ til tøybleier. Han er siv.ing innen fornybar energi, så er vel litt over gjennomsnittet opptatt av miljø.. Jeg syntes først det virket tungvint og litt ekkelt og var veldig skeptisk, men etterhvert blir jeg bare mer og mer fornøyd. Brukte brettebleier med ullbukser fra Nøstebarn i starten, det funket veldig fint til hun var en måned - halvannen. Da gikk vi over til BumGenius OneSize lommebleier, og disse anbefaler jeg på det varmeste! Synes det er omtrent like lettvint som engangsbleier. Om natten bruker vi bambusbleier med ull utenpå for at huden skal få puste mest mulig. Hun er aldri sår, og det lekker aldri. De få gangene vi har tatt på henne en engangsbleie har hun faktisk fått bleieutslett, og jeg synes det er ekkelt når bleien nærmest suger seg fast i huden hennes. Når det gjelder hvem jeg hører på så er vel svaret at jeg måtte gjøre meg opp en mening om dette selv. Men jeg var villig til å gi det en sjanse når mannen foreslo det, og det er jeg veldig glad for! Det er klart at det blir en del vasking og tørking, men det blir det jo uansett når man har små barn. Dessuten sparer det oss for mange turer på butikken og MYE penger!! Og så slipper vi å fylle opp søpla med engangsbleier:) Bedre blir det ikke! Vi kommer i allefall aldri til å bruke noe annet enn tøybleier!
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 Forfatter #23 Skrevet 28. april 2008 Den mannen var du heldig med da;) Sambo var skeptisk i begynnelsen og sa at eg måtte i såfall ta alt "arbeidet", mn når han oppdaget at det ikke var noe ekstra arbeid (og at vi sparte penger, hehe) så var han veldig posetiv:) Og så synes han de er fine da.
Audacious Angel Skrevet 28. april 2008 #24 Skrevet 28. april 2008 Jeg har vel ikke hørt på noen andre enn meg selv... ingen i min omgangskrets eller familie bruker tb på sine barn. Jeg lurte litt på tb da jeg skulle ha snuppa for snart tre år siden, men da var utvalget mye mindre og enda vanskeligere å få info. Så det ble desverre med tanken (jeg angrer i dag) Da knøttet kom fikk jeg igjen ideen om tb, men det tok meg to mnd før jeg bestilte den første bum genius onesize bleien hos bleieboden. Og utslaget for at jeg valgte akkurat denne bleien (bortsett fra at det ser ut som en vanlig bleie) var at det fulgte med en garanti... jeg fikk prøve bleien på ungen og vaske den og alt og om jeg ikke var fornøynd så kunne jeg sende den tilbake etter så og så lang tid og få tilbake pengene. Altså en prøvebleie. Jeg vet ikke om denne garantien er fremdeles...
Solskinnsjenta Skrevet 28. april 2008 #25 Skrevet 28. april 2008 Vi valgte å prøve fordi noen venner brukte tb på sin gutt. Var litt skeptisk, siden vi har tvillinger, og det tok 3 mnd før vi prøvde tb. I dag angrer jeg litt på at vi ikke begynte tidligere. Gutten min har atopisk eksem, og det som er min opplevelse er at han er mye mer sår når vi har på ham papirbleier. Hadde på noen pampers i påsken og da reagerte de begge to. Papirbleiene suger vekk den naturlige fuktigheten i huden slik at gutten får tørr hud som flasser av. Da synes jeg det er mye bedre med tb, som bevarer naturens naturlige fuktbalanse (med fare for å høres flåsete ut ) For oss er det redusert bossmengde som er hovedargumentet for å bruke tb. Økonomi er viktig, men ikke det viktigste. Jeg er enig i at det er mye info å sette seg inn i når det gjelder tb. Ikke bare pampers og libero liksom... For litt mer organisert info, som ikke er lagt ut av selgere eller produsenter kan du lese her http://tettinntil.no/TB_HOVEDSIDE.htm. Inne på bleiedebatten her inne ka du også finne info, men der er det litt mer rotete og mer tilfeldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå