nussie Skrevet 24. april 2008 #1 Skrevet 24. april 2008 Hva er vitsen med å sette opp denne forbanna renta absolutt hele tida?? Blir så oppgitt jeg... Det går heldigvis helt fint for oss,for vi har enda endel å gå på,men skjønner ikke hvorfor de absolutt skal gjøre livene til så mange så surt,når noen til og med må gå fra hus og hjem fordi det ikke går lengre. De har jo satt opp renta 14 ganger i løpet av tre år!!!
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 24. april 2008 #2 Skrevet 24. april 2008 Rettelse: 17 ganger på 3 år.. Ja, når rødt bestemmer blir det IKKE rentehevinger i det hele tatt, sa Kristin Halvorsen så fint før valget forrige gang, men stemmer dere blått, DA skal dere se på renteoppgang da.. Kristin Halvorsen gjør meg FYSISK dårlig. Det gjør forsåvidt resten av den røde gjengen også. Heia Mazyar Keshvari fra FRP, en å få politikere jeg har tiltro til!!
blirjegsnartmamma Skrevet 24. april 2008 #3 Skrevet 24. april 2008 sukk.. vi skal ta opp huslån om en uke.. Gleder meg jo masse til å flytte inn i nytt hus osv, men kan ikke renta gå litt ned da? Blir jo helt ruinert bare tanken!!
Lorien Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Som en trøst kan jeg si at renta skal ned i desember, og mest sannsynlig enda mer ned til nyttår. Så er det bare å krysse fingrene på at det fortsetter i den retningen. Det er det jeg har hørt hvertfall... Vi kjøpte hus for 2 år siden, og betaler nesten dobbelt så mye nå som da vi flyttet inn.... Ikke moro...
nr2påvei! Skrevet 24. april 2008 #5 Skrevet 24. april 2008 vi kjøpte nytt hus for ca 1,5 år siden og vurderte da og binde renta, men gjorde det ikke. Det angrer vi på i dag! Her har lånet vårt økt med rundt 5000 kr i mnd siden vi kjøpte. Vi kan greie litt mer oppgang, men da må vi "Spare" på kronene og tenke oss godt om før vi kjøper noe. Blir litt nervøs av å tenke på at det kan gå så langt at man må selge huset.. Huff tvi tvi for at renten stabiliserer seg snart.
nussie Skrevet 24. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2008 Vi kjøpte også hus i fjor,har bindt halve lånet fra forrige leilighet og var så heldige å få dra med den over til dette lånet,men andre halvpart har jo bare økt og økt!! Har planer om å kjøpe ny bil(dvs ikke splitter ny altså,men brukt-ny for oss..)men får se hva vi får til da med denne farten på renta..Æsj!!
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 24. april 2008 #7 Skrevet 24. april 2008 Har du et lån på 1 mill er de økte utgiftene 50-60000 i året. Vi har lån på 2,7 og det er sinnsykt mye mer utgifter per år.. Det er jo en grei utbetalt lønn for søren.. AAARRGGGHHH Kristin Halvorsen og co. På toppen av det hele så går nå barnehageplassene til de som har ventet lengst i kø til ettåringene fordi de fylte opp barnehagene med de født i 2006 ifjor.. Vel hva med oss som ikke fikk plass da? Og som nå blir dyttet lenger bak i køen? Fordi de vil ha variert alder i barnehagene? URETTFERDIG spør du meg.. Bare tull med de kommunistene som er i regjering nå.
Gjest Skrevet 24. april 2008 #8 Skrevet 24. april 2008 Nå er det vel kommunen som har ansvaret for barnehagene.
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 24. april 2008 #9 Skrevet 24. april 2008 Det er forsåvidt riktig det, men hvem er det som har utbasunert i valgkampanjen FULL BARNEHAGEDEKNING innen 2007 ellers går jeg av?
Krusemynthe Skrevet 24. april 2008 #10 Skrevet 24. april 2008 Regner med at dere som hater renteoppgangen har vurdert hele det sosioøkonomiske perspektivet? Renta går ikke opp for å straffe enkeltpersoner - renta går opp pga svingninger i langt større systemer enn den norske økonomien alene. Renteøkning/nedsettelse er et middel for å hindre noe verre - i verste fall økonomisk kollaps. Renta har også noe å si for hvor konkuransedyktige norske bedrifter er i utlandet, hvor sterk krona er, tilbudet av arbeidsplasser osv... Naivt å tro at Kristin halvorsen eller Per Kristian Foss for den saks skyld, kan komme med noen garantier på hva som skjer i økonomien fire år fram i tid.
Gjest Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Krusemynthe; så deilig å se noen i en slik debatt som faktisk har skjønt at det handler om mer enn bare din og min lommebok, men faktisk både nasjonal og internasjonal økonomi.
Krusemynthe Skrevet 24. april 2008 #12 Skrevet 24. april 2008 Blir bare litt svett av se-og-hør journalistikken som råder dette landet.... Alt blir liksom fremstilt svart og hvitt - og gjerne med "slik påvirker renta din økonomi". Fint det - men hvordan påvirker renta alt annet som også påvirkes av den? Tenkte også å si noe om at nettopp fordi folk låner over evne (dvs. ikke tåler noen % stigning) blir sentralbanken nødt til å regulere for oss. Men droppet det - for da blir det vel rabalder her inne. Men nå var det visst sagt allikevel. OOoops! Godt vi er flere som prøver å fri oss fra tunnelsynet!
Maya og Mini Skrevet 24. april 2008 #13 Skrevet 24. april 2008 amen... :-) Men det er så mange som er vant til å tenke meg meg mitt hele tiden, og sånt blir det FRP-velgere av..
nussie Skrevet 24. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 24. april 2008 Nå var vel ikke dette et politisk innlegg i så måte!! men for all del så er det jo supert at noen forklarer oss andre"småsynte.."nettopp dette...fordi dette var jo ting som var heeelt nytt for oss!!(ikke akkuratt..) men nå er det nå sånn en gang at det er hver og en enkelt vis renta går utover og ingen er vel så trangsynte at de ikke vil skjønne at som vanlige mennesker med helt vanlig økonomi så kan så mange renteøkninger by på utfordringer! Til og med foreldregenerasjonen vår syntes synd på alle unge som skal prøve å etablere seg nå,for det er temmelig tøft!! Var vel mer det dette innlegget var ment som,at renta gjør livet til mange veldig vanskelig og tøft! Så klart ligger det jo myye politikk til bakgrunn,men det er ikke det enhver nordmann går og tenker"ja selvfølgelig må det jo bli sånn..",nei det er vel heller slik at vi som enkelt personer kan føle oss ganske makteløse oppe i det hele og bare må ta i mot!!
Krusemynthe Skrevet 24. april 2008 #15 Skrevet 24. april 2008 Skjønner godt at det kan by på utfordringer. Har lån selv - og ser at utgiftene til huset øker. MEN konsekvensene av å la alt skure å gå kan også bli vanskelige for mange. Tenker f.eks på arbeidsledighet. Du mente ikke å diskutere politikk - men du ser vel at det ble en politisk debatt lell? Og som du selv sier (om enn med andre ord); politikk og samfunnsøkonomi kan ikke skilles fra hverandre. At eldre generasjoner synes synd på oss i etableringsfasen betyr jo ikke at det ikke er nødvendige tiltak å sette opp/ned renta. I tillegg tror jeg at de fleste i den generasjonen vil måtte se tilbake på en etablering i langt langsommere tempo enn det dagens unge forventer. Jeg mener: nå skal man liksom ha alt med det samme. Eiet hus/leilighet, bil, møbler osv. For mine foreldre i hvertfall har det vært slik at de har måttet spare til det de har hatt lyst på - og så gått gradene oppover i biler og husvære. Det med sparing er et ukjent fenomen for mange - ironisk nok - for når utlånsrenta er "høy" er jo innskuddsrenta tilsvarende "høy". Håper ikke du blir enda mer provosert - det er ikke meningen. Det som er meningen (og var med det første innlegget mitt) er å nyansere bildet litt. Ikke nødvendigvis fra det HI skriver, men fra ensidigheten som følger. Og jeg har også rett til å ha min mening uten å bli møtt med hånlig sarkasme?
Tina0508 Skrevet 24. april 2008 #16 Skrevet 24. april 2008 Renta må opp for å unngå inflasjon. Vi nordmenn forbruker noe helt enormt med penger og noen må faktisk sørge for at vi ikke går på en økonomisk smell. Det er kun pga import fra Kina at renten har vært så lav så lenge nå, men når Kina får en levestandar som vi har, vil prisene øke og da får vi her i lille Norge et kjempeproblem.
Maya og Mini Skrevet 24. april 2008 #17 Skrevet 24. april 2008 Når HI skriver "skjønner ikke hvorfor de absolutt skal gjøre livene til så mange så surt," i hovedinnlegget sitt, mener jeg hun må ta den politiske diskusjonen det blir, selv om det avslører hennes uvitenhet og selvmedlidenhet. Og ilegge "DE", altså de ansvarlige politikerne, agendaen å skulle "gjøre livet vårt surt", er politisk. Å ikke forstå at bildet er mer komplsert enn som så, er ignorant. Men det er nå en gang slik, da, at de som frivillig gidder å stille til valg, må ta ansvaret, enten det er renta som går opp, valutaen som synker, devaluering, inflasjon, arbeidsledighet.. Regjeringens nye pegepolitikk er ikke spesielt anderledes enn den som er gjeldene i resten av Europa. Tallfesting av et mål for prisstigningen, i tråd med det som er vanlig internasjonalt, har gjort det lettere å forklare og å forstå norsk pengepolitikk i utlandet. Det bør vi være glade for om det internasjonale samarebidet skal fungere... (Se NB) Og skal staten ta ansvaret for hver enkelts økonomi? Kanskje? Eller? Hadde jo vært deilig, det..
nussie Skrevet 24. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 24. april 2008 Helt enig i det meste du skriver jeg,f.eks det at vi i dagens samfunn krever og forlanger i alle retninger,mens for 40 år siden så sparte de seg til ting over tid.Helt sikkert mange som burde lære mye av det. Det er jo også slik at så lenge vi forlanger høyere lønninger og man ser at arbeidsledigheten er lavere enn på lenge,så må det tas igjen i andre enden...slik må det jo bare bli,selv om det er de svakeste det somregel går utover uansett og det er jo det som er det triste! I forhold til egen økonomi er jeg ikke bekymret,men vet om flere som ikke dette faller lett for.f.eks aleneforeldre osv.Det er de som må lide,mens andre kanskje nesten ikke merker forskjellen.. Så i bunn og grunn er vi vel ganske enige,men snakker kanskje to forskjellige "språk".. Alle har jo seg selv ansvarlig for sin egen økonomi og i samarbeid med banken og i forhold til lån så skal de jo ha tett takhøyde for en viss økning,men uforutsette ting kan jo mange ganger dukke opp,slikt som arbeidsledighet,skillsmisser osv osv,det er jo disse som blir de svakeste i en slik situasjon og det er de jeg syntes virkelig synd på.
temine Skrevet 24. april 2008 #19 Skrevet 24. april 2008 Man kan nesten ikke forvente seg at renta skal ligge på 3 % over så veldig lang tid. Jeg er vokst opp i ett hjem med lite penger, og lært meg å spare. Når jeg var lita vasket vi plastposer for å bruke de om igjen! Vi hadde en 20 år gammel sofa, og en bil som så vidt gikk. Huset var ikke i topp standard, og lånerenta var på 14 %. Vi fikk nye leker til jul og bursdag, og klær gikk mye i arv. Å leve slik er det ikke mange som gjør lenger, vi forventer alt på en gang. Huset skal være prikkfritt og garderoben skal stadig fornyes. Barna må ha leker å svømme i, og foreldrene må for all del ikke bli sett i en bil produsert på 90-tallet. Nå tar jeg litt i her, men jeg ser virkelig en stor forskjell på hvordan familier jobbet seg sakte opp til en ønsket standard tidligere, og mange som nå låner over hodet og skal ha skal ha. Vi tjener ikke mye, og selvfølgelig vil jeg ha alt på en gang selv. Jeg ser stadig noe nytt og lekkert....men prøver å overbevise meg selv om å leve litt nøkternt. Vi er i 20-årene og trenger ikke leve i "luksus" i den forstand. Vi har hus, bil og hverandre. Vi blir mette hver dag, har rene hele klær og råd til å kos oss. Mener ikke at man skal "tenke på barna i afrika og se hvor mye bedre vi har det", men tenke litt på hva man trenger og ikke, og starte sparinga igjen!! Ønsker man seg ny sofa, så spar til man har nok, og betal kontant. Dette ble langt og tullete, og jeg forstår det er fortvilende med stigende rente for mange. Prøver bare å få inn litt nøkternhet i det luksuslivet så og si alle ønsker seg:)
Krusemynthe Skrevet 24. april 2008 #20 Skrevet 24. april 2008 ) Det du nevner med sammenhengen mellom høye krav i lønnsforhandlinger og samtidig forventninger til lav rente er helt klart uforenlige krav i en stabil økonomi - men jeg tror ikke folk ser det helt, det er så mange som er ute etter kortsiktig "lønnsomhet" - hvertfall når det gjelder egen pengepung. Og det at vi som har det relativt greit krever og krever kan gi konsekvenser for de svakeste (økonomisk sett). Tror heller ikke vi er så fryktelig uenige.
