:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 er det ok? eller skal det settes regler for det? om far flytter så overlater han jo veldig store deler av ansvaret til mor og har liten mulighet til og hjelpe til. skal far få flytte? hva om jeg som mor ikke har lyst til og ta over hans del av ansvaret. han kan jo bare gi f og stikke. eller lavær og møte i det hele tatt. hvordan ser dere på den sinden?
Julie Angelica:) Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Jeg skal fint klare å ta meg av Julie på heltid om han flytter så langt unna at samvær er håpløst. Det er han som taper på det, og gjett hvem som sannsynligvis snur ryggen til han når hun blir voksen og spør etter sannheten om hvorfor hun ikke så mer til sin pappa når hun vokste opp.. Hvis en far har så lite følelser for sitt barn at han bare stikker av, så vet jeg for det første ikke hvor dypt farsfølelsen stikker, og ikke vet jeg hvor bra det samværet ville blitt om man hadde funnet en løsning. Det gjelder selvfølgelig om en mor gjør det samme.
nickoline og supermann Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 det ville vært forjævlig hvis pappan her dro til Danmark. Det vil han aldri gjøre. Vi har avtale om at vi blir her vi er - uansett. men man vet jo aldri da. men barna burde gå først, og da flytter man ikke utenfor skolekretsen synes jeg. men noen regler synes jeg ikke stortinget kan tvinge på folk altså....
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2008 men det er like vondt for barnet. og hvor går grensen? om far stiller på 1 døgn i løpet av 14 dager men aldri noe annet, kan mor få flytte da? til et sted der det bor mennekser som vil hjelpe henne. jeg er selv 90% alene med småen, og jeg vet at far hadde blitt fryktelig leiseg/sint om jeg flyttet. å selvsakt ønsker jeg jo ikke og flytte heller. men når far bruker 10% av tiden sin på småen, hvor intresert er han da? jeg kan ikke tvinge han til og hjelpe til og jeg greier meg alene, men det blir feil han kan bestemme hvor mye jeg skal ha småen mens jeg ikke kan bestemme hvor mye han skal ha småen. og selvsakt blir det feil at han kan flytte men ikke jeg osv. er man 2 likverdige foreldre så har man også likt ansvar. hva skalgs ansvar har egentlig samværsforeldre i dag? ingen ting
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2008 har han tapt? for og ha tamt hovedomsorgen så må man jo først ønske og ha den. det kan jo like så godt være at mor føler at hun vi ha barna mindre og at hun taper dobbelt og barna taper.
nickoline og supermann Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Nei, selvfølgelig ikke. Men noen mennesker har gode grunner for å flytte. det kan være nettverk og jobb. Livet er ikke sort /hvitt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2008 samværsforeldre står ikke uten rettigheter. de har hav av rettigheter, men de har ikke noe ansvar. samværsforeldre må få avnsvar
Gjest Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Samboere og gifte har felles foreldreansvar. Mor får foreldreansvar når hun er enslig. Så hvordan skulle far i ditt eksempel kunne ta med seg ungene å flytte til Danmark hvis ikke mor tillater det?
winneboo Skrevet 18. april 2008 #9 Skrevet 18. april 2008 Det er desverre svært lite krav til samværsforeldren idag. Han eller hun kan komme og som han eller hun vil. Droppe samvær som det passer en å seile sin egen sjø. Hvem er taperen her? Jo barnet, som tror at det skal til far eller mor men så skjer ikke dette alikevel. Syns det stilles alt for lite krav til samværsforeldren- Å nå skal de lage regler om at den med hovedomsomsorgen ikke kan flytte på seg. Vis dette er pga samvær så burde jo far heller ikke få flytte. Kan ikke bruke argumentet om at barnet mister det miljøet og venner, skole osv. Det mister jo barn som bor sammen med begge foreldrene som velger å flytte. Vis samværet skal stå i fokus så bør heller ikke far få lov å flytte dersom han vil fortsette å ha samvær. Så egentlig syns jeg ikke noe om det å nekte folk å flytte. Tror aldri det ville fungeret i praksis.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 18. april 2008 ja mange fedre vil ha hovedomsorgen og i høyeste rett så er det tilnermet 50% som får det også. hvor mange mødre er det ikke som vær dag skriver på aleneforeldre sidene at de er slitene, at far ikke stiller opp igjen. at far bryter avtaller, at han kommer og går som han vil. far må få plikter. jeg kan ikke bare lavær og ha småen om han er syk eller om jeg skal noe. hvorfor skal fedre kunne det? hvorfor skal det være ok at en far ikke er intresert osv. det er jo like vondt for barnet uansett!
Gjest Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 Jaha? Når ble det endret? MIn skilte venninne fikk ikke flytte til danmark for å studere. Foreldrene hadde fellers foreldreansvar, og far motsatte seg at barna skulle tas ut av landet. Moren stod derimot fritt til å flytte hvor hun ville innen Norge.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2008 de kan ikke flytte hvor pokker de vil. har man delt foreldreansvar, noe alle som bor sammen får når barnet blir født, og alle samværsforeldre får om de krever det. så kan man ikke flytte ut av norge uten den andres samtykke. om noen sitter og ser på at hovedomsorgspersonen flytter til spania uten og gjøre noe som helst for og stoppe det så kan de i grunn takke seg selv
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 18. april 2008 helt enig med deg Charlie 22. det er bare så undelig at disse menneskene ikke vil diskutere den biten. man skal kun være likestilt om SF vil. og vil ikke SF så skal bostedsforelder alikevel vi sitt liv til og tilfedstille SF på best mulig måte. for BF må tenke på barnet mens SF er fritatt for den delen
Gjest Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 "og da er det i dag slik at personen med hovedomsorg kan flytte hvor pokker de vil." du tar feil. Dette er fra barnelova: § 40. Flytting med barnet til utlandet. Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet. Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.
ana baroma Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Jeg er til en viss grad enig med deg, men undersøkelser viser at det gir en ekstra belastning på barnet om det må flytte bort fra sitt vante miljø når man har skilte foreldre. Jeg mener at samværsforeldre skal ha krav til noe mer enn å betale bidrag, som er det eneste lovfestede ansvaret de har i dag. Samtidig må jeg presisere at dette ikke er et flytteforbud, men en tvungen mekling dersom man skal flytte, noe som er høyst påkrevet. I mitt hode synes jeg det skal gjelde begge parter, og ikke bare den ene:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. april 2008 hvor går grensa på og gi F da? det er jo helt lattlig, det er mange fedre som har vanlig samvær eller anenvær helg og som ville klikket i vinkel om mor ville flytte fordi hun trengte mer hjelp. for mor kan ikke bare la vær og ha barnt om hun ikke vil. det burde ikke være greit og gi F. det burde ikke være greit at fedre ikke har ansvar. de har rettigheter i bøtter og lass. de kan komme og gå som de vil. de kan trakasere mor, de kan true, de kan få alt av informsjon om barnet av alle instanser. de kan i grunn gjøre det meste uten om og si hvor mor og barn skal bo. men de har ikke noe ansvar. du nevnet gang på gang at "da er han jo ikke veldig intresert" det er lattlig. hvor går grensa på intrisert og ikke? og hvor går grensa på flytting? når skal jeg være ulykklig for og tilrettelegge for en som ikke stiller opp?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 18. april 2008 enig med tantebassa. begge foreldre burde ha plikter og ansvar. og begge burde ha rettigheter. for vi som står oppi det og ha 2 hjem vi vet at det ikke er noe morro utansett hvem side man står på.
mamma-til-4 Skrevet 18. april 2008 #19 Skrevet 18. april 2008 Kort innpå her: -er det ikke barna som har rett på samvær?
ana baroma Skrevet 18. april 2008 #20 Skrevet 18. april 2008 Jo, barna har rett på samvær med begge foreldrene, men begge foreldrene har plikt og ansvar for at det skal gå i orden. Altså er det like ille å sabotere samvær og å drite i samvær. Enkelt og greit:)
winneboo Skrevet 18. april 2008 #21 Skrevet 18. april 2008 Jo barna har rett på samvær. Men hvor mye til gode kommer denne retten barna i alle tilfeller? En far som vandrer ut og inn av barnets liv i åresvis er jo ikke sunt for et barn. At barnet har rett på samvær burde ikke være til enhver pris. Kanskje det beste for barnet ville være å ikke hatt kontakt med far, fordi far ikke holde avtaler å skuffer barnet gang på gang år etter år. Hvor viktig er da denne retten? Jeg takker Gud for at datteren min er såpass liten at hun ikke skjønner hvorfor far syntes det er viktigere å pleie egne interesser enn å tilbringe tid sammen med henne. Det kan gå 3 mnd uten samvær, alikevel må jeg sende henne avgårde når han plutselig finner ut nå har han lyst til å ha henne. Nå skulle hun reist til han idag(2 uker siden forrige samvær) men han og den nye familien hans skal ett eller annent å de orker ikke å ha med vesla fordi de har nok med det felles barnet de har fått. Datteren min har snakket hele uken om at hun skal til pappa til helgen, men nå må jeg sitte å forklare at det skal hun ikke alikevel. Hvor langt skal vi gå med dette at barnet har rett på samvær. Slik jeg ser det så er den rettigheten tomsnakk å har null funksjon. Datteren min har hvertfall ikke den rettigheten for hun får ikke det samværet hun har "krav" på fordi far ikke overholder dette.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 18. april 2008 det er ikke noe problemstilling ut over at jeg er uenig i dine holdninger til hva skags oppgave fedre har og hva skags oppgave mørde har. i dine innlegg så er det VELDIG sånn: far kan komme og gå som han vil, han har ikke noe ansvar og trenger ikke tenke på barnets beste. mens mor skal ofre seg og sitte og holde seg på en plass de neste 15 årene og tilrettelegge for far. som selvsakt ikke trenger og stille opp om han ikke er intresert. (far har ikke krav på hvoedomsorgen. det har ikke mor heller, men retten bestemmer hvem som er best egnet til og ta vare på barnet, og flytter mor fra skolekrest og slit så stiller jo far sterkt)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #23 Skrevet 18. april 2008 utrolig bra Charlie! det brude være en PLIKT og følge samværsavtaller fra begge sider. og funker ikke avtallen så var mekling det neste.
winneboo Skrevet 18. april 2008 #24 Skrevet 18. april 2008 Hvor står det at jeg snakker om alle fedre? Jeg skrev at den regelen ikke fungerer i alle tilfeller. Den fungerer faktisk ikke i ganske mange tilfeller. Det er veldig vondt for de som er i disse situasjonene så derfor syns jeg det er et viktig tema å snakke om. Mitt innlegg handler ikke om de fedrene som stiller opp.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 18. april 2008 Forfatter #25 Skrevet 18. april 2008 nei, men det er en del ferdre som er sån. og en god del alenemørde har følt hvordan det er. hvorfor skal ikke far ha plikter? slik som mor? det er jo ingen ting charlig heller vil en at far skal ha regelmessig samvær med barnet. hvorfor kommenterer du det da med at alenemødre tror at alle fedre gir F?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå