Gå til innhold

Hva mener du?..ang sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen har vært forkjølet hele 4 ganger før hun ble 6 mnd. Halvsøskene hennes (tenåringer)er mye syke, og smitter hver gang. Babyen blir kjempedårlig hver gang, sover ikke på en uke, problemer med å puste og spise og må få effedrin.

Jeg vil selvsagt at søskene skal få leke med henne, så nå sist gang ga jeg søskenet et munnbind og ba søskenet om å vaske hendene før lek med babyen.

Moren til søskene ble da rasende. Jeg står fortsatt 100 % på det jeg gjorde.

Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Mammaen min måtte bruke munnbind og hele pakka for ikke å smitte meg med forkjølelse da jeg var noen uker gammel. Det er da vel ingen som ønsker at en liten baby skal bli syk vel ... så da gjør man det man kan for å unngå det.

Skrevet

Synes du var drøy. Forstår godt at du ikke ønsker minstemann smittet, men da må du be de holde seg på avstand, og stole på at de gjør det. Ærlig talt, alle som er i kontakt med barnet kan jo bære på smitte av noe slag, så det blir en slitsom verden hvis du skal fortsette sånn ja:-) Støtter halvsøsknene jeg da.....du har overreagert!!!

Skrevet

henger meg på svaret til skravlemamman jeg..

Skrevet

Hadde nok ikke gjort det selv, men skjønner tankegangen din.

Skrevet

Spennende å høre hva andre mener.

Jeg skjønner at det virker i overkant, men samtidig synes jeg ikke at det er ok at hverken babyen eller jeg sover på en uke + at jeg ser at babyen har det vondt.

Skjønner selvsagt at babyen vil bli syk i barnehagen og kan få smitte andre steder. Men mener fortsatt at å få en femte forkjølelse på under 6 mnd er i overkant.

Jeg hadde faktisk ikke hatt noe problem med å bruke det selv om jeg var syk.

Det kan jo nevnes at søskenes mor ba meg om å dra hjem til mine foreldre en gang jeg var syk slik at de ikke ble eksponert for smitte...

Skrevet

Forstår faktisk den andre mamman jeg fordi du helt sikkert provoserer henne. Du spurte, og jeg svarte og jeg synes fortsatt du har overreagert stort;-)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt!

Det å ha forkjøla baby er slitsomt og veldig ubehaglig for babyen. Man gjør vel bare det man kan for ikke å oppsøke sykdom....

Skrevet

Skravlemamma - jeg takker for tilbakemeldingen din, det var jo det jeg ba om. Og heldigvis er vi ulike:-)

Men jeg skjønte ikke helt det med å provosere henne. Mente du med å be søskenet å ha på munnbind? Ellers prater jeg ikke med henne, så jeg får ikke provosert henne. Men barna hennes er jeg glad i:-)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Antar at dette søskenet var sykt. Alternativet var vel å ikke leke med babyen, og hadde mitt lillesøsken blitt såpass sykt av å bli smitta så hadde jeg ikke hatt problemer med å ha på munnbind.

Skrevet

Hadde du gjort det samme om det hadde vært dine barn ikke havsøsken. Jeg syntes det var for drøyt. Hadde aldri satt munnbind på ungene.

Skrevet

Jeg synes det var en ekstrem ting å gjøre. I tillegg var den veldig ekskluderende og ga en hel mengde med signaler, noen du kanskje ikke engang ville sende.

Hvis ikke legen til babyen har beordret forkjølede og syke mennesker til å bruke munnbind når de er i nærheten av babyen, synes jeg du gikk over streken.

Skrevet

Ja, jeg hadde gjort det på meg, slekt, babyen.. you name it.

Har ikke noe med at de er halvsøsken. Jeg er da glad i dem og.

Det var kun under lek med barnet.

En del synes ikke noe om det, hva ville dere heller råde meg til?

1. Nektet lek?

2. Trekke på skulderne og ventet på en søvnløs uke med en baby som ikke sov, spiste og som jeg måtte hele effedrin i?

3. Annen løsning

Skrevet

Ser tankegangen, men synes mundbind var litt drøyt...

Søsknet er såpass stort at jeg ville antagelig sagt at h*n kunne vaske hendene før og etter lek og snu seg bort ved hosting osv...

Skrevet

Jeg har to barn, eldste var 15 mnd når minstejenta ble født. Eldste gikk i barnehage og tok med seg den ene sykdommen etter den andre. Dette førte til at jeg hadde en baby som var syk store deler av det første leveåret.

En veldig slitsom periode, men sånn er det for de fleste som får baby og har andre barn fra før.

Kunne ikke falt meg inn å satt munnbind på eldstemann...

Skrevet

Enig, men dette er forsøkt fire ganger før. Og ikke etterfulgt.

Hva gjør du da?

Skrevet

Regner med at såkaldt ulydighet får konsekvenser? Og da blir jo dette på lik linje.

Kan ikke søsknet vaske seg på hender, snu seg ved hoste osv, så må h*n vente med lek med baby'n til sykdommen er bedre...

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener.

Det er ikke like lett å oppdra en som er langt inn i tenårene.

Men jeg burde kanskje ha gitt alternativet:

"Enten leker du ikke med søskenet ditt hele denne uken eller så bruker du munnbind"

Det hadde vært mere fair.

Men jeg er 100%sikker på at søskenet hadde valgt munnbindet - men da hadde valget ligget hos søskenet. Enda jeg mener at det har ligget der, men søskenet har valgt å trosse reglene.

Da er jo munnbindet en konsekvens av dette også.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Selv om virkemidlene kan virke ekstreme, så skjønner jeg deg kjempegodt! Det er jo vår jobb å beskytte ungene våre, og å skjerme dem fra (det som ser ut til å være) en smittebombe er i mitt hode 100 % ok. Men det har sikkert litt med innpakning av budskapet også, hvis man presenterer det på en bra måte så er det utrolig hvor mye man kan komme unna med - også forespørsel om bedre hygiene og munnbind.

Skrevet

Skjønner at det å oppdra en i tennårene kan være litt av en utfordring...

Så å gi h*n valget mellom mundbind eller ingen lek er da en god løsning. Da kan ingen påstå at du har tvunget på h*n en mundbind ;)

Det er jo heller ikke snakk om å gå med det hele tida regner jeg med? Bare ved "nærkontakt"?

Skrevet

Babyen din har vært syk 4 ganger på 6 mnd.

Du sier at det er halvsøskene som smitter barnet hver gang. De har altså hatt 4 ulike virus på 6 mnd. Det er vanlig for barnehagebarn, men relativt mye for tenåringer. Enten blir barnet ditt smittet fra andre hold, eller så har disse tenåringene meget dårlig immunforsvar.

Skrevet

Kun ved lek selvsagt.

Takk for tilbakemeldinger.

Konklusjonen er vell den at jeg kunne overlatt valget til søskenet. Men utfallet ville ha blitt enten ingen lek eller munnbind.

Om man har små søsken så skjønner jeg at man ikke kan kontrollere dette. Men jeg mener at når søskene nærmer seg myndighetsalder så kan jeg i hvertfall gjøre et forsøk.

Ellers så opplevde jeg det ikke som at søskenet reagerte, og det var faren deres som fortalte at det skulle brukes. Så jeg forsøker ikke å være den onde stemoren. Men moren reagerte da når hun fikk høre om det.

Skrevet

jeg synes det var hysterisk gjort...

minstegutten min var forkjøla i eninga fra han var nyfødt til han var 10mnder, men nekta aldri storebroren å leke m han.

synes det virker ekskluderende, og hadde jeg vært biomor hadde jeg nok reagert ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...