Gå til innhold

overgrep og tannpuss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 1,5 år som NEKTER å pusse tennene. Vi begynte tidlig med å introdusere tannbørsten; hun fikk leke med den før hun fikk tenner. men å pusse de er det ikke snakk om. Har fått det til i perioder, men hun faller fort tilbake til høylytte protester hver gang vi skal pusse.

Pusser stort sett tennene hennes med tvang...Føles som ett overgrep mot henne (men er vel værre å la tennene råtne på rot.?!). Forferdelig trist å starte og avslutte dagen slik...

Noen som har noen tips? Har prøvd å pusse på dukken hennes først, at hun kan pusse mine, at hun kan pusse selv, belønning i form av fluor tablett, tøyse foran speilet ectect.... Mister totalt selvtilliten her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syng:

Det blir ikke hull i en tann som er ren

og tennene de pusser vi jo, en etter en,

og godter det spiser vi bare til fest,

sånn en gang i uka er best.

For det er flaut det er flaut, det er flaut, flaut, flaut

å bare kunne tygger graut!

Ev. :

Puss, puss, så får du en suss......

Skrevet

har prøvd de å, men hun begynner å hyyyyle hver gang jeg begynner på dem...og det er nok ikke pga stemmen min for liker synging ellers, bare ikke når tannbørsten er innvolvert...

Skrevet

Her har vi tvangspussa i periodar:) Eit barn forstår ikkje behovet for tannpuss, og her er det vi foreldre som må tenke på det:) Og barnet må lære seg at dette SKAL gjerast, samme kor det protesterer. For hylinga er berre det; protest:) Det er ikkje overgrep, men nødvendighet:)

Skrevet

He he, lyder kjent!!! her i huset får hun låne min tannbørste mens jeg pusser tennene hennes. Så skal hun pusse litt med den - både seg selv og mine tenner.... Funker bra!

Skrevet

hun misliker nok tannpussen fordi det har utviklet seg til noe negativt når du tvinger det på henne på den måten. jenta mi på 15 mnd liker ikke alltid at jeg pusser tennene hennes heller, men da får hun gjøre det selv istede. det får bare være om det ikke blir pusset bra nok, det er jo bare melketenner. jeg vil i hvertfall ikke starte en slik krig som du har gjort. skjønner jo at du blir frustrert og rådløs da, og jeg har ingen råd egentlig, for jeg har ikke vært der selv enda. *bank i bordet ;)*

ikke meningen å virke frekk altså :)

Skrevet

Min er helt lik :(

Noen dager funker det som en lek, mens andre dager.. Aj, aj, aj.. I dag f.eks. var det et rent helvete. Og det er som du sier - det føles som et overgrep. Hun hyler og jeg må holde hun fast. Jeg har også prøvd alt. Pusse "babyene" hennes, bamsene, la hun få pusse mine, synge sanger, "avlede" henne, tulle på badet, la hun få ha egen tannbørste som hun kan bruke. (Og den digger hun, den henter hun på morningen å skal pusse alle "munner" hun kommer over!) Men når jeg skal pusse tennene hennes så blir det som regel et rent helvete. Det gikk greit en periode, men nå er hun helt vrang igjen. Og det er så ukoselig! Føler meg kjempe råtten som må holde henne fast, liksom.. :(

Skrevet

problemet er bare at hun ikke vil pusse selv heller....har ikke villet det. Vil ha tannbørsten alle andre steder enn i munnen...

Skjønner jo det jeg også at vi er inne i en vond sirkel.

Skrevet

Vil bare nevne det, lupp og prompefisen: Selv om det "bare" er melketenner, kan dårlig tannhygiene av melketenner faktisk føre til så stor skade at det kan skade anleggene til de nye tennene som ligger under......Melketennene skal de tross alt ha frem til 5-6 års alderen og får en unge lov til å pusse dårlig helt frem til da, så vil nok flere enn melketennene være full av hull eller oppråtnet.....

Skrevet

Leste over her "det er bare melketenner". Hull er ikke godt uansett, og små barn med gule/brune tenner er ikke pent. Da overlever jeg heller litt hyling i et par minutter..

Skrevet

hvilken tannkrem bruker du? kanskje hun vil bli med i butikken og plukke ut tannkrem og tannbørste selv? hva om pappan pusser tennene, blir hun sånn da også?

Skrevet

jeg gjør dette bare de gangene hun ikke vil la meg pusse, nemlig for å styre unna denne onde sirkelen, og overgrepet som dere kaller det. jeg vil jo lære henne å pusse ordentlig når hun forstår mer selv, og ikke la henne slurve til hun er 6 år :P jeg sørger jo for at de blir pusset..

Skrevet

prøvd alle tannkremer for barn. kan jo prøve å la henne velge ut en tannbørste i butikken, men tror kanskje ikke hun vil forstå konseptet...

Skrevet

Bruk den mildeste type tannkrem,og bare bittelitt.

Og tvang,ja det må til her i huset,nesten hver gang,

Men jeg har merka at det er mye lettere å pusse tenner hos et barn med elektrisk tannbørste.

Nå finnes det tannkoster som spiller musikk i munnen. Kanskje noe for dere?

Skrevet

Tannbørste som spiller musikk?! Det har vi ikke prøvd!!! Det skal jeg se etter =)

Skrevet

jeg trekker tilbake min uttalelse om at det er bare melketenner. dere er jo så flinke til å overdramatisere. tror ikke ungen min får råtne tenner av å få pusse dem selv 1 av 10 ganger. beklager min dumhet.

takk og god natt ;)

Skrevet

lupp og prompefisen - 1 til 10 ganger i løpet av 6 år (sånn ca da melketennene begynner å dette ut) blir faktisk en god del ganger. Du skal ikke se bort i fra at det kommer en råtten tann frem.. Men ikke for å være frekk da :)

Skrevet

Her er det også ville protester til tider med tannpussen.

Men det er nok ingen nåde, tennene skal pusses morgen og kveld!

Skrevet

det går over!!!!!

- fortsett å prøv.

Skrevet

Hvilken tannkrem bruker du? Vi brukte smiles fra colgate, og tvang han til å pusse. Stakkars, ikke visste jeg hvor sterk den tannkremen er!! Nå har vi byttet til solidox sin barnetannkrem, den er mye mildere. I tillegg får han en fluor tablett når vi er ferdige med pussingen, som belønning.

Når det er vanskelig å få pusset tennene, bør du begynne med fluor allerede. 0,25 mg tabletter som du får kjøpt på apoteket. Men hun kan ikke velge om hun vil pusse tenner eller ei, der må det tvinges. Da det stod på som verst hos oss fikk junior lov til å pusse mine tener med min tannbørste mens jeg pusset hans tenner med hans tannbørste - det var morsomt. Husk å være tålmodig, ha fast rutine på det og ikke bli sint selv om du blir stresset. Vær rolig og blid selv om ungen skriker. Lykke til!

Skrevet

Uffda, kanskje lese innlegget ditt ordentlig.. ser jo at du alt gir fluortabletter, sorry..

Skrevet

Jeg tror dette med å nekte tannpuss er en periode de aller fleste barn går igjennom:)

For min del så er det mange ting barna kan være med på å bestemme (hvor mye de skal spise, hva de skal ha på seg, osv). Men når det gjelder tannpuss har de ikke noe valg. Husker godt den perioden da størstejenta ikke ville pusse tenner. Da fikk hun valget; Enten så gaper du opp så mamma/pappa får pusset tennene dine, eller så må vi holde deg fast og gjøre det. Etter en liten stund forsto hun at det ikke var noen vei utenom, og hun valgte som oftest det første alternativet;o)

Skrevet

Har du forsøkt med elektrisk tannbørste? Mange barn synes det er morro. Desuten går det ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...