Gå til innhold

HELT SYKT!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å være en dibber er det visse kriterier som må fylles;

-man må ha god psyke

-tåle motstand på absolutt alle påstander

-helst høgskoleutdanning innen rettskrivning

-vite at uansett hvilke holdninger man har,

så er det noen som syns du er en dårlig mor

-godta at alt fra navnevalg til fødselsvarighet kan

resultere i eviglange debatter.

Syns det er helt sykt hvordan det har utviklet seg her inn. Oppsummert sitter man igjen med følgende:

mme vs mm: Alle som gir flaske vet ikke sitt eget barns beste, alle som ammer er helt fantastisk

Grøt før 4 mnd vs ikke grøt før 4 mnd: Gir du barnet tidlig grøt må du godta å bli kalt barnemishandler, for man ødelegger faktisk tarmene på ungen. De som fullammer lengst mulig får ekstra stjerne, hos gud vet hvem!

Myggnetting vs ikke myggnetting: Man kan bli overoopphetet og t.o.m dø av å sette netting på vogna. Linker om krybbedød kommer opp, ja det SKAL gnikkes inn hvor farlig dette er. Har du det ikke, gir du barnet en frisk og sunn oppvekst

Samme ang helseteppe foran åpningen: de som vil sitt barns beste har det ikke, de som driter i barnet sitt er de som dekker åpningen til...

Så kommer den verste; skriking eller ikke skriking. Man skal aldri la barnet skrike, for da blir det en utrygg og livredd unge. Sier de som aldri vil la barnet ligge å skrike (fordi de i utgangspuktet ikke har en skrikerunge!) De som aldri har et minutt for seg selv pga barn med kolikk o.l, burde ikke fått barn! "For de kan være så egoistiske å ønske seg et barn som sover." Dette er et ordrett sitat fra en tidligere debatt!

jeg takker høyere makter for at jeg er voksen nok til å ta egne valg-og stå for dem. uten å la meg påvirke av andre! Jeg respekterer andres meninger, og ville aldri hakket på folk som tar andre valg enn det jeg gjør.

Hvorfor må folk svare så stygt på innlegg her inne???

Er det dere sier her, det samme dere ville sagt til venner/bekjente??

Hvorfor svarer dere på innlegg hvis dere ikke har noe fornuftig å komme med??

Jeg har aldri deltatt på disse heite tema-debattene, men her kommer altså min mening!

Værsågod å skyt meg; jeg skal nok klare å heve meg over det!

P.S Og jeg kommer ikke til å svare på "driten" som blir slengt tilbake til meg:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ENIG!!!!!!!!

Jeg gjør det som passer for MINE unger. Ikke det som passer best for naboens unger...

Skrevet

enig med Psyche!

Skrevet

Det som til stadig forbauser meg er at dersom alle er så fornøyd med sine valg, spesielt om det ikke er de valgene som er "etter boken", hvorfor føler de da at de må forsvare dem?

Synes det er få her inne som er "slemme" jeg, men det er vel kanskje de få som man legger merke til og som skaper debattene. Jeg vedder temmelig mye på at 99% av alle her inne har full forståelse for at noen må gi mme og ikke kan amme, men så lenge vi har den 1%'en som synes det er så fantastisk gøy å skrike ut at hun synes alle som ikke ammer er en dårlig mor, så er sirkuset igang igjen. Slik er det nok med flere ting også, litt ettersom hva det gjelder, f.eks så ER faktisk det å snu babyen fremovervendt ikke så veldig sikkert i forhold til bakovervendt, og jeg tror at for mange så er det ganske horribelt at enkelte klarer å la en baby på 5-6-7 mnd ligge helt alene på et rom og illskrike i 5 minutter eller mer. er i grunnen mange saker som ikke kan sammenlignes, men om man selv mener at det beste for sitt barn er å hyle alene hver kveld for å finne roen, hvorfor da føle en må forsvare dette opp og ned i mente ovenfor andre? Da bør en jo føle seg trygg nok på at en faktisk gjør det rette?