nussie Skrevet 24. april 2008 Forfatter #21 Skrevet 24. april 2008 Maya og Mini: For det første så syntes jeg det er rimelig frekt av deg å kalle meg uviten når du ikke kjenner meg i det hele tatt,for det har du ingen som helst grunnlag for å gjøre ut i fra et enkelt innlegg man skriver!! Selvmedlidenhet er også en ganske drøy påstand,for det er heller noe du ikke vet en dritt om! Om du hadde tatt deg tid til å lese de andre innleggene mine her før du svarer så hadde du sett at det ikke er meg selv jeg tenker på,men de som er i vanskelige situasjoner fra før! Men det er jo kjempe flott at du er så beriket med politiske evner og evner til å dømme andre nord og ned fordi de skriver noe annent enn det som blir riktig for deg!!
nussie Skrevet 24. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 24. april 2008 Helt enig med deg temine! Ingen har vondt av å spare litt i mye av overfloden vi har og forlanger:)
Krusemynthe Skrevet 24. april 2008 #23 Skrevet 24. april 2008 Ikke tullete i det hele tatt! Et viktig perspektiv! Det er som du sier en mye høyere standard blant folk flest i dag, enn for bare en generasjon siden. Men det at de fleste klarer seg greit, gjør det ekstra belastende for de som ikke gjør det. Puls (på NRK) hadde for et drøyt år siden fokus på fattigdom i Norge. Det var hjerteskjærende! Når en 6åring jubler av glede for å få 6 (utrolig kjedelige) brukte treklosser av Frelsesarmeen sier det seg selv at han ikke er like bortskjemt som resten av barna i Norge. Og så uendelig vondt for moren som måtte innse at en shorts til gymmen blir for kostbart for den lille familien.... Dette blir "litt på kanten" av temaet her, men jeg mener vi er mange som har mye å være takknemmelige for. ..og vi trenger å minnes på det.
nussie Skrevet 24. april 2008 Forfatter #24 Skrevet 24. april 2008 Å nå ble jeg nesten litt på gråten her av den historien,krusemynthe.. syntes det er vanskelig og vondt å tenke på at noen faktisk har det sånn,mens f.eks datteren min på 5 år får det meste enten hun trenger det eller ikke.. uff trist at det skal være slike forskjeller selv i norge...
Maya og Mini Skrevet 24. april 2008 #25 Skrevet 24. april 2008 Beklager Nussie, jeg skulle ikke kalt deg uvitende, men jeg mener fortsatt at hovedinnlegget ditt tyder på en viss uvitenhet slik det er formulert. Om du ikke ønsker at folk skal se slik på deg, om du tar sånn på vei om en du ikke kjenner kaller deg ignorant, kanskje du skal tenke litt mer på hvordan du skriver? Jeg er enig i at du modererer deg og kommer med mer bevisste refleksjoner etterhvert. Trodde hovedinnlegget ditt var ment som provokasjon, og svarte i tråd med det. :-) Er enig i mye av det du skriver seinere om forbruk og måtehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå