Gå til innhold

Ferie for de små....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråkker som vanlig sikkert noen på tærne, men er det virkelig mange som ikke "klarer" å få til at de små har 4 uker ferie i løpet av et år?

Har skjønt at dette er et "problem" i de fleste bhg - at noen må "tvinges" til dette. Hørte unnskyldning som feks "Jammen uke 52 var hun/han borte i en uke" - men fakta er at det var kun 2 bhg-dager den uken, og altså ikke en hel uke.

Blir litt matt av sånt, jeg...

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Ikke noe problem her i gården. Tror snuppa skal ha 7 eller 8 uker ferie fra barnehagen.

1 uke med farmor og farfar til legoland.

1 uke med tanter og onkler

2 uker med oss i Svolvær

1 uke på hytta i jaktsesongen

2 uker som vi finner på et eller annet gøy =)

Men hvis man ikke kan la sitt barn ha 4 uker fri fra barnehagen, hva gjør man selv når man har 5 uker ferie da. Lar man barnet gå i barnehagen og slapper av selv hjemme?

Mye rare folk.

Skrevet

Ja, det er tragisk, men tydeligvis ikke like lett for alle... :-/

Er jo selv lærer og har dermed mye "feire", men hvis jeg ikke hadde det ville jeg alliert meg med besteforeldre etc for å sørge for at ungene fikk skikkelig ferie.

Gjest irismor
Skrevet

Ja men de fleste har jo 4-5 uker ferie selv. Hvorfor er det da så vanskelig å ta barna ut av barnehagen i 4 uker. Det må jo ikke være 4 uker sammenhengende.

Skrevet

Skjønte ikke jeg..

Hvorfor er det vanskelig at barnet har 4 uker? Hvem er det vanskelig for?

Gjest irismor
Skrevet

Mange som "kverulerer" med barnehagen om å ikke ta ut 4 uker ferie til barnet. Og i en del barnehager må barnet ha minimum 2 uker i juli. Katastrofe for enkelte.

Skrevet

Ja, husker det fra i fjor sommer her inne at noen har ungene i barnehagen halve sommeren mens de selv slapper av.

Argumentene var vel

- de kjeder seg hjemme (hva med å finne på noe gøy?)

- de savner barnehagen (det må da føles som et nederlag?)

Skrevet

Klart det kan være vanskelig! Jeg har ingen besteforeldre som stiller opp, ingen tanter/onkler. 4 fastsatte ferieuker i bhg i juli, juleuka og vinterferien pluss noen dager i påsken og en jobb som slett ikke kan garantere at jeg får min ferie i juli.

Skrevet

hmmm...trodde det vanlige var å ta fri ungene 4 uker hver somer jeg, de fleste jeg kjenner gjør det. Pluss at de tar gjerne ungene fri hele påska, jule og gjerne høst og/eller vinterferie. Det har jeg selv gjort med eldstemann i hvertfall..så vil det vise seg om det er mulig å få til senere også med jentene.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her har snuppa 4 uker (eller blir det 5 tro?) ferie i sommer, hadde 1 uke nå, hadde hele påskeuka, (de dagene det var åpent), har fri 4 dager i mnd til vanlig... ja, så tilsammen blir det vel et par-tre mnd fri i løpet av året :)

Skrevet

Ikke noe problem å ta 4 uker her hvertfall.. Skal selv ha 4 uker, og da skal junior være hjemme hver dag.. Pappan har 4 uker til, og da skal han i barnehagen noen dager og kose seg hjemme med pappan noen dager..

Jobber heldigvis turnus, så det ordner seg alltid med pass i påske o.l da han enten er hjemme med pappan eller hos svigers/mamma og pappa..

Skrevet

Det er visst vanskelig for foreldrene. De fleste har vel en betalingsfri måned pr år, og dette tas ut i pålagt ferie. Men for noen er det et ønske om å ha barna i bhg i ferieukene også...

Skrevet

Merkelig du.... men jeg kjenner mange som jobber i diverse barnehager, og det kommer aldri opp som noe problem at foreldrene ikke tar ut ungene i ferie etter retningslinjene.

Vår barnehage krever minimum 2 uker sammenhengende på sommeren og 1til 2 uker ellers i året sett i forhold til hvor mye som tas ut på sommern. I tillegg holder barnehagen stengt man,tirs,ons før påske og 1 uke i romjula.

Dette er IKKE alltid lett å få til utfra hvilken arbeidssituasjon man er i.

Jeg jobber turnus... og da er det kanskje lett å se at påske og jul er ett problematisk tidspunkt å ta ut ferie.

Skrevet

He, he... Det er greit Snulder, men her snakker jeg da om bhg hvor det ER et problem... :-)

Skrevet

Dere bare elsker tråder der dere kan føle dere så myyye flinkere enn noen heller vagt definerte andre.....Ingenting føles tydeligvis bedre enn denne herlige selvtilfredsheten som sprer seg issen til ytterst på tærne

*Tsk tsk*

Skrevet

Jeg syns ikke det er noe problem å ta ut 4 uker ferie i året. MEN... Jeg skulle gjerne kunne bestemme selv når jeg ville tatt ferieukene! Og når barnehagen er stengt hele juli, romjula og påsken, i tillegg til planleggingsdager, er det litt vanskelig å få det til å gå opp med antall feriedager jeg har. Og jeg vil gjerne kunne feriere sammen med mannen min. Skal vi da ha en langhelg (f. eks 1 mai-helgen) må man kanskje ta ferie uten lønn.

Når vi må ta ferien vår i juli er prisene på turer minst tre ganger så dyrt som ukene før og etter. Vi tenker oss til Hellas. Pris for oss tre: ca. 9000 for bare fly. (vi skal på øyhopping, så charter er ikke aktuellt) Ukene før og etter: 2500,- for alle tre tur/retur.

Når barnet er i barnehagen, og man kan ta ferie når som helst (dvs. man trenger ikke ta utgangspunkt i undervisningsplan og skolearbeid) hadde det vært deilig å kunne benytte seg av det.

Ellers ingen problemer med 4 uker ferie for de små!

(Ble langt, men kjeder meg på jobben i dag.....)

Skrevet

Det er også en måte og se det på... Her er det vel heller snakk om barna, at de ikke en gang kan få 4 uker ferie fra bhg i løpet av et helt år.

Alle får sikkert barn av forskjellige grunner, men jeg har problemer med å forstå at noen må vokse opp i bhg.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du bestandig må starte tråder der du forteller hvor udugelige foreldre som ikke melder seg inn i samarbeidsutvalg er, hvor udugelige de er dersom de ikke får 4 uker sammenhengende ferie, hvor rart det er for deg at foreldre sender ungene i bhg før de er fylte 2 år.

Er den lave toleransegrensen noe som skyldes alderen, eller får du bare en generell nytelse av å tråkke på andre og fortelle dem hvor udugelige dem er? Det er en utrolig dårlig egenskap spør du meg.

Jeg kan fortelle deg en ting, hvordan andre velger å styre livet sitt vet og har du ingenting med. Det kan være mange årsaker til at det kan by på problemer for foreldrene å ta 4 uker ferie fra bhg på sommeren. De kan være studenter og må tjene penger, de kan være nye i en jobb og ikke ha opparbeodet seg penger. Eller kanskje de bygger et fint hus som disse fine ungene kan bo i, og må bruke ferie sin til å jobbe der?!

Så vidt jeg vet er det ingen som døde og gjorde deg til dronninga av parenthood:)

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å ha ha snuppa fri 4 uker i året... eller hun skal jo i allefall ha 5 uker fri hun. jeg har jo 5 uker ferie og tar jo ikke en ferie dag og lar henne gå i barnehagen....

nå er dette første året hennes i barnehagen.. og jeg venter nr 2 nå om en uke... så det neste året får hun nok mye mer fri enn hun ellers vil få pga at jeg har permisjon....

men når jeg starter i jobb neste år igjen så skal hun jo ha 3 ukers sommerferie minst...spørs hvor lang ferie jeg og sambo får tatt neste sommer...men hun har jo også beste foreldre som gladlig har lyst å passe henne. så f.eks i påsken så hadde eg fri to dager.. men da fikk hun fri hele uken siden farfar kunne passe..;) i julen tok sambo noen dager fri så hun hadde to uker ferie da..

i september skal vi en uke til syden og i tillegg har sambo en uke ekstra fri da..da skal vi jo selvfølgelig være hjemme alle 4... hun skal jo ikke måtte gå i barnehagen når vi er hjemme begge to..;)

må ikke alle ha 5 ukers ferie i løpet av et år?

Skrevet

Eee..... Meg???

Er egentlig enig med deg, Twintipp....

Skrevet

Fikk ikke lest innlegget ditt jeg. Var ment til HI.

:-)

Skrevet

He, he... Vi får skylde på alderen! :-)

I min alder har man fått tid til å tenke over hvor kort livet er, hvor fort tiden går, og hva som til syvende og sist betyr noe i livet. Jeg setter pris på helt andre ting nå i en alder av 39, enn jeg gjorde da jeg var 25... :-)

Skrevet

Så utrolig bra for deg, da solstråle69!

Hva med å bli litt mindre "matt" av andre foreldres udugelighet, og heller fokusere litt på deg og ditt?

Jeg har ikke mulighet til å ta ferie i det hele tatt, jeg må jobbe ellers går det ikke rundt!!! Har det slått deg at alle ikke har fast jobb? Jeg jobber sesongbasert i tv, det er knallhardt, og særlig når jeg er alene og har besteforeldre på andre kanten av landet.

Du er bare så utrolig uvitende og dømmende i blant at jeg ikke blir kvalm, men nesten.

Hilsen en som bare kan DRØMME om fire ukers ferie...

Skrevet

Nå velger vel du å tolke alle mine innlegg som dømmende... Og jeg er sikkert uvitende på mange ting, men dette innlegget er basert på fakta.

Skrevet

Stående applaus for twintipp! 3 ganger hurra!! ;-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...