Gå til innhold

Dere som mener deter like ille med abort i uke 11 som uke 22

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan stiller dere dere til angrepiller og kopperspiral? Det fungerer jo p set og vis som en veldig tidlig abort. Det hindrer jo ikke befruktningen. Anser dere dette som like ille som abort i uke 22?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

angrepille utsetter eggeløsning, så da blir jo barnet ikke befruktet. kobberspiral vet jeg ikke hvordan fungerer. kan du si hvordan kobberspiral fungerer?

Skrevet

Ka har spiral med abort og gjøre?

Skrevet

All befrukting skjer i egglederene, så daler det smeltet egget nedover og vil finne seg en plass i livmoren. Spiralen hindrer da at det befrukta egget skal feste seg og renner ut som en mens. Jeg er også i mot spiraler, og anbefaler bare p-piller. P-piller hindrer eggløsning og lurer kroppen til å tro at den er gravid hele tiden. Ikke rart kvinner er hormonelle sier bare jeg. Urettferdig at menn slipper så billig unna. La menn ta piller som hemmer sexlysten, la dem bli oppblåste, sure og gretne. Jippi.

Skrevet

Kobberspiralen hindrer ikke eggeløsning, så egget kan bli befruktet, men pga spiralen får det ikke festet seg i livmora og blør ut.....

Skrevet

HAHA ANGREPILLEN HINDRER BEFRUKTNING VED AT DEN FORSINKER EGGELØSNINGEN. Når angrepillen ikke virker, er det fordi eggeløsningen allerede har vært der, eller er der når man tar pillen,. gjør litt grunndiger research nestegang

Skrevet

jeg har brukt hormonspiral fordi det var hormoner som blir samme som minipille. Men koberspiral har jeg faktisk den tanken at eggene blir befruktet , så det har ikke ikke ville hatt.

Før vi planlagde å bli gravide, så drev vi å hoppet av i svingen..fordi jeg tåler ingeting av prevensjon..da greide ikke min sambo å holde igjenn og lurte på om jeg ville ta en angrepille. Å det ville jeg ikke..

Men jeg synes ikke angrepille og hormonspiral kan sammenlignes da.

hormonspiralen unngår at egget fester seg.

er jo mange befruktede egg som går til spille uten noen form for prevensjon også, pga det fester seg ikke å man får mensen..

Skrevet

okei, angrepille har jeg altså ingenting imot, ettersom den hindrer befruktning;)

gå heller for ppille, minipille eller andre sorter for prevensjon enn spiral, om spiralen ikke hindrer befruktning. men hvis spiral er det eneste som fungerer for kvinnen, så heller det, enn en abort i uke 6, når hjertet har begynt å dunke. jeg tror kroppen har en sjel når hjertet dunker;) derfor syns jeg det er like ille med abort i uke 6 som i uke 30. man dreper kroppen til sjelen til barnet sitt, uansett hvor mange uker den har ligget i mors liv.

Skrevet

Fra "Din side":

"Angrepillen er en høydose progesteronpille, som virker på tre måter. Den hindrer eggløsning, hindrer spermen i å befrukte egg og hindrer at befruktede egg fester seg i livmoren."

Fra "Lommelegen":

"Kobberspiralen har en kobbertråd tvunnet rundt plaststaven. Den skiller konstant ut kobberioner, som påvirker slimhinnen i livmoren. Spiralen gjør at livmorveggen blir mindre mottakelig for en eventuelt befruktet eggcelle. I tillegg fører de til at sædcellene svømmer dårligere, og at transporten av eggceller endres. Alt dette virker sammen, og gjør spiralen til et sikkert prevensjonsmiddel. Kobberionene taes opp av livmorslimhinnen, og skilles senere ut sammen med mensvæsken. Ingenting av kobberet blir lagret i kroppen. Det finnes flere typer av kobberspiraler, men de virker alle nokså likt."

Som du ser er en del av efekten for begge at de hindrer et befruktet egg i å feste seg. Det jeg mener er at jeg ikke helt ser noen større prinsippielle forskjellen på et befruktet egg og et foster på noen uker enn på et foster på 11 uker og på et foster på 22 uker.

Skrevet

Herregud..kan ikke si at et egg er et liv da men. De som bruker spiral,bruker det for å unngå graviditet.så trur ikke de tenker at de dreper noen mnd etter mnd. Er faktisk ikke alle som tåler p piller eller da.

Skrevet

anonym 1652: angrepille hindrer faktisk befruktning. hvis befruktningen allerede har skjedd, så virker ikke angrepillen. den dreper ikke et befruktet egg (gjør heller IKKE slik at egget ikke fester seg).

Skrevet

Det stemmer faktisk bare delevis. Grunnen til at angrepillen har så god effekt er at den virker på flere måter. Det er riktig at den hindrer eggløsning, men minst like viktig er at den hindrer en befruktet eggselle i å feste seg i livmoren.

Skrevet

1. med angrepille blir ikke egget befruktet.

2. hvis egget blir befruktet, men ikke feset med spiral, og dette prevensjonsmiddelet er det eneste som kvinnen kan bruke, så er det mye bedre enn å ta abort når hjertet har begynt å dunke. Å ta abort etter at hjertet har begynt å dunke, syns jeg er like ille, uansett hvor langt i svangerskapet man er. å kalle en morder i uke 22, mens at det er greit i uke 9, klarer jeg ikke helt å skjønne.

Skrevet

Dette er faktisk feil. Angrepillen hindrer egget i å feste seg.

Man kan foresten også sette inn spiral som nødprevansjon. Da må det gjøres innen 7 dager etter samleie. Det sier jo litt om hvilken virkning det har når det gjelder eggets evne til å feste seg i livmoren.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322063

Skrevet

okei, leste om det i vg at angrepillen fprsinker eggeløsning, men samma....

men om det er snakk om enten angrepille/spiral (hindre at egget fester seg), eller abort etter hjertet har begynt å slå, så syns jeg angrepille/spiral er mye bedre. syns det er like ille å ta abort i uke 11 som i ue 22, for da slår jo hjertet. og jeg mener man har sjel når hjertet slår. og å ta fra en sjel kroppen sin, er like ille, uansett når det gjøres.

Skrevet

Spiral kan brukes som nødprevansjon ved at om den settes inn innen en uke etter samleie vil den hindre egget i å feste seg i livmoren. Denne metoden er mindre brukt enn angrepiller men så vidt jeg vet omtrent like effektiv.

Hormonspiral fungerer foresten på omtrent samme måte.

Skrevet

Det står om fostre i bibelen. Gud ser alt. Det er et sitat der d står : da du bare var et foster, så jeg deg.

Noe å tenke på for alle de drapene som blir begått hver eneste dag i hele verden.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at det er bedre å bruke angrepille enn å ta abort senere, men det du skriver om "sjelen" følger jeg deg ikke på. Hvis vi har noen sjel tror jeg i hvertfal ikke den ligger i hjertet. Jeg tror på en utvikkling der mennesket får større og større egenverdi etterhvert som det vokser inntil det blir stort nok til å overleve uten å være festet til mor.

Hva er egentlig denne "sjelen" som du tillegger så stor vekt? Forsvinner den når hjertet slutter å slå igjen? Hvor lenge skal man da ha hatt hjertestans før man mister sjelen sin?

Skrevet

Les i bibelen salme 139, vers 16-17

Skrevet

For du har skapt mitt indre,

du har vevd meg i mors liv.

14 Jeg takker deg fordi jeg er skapt

på skremmende, underfull vis.

Underfulle er dine verk,

det vet jeg så vel.

15 Mine ben var ikke skjult for deg

da jeg ble skapt i lønndom

og ble formet i jordens dyp.

16 Du så meg den gang jeg var et foster,

i din bok ble alt skrevet opp;

mine dager ble dannet

før en eneste av dem var kommet

Skrevet

jeg er religiøs, så når kroppen dør, tror jeg forsatt sjelen lever videre.

Skrevet

Jeg har lest det og ser ikke at det skulle ha noen relevans for dette spørsmålet. Salmen sier at Gud ser oss mens vi enda er et foster, men sier ingenting om når vi går over fra å være en "celleklump" til å bli et menneske.

I tilleg krever selvfølgelig bruk av bibelsitater i diskusjonen at man er kristen og sverger til en bokstavtro tolkning av bibelen. Jeg vet foresten ikke om at det står noe direkte om abort i bibelen. Send meg gjerne en referanse om jeg tar feil.

Skrevet

Det forsto jeg ;-)

Jeg er religiøs selv, men ser likevel ikke noen klar sammenheng her. Jeg tror til og med på en form for evig liv, men jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre om hjertet slår eller ikke.

Skrevet

Gud ser oss selv om vi bare er et foster. Han har alle dager planlagte for oss før vi blir født. Det står i bibelen man ikke ska slå ihjel, altså ikke drepe. Jeg mener dette budet kommer inn her da, at abort blir sett på som drap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...