Skrevet

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke føler at jeg må rettferdiggjøre mine valg i det hele tatt. Om noen spør forklarer jeg hvorfor jeg har valgt som jeg har gjort, men jeg føler ikke at jeg må rettferdiggjøre noe.

Skrevet

Nei gjerne ikke du, men mange andre. de reiser bust og ender ofte opp med å bli totalt usaklige om noen skulle være så voldsomt frekk å kommentere (gjerne i en helt annen setting) at de er uenig med måten vedkommende gjør noe på. Jeg kan f.eks nevne i ett innlegg at jeg ikke liker våtservietter fordi man ikke vet noe om langtidsskadene disse kan gi og så kan det like etterpå komme en tråd der en sier at "javel, jeg er vel jæ*** dårlig mor jeg da siden jeg bruker våtservietter på min unge!" og da begynner jeg å stusse litt. Når ingen har kritisert en for noe spesifikt, men nevner noe på generell basis, hvorfor da blåse seg opp, begynne å forsvare seg og bli usaklig om man føler seg så trygg på at man gjør det beste for sitt barn?

Skrevet

jeg glemte å ta med debatten om våtservietter og middasglass vs egenprodusert mat. Syns jeg ser litt tendenser til det jeg beskriver tidligere....HI

Skrevet

Mange ting du glemte ;-)

Men det var uansett ikke poenget mitt, jeg bare tok et velkjent tema som eksempel. Poenget mitt er vel helst at det er utrolig sjeldent at noen er slemme eller fæle, men at det virker som om noen føler seg litt vel lett trakket på tærene og så er diskusjonen igang enda jeg oppriktig tror de fleste her inne er helt enige i at alle selv vet hva som er best for sine barn og også gjør det de selv mener er best for sine barn. Skjønner du hva jeg vil frem til?

Skrevet

... orka ikke lese ferdig en gang... kjedelig! Fei alle over en kam du...

Skrevet

I tillegg kommer den medisinske ekspertisen alle (kommende) foreldre har tilegnet seg. Først besøker man legen eller jordmor for det ene eller andre, for så å legge ut på forumet om hvor uvitende, belærende, ufølsom og ignorant fagpersonalet er. 6-8 års fagutdanning og spesialisering er lite å stille opp med når man har med mødre utdannet fra internett å gjøre!

Skrevet

hvorfor svare da, lilje???

Skrevet

Hver familie må gjøre det som er best for dem, for enkelte barn og mødre er flaske best, for andre amming, enkelte barn trenger fast føde før de er 6 måneder, andre ikke.

Det som er trist med hovedinnlegget her er den fordømmende tonen du har på innlegget, det er faktisk ikke slik at alle de som fullammer en dag utover 4 måneder gjør det for å få en gullstjerne, og veldig få av oss som ammer har noe som helst negativt å si til dem som gir mme, osv. Tydelig at du har funnet en fasit, og at alle vi andre som ikke følger din fasit er håpløse. Men fakta er at vi alle er forskjellige, og det som er riktig for en familie er ikke nødvendigvis riktig for alle andre. Kanskje jeg har misforstått deg totalt (håper det :-) ) er ikke så lett når man bare har noen få ord her inne på et nettforum å gå ut fra.

Skrevet

hehehe, det var det jeg også lurte på.. hvorfor svarte jeg, hehehehe :)))))

Skrevet

Jada, skjønner hva du vil frem til:) HI

Skrevet

haha ja da er nok jeg en barnemisshandler. dattera mi på litt over 3 mnd får ikke i seg nokk mat av bare pupp så hun får morsmelkserstatning med grøt i av meg om kvelden og jeg tenker på og begynne med grøt om morran. hu får sånn saft greie fra 4mnd og jeg bruker myggnett da hu sover ute(jeg tenker da mer på at det ikke skal hoppe noe dyr osv til henne) jeg har oxo helseteppet over vogna innimellom da det er sol så hu slipper å få den midt i trynet...

ja gurimalla nå får noen annmelde meg snart tror jeg... det at jeg bare vil ronja sitt beste er urelevant her er det ikke??? :P

Skrevet

hmm?? tror du har misforstått Hi her ja. Tror dere er ganske så enig jeg;) Synes ikke det er noe negativ tone i hovedinnlegget her hvertfall.

Skrevet

er du sangpedagog, siden du finner tonen så lett?

Skrevet

du har nok misforstått meg ganske kraftig, ja;-)

HI

Skrevet

Ikke i alt, men i deler, reagerer f.eks på dette avsnittet:

"Grøt før 4 mnd vs ikke grøt før 4 mnd: Gir du barnet tidlig grøt må du godta å bli kalt barnemishandler, for man ødelegger faktisk tarmene på ungen. De som fullammer lengst mulig får ekstra stjerne, hos gud vet hvem!"

Jeg tror HI hadde fått fram poenget sitt bedre hvis hun ikke så sterkt tok en side. De som gir mme får pes fra enkelte tullinger, de som ammer får også mye pes. Begge deler er vel like ille, men HI drar hele veien fram bare en side.

Skrevet

bra innlegg. jeg synes også det er "HELT SYKT!!!"

folk er ikke akkurat slemme, bare litt stakkarslige. tror de som liker å skrike ut om det ene og det andre her er mødre som ikke har noe liv utenom det å ha barn. så det å være sure her inne er vel en måte å få utløp for en kjedelig og lite tilfredsstillende hverdag på. de har sikkert ikke så mange områder de briljerer på, så det å være en god mor, og gjøre alt "riktig" er eneste måten de har til å kunne føle seg som viktige/dyktige, hva vet jeg.

selv følger jeg ikke boken. vi har en gutt på ti måneder. vi har brukt myggnetting, hatt teppe over vognen, gitt ham kun MME fra han var to mnd. da ba jeg samboer om å få slutte med amming, jeg kunne bare ikke fordra det. likte ikke følelsen av å MÅTTE være tilgjengelig for barnet til enhver tid. han har måttet skrike seg i søvn. og ble lagt på eget rom allerede når han var 3-4 uker gammel. han er nå en trygg og smilende liten gutt. trives godt sammen med både kjente og nye mennesker, og sover søtt i sengen sin natten igjennom. jeg har fått spørsmålet -liker du i det hele tatt å ha barn?? og ja, jeg elsker å ha barn. men jeg gidder ikke å gjøre det mere stressende enn nødvendig, og jeg er ikke ute etter å "forsvare dette opp og ned i mente overfor andre." men innimellom kan det jo hende at jeg lurer på om jeg er den eneste som gjør tingene på den måten jeg gjør. da skriver jeg gjerne et innlegg her for å høre fra andre hvordan de gjør det. ikke for å få bekreftet at jeg gjør det veldig "riktig", og heller ikke for å få de døve kommentarene fra sure damer. bare for å få nøytrale svar som forteller meg hvordan andre gjør. kan jo hende noen har et triks eller tips som jeg ikke har tenkt over før.

Skrevet

da beklager jeg at det ble lagt frem på den måten, skjønner litt hva du mener når jeg leser over. Men det er altså ikke sånn ment, vinklingen ble bare sånn mens jeg skrev:-/

HI

Skrevet

Eller kanskje vi ser ting fra ulike vinkler siden du tydeligvis har oppfattet negativitet i forhold til f.eks mme, eller grøt fra fire måneder, mens jeg har hørt/lest mange negative holdninger i forhold til amming (særlig offentlig), fullamme utover fire måneder, eller amme utover et år :-)

Det hadde jo vært lettere å si seg enig med deg dersom du ikke påsto at vi som har barn som ikke har hatt behov for fast føde før ved fem-seks måneders alder bare fullammer for å få en gullstjerne fra noen... Tror du virkelig på det selv?

Skrevet

OK, nå skrev vi visst litt om hverandre, jeg svarte på et innlegg lenger ned. Men da er vi nok ikke så uenige :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...