___ Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 Jeg var i lekebutikken med datteren min i går. Der var det også en jente sammen med sin far (regner jeg med at det var). Jenta spurte om hun kunne få en vannpistol hvorpå faren høyt og tydelig svarte at "Nei, det er ingen jenteleke så det kan du ikke leke med". Først ble jeg litt paff men så tok jeg med meg jenta mi bort til vannpistolene og spurte henne hvilken hun ville ha. Jeg sa også høyt at nå som sommeren kom måtte jo alle ha en vanpistol. Mannen og jenta sto bare ca 2 meter unna så de hørte det selvfølgelig, det var jo også noe av poenget. Var det dårlig gjort å opponere mot andre sin oppdragelse på den måten?
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Hmmm... synes det var litt pent jeg... selvom kanskje jenta synes det var litt vondt å høre da...Bittelitt dårlig gjort kanskje??
Eve Dallas Skrevet 20. april 2008 #3 Skrevet 20. april 2008 Overhodet ikke! Ned med alle mannsjåvinistiske kryp. La oss legge oss i buskene og skyte på dem med vannpistolene våre, jo større jo bedre!
Mamma til gutt og jente....... Skrevet 20. april 2008 #4 Skrevet 20. april 2008 Synes det var dårlig gjort. Synes du burde tenkt på at det kan være vondt for den lille jenten.
Scorpiogi Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 kan hende det var for at han ikke ville kjøpe noe så var det den beste unnskyldningen han kom på.....mest synd i jenta da antakelig...
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. april 2008 De handlet. Det var ikke det det stod på ;-)
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg tenkte at selv om det muligens var litt vondt for jenta så fikk hun i hvertfal et innspill om at farens versjon om hva som var "lov" å leke med ikke var hva alle andre mente. Kansje det ville ilelv være med å gjøre at hun turte å mase mer siden og stå imot en idiot av en far?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Synes nok det var barnslig av deg. Men du gjør selvsagt som du vil. Hvis noen hver gang provoserer deg på butikken og du kjøper noe til barnet dit hver gang får du nok et problem senere. Men selvsagt får du gjøre som du vil. Jeg vet mange er mot å kjøpe lekevåpen til barna sine, og det får da være opp til de hva de velger å gjøre.
Tipp topp Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Ja jeg synes det var veldig dårlig gjort ovenfor jenta. Ikke nok med at hunm ikke fikk vannpistolen hun ønsket seg, men så få vite at alle andre kom til å få en. En ting om du hadde sagt det så bare faren hørte det, selvom jeg ikke helt skjønner hvorfor du skulle bry deg. .
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Kanskje litt surt for jenta, men håper det var enda surere for pappan.
Lillesnuppis Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Syns ikke det var dårlig gjort jeg. At du sa det høyt gjør da vel ikke noe. Mange som snakker høyt :-) At noen her oppe sier at det var synd på den jenta var det, men andre kan da ikke slutte å kjøpe bare for at foreldrene til noen barn ikke vil kjøpe det... Å ja la oss damer kjøpe KJEMPE store vannpistoler å ligge bak hekken å skyte løs på dem med pistolene våre når di kommer gående. hehehe
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2008 O)m han hadde sakt ikke til barn hadde jeg ikke reagert, men at han sa det om jenter var veldig feil for meg. Desuten hørte min datter det. Hun skal i hvertfal ikke gå rundt å tro at det er leker hun ikke får fordi hun er jente. Tror ikke dette er noe som kommer til å hende plagsomt ofte. Det er i hvertfal første gangen, og hun trengte faktisk vannpistoler.
Mamma2OO5 Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Ja dårlig gjort og barnslig. Med tanke på jenta..
unnl Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 Kjenner en gutt på 5 år som har hestedilla:P Alt han vil ha, og alt han vil leke med, er "my little pony", leker at han er hest og hopper over hinder osv. Samtidig elsker han å ordne i stand teselskaper for lekekameratene. Vasker og rydder. Kjempesøt. MEN, pappan hans er kjemperedd for at han skal bli en "jentete" gutt, og prakker på han med de råeste gutteleker, actionhelter, tøffe biler osv. Men, han er ikke interessert. Og pappan kjøper heller en ny lekebil til han (som han aldri kommer til å leke med), i stedet for en lekehest (som han vil ha). Tror det er noen pappaer som skiller veldig mellom jente- og gutteleker... Vet om flere eksempler... Det du gjorde, var ikke dårlig gjort overfor faren, han fikk kanskje opp øynene;) Håper bare ikke jenta ble enda mer lei seg:/
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 20. april 2008 Hvem skal egentlig fortelle slike jenter at de ikke skal finne seg i å måeøye seg med jenteting når foreldrene ikke gjør det? Jenta fikk foresen mye dyrere ting enn det vi kjøpte, selv om det ikke var det hun sa hun ville ha.
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2008 Jeg håper ikke hun ble lei seg, men jeg håper hun ble sint.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #17 Skrevet 20. april 2008 Ja, det var litt dårlig gjort og også litt barnslig. Kan jo tenkes at det var en unnskyldning han brukte fordi han ikke ville kjøpe lekepistol til henne? Tenker at det kanskje gjorde ekstra vondt for den lille jenta å se at din fikk når hun ikke fikk, det hadde ikke vært ditt problem om du ikke hadde hørt samtalen dems, men når du gjorde det på "trass" synes jeg det bare var dumt.. Jeg synes ikke at man skal blande seg inn i andres oppdragelse så lenge det ikke går på direkte omsorgssvikt jeg da..
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 20. april 2008 #18 Skrevet 20. april 2008 Men hva lærer du barnet ditt med å ha en sånn holdning selv da? Ingen "trenger" vannpistol om våren uannsett hva du sier. Og folk må få oppdra sine barn på den måten de vil. Jeg selv hadde aldri nektet mine barn å få dukker om de ønsker seg det. Men jeg understrekker jo ikke det på butikker osv, for jeg har ingenting med hva andre gjør. Og slenge med leppa sårer nok mer den lille jenta enn faren hennes. Du kjøpte vannpistol til jenta di, det har ingen noe med, men du har heller ikke noe med å understrekke det overfor andre foreldre. Ingen fasit på hva som er rett barneoppdragelse. Jeg hadde ikke kjøpt vannpistol til mitt barn om våren på grunn av at jeg har lært at vårværet kan være ganske så skummelt. Jeg nekter ikke andre å kjøpe det.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #19 Skrevet 20. april 2008 I og med at det kan ligge noe annet bak så synes jeg kanskje det var lit ufint. Det er ikke sikkert at det var fordi det var en "gutteleke" men kanskje fordi det jo liksom er et våpen? Min far var nemlig sånn, ikke fordi jeg ikke skulle leke med gutteleker, for det var helt greit, men fordi han er pasifist og ikke ville vi barna skulle leke med "våpen"! På den annen side, dersom det var fordi det liksom var en gutteleke, jo da holder jeg med deg.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #20 Skrevet 20. april 2008 Og nå leste jeg skikkelig så jeg later bare som jeg ikke har sagt noe jeg. *småflau*
Koseklompen Skrevet 20. april 2008 #21 Skrevet 20. april 2008 Synes det var dårlig gjort ja. Med tanke på jenta. Faren har en annen syn på oppdragelse enn deg,,,sånn er det bare.
litakine og Theodor Skrevet 20. april 2008 #22 Skrevet 20. april 2008 jeg synes at det var rimelig barnslig gjort ja - kjøpe noe til din datter kun fordi hun andre jenta ikke fikk det - uansett hvor mye du skulle si ditt standpunkt til pappaen hennes. Men samtidig synes jeg ikke man skal blande seg inn i andres oppdragelse, så jeg skal heller ikke blande meg i din måte å gjøre det på.
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #23 Skrevet 20. april 2008 Da blir det nesten en deffenisjon på hva som er omsorgssvikt. For meg er det å lære barn gode holdninger vell så viktig som mye annet. Om unger læres opp til rasisme, kvinneundertrykking ol mener jeg det er grov omsorgssvikt. Sansynligvis var ikke det saken her, men jeg synes det er viktig å vise barna at det finnes ulike holdninger. Nå skal jeg innrømme at handlingen ikke var spessielt gjennomtenkt da jeg gjorde det, men jo mer jeg tenker på det, jo mer fornøyd blir jeg.
___ Skrevet 20. april 2008 Forfatter #24 Skrevet 20. april 2008 Poenget var at jenta skulle høre det. Det var viktigere at hun fikk høre at ikke alle er like forstokkede som faren enn at faren fikk høre det.
Gjest fløyelsgrøt&smørøyet*2pp* Skrevet 20. april 2008 #25 Skrevet 20. april 2008 Ja det syns jeg var heslig gjort. Hun fikk jo ikke noe mer vannpistol av den grunnen og ble mest sannsynlig veldig lei seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå