Gjest Skrevet 20. april 2008 #26 Skrevet 20. april 2008 abbraksli = slitsomt og tungvint trevvali = det samme som over Gudbrandsdalen
Gjest Skrevet 20. april 2008 #27 Skrevet 20. april 2008 Og, jeg vet ikke om man sier dette i hele landet jeg altså, men ikke på sørlandet hvertfall! Bergensere sier GANGSPERR! Det er det samme som lemster(?) , altså, den stølheten i musklene etter trening:P
Gjest Skrevet 20. april 2008 #28 Skrevet 20. april 2008 Synes det er litt morsomt når man kan si at det er kjøle varmt... Da er det veldig varmt, faktisk. Dessuten: ålbågå - albue mehæinkje - mygg kæiltåka - veldig, enormt kasthåkkå - liten krok som holder f.eks. uthusdører lukket Vet ikke om noen vil tippe hvor disse uttrykkene stammer fra, jeg.....
Anquor Skrevet 20. april 2008 #29 Skrevet 20. april 2008 Ørsta Sunnmøre låkt- vondt ho hi- hun andre vekje- vet ikke hekje-har ikke leita- leter aue- øye
mamamaren Skrevet 20. april 2008 Forfatter #30 Skrevet 20. april 2008 Utenfor trondhjem, kanskje? Vet ikke, bare gjetter...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. april 2008 #31 Skrevet 20. april 2008 Hin/hine: den/de andre, som slå på hin kanalen, de hine brør'n. Auvert (øuvert): vanskelig, komplisert Aftes: kveld
kjerringatilmannen Skrevet 20. april 2008 #33 Skrevet 20. april 2008 abakkeli - voldsomt/grusomt stomp - brød høræ - skulder noen som vet hvor dette er fra?
Gjest Skrevet 20. april 2008 #35 Skrevet 20. april 2008 Meldal(hjemplassen til kaillen) Hæsten høsten Sjeså skøyter Sjora skjære
Lykke X 4 Skrevet 20. april 2008 #36 Skrevet 20. april 2008 Kopptua-kjøkkenklut Læsta-Ullsokker Hua-lue Jåsse-tulle kor-hvor Elles har min Nord-Norske dialekt andre saftige dialektord som jeg velger å ikke ta med her...hihi......
MissBenz Skrevet 20. april 2008 #37 Skrevet 20. april 2008 E e ifra Surndaln på nordmøre... Dråkja=jenta Kjøle=veldig Læst=sokk
mamamaren Skrevet 20. april 2008 Forfatter #40 Skrevet 20. april 2008 Jaja, det var da ikke SÅ langt ifra :-)
giggsi Skrevet 20. april 2008 #41 Skrevet 20. april 2008 Bessede=plutseligt Holkå=glatta,is på veien Snottunge=snørrete unge Lammarau=tiltaksløs Haugesund
mirredutt Skrevet 20. april 2008 #42 Skrevet 20. april 2008 Nord Norge: attme - ved siden av brøkje - dytte peive - vifte med armene kauke - rope
gullungemamma'n til 3!! ;-) Skrevet 20. april 2008 #43 Skrevet 20. april 2008 Har en lett samlin her som faktisk er litt morsom, og den avspeiler vel at jeg er ifra et sted som hadde mye gjennomtrekk av folk, både fra nordligere og sørligere strøk, -et fiskevær på trøndelagskysten... Kakskiv- brødskive Læsta- Ullsokker Rysj i hold- får frysninger og evt skjelver. attåt- inntil og i tillegg nett- bærepose huv- lue klein- syk skrekling- det alle andre kaller krekling(bær) -et ord som blir helt feil i mine øre :-) boksferrlåvva- ikke forlovet, men kjærester :-D Sjå- det som alle kaller for naust eller båthus. Får jo nesten hjemlengsel av og ramse opp disse ordene. Ser mye går igjen både i nordnorge og møre. Men faktisk har vi endel ord som før var mer brukt rundt om, og som henger igjen fra gammelt av, som gjerne ligner litt på dansk og svensk. (vi har jo vært i union) Litt morsomt....
gullungemamma'n til 3!! ;-) Skrevet 20. april 2008 #44 Skrevet 20. april 2008 Glemte en jeg synes er så søt; Litjtæva- lille jenta brukes litt som kjælenavn hos oss. Men hos enkelte har jeg fått inntrykk av at det ikke er så positivt, men pytt pytt. Æ veit no kårr æ meine så da får dæm bære ha det. - lett oversatt; Jeg vet nå hva det er jeg mener, så da kan de bare ha det så godt! (jeg bryr meg ikke)
En, snart to :) Skrevet 20. april 2008 #45 Skrevet 20. april 2008 Kjøle sier man ikke bare der. Helt vanlig uttrykk iromsdalen og på nordmøre også....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå