babygullz <3 vilde Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Salami er jo spekemat..Og gravide blir rådet til å IKKE spise spekemat...Allikevel sier legen til meg at salami kan man trygt spise når man er gravid. Noen her som har fått andre svar fra legen sin? Jeg spiser salami om jeg har lyst på det, men om pakken har ligget lenge åpnet i kjøleskapet lar jeg være, som med alt annet ferdig oppskjært pålegg som er blitt åpnet og ligget lenge...(uansett gravid eller ikke) Hvordan er salami egentlig "tilberedt"?
Jelly Belly Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Tror det er en vesentlig forskjell på vakumpakket salami fra f.eks Gilde og sånne hele pølser du kan kjøpe "på gata".. Jeg spiser hvertfall vanlig salami, men ikke om den har ligget lenge.
babygullz <3 vilde Skrevet 17. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2008 Ok. Ja jeg er med på den=) Men vet noen hvordan salami lages? hvilken prosess den går gjennom?
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 min jordmor og fastlegen min sier at salami er ubehandlet kjøtt som man ikke skal spise mens man er gravid så jeg holder meg unna
0908 Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Salami er ikke stekt eller kokt, men så vidt jeg vet saltet/krydret og tilsatt en bakteriekultur, deretter modnet og tørket. Dvs eventuelle bakterier blir ikke drept. Smitte gjennom salami er likevel svært sjelden i Norge, men ganske vanlig i en del andre land, feks Italia (som jo en god del importert salami kommer fra?). Sjekk www.matportalen.no/emner/gravide
Resilience Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 Jeg sendte mail til matportalen og spurte fordi jeg også fikk ulike svar. Men de var veldig tydelige og sa at gravide IKKE skal spise salami.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Jm frarådet meg på det sterkeste å spise salami eller annen spekemat så av kjærlighet til mitt lille barn,holder jeg meg borte fra det. Du kan gå inn på matportalen.no og se hva de skriver der,det er den siden jm er pliktige å holde seg til,men som enkelte ikke gjør,de går ut fra eget hodet. HOlder du deg til den siden,er du rimelig trygg. Lykke til videre i svanerskapet
Gjest Skrevet 18. april 2008 #9 Skrevet 18. april 2008 Mitt råd er å aldri stole blindt på legen/jordmoren når det gjelder sånne tema. De har tydeligvis ofte ikke peiling. Gå inn på matportalen og les om toxoplasma og listeria. Gravide blir frarådet å spise all spekemat, salami er spekemat. Det har ingenting å si om man spiser den når pakken er nyåpnet eller ikke. Listeria trives ikke i spekemat og det er det som kan oppstå i vanlig kjøttpålegg hvis det ligger lenge (f.eks kokt skinke). Det er toxo som er faren i spekemat og er det der, så er det der. Det som hjelper er å fryse spekematen i ca tre døgn under -18grader. Da dreper du parasitten. Ellers så er risikoen for å bli smittet veldig liten i Norge. Så hver enkelt får selv velge hvilken risiko de vil utsette seg for i henhold til dette.
*bubbs* Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 Om legen din har sagt at du trygt kan spise salami bør du ta det opp med ham/henne, for en lege skal ikke "synse" i slike tilfeller. Folkehelsa gir sine anbefalinger gjennom mattilsynet (matportalen) og dette er de eneste offentlige retningslinjene for hva av mat en trygt kan spise.
Isaks mamma <3 Skrevet 18. april 2008 #11 Skrevet 18. april 2008 Hvor har du fått det fra at listeria ikke trives i spekemat? Det er ikke at jeg ikke tror det altså, ønsker bare å sjekke det grundig selv. Har SÅÅ lyst på spekeskinke... =)
juli-prins:) Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 Min jordmor sier også at jeg ikke skal spise salami:)
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2008 hm Ser det er mange som har fått forbud om salami, og ser at noen drar in bla italiens salami/pepperoni..Jeg snakker om vanlig Gilde salami..vakuumpakket. Så langt har jeg spist salami og fosteret har ikke tatt skade av d, som jeg vet om iallefall. Men men... Mamma spiste også salami, og alt annet hun hadde lust på... Jeg velger å fortsette å spise salami jeg:)
Gjest Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Jeg finner ikke igjen den artikkelen jeg leste om det i, men fant dette svaret til en gravid kvinne som lurte på det samme: Det er ingen grunn til å advare mot listeria i spekekjøtt, under forutsetning at det er forskriftsmessig speket. Når det er sagt, er det jo ingenting som kommer med 100 prosents garanti her i verden, men risikoen burde altså være svært liten.(Siw Ulvehøj, redaktør, Matportalen.) Det jeg husker jeg leste i den artikkelen var at vekstvilkårene for listeria er dårlig i speket mat. Den tåler ikke spesielt godt det høye saltinnholdet. Kan hende du finner noe om du googler på listeria.
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #15 Skrevet 18. april 2008 tenker ikke på listeria, men toksoplasmose..eller hva d nå heter=) er jo det det er fare for i spekemat/ rått kjøtt..
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 Det er ikke ofte man finner toxoplasmose i norsk spekemat, men er man uheldig å spiser kjøtt hjelper det lite at det er ferskt eller at det har gått bra. Det er jo ikke noe som skjer over tid, det er den ene gangen man kan være uheldig man ikke bør ta sjansen på. Man merker gjeren ikke selv at man har fått toxoplasmose en gang, men det kan gi stor skade eller i verste fall død hos fosteret.
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 18. april 2008 jeg er klar over det;)
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 18. april 2008 men jeg måbare spørre...La oss nå gå tilbake et par generasjoner, til den gang de ikke hadde kjøleskap( det stemmer, for vi har jo ikke hatt kjøleskap i all verdens tid:P) hva gjorde våre forfedre da, for at maten skulle holde seg lengst og best umlig? Jo, det speket, saltet, tørket og gravet maten..det var den beste konserveringsmåten de hadde! og det var vel ingen gravide som holdt seg unna den for d? skulle de leve på kål og poteter de da? hm... Jeg tror ikke antall spontanaborter var høyere den gang, eller? er det noen som har statistikk på det? Hvorfor kunne de spise salami, fenalår, osv...uten fatale konsekvenser den gang ? Er det bare vi som er blitt svakere?
Dizzy Skrevet 18. april 2008 #19 Skrevet 18. april 2008 trodde legen hadde sånn tålig greie på hva vi kan spise å ikke når vi går gravide... jeg fikk beskjed om at alt det norske kjøttet blir nøye kontrollert og at smitte kilden til tokso var mest gjennom katter her i norge... jeg spiste masse salami sist jeg gikk gravid og fikk fullstendig dilla på pæreskinke, ny poteter og duppe spurte legen om dette først siden jeg gikk rundt å trodde at det var farlig og han sa bare kos deg du , men alt med måte ...
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #20 Skrevet 18. april 2008 Det sies jo at menneskene blir en utdøende rase..men..Skal svaret ligge i en salami?
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 18. april 2008 #21 Skrevet 18. april 2008 Det var mye flere dødfødsler den gangen, og uten renger også spontanaborter, men det ble ikke snakket om, det ble husjet ned.Spontanaborter ble ikke en gang registrert da det var en skam og ble sett på som kvinnens egen feil. (Til og med så sent som på slutten av 70-tallet beg. av 80- tallet ble moren min bedt om å skjerpe seg fordi hun sørget over den 4. anspontaborten, to av dem etter uke 12. Det var jo helt normalt, ingenting å sippe over, og hun burde tenke seg om før hun bærte den tunge jerngryta"). Det var nok den beste måten å oppbevare mat på slik du sier, men det var den gangen, og de hadde ikke samme muligheter og kunnskaper som vi har i dag. Det var nok flere barn som ble født med skader pga. toxoplasmose, men disse ble gjerne holdt skjult da dette også var en skam.
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #22 Skrevet 18. april 2008 meget mulig jente 07=) Kanskje jeg skal holde meg unna salami videre utover da.. det er nok det aller tryggeste;) best å være føre var. skinke er godt det også
...♥... Skrevet 18. april 2008 #23 Skrevet 18. april 2008 Jeg har spist salami under hele graviditeten, og tror nok ikke dette er farlig med mindre det har gått ut på dato....
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 18. april 2008 #24 Skrevet 18. april 2008 Hehe, ja men pass pass deg for gildes familieskinke om du vil unngå Listeria=)
babygullz <3 vilde Skrevet 18. april 2008 Forfatter #25 Skrevet 18. april 2008 Har d blitt dokumentert listeria i den? Jeg spiser mest provence-skinke, og vanlig gilde kokt skinke, og hotelskinke,og amerikansk skinke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå