Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Det virker som det er mange som velger å kun ha de 6 obligatoriske permisjonsukene til far, og så resten til mor. Hva er grunnen til at dere gjør det slik? Og får han da noe alenetid hjemme? Det er ikke meningen å skyte noen altså, er bare nysgjerrig.. Vet at mange har økonomiske grunner o.l. Vi har selv 4 mnd til far her, men er selvsagt klar over at det kan være grunner til at slike ordninger ikke går hos andre. Vår grunn er at far skal også få nyte litt alenetid sammen med den lille; det er viktig kontakt og nyttig for far å delta i arbeidet med barn og hjem. Pluss han vil det veldig selv da
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Her har far kun valgt å ta sine 6 uker, mens jeg har ferie. Skal jobbe den ene uken. Det er ikke av økonomiske grunner vi gjør det sann, men at jeg ønsker å være så lenge som mulig hjemme. Han vil og være sammen med sønnen sin, men hadde ikke et veldig stort ønske om å ta fler måneder. Dessuten er det litt upraktisk om jeg skulle begynne og jobbe nå snart som han er 9 uker da jeg ammer. (selv om man kan reise hjem om amme og sann- fullt klar over det) Jeg er for valgfrihet, det som passer for oss er kansje ikke passende for alle andre.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Her får far alenetid om kveldene om han ønsker, eller i helgene. Han skal bare ha 6 uker, vi har aldri diskutert noe annet. Dessuten er jeg vel den gamledagse typen som synes det er deilig å gå hjemme med barna, og trenger den tiden med minsten. Har vært gjennom sv.skap, fødsel og alt som følger med det, så synes faktisk det er greit at jeg har den lengste tiden hjemme. Far er enig i dette.
camosilla Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Både jeg å samboer ønsker at han skal ha 6 uker. Jeg vil også ha mest mulig tid hjemme med sønnen vår, og det er samboer enig i
ikke akkurat struttepupp! Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 vi har kun 6 uker til far fordi:jobbmessig er det vanskelig å være borte mer enn de 6 pålagte ukene, jeg ønsket mest mulig permisjon-noe som var helt grei for far. Ikke så veldig mye alenetid for far, men han steller snuppa nesten hver kveld. Tar henne når han kommer fra jobb (hun er litt urolig på ettermiddagen)+at han er alene med henne de dagene jeg trener. Han er helt super med ungene, de to eldste har stor glede av en leken far:-)
Andie82*tobarnsmor* Skrevet 21. april 2008 #6 Skrevet 21. april 2008 Vi har valgt at jeg skal være hjemme så lenge som mulig, og at han skal få sine 6 uker, dette er ikke noe jeg har valgt alene men noe vi har bestemt i fellesskap. Han skal være hjemme alene disse 6 ukene siden jeg begynner på jobb da han går ut i permisjon......
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Hadde ikke noe videre valg dessverre, han startet i ny jobb som krevde kjapp oppstart og som krever mye arbeid. Da var det ikke akkurat noe sjakktrekk å be om pappapermisjon utover de 6 ukene dessverre. Han ville gjerne det selv og tror de hadde hatt godt av det begge to. De 6 ukene må vi ta i sommerferie så han får ingen alenetid med sønnen vår. Men utover det så er han en veldig engasjert og flink far, fra dag 1 så har han tatt seg av stell, nattevåk, mat, lek og kos og gjør like mye som meg (utenom fra 8-16 da).
Kjukka Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 Her får ikke pappa ei eneste uke. Jeg har ikke krav på foreldrepenger (er student), og derfor får han ikke penger om han tar ut pappaperm. Og om jeg hadde hatt krav på foreldrepenger, så hadde jo han bare fått de latterlige 6G av nav, som er halvparten så lite som han har i lønn. Mamma`ene i den bedriften han jobber i får full lønn, for da betaler dem mellomlegget, men dette gjelder da ikke for pappa`ene, noe som er ganske så vanlig rundt omkring.
Yrha Skrevet 21. april 2008 #9 Skrevet 21. april 2008 Fordi vi begge ønsket det slik. Han har nettopp blitt forfremmet, og jeg trives hjemme og studerer ved siden av. Han tar masse ansvar elikevel, og tar pappapermen sin når det passer, f.eks når jeg skal være litt vikar. Vi er ikke så opptatt av ALENEtid, vi er mye mer opptatt av at vi skal få familietid sammen. Lillegutt og faren har det ikke annerledes fordi jeg er i samme hus som dem.
Yrha Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 OI, det hørtes sånn passelig urettferdig ut, June!! Håper de endrer reglene snart..!
Aibell Skrevet 21. april 2008 #11 Skrevet 21. april 2008 Far syntes det var greit med seks uker på slutten. For at far og datter skal få litt alene tid så står han opp med henne hver dag og kommer tilbake når hun er sulten og klar for en ny lur. Ellers hadde vi nok ikke klart oss økonomisk om han skulle hatt mer.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #12 Skrevet 21. april 2008 Far jobbar på sjøen og er ute ca 4,5 mnd tilsaman i løpet av eit år. Meir en nok heimetid med andre ord:)
Gjest mphs Skrevet 21. april 2008 #13 Skrevet 21. april 2008 Han tar ut 6 uker permisjon for vi er begge enige i at det er mor som er viktigst i babyens liv så lenge jeg ammer og babyen er mest knyttet til mor den første tiden. Han får likevel mer tid sammen med både babyen og storesøster siden han har overført 2 uker fere fra i fjor + 5 uker ferie for i år + 6 uker fedrekvote. Disse ukene bruker vi sammen med begge ungene for å skape trygge rammer rundt barna våre som en familie. Han er også sammen med ungene etter arbeid og i helgene, og tar sin del av både barnestell og husarbeid.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Vi gjør det litt av økonomiske grunner og litt pga at jeg skal amme lengst mulig. Da jeg begynner jobbe blir det vanskeligt med amming pga at jeg jobber 3 delt turnus. Jeg har må slutte amme med en gang jeg får mensen pga at jeg da må begynne på noen tbl jeg ikke kan ta når jeg ammer. Derfor prøver jeg amme mest mulig for å holde mensen borte så lenge som mulig. Så håper jeg at jeg klarer det. Jeg har valgt å jobbe da pappa skal være hjemme sånn at han skal få alene tid med gutten. Han skal være hjemme 7 uker. Han kunne godt ha tenkt seg å være hjemme lenger men vi valgte å gjøre det sånn denne gangen. Så største årsaken er økonomisk men også pga amming.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #15 Skrevet 21. april 2008 Her er far selvstendig næringsdrivende og tjener mange ganger det jeg tjener. Vi har lagt oss til en livsstil etter lønna, har utgifter deretter og vår økonomi ville ha ramla sammen om han skulle tatt 4 mnd hjemme. Uansett hvor mye han måtte ønske det. Men vi har selvfølgelig valgt dette selv.
petite fleur Skrevet 21. april 2008 #16 Skrevet 21. april 2008 Jeg har desverre ingen jobb å gå tilbake til, ville vært dumt å ta sjansen på at jeg skulle få en eller annen jobb når jeg hadde vært sikret foreldrepenger. Kunne jo risikert å gå arbeidsledig, kun med dagpenger, og da måtte vi nok solgt huset og....ja. Passet veldig dårlig at pappaen skulle ta mer enn sine 6 uker. Kanskje det går seg til med neste unge? ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #17 Skrevet 21. april 2008 Fordi far har liten og av og til ingen inntekt i det hele tatt. Så vi hadde tapt kjempemye økonomisk på å la far ta flere uker. Vi ville gjerne ha fått overført de 6 obligatoriske ukene til mor, vi da, for det hadde vi tjent mer på. Men dessverre har far tjent akkurat litt for mye til at det gikk an. Da sier jeg dessverre pga vi rent økonomisk har det litt trangt. Ellers vil jeg si at far får veeeldig mye tid med vesla om han ønsker det, så mye som han vil, all den tid han i lange perioder ikke har noe annet bedre å foreta seg.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #18 Skrevet 21. april 2008 Uhmm.. Jeg er egentlig veldig for likestilling og vil gjerne ha en daltagende og dyktig pappa til barnet mitt. Og om han hadde bedt om å få halvparten av permen; så hadde han selfølgelig fått det.. Men samtidig er jeg veldig glad for at han bare ville ha 6 uker.. hehe.. Jeg fikk nesten litt småpanikk av tanken på at jeg ikke skulle få være sammen med datteren min så lenge som mulig.. hehe.. Hun er nå 3 mnd gammel og jeg syntes det er vanskelig å la andre ta over som omsorgsperson.. Vet at det er sundt både for meg og henne, men jeg er ikke heeelt klar enda. (da tenker jeg på besteforeldre etc).
Spirevipp med go`gutten Skrevet 21. april 2008 #19 Skrevet 21. april 2008 Her skal far bare ha de 6 ukene, hvis det blir så mange.. Jeg er student, og samboer har derfor ikke krav på permisjon med lønn med mindre jeg hadde begynt å studere igjen midt i skoleåret (noe som ikke lar seg gjøre) eller hadde fått meg en jobb. Så for oss er det økonomien som avgjør, dessvere, ellers hadde nok samboer tatt ut mer enn det vi har tenkt.
solei Skrevet 21. april 2008 #20 Skrevet 21. april 2008 Har fått mitt redje barn og ønsker en rolig hverdag i ett par år.Skal være hjemme i 2 år og det ser eg frem til.Tidligere har far hatt 4 uker den gang det var slik for vi liker det sånn.Har i alle år jobbet mye kveld,helg,og helligdager så far har alltid fått sin kvote med kvalitetstids med jentene aleine.Denne gangen så blir eg mest heime for vi har valgt det..han jobber og tener godt og det nyter vi godt av.Min mann elsker å jobbe og eg elsker å ta det litt mer med ro.Gleder meg til å kunne ha mulighet til å følge ungene skikkelig opp på ettermiddagstid og i helgene.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #21 Skrevet 21. april 2008 Jeg skal ha all permisjonen untatt 6 uker av den enkle grunn at jeg ønsker å amme så lenge som mulig uten masse styr. Mannen min har nok alenetid med henne- og når ble det normalt med så masse "alenetid" for alle? En familie er en familie.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #22 Skrevet 21. april 2008 Så flott for dere at dere har funnet en ordning som passer dere. Hvorfor så nedlatende til de som velger annerledes?????
yret Skrevet 21. april 2008 #23 Skrevet 21. april 2008 Mener du at HI er nedlatende? Hvorfor det? Mannen min er selvstendig næringsdrivende, og de får ikke utbetalt det samme som vanlig ansatte. Her blir det slik at han får 60% av 80% (ettersom vi har valgt ett års permisjon), og det blir jo ikke så fett. Derfor seks uker. Jeg skal jobbe disse ukene, så han skal ha hovedansvaret for jenta vår. Det synes vi begge er riktig og viktig. Kan ikke se at det går på bekostning av "familietid", slik enkelte her mener. Forøvrig har vi ikke fått bhg. plass, så da skal vi være hjemme 50% hver når den betalte permisjonen er over.
Yo&La+spire Skrevet 21. april 2008 #24 Skrevet 21. april 2008 Vi var begge hjemme til snuppa var 5 mnd:) De 2 første mnd studerte eg litt da, men var mest hjemme selvfølgelig;) Da hun var 5 mnd begynte pappan å jobbe og eg skal begynne å studere igjen når hun er 1.5 år. Deilig å ha så mye familietid ja:)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #25 Skrevet 21. april 2008 egentlig mange grunnet til at vi hat valgt d. Økonomi er jo en ting. Siden vi taper en del på at han er hjemme. Å jeg ikke har noen jobb foreløbig. For d andre jobber han borte og reiser mye og jobben er avhengig av han, å mindre han er med i jobben jo mindre tjener han. Og så hadde jeg blitt totalt utslitt hvis han skulle være hjemme så lenge, jeg som gjør ALT.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå